Onko kukaan muu ihan oikeasti järkyttynyt/kyllästynyt siihen miten paljon isompiin lapsiin menee rahaa?
Tiedän, että tulee taas kuraa niskaan, että enkö osannut varautua tähän ja säästää kaikki pikkulapsivuodet, mutta kerron heti kättelyssä että en. Olin 22-vuotias ja opinnot kesken kun raskaaksi tulin ja mitään säästöjä ei ennen lapsia ollut. Lisäksi olen sairastanut, joten olen ollut monta vuotta pitkään sairauslomalla ja osa-aikaisella sairauslomalla töistä, joten tulot ovat olleet pienet.
Nyt onneksi pystyn tekemään täysipäiväistä työviikkoa ja sain terveen paperit vuoden vaihteessa.
Mutta tama syksy tuntuu siltä, että rahat menee sitä tahtia kun ne tulee... Esikoinen lukiokirjat maksaa, syksyn kirjoitukset maksaa, abivuosi maksaa , joten yritän säästää abiristeilyä (tai mikä Tallinnan reissu se onkaan varten), nuoren autokoulu maksaa, bussikortti maksaa ja kuopuksen harrastusmaksut tulivat nyt taas maksuun ja niihinkin menee monta sataa euroa plus urheuluvälineet ja vaatteet, joita saa olla tyyyliin tsiljoona, kun koulussakin hänellä on valinnaisena liikuntaa.
Aamulla esikoinen pyysi rahaa kampaajalle ja vaikka se on pieni summa tässä konkurssissa, niin tuntui siltä etten jaksa enää.
No kyllä me kaiken tämän maksamme ja olen iloinen että nuori opiskelee ja olen iloinen että kuopus harrastaa mieluisiaan lajeja, mutta ekan kerran tänä aamuna sain itseni kiinni ajatuksesta, että voi miten olisi ihanaa, että lapset olisivat jo omillaan ja saisi käyttää koko palkan itseensä.
No joo, raha ei tietenkään ole kaikki kaikessa, samalla on ihanaa, että lapset ovat vielä kotona jne. Mutta olen kyllä onnellinen nyt, ettemme vauvakuumeissamme tehneet vielä kolmatta, millä ihmeellä hänet elättäisimme.
Luultavasti jommalla kummalla hajoaa puhelin tai jotain muuta vastaavaa ja se kampaamomaksusta harmistuminen tuntuu taas nin turhalta.
Jep, olen puhunut. Ja joo kyllä, olisi kannattanut tehdä lapset alunperin hyvään taloudelliseen tilanteeseen, mutta aina elämä ei mene niin. Toisaalta se ei olisi minua suojannut sairastumasta, joten elämä yllättää.
Kumpa nyt vaan pysyisi terveenä jatkossa.
Kommentit (270)
Minullakin 18 v ja 16 v. Ja odota, että vanhempi muuttaisi jo pois ja alkaisi elättää itseään.... eniten ärsyttää se oletus, ettei itse tarvi tehdä mitään, kyllä äiti maksaa.
Jep, ja kuulemani mukaan tyttöihin menee enemmän rahaa kuin poikiin (jos siis vaatteita, meikkejä jne ajattelee)..
Jos olet vielä onnistunut merkkitietousesimerkillä antamaan esimerkkiä, niin siinähän sitten ostetaan vähän kalliimmalla niitä kledjuja - tietenkin se voidaan oppia myös kavereilta, mutta kaikissa tietämässäni tapauksissa äiti on hyysännyt merkkien perässä lapsien vauva-ajoista asti ja sitten yhtenä päivänä tajunnut ”auts, minä en saakkaan enää päättää ostetaanko lapselle 10-60 euron paita” samalla, kun tytär kulkee raivoten äidin perässä merkeistä horisten ”kun minä haluan vain merkkiä!!!!”.
Mikä on ap pointtisi? Elämä on kallista?
Eivät ne kauan sinun riesanasi ole, ap. Ja sitten itket ikävääsi loppuikäsi, kun ovat lentäneet pesästä. Minä olen kiitollinen lapsistani, he ovat ihania. Ei minulla ollut kiire eroon esikoisesta, joka muutti omilleen 19-vuotiaana, eikä kuopuksesta, joka täyttää kohta 20 ja asuu kanssani, koska opiskelee samalla paikkakunnalla jossa asun.
Pistää vihaksi ihmiset, jotka hankkivat jossain mielenhäiriössä lapsia tajuamatta, että se on läheisin ja tärkein ihmissuhde, mitä voi koskaan olla: omasta ruumiista syntynyt uusi ihminen.
Noniin, sitten säästämään! Kuinka monella on lapselle säästötili?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lastenteko on suomessa täysin vapaaehtoista ja 100% ihan oma arvovalinta. Että tältä pohjalta...
Tuo on pohjana sille miksi abortoin viidennen raskauteni.
Olen saanut toivotusti neljä lasta, kaikki rahat mitä tienataan löytää osoitteensa.
Lasten harrastukset ovat myös minun harrastuksia.
En valita tätä tässä, en vaihtaisi mitään ja olen ollut tietoinen että lapsen kasvaminen vie rahaa.
Aina voi olla tekemässä leikkauksia rahan kanssa eikä tämä pääty siihen että lapsi kasvaa aikuiseksi; syntyy toivottavasti lapsenlapset joita toivon Paljon, Monta ja Täydeltä sydämeltä :)
Autokoulua ei ole mikään pakko kustantaa! Sano nuorellesi että säästää siihen ihan itse niin aktivoi häntä
etsimään työtä. Koiranulkoilutusta, lapsenhoitoa, lehdenjakoa ym.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja kuulemani mukaan tyttöihin menee enemmän rahaa kuin poikiin (jos siis vaatteita, meikkejä jne ajattelee)..
Jos olet vielä onnistunut merkkitietousesimerkillä antamaan esimerkkiä, niin siinähän sitten ostetaan vähän kalliimmalla niitä kledjuja - tietenkin se voidaan oppia myös kavereilta, mutta kaikissa tietämässäni tapauksissa äiti on hyysännyt merkkien perässä lapsien vauva-ajoista asti ja sitten yhtenä päivänä tajunnut ”auts, minä en saakkaan enää päättää ostetaanko lapselle 10-60 euron paita” samalla, kun tytär kulkee raivoten äidin perässä merkeistä horisten ”kun minä haluan vain merkkiä!!!!”.
Olet kuullut väärin. Pojat saavat enemmän taskurahaa kuin tytöt, eikä heiltä vaadita edes kotitöiden tekoa vastineeksi. Poikien harrastuksetkin ovat kalliimpia, mieti nyt vaikka jääkiekkoa. Tässäkin kohtaa maassa vallitsee kahdet eri säännöt.
Tytöiltä vaaditaan käytöstapoja, vastuunkantoa ja ponnistelua hyvin pienestä, pojilta ei. Seuraukset näkyvät siinä, että laiskaksi kasvatetut pojat syrjäytyvät, kun kaikki on äkkiä niin työlästä ja asiat pitäisi hoitaa itse. Ei viitsitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lastenteko on suomessa täysin vapaaehtoista ja 100% ihan oma arvovalinta. Että tältä pohjalta...
Tuo on pohjana sille miksi abortoin viidennen raskauteni.
Olen saanut toivotusti neljä lasta, kaikki rahat mitä tienataan löytää osoitteensa.
Lasten harrastukset ovat myös minun harrastuksia.
En valita tätä tässä, en vaihtaisi mitään ja olen ollut tietoinen että lapsen kasvaminen vie rahaa.
Aina voi olla tekemässä leikkauksia rahan kanssa eikä tämä pääty siihen että lapsi kasvaa aikuiseksi; syntyy toivottavasti lapsenlapset joita toivon Paljon, Monta ja Täydeltä sydämeltä :)
Lisään vielä että noi leikkaukset, niitä siis voi tehdä: asuminen, harrastukset, kilpailuttaa sähköt ja liittymät, kulkuneuvot..
Itse toivon viimeiseen asti voivani maksaa lasten menot. Tsemppiä ap!
Vierailija kirjoitti:
Minullakin 18 v ja 16 v. Ja odota, että vanhempi muuttaisi jo pois ja alkaisi elättää itseään.... eniten ärsyttää se oletus, ettei itse tarvi tehdä mitään, kyllä äiti maksaa.
Tästä oletuksesta pääsee sillä että ei ihan oikeasti maksa. Ei niin että leikisti uhkaa että jos et leikkaa nurtsia/siivoa huonettasi, niin et kyllä nyt sitten saa yhtään rahaa kerta! Vaan niin että kukkaro menee kiinni jos sovittuja asioita ei ole jälkikasvu hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Pistää vihaksi ihmiset, jotka hankkivat jossain mielenhäiriössä lapsia tajuamatta, että se on läheisin ja tärkein ihmissuhde, mitä voi koskaan olla: omasta ruumiista syntynyt uusi ihminen.
Olen vain yhdestä asiasta samaa mieltä: lapset ovat omasta ruumiista syntyneitä.
Lapset ovat kuitenkin eri ihmisiä kuin minä, heillä on vapaus etsiä itselleen ne kaikista läheisimmät ja tärkeimmät ihmissuhteet. Minun pitää ymmärtää astua taka-alalle, kun lapset aikuistuvat. Loppupeleissä lapset olivat minulla vain lainassa.
Ohis
No ei oo tullut yllätyksenä. Eikä me miehen kanssa oleteta että lapset tekevät jotakin erityistä sen eteen että saavat juttuja jotka kuuluvat heidän ikäänsä. Lapset ovat osallistuneet kodinhoitoon, hoitavat omat huoneensa ja suunnilleen siinä vaiheessa kun ikää on ollut 12-13 vuotta niin ovat alkaneet pesemään myös pyykkiä. Ei ole tarvinnut keskustella koskaan sen enempää miks roskis pitää viedä tai täyttää astianpesukone. Koulu on jokaisella mennyt tosi hyvin.
Me toki keskustellaan ostoksista. Mulla on mielessä kuinka paljon rahaa tarvitaan vaatteisiin ja kenkiin ja sellaiseen ja sitten autokoulut ja semmoiset maksetaan automaattisesti niiden ajankohta ei tuu yllätyksenä, ei pitäis tulla kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne kauan sinun riesanasi ole, ap. Ja sitten itket ikävääsi loppuikäsi, kun ovat lentäneet pesästä. Minä olen kiitollinen lapsistani, he ovat ihania. Ei minulla ollut kiire eroon esikoisesta, joka muutti omilleen 19-vuotiaana, eikä kuopuksesta, joka täyttää kohta 20 ja asuu kanssani, koska opiskelee samalla paikkakunnalla jossa asun.
Voi kuule jos sä nyt luit niin, että lapset ovat mulle riesa niin miksiköhän mä yleensäkään maksaisin itseni kipeäksi heidän harrastusten, opiskelujen jne. vuoksi. He ovat rakkainta mitä minulla on. Heitä varten olen elämäni elänyt. Yhä nukutan kuopuksen uneen kädestä pitäen jne.
Silti joskus kauhistuttaa se miten kallista tama kaikki on. Rakkaus lapsiin, oli se miten suurta ja musertavaa hyvänsä ei euroja tililleni tuo.
Yksinhuoltajana en edes saa noita asioita lapsille, joten ole iloinen että saat. Ihmettelen kyllä millaisiin palkkoihin suuri osa suomalaisista tyytyy noilla hinnoilla.
Ihan mielettömästi rahaa kuluu!!!!
Juuri tokan vuoden lukiokirjoja ostettu ja monta sataa meni. Nyt muistuttaen, että pitäisi se vanhijentanssipuku ostaa. (Minusta aivan turha, kun itse tanssin äitini vanhalla juhlamekolla, joka on tallella. Se ei kuitenkaan ole sellainen prinsessa mekko, jota nykyään käytetään, vaan tavallinen pitkä juhlapuku)
Ja sitten jatkuvasti on menossa kavereiden kanssa kaupungille ja ruokarahaa sinne kinuu.
Usein se nykyään maksaa, kun viettää aikaa kavereiden kanssa. Vaatteet maksavat. Meikit maksavat.
Kesätöitä ei saanut hajuista huolimatta. Ensi kesäksi saa ilmaiseksi paikan, joka kestää noin viikon ja siitä saa 200 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä oletuksesta pääsee sillä että ei ihan oikeasti maksa. Ei niin että leikisti uhkaa että jos et leikkaa nurtsia/siivoa huonettasi, niin et kyllä nyt sitten saa yhtään rahaa kerta! Vaan niin että kukkaro menee kiinni jos sovittuja asioita ei ole jälkikasvu hoitanut.
Niin olen tehnytkin. Minäkin Esikoinen ei saa muuta rahaa kuin lukiokirjoihin, bussilippuun ja parturiin. Minäkin luulin, että se auttaa.
Ei siitä ole hänelle väliä, hän hankkii rahat muualta: kun tarvitsee, menee isovanhempien luo, jotka antaa aina rahaa... Trokaa kaikkea, viimeksi osti Tallinnan laivata kirkasta parilla kympillä ja myi sen eteen päin kolmella kympillä...
En tajua, miksi maksat autokoulun lapsellesi! Miksi nuori ei ole itse kesätöistä säästänyt rahoja???
Maksoin omilla kesätyösäästöillä plus säästetyillä lahjarahoilla autokouluni. Meillä oli pitkään aika tiukka rahatilanne ja oli ihmeellistä että sain jatkaa rakasta (ja kallista) harrastustani ratsastusta niin pitkään kunnes teininä oma-aloitteisesti vaihtui harrastukset. Joskus lukion alkaessa viimeistään tajusin, kuinka paljon vanhemmat maksoivat elämästäni ja aloin ottaa hankinnoista vastuuta itse. En nyt sano täällä, ettette saisi lapsillenne hankintoja maksaa, mutta älkää maksako kaikkea. Opettakaa rahan, säästäväisyyden ja työnteon arvo.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielettömästi rahaa kuluu!!!!
Juuri tokan vuoden lukiokirjoja ostettu ja monta sataa meni. Nyt muistuttaen, että pitäisi se vanhijentanssipuku ostaa. (Minusta aivan turha, kun itse tanssin äitini vanhalla juhlamekolla, joka on tallella. Se ei kuitenkaan ole sellainen prinsessa mekko, jota nykyään käytetään, vaan tavallinen pitkä juhlapuku)
Ja sitten jatkuvasti on menossa kavereiden kanssa kaupungille ja ruokarahaa sinne kinuu.
Usein se nykyään maksaa, kun viettää aikaa kavereiden kanssa. Vaatteet maksavat. Meikit maksavat.Kesätöitä ei saanut hajuista huolimatta. Ensi kesäksi saa ilmaiseksi paikan, joka kestää noin viikon ja siitä saa 200 euroa.
Kesätöitä ei saanut *hauista huolimatta.
Joo, kaikki mikä tulee myös menee lukiolaisiin, näiden harrastuksiin, matkoihin ja yleensä elämään. Näissä en silti säästele, mun aika tulee myöhemmin. Sitten piehtaroin rahassa.