Vihaan nykyistä paperittomuutta, jossa laskut pitäisi vaan muistaa. TAAS vakuutusmaksut jäänyt maksamatta!! >:(
Miten vetussa nuo tuollaiset maksut voi muka muistaa, joista ei tule MINKÄÄNLAISTA muistutusta?! Ja tämä on jatkuvasti kasvava trendi tämä paperittomuus laskutusasioissa. Eipä tässä todellakaan mietitä asiakkaita pätkääkään! Kyllähän laskut pitäisi _aina_ tulla paperina kotiin! Tätä vaihtoehtoa ei useimmiten enää edes ole saatavilla.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-laskuina + automaattinen maksatus
Kyllä! Tämä on paras systeemi ikinä.
Kuinka saan netpostiin menevät laskut e-laskuiksi pankkiin?
Ennen pankkiin tuli paljonkin e-laskuja, nykyään lähes kaikki tulevat netpostiin. Sinne en ole niitä tilannut, mutta hitaasti ne ovat vaihtuneet sinne.
Automaattinen maksu sopii niille, joilla on tarpeeksi rahaa. Tällaisille jotka joutuvat elämään kädestä suuhun, se ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin vihaan. E-laskut vielä menivät, mutta kun nykyään niitä putkahtelee netpostiin jota en muista koskaan.
Tuleehan sieltä mailitse ilmoitus saapuneesta viestistä, mutta ei sitä jaksa hankaluuden takia aina heti katsoa jolloin unohtuu. Tai jos katsoo, ei huomaa laittaa muistutusta ja taas unohtuu.
Moni sanoo, että maksa laskut heti niin ei tule ongelmia.
Olisipa se noin helppoa. Tulot ovat kuitenkin olleet aina niin pienet, etten voi maksulla laskuja muuten kuin palkkapäivän jälkeen.
1-2 palkan suuruisen puskurin kun pysyisi säästämään, se helpottaisi.Suurimmat inhokit ovat laskut joita ei huomaa. Esimerkiksi sähköpostissa tullut lasku unohtuu. Sen jälkeen muistutus tulee netpostiin josta sitä ei huomaa. Sitten tulee toinenkin muistutus...
E-laskut pankkiin tai paperilasku. Tuo netpostiin on syvältä.
Net-postin voi perua. Ja tsekkaa nyt ainakin saatko siirrettyä laskutusosoitten e-laskuksi niissä net-postiin tulevissa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin vihaan. E-laskut vielä menivät, mutta kun nykyään niitä putkahtelee netpostiin jota en muista koskaan.
Tuleehan sieltä mailitse ilmoitus saapuneesta viestistä, mutta ei sitä jaksa hankaluuden takia aina heti katsoa jolloin unohtuu. Tai jos katsoo, ei huomaa laittaa muistutusta ja taas unohtuu.
Moni sanoo, että maksa laskut heti niin ei tule ongelmia.
Olisipa se noin helppoa. Tulot ovat kuitenkin olleet aina niin pienet, etten voi maksulla laskuja muuten kuin palkkapäivän jälkeen.
1-2 palkan suuruisen puskurin kun pysyisi säästämään, se helpottaisi.Suurimmat inhokit ovat laskut joita ei huomaa. Esimerkiksi sähköpostissa tullut lasku unohtuu. Sen jälkeen muistutus tulee netpostiin josta sitä ei huomaa. Sitten tulee toinenkin muistutus...
E-laskut pankkiin tai paperilasku. Tuo netpostiin on syvältä.
Jos ei ole varaa maksaa heti, niin laskun voi laittaa silti maksuun, laitat vain eräpäiväksi päivän kun rahaa tulee tilille.
Vierailija kirjoitti:
E-laskuina + automaattinen maksatus
Juuri näin, mutta tämä ei ole kaikkein pahimpien persaukisten hommaa. Tilillä pitäisi olla muutama tonni rahaa, jotta ei tarvitse murehtia eräpäiviä. Luottokorttiostaminenkin täytyy pitää mieluummin olemattoman pienenä.
Minulla tulee kyllä kaikki laskut edelleen paperisina. Ainoastaan puhelinlaskusta tulee tekstarimuistutus ja se pitää maksaa netissä. Mutta se on ainoa, vakuutukset, sähköt, kuntosalijäsenyys ym tulevat kaikki paperisina. Yleensä jonkun 1-2€ lisän niistä joutuu maksamaan että saa paperisena, mutta en tosiaan muistaisi niitä enkä halua suoraveloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee kyllä kaikki laskut edelleen paperisina. Ainoastaan puhelinlaskusta tulee tekstarimuistutus ja se pitää maksaa netissä. Mutta se on ainoa, vakuutukset, sähköt, kuntosalijäsenyys ym tulevat kaikki paperisina. Yleensä jonkun 1-2€ lisän niistä joutuu maksamaan että saa paperisena, mutta en tosiaan muistaisi niitä enkä halua suoraveloitusta.
Mitä sä maksat tästä ilosta ylimääräistä vuodessa, riittääkö 50€?
E-laskuthan ovat mitä parhaimpia. Siellä ne pankissa säilyy kyllä. Minä ainakin käyn vähintään kerran per arkipäivä verkkopankissa, niin ei mikään vaiva niitä sieltä maksella pois.
Jos mulla olisi joku säännöllinen palkkapäivä, noi e-laskut olisi tosi käteviä, kun laittaisi ne vaan silloin maksuun. Nyt, kun rahaa tulee silloin kun tulee, niin ne e-laskut roikkuu siellä nettipankissa ja joka jumalan käynnillä muistuttelee vahvistamisesta, mikä on todella ärsyttävää, siksi paperilaskut olis parempia. Ja sähköpostilaskut nyt on ihan hanurista, ne unohtaa niin helposti.
Sähköiset laskut sentään tulee ajoissa, kun postipate tuo laskun sitkun tuo. Jos tuo.
Facebook muistetaan kyllä tarkistaa monta kertaa päivässä... Ja että oikein laki tarvittaisiin! Minä en halua papereita! Onneksi kauppakuittikin menee sähköisenä.
Laskut saat kotiisi kun pistät nettipostissa asetuksista päälle että ei ota laskuja vastaan. Ainakin näin tämä itsellä toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä maksat tästä ilosta ylimääräistä vuodessa, riittääkö 50€?
No jos laskee kaikki myös miehelleni tulevat laskut, sillä hänkin haluaa ne mieluummin paperisina, niin saattaa olla tuo 50€ ihan hyvä arvio. Voi ehkä mennä hieman ylikin, mutta tuskin kovin paljon. Joka tapauksessa mielestäni pieni summa siitä että ne laskut ei jää maksamatta siksi että unohtuvat johonkin sähköpostiin roikkumaan. Olen todella tarkka siitä että eräpäivä ei saa ylittyä joten minulle tuottaa jatkuvaa stressiä jos pelkään unohtavani jonkun laskun johonkin roikkumaan. Se ainoa minä maksan netissä, puhelinlasku, on muutaman kerran mennyt yli eräpäivän juuri siksi että en vaan ole muistanut mennä sitä maksamaan. Laskuja maksan yleensä kaksi kertaa kuussa, koska saan palkkaa+opintorahaa kaksi kertaa kuussa. Mieheni maksaa isommat laskut kerran kuussa, palkkapäivänä.
Tässähän olisi markkinarako Uuvattipankille. Ottaisi valtakirjat asiakkailta ja hoitaisi heidän pankkiasiansa netin kautta, mutta uuvatit kävisivät pankkikirjan kanssa nostamassa käteistä ja summat kirjattaisiin nätillä käsialalla pankkikirjaan.
Laskut tulisi e-laskuina, mutta Uuvattipankki postittaisi ne asiakkaille, jotka saisivat tulla jonottamaan pankkiin ja pankkitoimihenkilö löisi näihin virallisen "MAKSETTU" -leiman.
Uuvattipankki voisi antaa huokealla 50% korolla lainaakin, edullisempaa kuin pikavipit.
Itselläni on vihko, johon kirjaan mihin käytän rahaa. On taulukko jossa on otsikot kuten ruoka, bensa, hygienia jne. Eli sillä saan yleiskuvan mihin kaikkeen rahaa menee, laskut kun maksettu kirjaan vihkoon tyyliin puhelin, sähkö. Näin nopealla vilkaisulla näen olenko muistanut maksaa kuukauden puhelinlaskun. Taikka pystyn kurkkaamaan edelliseltä vuodelta milloin aina vakuutus maksut taikka sähkölaskut tulee. Ja näin voin ennakoida voiko nyt tehdä suurempi ostos vai onko lähiaikoina tulossa suurempi lasku. Kaikki suuremmat laskut kuitenkin pysyy aika samansuuruisena ja tulee vuodesta toiseen samaan aikaan
Huvittavaa on että olen koodarina ollut työkseni tekemässäkin erään suuren pohjoismaisen pankin mobiilipankkia ja verkkopankkia, mutta itse en edelleenkään pysty hoitamaan laskujan mitenkään muuten kuin vanhalla paperisysteemillä niin että maksan laskut 2 kertaa kuussa lasku-ovitaskusta jossa sitten aina yhden maksettuani siirrän sen maksetut lokeroon...
Kaikista laskuista tulee etukäteismuistutus. Minä merkkaan ne kalenteriin, ellen voi tulostaa heti paperilaskua.
Paperilaskut tarvitsen mappiin ihan vanhanaikaista kirjanpitoani varten. Ne ovat aikajärjestyksessä eräpäivän mukaan, uusin päällä.
Kun olen maksanut laskun, kuittaan sen puumerkilläni, jotta tiedän olla maksamatta sitä epähuomiossa uudestaan.
Ei minulla unohdu laskut koskaan. Ja jos unohtuisi, ap, niin muistutetaan niistä uudestaankin, ellei kyse ole julkisoikeudellisista saatavista, jotka menevät suoraan ulosottoon. Tk-lääkärimaksut, päivähoitomaksut, tarkastusmaksut jne.
Valitettavasti olen asiasta täysin eri mieltä, itsellä hukkui aina ne paperiset laskut ja monesti sain maksaa ylimääräistä muistutusten takia, nyt on kaikki e-laskuna, nään ne nettipankista tai mobiilipankista, yleensä vielä heti muutan niiden laskujen eräpäivät seuraavan palkkapäivänä (2 kertaa kk) ja palkkapäivänä käyn vain varmistamassa koko köntän. Tottakai kaiken voisi laittaa vielä automaattivelotukselle mutta tämä paras ratkaisu itselle.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa on että olen koodarina ollut työkseni tekemässäkin erään suuren pohjoismaisen pankin mobiilipankkia ja verkkopankkia, mutta itse en edelleenkään pysty hoitamaan laskujan mitenkään muuten kuin vanhalla paperisysteemillä niin että maksan laskut 2 kertaa kuussa lasku-ovitaskusta jossa sitten aina yhden maksettuani siirrän sen maksetut lokeroon...
JOs oisit opetellut maksaan netti/mobiilipankilla, niin oisit voinut osata koodata nykyistäkin helpomman systeemin. Ehkä peiliinkatsomisen paikka jos et osaa tehdä järjestelmää jota myös itse osaisit käyttää.
Minä vihaan paperipostia ja olenkin halunnut kaiken mahdollisen ennen paperisena tulleen postin sähköisessä muodossa jo vuosikausia. E-laskuihin siirryin aikanaan heti, kun se tuli mahdolliseksi. Tilanne on nyt se, että käyn kerran viikossa nettipankissa ja kuittaan sinne mahdollisesti tulleet laskut maksuun. Joissakin voin siirtää eräpäivää parilla päivällä, jos eräpäivä on ennen kuin saan rahaa tilille. Aikoinaan, kun kaikki laskut tulivat paperisina, en säilyttänyt niitä maksettuja laskuja, vaan heti maksamisen jälkeen ne menivät silppuriin. Nyt paperisena tuleva posti odottaa joskus 2-3 viikkoa avaamistaan. Minulle postilaatikkoon tulevat laskut eivät ole tärkeitä.
Aika paljon tulee erilaisia laskuja. Palstailen lähinnä töistä tauolla, enkä kyllä työpaikalla avokonttorissa kehtaa alkaa laskuja maksamaan.