Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)
Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)
Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.
Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.
Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.
Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.
Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".
Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D
Kommentit (1982)
Onko täällä joku parisuhteessa elävä jotenkin kateellinen sinkulle tämän omasta huoneesta? :D
Jos näin on, jätä puoliso kotiin ja nauti omasta rauhasta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää että näin moni on tuota mieltä. Itse sanoisin ehdottomasti että makuuhuoneittain. Miksi sinkun pitäisi saada pienemmällä hinnalla kokonainen oma huone kun muut jakavat sen puolisonsa kanssa puoliksi??
Eli jos mökissä olisi viisi makuuhuonetta, niin arveletko että jokainen henkilö, oli sinkkuna tai puolison kanssa liikenteessä, nukkuisi yksin omassa huoneessa? Tai jos olisi kolme 2h huonetta ja viisi samaa sukupuolta olevaa henkilöä (eivät parisuhteessa keskenään) , silloinkin yksin nukkuva maksaisi tuplahinnan?
Niinpä, jos kyse ei olisi pariskunnista, vaan kaveruksista, kelle sanottaisiin, että sinä meet nyt yksin ja myös maksat eniten?? Kuka suostuisi tähän?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että ap otetaan mukaan vain lompakkonsa takia. Pariskuntien tuplatreffit tulee halvemmiksi. En menisi.
Minusta lähinnä kuulostaa että parit ovat ajatelleet ettei tuossa ole mitään kummallista, niinkun ei olekaan, ja ap taas on kateellinen ja harmissaan kun ei ole sitä paria jonka kanssa jakaa kulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu: ap menee jommankumman pariskunnan miehen viereen, ja eukko siirtyy sinkkuhuoneeseen. Katsotaan sitten, onko vielä sama mielipide.
Ei apta voi sinkkuna pakottaa maksamaan tyhjästä, vaan mökin kustannukset pitää jakaa kaikkien mökillä olijoiden kesken.
Se on vaan niin että jokaisen on itse löydettävä se joka haluaa hänen kanssaan vuoteen, huoneen ja kulut jakaa. Ei sitä etua tuolla tavalla saa, kyllä se on itse hommattava.
Jos lähdettäisiin kaveriporukalla mökille. Muut nukkuu parisängyissä ja yksi yksin. Laittaisitko silti yhden hengen huoneessa olijan maksamaan koko huoneen? Entä jos kukaan ei haluaisi olla siinä huoneessa? Arvottaisiinko se, ja joku vaan joutuu maksamaan enemmän?
Onneksi omat kaverini, niin parisuhteessa olijat ja sinkut, omistavat aivot...
Miten nämä "jokainen maksakoon huoneensa" perustelijat jakaisivat vaikka vuokra-auton kustannukset, jos reissuun lähtee pariskunta ja sinkku? Jos vaikka pariskunnasta toinen ajaa ja puoliso istuu etupenkillä, jolloin sinkulle jää koko takapenkki? Maksaako sinkku puolet auton vuokrasta? Vai maksaako pariskunta 2/3 ja sinkku 1/3? (Melkein kyllä arvaan vastaukset)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että ap otetaan mukaan vain lompakkonsa takia. Pariskuntien tuplatreffit tulee halvemmiksi. En menisi.
Minusta lähinnä kuulostaa että parit ovat ajatelleet ettei tuossa ole mitään kummallista, niinkun ei olekaan, ja ap taas on kateellinen ja harmissaan kun ei ole sitä paria jonka kanssa jakaa kulunsa.
Miksi siitä pitäisi olla kateellinen, että pariskunnat yrittävät kusettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu: ap menee jommankumman pariskunnan miehen viereen, ja eukko siirtyy sinkkuhuoneeseen. Katsotaan sitten, onko vielä sama mielipide.
Ei apta voi sinkkuna pakottaa maksamaan tyhjästä, vaan mökin kustannukset pitää jakaa kaikkien mökillä olijoiden kesken.
Se on vaan niin että jokaisen on itse löydettävä se joka haluaa hänen kanssaan vuoteen, huoneen ja kulut jakaa. Ei sitä etua tuolla tavalla saa, kyllä se on itse hommattava.
Etua sinkun kustannuksella :D . Aika paha.
Etu tulee siis sen takia että on pariutunut, ei se sinkkuun liity millään lailla. Se etu on ja pysyy parilla vaikka sinkku ei olisi mukana ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mökissä nyt ainoat jotka maksaa ole ne makuuhuoneet? Miksi tähän edes vedetään makuuhuoneet?? vai meinaatteko että, sauna, olkkari, keittiö ja piha ovat ilmaisia
Niinpä. Vastaavalla logiikalla voisi todeta, että sinkku aiheuttaa vähiten käytönjälkiä koko mökkiin sekä esim. vedenkulutusta, joten tämä pitää huomioida kulujen laskemisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etu tulee siis sen takia että on pariutunut, ei se sinkkuun liity millään lailla. Se etu on ja pysyy parilla vaikka sinkku ei olisi mukana ollenkaan.
Puolisosi on siis sinulle lähinnä plussakortti. Asia selvä. Toivottavasti saat sängyssä hyvät asiakasomistajapisteet.
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä "jokainen maksakoon huoneensa" perustelijat jakaisivat vaikka vuokra-auton kustannukset, jos reissuun lähtee pariskunta ja sinkku? Jos vaikka pariskunnasta toinen ajaa ja puoliso istuu etupenkillä, jolloin sinkulle jää koko takapenkki? Maksaako sinkku puolet auton vuokrasta? Vai maksaako pariskunta 2/3 ja sinkku 1/3? (Melkein kyllä arvaan vastaukset)
Itseasiassa sinkullahan on kolme paikkaa, joten sinkku maksaa 3/5, ja pariskunta 2/5.
En kestä, miten ihmiset voi olla näin aivottomia. :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä puoliksi laittaisin senkin hinnan jos siitä yhdessä on päätetty. Tietysti sinkkukin voisi sitten ajaa välillä. Jos taas sinkku on vain kutsuttu mukaan jälkeenpäin pariskunnan jo suunnittelemaan reissuun niin en ottaisi mitään maksua sinkulta.
Jos sinkku jättäisi menemättä, pariskunnat saisivat kihistä raivosta, kun pitäisi maksaa kaksi tyhjää makuupaikkaa. Hah!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etua??
Siis väitätkö, että puolison hankkiminen jotenkin oikeuttaa taloudellisen hyödyn vaatimisen sun ystäviltä??
Eli koska sä sait miehen niin sun kavereiden pitää maksaa osa sun kuluista???
Muhhahhaaahhaaaa :D
VMP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää että näin moni on tuota mieltä. Itse sanoisin ehdottomasti että makuuhuoneittain. Miksi sinkun pitäisi saada pienemmällä hinnalla kokonainen oma huone kun muut jakavat sen puolisonsa kanssa puoliksi??
Eli jos mökissä olisi viisi makuuhuonetta, niin arveletko että jokainen henkilö, oli sinkkuna tai puolison kanssa liikenteessä, nukkuisi yksin omassa huoneessa? Tai jos olisi kolme 2h huonetta ja viisi samaa sukupuolta olevaa henkilöä (eivät parisuhteessa keskenään) , silloinkin yksin nukkuva maksaisi tuplahinnan?
No mikäli seurue päätyisi siihen että tarvitsevat viisi makuuhuonetta niin varmaan siihen olisi syynsä, ehkä pariskunnat nukkuisivat eri huoneissa, jolloin tietysti olisi reilua jakaa maksukin viiteen osaan.
Kaveriporukan ollessa kyseessä tilanne on eri, paitsi jos joku nimenomaan vaatii yksin yhden huoneen, silloin hän tietysti maksaa 1/3 hinnasta. Mutta kuten tuolla edellä huomautettiin, kyse on kavereiden kesken usein makuupaikoista eikä huoneista, jos kaveriporukan vaatimus mökille on viisi makuupaikkaa, eikä se että joku haluaa kokonaisen huoneen. Silloin hävikkipaikka on reilua maksaa yhdessä, koska kukaan ei vaatinut omaa huonetta. Silloinhan voidaan esimerkiksi useamman yön ollessa kyseessä vaikkapa vaihtaa yksin nukkujaa. Pariskuntien ja yhden sinkun kesken se ei onnistu, ja ovat siksi huoneittain.
Tuskin tässä on ap vaatimalla vaatinut omaa huonetta, muuten varmaan maksaisikin siitä mielellään.
Se, ettei huoneiden vaihtaminen onnistu, johtuu nimenomaan niistä pariskunnista, jotka haluavat jakaa huoneen keskenään. Tästäkään erikoisuudesta eivät joudu maksamaan enempää, vaan kulut jaetaan kaikkien kesken tasan wohoo! Muutoinhan jomman kumman mies vaikkapa voisi nukkua yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisosi on siis sinulle lähinnä plussakortti. Asia selvä. Toivottavasti saat sängyssä hyvät asiakasomistajapisteet.
Todella erikoinen päätelmä. 😂 Mutta on siinä osa totuuttakin sinänsä että kyllä monet elinkustannukset pienenevät kun jakaa elämän toisen kanssa. Se on se parisuhteen taloudellinen plussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä puoliksi laittaisin senkin hinnan jos siitä yhdessä on päätetty. Tietysti sinkkukin voisi sitten ajaa välillä. Jos taas sinkku on vain kutsuttu mukaan jälkeenpäin pariskunnan jo suunnittelemaan reissuun niin en ottaisi mitään maksua sinkulta.
Minkä ihmeen takia sinkku joutuisi maksamaan puolet? Teitähän olisi siinä autossa kolme... Voi jestas sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa sinkullahan on kolme paikkaa, joten sinkku maksaa 3/5, ja pariskunta 2/5.
En kestä, miten ihmiset voi olla näin aivottomia. :D
Sinkulla on yksi paikka, mutta hänen vieressään on kaksi tyhjää paikkaa. Ei sotketa asioita.
Tässä jaetaan nimenomaan MÖKKIÄ, ei makuuhuoneita. Outoa, että summaa on alettu edes miettimään makuuhuoneiden määrän mukaan, jos kyseessä on iso huoneisto. Miksi?
Summa jaetaan per nuppi, ainoa reilu tapa.
Ihmiset on outoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia sinkku joutuisi maksamaan puolet? Teitähän olisi siinä autossa kolme... Voi jestas sentään.
No koska niin kauan kun matkustajia on 5 tai alle, niin tavallinen auto riittää, ja silloin on väliä ainoastaan sillä monestako perhekunnasta matkustajia on.