Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
281/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoneiden mukaan maksun jakaminen epäreilua koska yhteisiä tiloja pariskunnat käyttää enemmän kuin yksi ihminen. Mikäli pariskunnat kokee vääryyttä niin maksu neliöiden mukaan.

Katsoin ilmoitetun hintaluokan mökkejä kolmella makkrilla. Esimerkkimökki 60 neliötä ja sauna 25 neliötä, kaikkineen 85 neliötä. Kaikki makuuhuoneet saman kokoisia, 7 neliötä/kpl eli yhteiset tilat 64 neliötä.

Yhteiset tilat jaetaan viiteen osaan jolloin pariskunnalle 25,6 neliötä + makkari 7 neliötä = 32,6 neliötä ja sinkulle yhteisistä tiloista 12,8 neliötä sekä makkari 7 neliötä = 19,8 neliötä.

Mökkivuokra 500 euroa ÷ 85 neliötä = 5,883€/neliö.

Pariskunnan hinta mökistä hieman pyöristettynä 32,6 × 5,883€ = 191,8€ ja sinkun hinta 19,8 × 5,883€ = 116,5€.

Näistä nyt tulee yhteensä 500,1€ niin voi arpoa kuka saa tuon 10 senttiä. :)

Hyvä periaate mutta et ottanut huomioon että mökkiä vuokratessa tulee (mökistä riippuen) mukana vesistön rantaa, piha-aluetta, mitä vaan. Ne ovat kaikki osa mökin vuokraa ja jokainen hyötyy niistä tasapuolisesti. Mökin yhteisten tilojen varustelunkin voisi perustellusti jyvittää per henkilö jollain arvolla. Makuuhuoneen osuus kokonaisuudesta siis laskee vielä, eli sinkulle pitäisi olla halvempaa kuin tuo laskelma osoittaa.

Olet aivan oikeassa. Laskennassa pitäisi ottaa huomioon tontin arvo mökkiin nähden ja sinkun hinta laskee.

Tosiasiassa olen sitä mieltä, että mökkivuokra olisi selkein ja reilu jakaa viidelle mökkeilijälle tasan. :) Tuo oli vastine niille joiden mielestä mökissä maksaa vain makuuhuone.

T:laskelman laatija.

Vierailija
282/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtis koko reissulle.. siinäpähän rapsahtaisi lokeillekin maksettavaa!

Ja jos jo ennen reissua on noin vaikeaa, niin mitä se sitten mökillä tulisi olemaan... En lähtisi myöskään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotellit tyypilisesti maksetaan per huone. Ei huoneesta tuplahintaa peritä, jos sinne majoittuu kaksi henkilöä.

Paitsi, että hotellissa maksaa enemmän kahden kuin yhden majoittuminen.

Vierailija
284/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotellit tyypilisesti maksetaan per huone. Ei huoneesta tuplahintaa peritä, jos sinne majoittuu kaksi henkilöä.

Mökit tyypillisesti maksetaan per mökki.

Vierailija
285/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin Virossa ystäväni ja mieheni kanssa. Vuokrasimme huoneiston, jossa oli kaksi makuuhuonetta ja keittiö. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että sinkkuystäväni maksaisi yksin puolet. Sinkku oli siis yksin omassa makuuhuoneessa ja silti maksoi vain kolmasosan, kuten kuuluikin.

Näissä pitää ajatella vuokrauksen kokonaishintoja, eikä mitään huoneiden määrää. Ihan uskomatonta, että joku (ja aika moni muukin) ajattelee noin kuten apn kaverit...

Vierailija
286/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökit tyypillisesti maksetaan per mökki.

Kuten on monta kertaa sanottu, hotelli on täysin eri asia. Jokainem voi tällaisella porukalla varata oman hotellihuoneensa, mutta mökkiä ei voikaan varata huoneittain, jolloin kustannukset jakautuu KAIKILLE ihan yhtä lailla.

Vierailija
287/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se mökki koostuu pelkästään makuuhuoneista olet oikeassa.

Vierailija
288/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksu menee tietenkin sen mukaan kuinka monta nukkumapaikkaa kukin käyttää! Jos pariskunta haluaa 2 nukkumapaikkaa, he maksavat kahdesta. Jos sinkkukin haluaa 2 nukkumapaikkaa, kun haluaa nukkua vaikka poikittain kahden sängyn päällä, niin hänkin maksaa kahdesta, jos taas hänelle riittää yksi, niin maksukin on yhdestä. Jos taas pariskunta haluaa maksaa vain yhden maksun, he nukkuvat molemmat samassa yhden hengen sängyssä. Yksinkertaista.

Eli se sinkun huoneen toinen puolikas jätetään maksamatta? Tietysti jos se sopii mökin omistajalle, mutta jotenkin epäilen kuitenkin että hän haluaa ihan koko maksun vaikka sinkku sanoisi käyttävänsä vain yhtä kahdesta makuupaikasta.

Ainakin itse olen joutunut maksamaan yöpyessäni kahden makuupaikan huoneessa ihan koko huoneesta vaikka käytin vain yhtä sänkyä. Ei tosin ole koskaan tullut mieleeni edes tiedustella selviäisinkö puolella hinnalla jos sovitaan ettei toista makuupaikkaa käytetä.

Edelleenkin sen ylimääräisen paikan kustannukset jakautuvat kaikkien kesken tasapuolisesti.

Ei se voi mennä niin, että Juha ja Minna ovat pariskunta ja maksavat kumpikin oman osuutensa 50e/per hlö. Eli yhteensä 100e. Ja Kirsi on sinkku ja hän maksaisi 50e itsestään ja vielä maksaisi _yksin_ sen ylimääräisen 50e siitä ylimääräisestä paikasta.

Minna maksaisi 50e.

Juha maksaisi 50e.

Mutta jotenkin mystisesti Kirsi maksaakin 100e!?

Näinhän se menisi! Ja jotkut vielä kehtaavat nillittää, että tämä ratkaisu on epäreilu pariskunnille. Kun ”yhyy, he joutuvat maksamaan 100e huoneesta, mutta Kirsi _saa_ samalla rahalla nukkua omassa huoneessa yksin. Epäreilua!!!”

Niin... Tuota... Pariskunnat jakavat kulut keskenään, 50e per nuppi. Kun taas Kirsi joutuu yksin maksamaan paikasta, jota ei edes tarvitse.

Onko tämä muka jonkun mielestä reilu ratkaisu? Entäpä jos laitetaankin Juha nukkumaan yksin ja maksamaan yksin sitä 100 euroa siitä huoneesta. Ja Minna jää maksamaan parivuoteesta 50e ja Kirsi tulee siihen kaveriksi, ja hän maksaa myös 50e :)

Mitenhän suu pantaisi, Minna ja Juha? Vieläkö maksettaisi huoneista? :)

Vierailija
289/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mökit maksetaan per mökki. Ihan sama käyttääkö sieltä vain yhtä makuuhuonetta vai kaikkia kolmea + olohuoneen vuodesohvaa. Ei voi verrata hotellihuoneeseen, koska mökistä ei varata pelkkiä makuuhuoneita vaan koko kokonaisuus, usein pihoineen rantoineen päivineen.

Vierailija
290/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää että näin moni on tuota mieltä. Itse sanoisin ehdottomasti että makuuhuoneittain. Miksi sinkun pitäisi saada pienemmällä hinnalla kokonainen oma huone kun muut jakavat sen puolisonsa kanssa puoliksi??

Mä en tajua tätä. Varmaan puolison kanssa yleensä ihan halutaan olla samassa huoneessa? ei kukaan varmaan ole pakottanut seurustelemaan

Vierailija
291/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu: ap menee jommankumman pariskunnan miehen viereen, ja eukko siirtyy sinkkuhuoneeseen. Katsotaan sitten, onko vielä sama mielipide.

Ei apta voi sinkkuna pakottaa maksamaan tyhjästä, vaan mökin kustannukset pitää jakaa kaikkien mökillä olijoiden kesken.

Vierailija
292/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai mökissä nyt ainoat jotka maksaa ole ne makuuhuoneet? Miksi tähän edes vedetään makuuhuoneet?? vai meinaatteko että, sauna, olkkari, keittiö ja piha ovat ilmaisia

Vierailija
293/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kylläkin avoliitossa, mutta matkustan usein ilman miestäni (koska se on töissään kiinni eikä saa lomaa) kaveriporukkareissuilla. Eli en ole sinkku, mutta saatan lähteä reissuun viidentenä henkilönä kahden kaveripariskunnan kanssa. Kai mä saan maksaa kuitenkin vain 1/5 kun oon kuitenkin parisuhteessa enkä sinkku??? Jotain hyötyä pitää sentään saada siitä, että on parisuhteessa eikä sinkku!

Vierailija
294/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu: ap menee jommankumman pariskunnan miehen viereen, ja eukko siirtyy sinkkuhuoneeseen. Katsotaan sitten, onko vielä sama mielipide.

Ei apta voi sinkkuna pakottaa maksamaan tyhjästä, vaan mökin kustannukset pitää jakaa kaikkien mökillä olijoiden kesken.

Se on vaan niin että jokaisen on itse löydettävä se joka haluaa hänen kanssaan vuoteen, huoneen ja kulut jakaa. Ei sitä etua tuolla tavalla saa, kyllä se on itse hommattava.

Vierailija
295/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen lisäksi että ap sinkkuna maksaisi enemmän kuin muut, miettikää miten ne ruokakustannukset menisi. Kuinka moni mies syö enemmän kuin nainen? Eli ap sinkkuna makselisi myös niiden pariskuntien syömisiä, vaikka summa menisi tasan, ruokaa ja juomaa voi jäädä silti vähemmän hänelle. 

Vierailija
296/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksu menee tietenkin sen mukaan kuinka monta nukkumapaikkaa kukin käyttää! Jos pariskunta haluaa 2 nukkumapaikkaa, he maksavat kahdesta. Jos sinkkukin haluaa 2 nukkumapaikkaa, kun haluaa nukkua vaikka poikittain kahden sängyn päällä, niin hänkin maksaa kahdesta, jos taas hänelle riittää yksi, niin maksukin on yhdestä. Jos taas pariskunta haluaa maksaa vain yhden maksun, he nukkuvat molemmat samassa yhden hengen sängyssä. Yksinkertaista.

Eli se sinkun huoneen toinen puolikas jätetään maksamatta? Tietysti jos se sopii mökin omistajalle, mutta jotenkin epäilen kuitenkin että hän haluaa ihan koko maksun vaikka sinkku sanoisi käyttävänsä vain yhtä kahdesta makuupaikasta.

Ainakin itse olen joutunut maksamaan yöpyessäni kahden makuupaikan huoneessa ihan koko huoneesta vaikka käytin vain yhtä sänkyä. Ei tosin ole koskaan tullut mieleeni edes tiedustella selviäisinkö puolella hinnalla jos sovitaan ettei toista makuupaikkaa käytetä.

Sehän ei ole taas yksinomaan sinkun vika, että hänen makuuhuoneensa on puoliksi tyhjä, vaan se on kaikkien vastuulla. Näin ollen kaikki myös maksavat tyhjästä sängystä. 

Vierailija
297/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan niin että jokaisen on itse löydettävä se joka haluaa hänen kanssaan vuoteen, huoneen ja kulut jakaa. Ei sitä etua tuolla tavalla saa, kyllä se on itse hommattava.

Entä jos pariskunnalla on omat rahat eli tehty tietoinen päätös siitä, että kumpikin maksaa omat kulunsa. Miksi silloin pariskunnan osapuoli 1 maksaa vain puolet siitä, mitä sinkku?

Vierailija
298/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etua? Mitä ihmeen etua? Eikö kyseessä olekaan viiden kaverin mökkireissu?

Vierailija
299/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ap otetaan mukaan vain lompakkonsa takia. Pariskuntien tuplatreffit tulee halvemmiksi. En menisi.

Vierailija
300/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sen lisäksi että ap sinkkuna maksaisi enemmän kuin muut, miettikää miten ne ruokakustannukset menisi. Kuinka moni mies syö enemmän kuin nainen? Eli ap sinkkuna makselisi myös niiden pariskuntien syömisiä, vaikka summa menisi tasan, ruokaa ja juomaa voi jäädä silti vähemmän hänelle. 

Tai sitten ap voi olla aivan hemmetin lihava possu joka mättää puolet kaikesta yksin?

Mielestäni ruuat voi jakaa viiteen osaan jos se käy kaikille, mutta omat ruuat on myös ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän