Kuvittele seuraava skenaario, miten reagoit?
Olet kasvanut narsistisien vanhempien syntipukkilapsena, lapsuutesi on ollut onneton ja rakkaudeton kun taas sisaruksesi on ollut vanhempien lellikki. Aikuisena et ole ollut paljon tekemissä vanhempiesi kanssa ja kun toinen iäkkäistä vanhemmista kuolee selviää että sinut on jätetty perinnöttömäksi ja saat vain lakiosan kun sisaruksesi saa täysmääräisen hänelle kuuluvan perinnön mikä ei ole vähäinen. Toinen iäkkäistä vanhemmista tarvitsee apua nyt kun on jäänyt yksin ja kääntyy sinun puoleesi. Mitä teet? Autat vai hylkäät?
Kommentit (33)
Tässä joku vuosi sitten pystyi helposti jättämään muut lapset täysin perinnöttömäksi ja antamaan kaiken yhdelle. Silloin kikkailtiin vakuutuksilla jonka edunsaajana vain se suosikki. Koska meni perinnön ”ohi” niin muut ei voineet edes riitauttaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kasvanut narsistisien vanhempien syntipukkilapsena, lapsuutesi on ollut onneton ja rakkaudeton kun taas sisaruksesi on ollut vanhempien lellikki. Aikuisena et ole ollut paljon tekemissä vanhempiesi kanssa ja kun toinen iäkkäistä vanhemmista kuolee selviää että sinut on jätetty perinnöttömäksi ja saat vain lakiosan kun sisaruksesi saa täysmääräisen hänelle kuuluvan perinnön mikä ei ole vähäinen. Toinen iäkkäistä vanhemmista tarvitsee apua nyt kun on jäänyt yksin ja kääntyy sinun puoleesi. Mitä teet? Autat vai hylkäät?
Jos saa lakiosan se tarkoittaa että saa perintöä. Sinua ei siis ole jätetty perinnöttömäksi.
En auttaisi minua vuosikausia huonosti kohdellutta ihmistä. Niin armelias en ole.
On jätetty perinnöttömäksi! Testamentti tehdään yleensä noissa tapauksissa niin että ”testamenttaan kaiken omaisuuteni lapselleni Ritvalle”. Tällöin toinen lapsi Pirkko ei saa mitään. Sitten testamentin riitauttamalla voi saada lakiosan.
Ap onko siis nyt elossa oleva äitisi vai isäsi!?
ei tarvii kuvitella, tosin elossa vielä on, eikä oo kyllä omaisuutta mitä jakaa.
Olen auttanut elämäni varrella monenlaisia ihmisiä riippumatta siitä miten he ovat minua kohdelleet. En myöskään oleta heidän jäävän kiitollisuudenvelkaan. Teen sen puhtaasti itsekunnioituksesta ja halusta olla hyvä ihminen myös heitä kohtaan jotka ovat mieleltään heikkoja. Itselläni on vahva oikeustaju ja moraali. Minuuteni rakentuu pitkälle niiden varaan ja tekevät minusta henkisesti vahvan. Kyllä jokainen tietää miten kuuluu lähimmäisiään kohdella.
Vierailija kirjoitti:
Olen auttanut elämäni varrella monenlaisia ihmisiä riippumatta siitä miten he ovat minua kohdelleet. En myöskään oleta heidän jäävän kiitollisuudenvelkaan. Teen sen puhtaasti itsekunnioituksesta ja halusta olla hyvä ihminen myös heitä kohtaan jotka ovat mieleltään heikkoja. Itselläni on vahva oikeustaju ja moraali. Minuuteni rakentuu pitkälle niiden varaan ja tekevät minusta henkisesti vahvan. Kyllä jokainen tietää miten kuuluu lähimmäisiään kohdella.
Tämä on kyllä hieno ajattelutapa. Mutta veikkaan että et ole hoitanut väkivaltaista lapsenhakkaajaa, josta ikääntyessään on tullut aikuisenhakkaaja. Isäni on käynyt useamman kerran päälle vaikka olen pitkästi yli kolmekymppinen. En todellakaan ala auttamaan isää vanhana, olkoon sit vaikka niin että olen itsekäs ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole minusta, ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole minusta, ap
Joo tarkoitin kysymyksellä esim sitä että jos elossa on narsistin uhri, niin narsisti on sitä jo vuosikymmenet kiusannut ja tääkännyt. Silloin voisi ehkä harkita että auttaisi, sillä heikko uhri ei vaan ole uskaltanut laittaa kampoihin.
Jos taas elossa oleva on narsisti, niin avunpyyntöihin kuittaisin röhönaurulla ja toivottaisin hyvää loppuelämää vaipoissa ihan itsekseen.
Juu, turha olisi odotella minulta apua tuossa tilanteessa.
Niin makaa kuin petaa.. vanhus ihan itse valinnu kohtalonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko ensin kuollut se narsistipaska? Ja se jäljelle jäänyt tahdoton tossukka? Ota huomioon että narsisti määrää kaikesta, eli se alistettu puoliso voi silti välittää sinusta.
Alistettu ja alistettu. Ihan yhtä paljon se on sen ihmisen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko ensin kuollut se narsistipaska? Ja se jäljelle jäänyt tahdoton tossukka? Ota huomioon että narsisti määrää kaikesta, eli se alistettu puoliso voi silti välittää sinusta.
Alistettu ja alistettu. Ihan yhtä paljon se on sen ihmisen syy.
No kunnon psykopaatti joko alistaa tai tappaa, siinä vaihtoehdot.
Tiedän että saisin lakiisan. Mutta kun sitä ei ole enää! Jo isän eläessä ihan kaikki on keploteltu siten että sisarus saa kaiken ja mulle ei tule jäämään mitään. Lakiosa tulee olemaan ehkä 100e. Sisarukselle on nyt jo siirretty jokunen satatuhatta omaisuutta. Ei se lakiosa poista epäreiluutta eikä sillä voi riitauttaa esim omaisuuden myyntiä alihintaan sisarukselle.