Onko tää hyttynen vai punkki?
https://aijaa.com/oYnfha
Ihan pyöreä ja turvonnut aika pahasti. Ensin kutisi ja laitoin hydrokortisonia mutta ei ole auttanut. Huomasin paukun kaksi päivää sitten ja tänään muuttunut tämän näköiseksi.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin näyttämässä lääkärille. Itsellä myös tuon tapainen ja antibioottikuurin sain. Näyttää erythema migransilta, joka tyypillinen punkinpuremassa. Ei aina etene renkaina, googleta kuvia.
Joo, soitin päivystykseen illalla ja sieltä hoitaja sanoi että punkki olisi pitänyt kuulemma näkyä. En sitten tiedä, lauantaina olen ollut uimarannalla mutta en ole huomannut mitään ihossa.
Punkki ei aina näy. Minulla punkki oli käynnyt puremassa yöllä kun nukuin. Olin vissiin unissani raapinut sen irti, joten en koskaan nähnyt koko punkkia. Ainut todiste kyseisetä otuksesta oli renkaina leviävä ihottuma.
mulla ilmestyi kanssa yön aikana, mutta asun kerrostalossa joten en keksi muita vaihtoehtoja kuin lauantain uimareissun tai jokin on lentänyt ikkunasta sisälle yön aikana.
Itse syytin koiraa :) Vaikka en tietysti voi täysin varma olla siitä, että koira on sen sisälle tuonnut. Tuntui kuitenkin paremmalta ajatella että se on tullut koiran mukana ja tiputtautunut makuuhuoneeseen, kun että se olisi mystisesti vaan jostain ilmestynyt puremaan.
Se kuulostaa aika mahdolliselta, mulla ei kuitenkaan ole lemmikkejä ja mihinkään eläimeen en ole koskenut näiden päivien aikana. Hyttysille tiedän olevani allerginen mutta tällaista jälkeä ei ole vielä tullut vastaan
Onko mahdollista että punkki olisi tullut rannalta vaatteiden tai pyyhkeen mukana?
Vierailija kirjoitti:
Kävisin näyttämässä lääkärille. Itsellä myös tuon tapainen ja antibioottikuurin sain. Näyttää erythema migransilta, joka tyypillinen punkinpuremassa. Ei aina etene renkaina, googleta kuvia.
Suosittelen silmälasien ostamista.
Itselläni on ollut noita useana kesänä. Tänä kesänä kotona kerrostaloasunnossa ollessani tunsin pureman jalassani ja siitä tuli tuollainen. Jokin hyvin pieni ja mitätön eläin sen tekee, ehkä kirppu. En nähnyt sitä, vaikka yritin etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, soitin päivystykseen illalla ja sieltä hoitaja sanoi että punkki olisi pitänyt kuulemma näkyä. En sitten tiedä, lauantaina olen ollut uimarannalla mutta en ole huomannut mitään ihossa.
Punkki ei aina näy. Minulla punkki oli käynnyt puremassa yöllä kun nukuin. Olin vissiin unissani raapinut sen irti, joten en koskaan nähnyt koko punkkia. Ainut todiste kyseisetä otuksesta oli renkaina leviävä ihottuma.
mulla ilmestyi kanssa yön aikana, mutta asun kerrostalossa joten en keksi muita vaihtoehtoja kuin lauantain uimareissun tai jokin on lentänyt ikkunasta sisälle yön aikana.
Itse syytin koiraa :) Vaikka en tietysti voi täysin varma olla siitä, että koira on sen sisälle tuonnut. Tuntui kuitenkin paremmalta ajatella että se on tullut koiran mukana ja tiputtautunut makuuhuoneeseen, kun että se olisi mystisesti vaan jostain ilmestynyt puremaan.
Se kuulostaa aika mahdolliselta, mulla ei kuitenkaan ole lemmikkejä ja mihinkään eläimeen en ole koskenut näiden päivien aikana. Hyttysille tiedän olevani allerginen mutta tällaista jälkeä ei ole vielä tullut vastaan
Onko mahdollista että punkki olisi tullut rannalta vaatteiden tai pyyhkeen mukana?
en tiedä, en ole koskaan kohdannut punkkia. pyyhkeessä ei ainakaa enää näkynyt mitään, roikkunut vessassa tangolla uimareissun jälkeen
Lapselle tulee tuon tapaista hyttysenpistoista. On niille aika allerginen.
Punkin purema ei taida kyllä kutista? Ja ehkä olisit tuossa punkin nähnyt. Kyllä ne nymfivaiheessa olevatkin näkee. Tytölläni oli joskus niskassa hiusrajassa sellainen ja heti kiinnitti huomioni kun oli pieni musta piste ja punainen ympäriltä. Oli siinä ollut vain pienen hetken. Mutta se punoitus kiinnitti huomioni, muuten olisi mennyt luomesta. Itellä ollut myös punkki parikin kertaa eikä sitä huomaa kyllä, siis tunne ollenkaan.
Jos olet allerginen hyttysille niin todennäköisesti on hyttynen ja voimakkaampi reaktio tai joku muu vastaava itikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tiedä, en ole koskaan kohdannut punkkia. pyyhkeessä ei ainakaa enää näkynyt mitään, roikkunut vessassa tangolla uimareissun jälkeen
Tarkkaile sitä jälkeä ja mene tosiaan vaikka päivystykseen jos jälki ylittää sen 5cm. Borrelioosin kanssa ei kannata leikkiä. Täällä hoitajat eivät olleet edes nähneet punkin puremaa aiemmin, joten olin hoitsuille oikea nähtävyys kun saavuin paikalle. Kaikki jonottivat katsomaan jälkeä, kun eivät olleet ennen nähneet sellaista livenä. Onneksi se oli kädessä, niin oli helppo näyttää.
minulla oli samannäköinen ja sain pitkän antibioottikuurin. Kutisi myös aluksi. Tuossa kuvassasihan näkyy musta pistojälki ja sen ympäröimä punainen rengas.
Vierailija kirjoitti:
minulla oli samannäköinen ja sain pitkän antibioottikuurin. Kutisi myös aluksi. Tuossa kuvassasihan näkyy musta pistojälki ja sen ympäröimä punainen rengas.
Ihossa ei kyllä näy mitään mustaa eikä minkäänlaista pistokohtaakaan, mutta iso punainen läiskä ja sen ympärillä tuo vaalea rengasalue. Kutinaa oli alkuvaiheessa mutta ei ole kutissut sen jälkeen kun tämä ilmaantui.
Vierailija kirjoitti:
Borrelioosi. Mars lääkäriin.
Iik!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihossa ei kyllä näy mitään mustaa eikä minkäänlaista pistokohtaakaan, mutta iso punainen läiskä ja sen ympärillä tuo vaalea rengasalue. Kutinaa oli alkuvaiheessa mutta ei ole kutissut sen jälkeen kun tämä ilmaantui.[/
Ok! Katsoin väärin.
Punkki ei yleensä pure ja päästä irti tai jos pureekin niin ei siinä ajassa ehdi tartuttaa mitään tautia sinuun. Kuvaa en edes avannut, sillä tolla ei siis mitään merkitystä, koska Borrelioosia tms et ole saanut punkista joka on iholla vaan käynyt etkä ole sitä itse joutunut irrotttamaan pois. Eli paikallishoitoa kehiin vaan.