Oletko ollut tyytyväinen siihen, että hankit korkeakoulututkinnon?
Oletko kokenut tutkinnosta olleen sinulle hyötyä? Mikä tutkinto sinulla on?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Olen, kansainvälistä kauppaa opiskelin ja tuolla tutkinnolla työllistyy yllättävän helposti (globaalilla tasolla) ja yllättävän monipuolisiin tehtäviin, eikä tutkinto ollut edes kovin haastava suorittaa. Palkassakaan ei valittamista. ;)
Oletko tradenomi vai kauppatieteiden maisteri? Olen luullut tuollaisista paikoista olevan äärettömän kova kilpailu.
KTM. Riippuu paikoista (ja suhteista).
KTM ja DI tutkinnot löytyy molemmat, hyvää työpaikkaa taas ei ole löytynyt ja tutkinnoista huolimatta usein vaikea päästä edes haastatteluun. Saanut kärsiä alipalkkauksesta (palkka reilusti alle mediaanin kaikkia eri tilastoja katsomalla) ja surkeista esimiehistä koko ajan valmistumisen jälkeen. Viime aikona olen useasti toivonut että olisin mielummin tehnyt pari ammattitutkintoa joista olisi enemmän käytännön hyötyä ja voisi helpommin perustaa vaikka oman yrityksen. Asiantuntijarooli toimistossa on henkisesti erittäin raastavaa, jatkuvasti muut ihmiset vastassa ja vaikeuttamassa hommien etenemistä. Tällaista ei tapahtuisi esim sähköasentajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se oikein kannattanut, tosin omien valintojen takia. Sain pitkän koulutuksen loppuun ja hyvä työpaikkakin löytyi. Mutta sitten kolmikymppisenä tuli perheenperustaminen ajankohtaiseksi, ja siihen tyssäsi uran eteneminen kun en halunnut tehdä pitkiä päiviä tai matkustaa paljon. Olen siis nainen. Töissä edelleen osa-aikaisena (oma valinta) ja vakituinen työ, mutta ei juuri etenemismahdollisuuksia juuri lasten takia, en vain halua olla toimistolla iltapuuhien aikaan.
Mikä tutkinto?
FT
Olen. Jouduin sairauseläkkeelle jo aika nuorena, fyysisen vamman takia, joten työelämässä en tutkintoa varsinaisesti pystynyt hyödyntämään. Mutta koen saaneeni kuitenkin aimo annoksen henkistä pääomaa, kyseenalaistamisen ja tiedonhaun siunaukset. Sen lisäksi koulutuksestani on ollut selvää hyötyä lapsieni kautta. Osasin opettaa heille lukioaikoina mm. opiskelutekniikoita, joita edelleen hämmästyttävän vähän nuorille opetetaan. Pienillä muutoksilla kuitenkin saa opiskelun tehokkaammaksi ja mielekkäämmäksi. Koulutukseni on siis aika konkreettisesti kantautunut seuraavaankin sukupolveen.
Lyhentelen opintolainaa kuukausittain työmarkkinatuesta. Riittääkö vastaukseksi?
Olen tyytyväinen. Humanistin koulutuksellani pystyn elättämään itseni tekemällä alani töitä kotoa ulkomailla asuessa. Onnekas olo!
Ammattikorkeakoulussa ei ollut kiva opiskella johtuen työn määrästä ja siihen sallitusta ajankäytöstä. Olin kateellinen yliopistokaverien akateemisesta vapaudesta ja h-i-t-a-a-s-t-a opiskelutahdista. Mutta valmistuin neljässä vuodessa ja saan nyt tehdä työtä jossa on kivaa haastetta ja palkka on n. tuplat mitä se olisi ilman tutkintoa.
AMK-tutkinnon ansiosta saan 30 000 € bruttona ekstraa per vuosi. Amk-opintojen ajalta syntyneet tulon menetykset kuittaantuivat muutamassa vuodessa. :)
Opiskelu oli upeaa aikaa ja elämäni on rikkaampi sen kokemuksen kanssa. Samoin ajattelen niistä tiedoista ja taidoista, jotka kartutin opiskeluaikoina; katson maailmaa todella paljon monipuolisempien linssien läpi ja oma ymmärrys esimerkiksi yhteiskunnan ja varsinkin tieteen sekä tutkimuksen rakenteesta saa ymmärtämään yhtäsun toista, ihan omaan alaan liittymätöntäkin.
Työ tai palkka ei ollut koskaan motivaatioina opiskeluilleni, töissä aloin käydä jo 15-vuotiaana ja tiesin että aina tulen pärjäämään.
Nyt olen ihan hyvässä työssä ja hyvällä palkalla, mutta olisin onnellinen siellä kaupan kassallakin.
Koska päädyin opettajaksi, niin todellakin olen ollut tyytyväinen! Säälittää ne kollegat, jotka tekevät samaa työtä pienemmällä palkalla eivätkä voi koskaan saada virkaa, koska he eivät ole tehneet tutkintoaan loppuun. Toki akateeminen opiskelu myös avarsi maailmankuvaa ja kohensi luku- ja kirjoitustaitoa. Tuntuu myös ihan mukavalta noin psykologisessa mielessä, että sai sen urakan tehtyä ja valmiiksi, gradukin tuli kirjoitettua jne. Mikään muukaan ala ei sen kummemmin kiinnostanut, eikä ole jälkikäteen tullut mieleen, että olisi pitänyt tehdä jotain muuta. En olisi halunnut pelkäksi ylioppilaaksikaan jäädä. Olen FM, pääaineena suomen kieli.
Kyllä. Olen tietojenkäsittelytieteen FM. Opinnoista ei itsessään ole työn kannalta hyötyä juurikaan, mutta it-firmojen asiakkaat ja it-firmat arvostaa akateemisesti koulutettuja kovasti. Esim. meidän pomo ei huoli amk-pohjaisia ollenkaan, useimmat huolii jos on osoittaa kovaa kokemusta aiemmista töistä tai harrastuneisuudesta, mutta akateemisiin luotetaan ilmankin.
En. Työskentelen nurmikonleikkaajana, eli työssä johon riittää pelkkä peruskoulu. Koskaan en ole tehnyt minuuttiakaan mitään sellaista työtä, johon vaadittaisiin jonkinasteista koulutusta. Yliopisto oli minulle siis kokonaan hukkaan heitettyä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska päädyin opettajaksi, niin todellakin olen ollut tyytyväinen! Säälittää ne kollegat, jotka tekevät samaa työtä pienemmällä palkalla eivätkä voi koskaan saada virkaa, koska he eivät ole tehneet tutkintoaan loppuun. Toki akateeminen opiskelu myös avarsi maailmankuvaa ja kohensi luku- ja kirjoitustaitoa. Tuntuu myös ihan mukavalta noin psykologisessa mielessä, että sai sen urakan tehtyä ja valmiiksi, gradukin tuli kirjoitettua jne. Mikään muukaan ala ei sen kummemmin kiinnostanut, eikä ole jälkikäteen tullut mieleen, että olisi pitänyt tehdä jotain muuta. En olisi halunnut pelkäksi ylioppilaaksikaan jäädä. Olen FM, pääaineena suomen kieli.
Itse taas kadehdin niitä, jotka jättivät opettajaopinnot vaiheeseen ja saavat tehdä sijaisuuksia, koska ovat halvempia. Toki virkaa eivät voi saada, mutta niihin on todella vaikea muutenkin päästä
FM, mafykeat-ope
Kyllä. Tutkintona FM humanistiselta alalta. Olen yksinyrittäjä/freelancer, ja ilman FM-tutkintoa olisin jäänyt monen kilpailutuksen ulkopuolelle. Tutkinto on siis käytännössä poikinut lukuisia toimeksiantoja ja mahdollistanut nykyisen, etenkin toiminimiyrittäjäksi hyvän elintason.
En, FM, biologia. Pääsin sattumalta sisään, opiskelin loppuun, työllisyys todella huono, ollut tieten iät ajat hyvinäkin työllisyysaikoina.
OTM, jota ennen olin töissä mm kaupan kassalla ja mäkkärissä. Että todellakin kannatti, opintolainen maksoin pois parissa kuukaudessa.
Kyllä. Olen humanisti-FM enkä ole koskaan tarvinnut käytännössä niitä tietoja, jotka pänttäsin päähäni, kuten fennougristiikkaa tai kirjailijoiden elämäkertoja. Koen kumminkin vahvasti, että opiskelu opetti minua sjattelemaan, pohtimaan, keskustelemaan ja kirjoittamaan. Varsinkin vanhemmiten tunnen eron selvästi opistotasoisen koulutuksen hankkineisiin ystäviini verrattuna.
Työskentelen huipputason tiedekustantamossa ja olen erittäin tyytyväinen. Pslkka on keskitasoa ja se harmittaa.
En lähtisi itse enää opiskelemaan suomea ja kirjallisuutta, koska työmarkkinat ovat niin suppeat, varsinkin jos ei halua opettajaksi. Menidin oikikseen.
Olen TkT.
Perusopinnot oli niin tervanjuontia, että meinasin jättää homman kesken monta kertaa. Ihme kun valmistuin. Valaistuminen tapahtui vasta D-työtä ja jatko-opintoja tehdessä. Alan töitä olen kyllä tehnyt kaiken aikaa jo opiskelujenkin aikana. Työelämässä onkin sitten ollut haasteita. En tiedä miksi olenkin hakeutunut aina niihin alan vaativimpiin hommiin. Aina on valittu uusiin töihin koska cv näyttää niin vakuuttavalta. Totuus on, että olen aina ollut siinä rajoilla että pärjään, ja sitten kun alan hallita tehtävät niin kyllästyn ja haen uusiin hommiin. Eräänlainen verenmyrkytys kai tämäkin.
Varsinaiseen kysymykseen, olen totta vie saanut käyttää kaiken koulussa oppimani ja parit lisä-di-tutkinnot eivät olisi ollenkaan olleet pahitteeksi. Signaalinkäsittelyä ja statistiikkaa esimerkiksi.
Olen insinööri. Työt ovat olleet pätkissä siellä täällä ympäri Suomea. Nykyisellä tietämyksellä alkaisin opiskella jotain muuta ympäristöalan sijasta.
Olen hyvin tyytyväinen. Mielekäs, haastava työ, suht korkea palkka. Kun katselen omia opiskelukavereita niin aika moninaisiin ammateihin ovat päätyneet. Oma kiinnostus ja aktiivisuus, omat taidot, lisäopinnot ja työkokemuksen hankkiminen näyttävät olevan avainsanoja hyvälle työllistymiselle. N, FT
Kyllä. Olen käynyt oikiksen ja saan nyt tehdä työtä, josta pidän. Palkkakin on kelvollinen ja lisäksi tapasin yliopistossa niin poikaystäväni kuin monta hyvää kaveriani. Se oli mukavaa aikaa muutenkin, välillä ikävöin sitä paljon, vaikka työelämässäkin on lähtenyt sujumaan ihan kivasti.
N29