Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tää hyttynen vai punkki?

Vierailija
14.08.2018 |

https://aijaa.com/oYnfha
Ihan pyöreä ja turvonnut aika pahasti. Ensin kutisi ja laitoin hydrokortisonia mutta ei ole auttanut. Huomasin paukun kaksi päivää sitten ja tänään muuttunut tämän näköiseksi.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on läpimitta senttimetreissä?

Voihan tuo olla raju allerginen reaktio hyttysestä. Paikka on sellainen, että punkin siinä olisit varmasti nähny.

Vierailija
2/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on läpimitta senttimetreissä?

Voihan tuo olla raju allerginen reaktio hyttysestä. Paikka on sellainen, että punkin siinä olisit varmasti nähny.

Läpimitta 4cm. päivällä oli 3cm. Hyttysille olen aika allerginen mutta miten nyt koko ranne voi turvota?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla myös paaarmanpurema

Vierailija
4/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee tollasia itikan puremista jos raavin niitä.

Vierailija
5/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla myös paaarmanpurema

paarma on poissuljettu vaihtoehto koska sunnuntaina olen ollut keskellä kaupunkia

Vierailija
6/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan.

Vierailija
7/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

´Saattaa olla myös ampiaisen pisto. Onko siinä selviä renkaita? Punkin puremann tunnistaa siitä että se etenee renkaina.

Vierailija
8/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

´Saattaa olla myös ampiaisen pisto. Onko siinä selviä renkaita? Punkin puremann tunnistaa siitä että se etenee renkaina.

Siinä on keskellä punainen pistosläikkä ja ympärillä vaaleampi rinkulan muotoinen alue

Vierailija
9/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kumpikaan.

Ei minustakaan, kyllä tuo pikemminkin ihmisen kädeltä vaikuttaa.

Vierailija
10/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on keskellä punainen pistosläikkä ja ympärillä vaaleampi rinkulan muotoinen alue

ja se on selvästi kohonnut alue

Vierailija
11/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin näyttämässä lääkärille. Itsellä myös tuon tapainen ja antibioottikuurin sain. Näyttää erythema migransilta, joka tyypillinen punkinpuremassa. Ei aina etene renkaina, googleta kuvia.

Vierailija
12/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisin näyttämässä lääkärille. Itsellä myös tuon tapainen ja antibioottikuurin sain. Näyttää erythema migransilta, joka tyypillinen punkinpuremassa. Ei aina etene renkaina, googleta kuvia.

Joo, soitin päivystykseen illalla ja sieltä hoitaja sanoi että punkki olisi pitänyt kuulemma näkyä. En sitten tiedä, lauantaina olen ollut uimarannalla mutta en ole huomannut mitään ihossa.

Vierailija
13/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos halkaisija ylittää jossain vaiheessa 5cm, mene lääkäriin. Kuvailemasi kuulostaa enemmän ampiaisen pistolta , mutta parempi varmistaa. Borrelioosin rajana pidetään yleensä 5cm tai yli olevaa rengasta. Itse sain pitkän antibioottikuurin kun punkin puremasta tullut rengas oli 6cm.

Vierailija
14/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos halkaisija ylittää jossain vaiheessa 5cm, mene lääkäriin. Kuvailemasi kuulostaa enemmän ampiaisen pistolta , mutta parempi varmistaa. Borrelioosin rajana pidetään yleensä 5cm tai yli olevaa rengasta. Itse sain pitkän antibioottikuurin kun punkin puremasta tullut rengas oli 6cm.

ok, ampiaisen pisto se ei ole, siitä voin olla varma. olen sen verran herkkä että olisin tuntenut ja nähnyt kun on ihan kämmenen alapuolella. Rannalla olin vedessä.

Vierailija
15/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, soitin päivystykseen illalla ja sieltä hoitaja sanoi että punkki olisi pitänyt kuulemma näkyä. En sitten tiedä, lauantaina olen ollut uimarannalla mutta en ole huomannut mitään ihossa.

Punkki ei aina näy. Minulla punkki oli käynnyt puremassa yöllä kun nukuin. Olin vissiin unissani raapinut sen irti, joten en koskaan nähnyt koko punkkia. Ainut todiste kyseisetä otuksesta oli renkaina leviävä ihottuma.

Vierailija
16/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne välttämättä näy, etenkään nymfivaiheessa olevat jotka kuulemma tartuttaa eniten. Voivat myös pudota itsekseen pois.

Vierailija
17/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla borrelioosi ainakaan ei missään vaiheessa kutissu, ollu kipeä tai turvonnu. Toki varmasti tapauskohtasta tämäki, mutta kuulostaa ja näyttää munki mielestä enemmän just ampiaisenpistolta.

Vierailija
18/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punkki ei aina näy. Minulla punkki oli käynnyt puremassa yöllä kun nukuin. Olin vissiin unissani raapinut sen irti, joten en koskaan nähnyt koko punkkia. Ainut todiste kyseisetä otuksesta oli renkaina leviävä ihottuma.

mulla ilmestyi kanssa yön aikana, mutta asun kerrostalossa joten en keksi muita vaihtoehtoja kuin lauantain uimareissun tai jokin on lentänyt ikkunasta sisälle yön aikana.

Vierailija
19/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkäräisestä tulee myös tuollaisia jälkiä. Veikkaan allergista reaktiota hyttyselle/ mäkäräiselle. Ota allergialääke jos löytyy kotoa ja aloe veraa, bepanthenia tms.

Vierailija
20/35 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla ilmestyi kanssa yön aikana, mutta asun kerrostalossa joten en keksi muita vaihtoehtoja kuin lauantain uimareissun tai jokin on lentänyt ikkunasta sisälle yön aikana.

Itse syytin koiraa :) Vaikka en tietysti voi täysin varma olla siitä, että koira on sen sisälle tuonnut. Tuntui kuitenkin paremmalta ajatella että se on tullut koiran mukana ja tiputtautunut makuuhuoneeseen, kun että se olisi mystisesti vaan jostain ilmestynyt puremaan.