Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä tarkoittaa "siliävät pyykit". Mulle ei ole koskaan avautunut

Vierailija
14.08.2018 |

Onko ne siis paitoja, jotka silitetään pesun jälkeen vai vaatteita, jotka siliää pesussa jollakin mystisellä tavalla

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne siis paitoja, jotka silitetään pesun jälkeen vai vaatteita, jotka siliää pesussa jollakin mystisellä tavalla

Samaa olen pohtinut joskus.

Vierailija
2/22 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone pesee ne hellävaraisemmin ja esim. linkous ei mene täysillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kone pesee ne hellävaraisemmin ja esim. linkous ei mene täysillä

Miksi? Miten se siliäminen liittyy mihinkään?

Vierailija
4/22 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ésim. Petrifanin paitoja ei tarvitse silittää pesun jälkeen, ovat siis siliäviä.

Vierailija
5/22 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan kosteina siliää ainakin pellava ja puuvilla paremmin.  Ymmärrän siliävän esimerkiksi viskoosi, silkki, jotka oikenevat henkarilla.

Vierailija
6/22 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta pidän kissoja hyvin siliävinä

Vierailija
7/22 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tavaton. (Itsestään) siliävä pyykki on sellaista, jota ei tarvitse silittää pesun jälkeen. Keinokuidut ovat tällaisia. Ne kun eivät kestä kovin kuumia lämpötiloja.

Vierailija
8/22 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tavaton. (Itsestään) siliävä pyykki on sellaista, jota ei tarvitse silittää pesun jälkeen. Keinokuidut ovat tällaisia. Ne kun eivät kestä kovin kuumia lämpötiloja.

Itse asiassa ei aina ole. Itsestään siliävänä myydään myös puuvillaa, joka ei taatusti siliä itsestään.

Vierailija
9/22 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkemmin ajateltuna on tosiaan hieman hassu ja moniselitteinen sana. Tarkoittaa kuitenkin siis sitä, että tekstiili on ns. itsesiliävä eli on käyttökunnossa pesun jälkeen ilman, että tarvitsee silittää silitysraudalla.

Vierailija
10/22 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta miten se siliävien pesuohjelma eroaa muista?

Vierailija
11/22 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta miten se siliävien pesuohjelma eroaa muista?

Selviää käyttöohjeesta.

Se pesuohjelma käyttää kuitenkin eri määrän vettä kuin puuvillaohjelma ja rummun liike on erilainen, heijaava. Myös linko varovaisempi.

Vierailija
12/22 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin joskus kauluspaidan, jota mainostettiin itsestäänsiliävänä. Ja toden totta, sitä ei tarvinnut silittää. Kangas oli erilaista, jotenkin liukkaampaa kuin tavalliset puuvillaiset kauluspaidat. 

Mummon puuvillalakanat piti aina silittää, mutta omat puuvillasatiiniset lakanani eivät silitystä kaipaa.

Tietääkö joku, mitä sellaisessa kankaassa on?

Vierailija
13/22 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa paidoissa on teksti "Easy Care".  Se tarkoittaa että paitaa ei välttämättä tarvitse silittää. Pesussa ei saa käyttää valkaisevaa pesuainetta. Ei myöskään rumpukuivausta.

Vierailija
14/22 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä mun koneen siliävien pesuohjelma 60 astetta ei pese niin hyvin kuin normi 60 astetta. En tiedä kuvittelenko vain. Usein on pesuainejäämiä kuteissa tuon jälkeen. On lyhyempikin kuin normi 60 astetta. Olen heittänyt sinne kyllä ihan mitä vain vaatteita, mistään siliävyydestä mitään tietoa.

Vierailija
15/22 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä mun koneen siliävien pesuohjelma 60 astetta ei pese niin hyvin kuin normi 60 astetta. En tiedä kuvittelenko vain. Usein on pesuainejäämiä kuteissa tuon jälkeen. On lyhyempikin kuin normi 60 astetta. Olen heittänyt sinne kyllä ihan mitä vain vaatteita, mistään siliävyydestä mitään tietoa.

Periaatteessa vaatteet pestään kunnolla puhtaiksi ja niin kuumassa kuin ne kestää. Vaihda pyykkiaine jauheesta nesteeseen. Myös lisähuuhtelua voi käyttää. Tunnin ohjelma on hyvä.

Vierailija
16/22 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wash hang wear paidat. Pese ja laita kuivumaan henkariin. Ovat kuivuttuaan valmiita käyttöön ilman silitystä.

Vierailija
17/22 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petrifanin paidat maailman parhaita

Vierailija
18/22 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt ja pikkuhiljaa vasta alkanut käyttää ohjelmaa.

Urheilutekstiilit ainakin luulsin.

Vierailija
19/22 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lämpötila selitä kun Siliävät 30, 40, 50, 60 C astetta.

Vierailija
20/22 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaali on ns. silittämättä siistiä.

Eli ei tarvitse pesun jälkeen (välttämättä) silittää!

Mun pesukoneessa tuo ohjelma muistaakseni - aika harvoin sitä käytän - pesee väljemmässä vedessä (pestävän pyykin kilomäärä kuivapainon mukaan rajoitettu) ja linkousaika muistaakseni lyhyempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä