Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulupuku olisi niin kätevä

Koulupuvut käyttöön
13.08.2018 |

Taas tuli mietittyä, mitä pistää lapsille päälle kouluun. Olisi niin kätevää, että Suomessakin käytettäisiin koulupukuja.

Tuttu perhe kertoi, että Englannissa lasten koulussa koulupuku maksoi alle 50 puntaa. Pojilla pitkät housut tai shortsit, paita (polo shirt, mikä se on suomeksi) koulun logolla, college-paita samoin koulun logolla ja mustat sukat. Lisäksi tarvitaan mustat nahkakengät, jotka kuulemma maksavat 40-50 puntaa. Kenkiä kuluu parit vuodessa, koulupukuja menee kolme settiä lukuvuodessa.

Tytöillä on joko ruutumekko ja valkoiset sukat tai samanlainen paita kuin pojilla, liivari, cardigan (villatakki? samaa materiaalia kuin collegepaita) ja valkoiset sukat. Mustat nahkakengät. Hinta sama kuin pojilla. Tytöt voivat käyttää myös poikien asua, jos hameet eivät miellytä.

Värit päättää koulu. Usein housut ovat harmaat, paita valkoinen ja college tai cardigan kirkasvärinen.

Ovat kuulemma lasten mielestä mukavat päällä. Vanhempien mielestä laatu on hintaan nähden hyvä. Syynä on kai se, että kouluvaatekaupat teettävät noita isot sarjat, joten hinta saadaan kohtuulliseksi.

Kommentit (185)

Vierailija
1/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulupukuja. Ne on kamalan näköisiä.

Vierailija
2/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vaihdossa maassa, jossa käytetään koulupukuja, ja olen aivan samaa mieltä. Oli niin kätevää, kun ei tarvinnut miettiä, mitä pukee, kunhan oli puhdas paita ja sukat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako pojat käyttää hametta halutessaan?

Vierailija
4/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyl istu Suomen ilmastoon. Ja esim ne Englannin puvut oli ihan hirveitä kesällä. Kuumia ja kutittavia.

Vierailija
5/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän nyt tietenkin riippuu koulun säännöistä, mutta muistan, että tyyliin viime vuonna uutisoitiin, että jossain koulussa pojat olivat alkaneet käyttää hametta hellevaatteena. Oliskohan tämä ollut Australiassa.

Vierailija
6/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyl istu Suomen ilmastoon. Ja esim ne Englannin puvut oli ihan hirveitä kesällä. Kuumia ja kutittavia.

Puvunhan voi tehdä sellaiseksi, että se sopii ilmastoon.

Vierailija
7/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimisiko tuo Suomessa, kun kouluvuoden aikana lämpötilat vaihtelevat +30° ja -30º välillä? 

Vierailija
8/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimisiko tuo Suomessa, kun kouluvuoden aikana lämpötilat vaihtelevat +30° ja -30º välillä? 

Eiköhän se toimis, kun suunniteltais vaatteet sen mukaisiksi.

Vierailija
9/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan käytännöllistä 20 asteen pakkasissa tai vesiloskassa.

Vierailija
10/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koulupuvut on hienoja. Mallia voisi ottaa esim. venäjältä (tämäkin otetaan tietysti trollina).

Vierailija
11/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tytöillekin housut niin ok. Muuten ei.

Vierailija
12/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Vierailija
13/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vaihdossa maassa, jossa käytetään koulupukuja, ja olen aivan samaa mieltä. Oli niin kätevää, kun ei tarvinnut miettiä, mitä pukee, kunhan oli puhdas paita ja sukat.

Kenelle on oikeasti ollut suuri vaiva ja ongelma valita vaatteet arkipäivään?

Vierailija
14/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polo shirt on ulkonäöltään lähinnä kuten pikeepaita. Sellainen kauluksellinen ohutta neulosta oleva paita, olipa pikeetä tai trikoota.

Vierailija
15/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan ehdottomasti. Suomessa perusopetus on ilmaista, joten vanhempia ei voida velvoittaa ostamaan mitään koulupukuja. Koska näin on, kuntien pitäisi itse maksaa tämä koulupuku jokaiselle oppilaalle, ja tämä olisi jäätävä erä koulujen budjetista, kun nykyäänkin mennään jo todella tiukilla....

Vierailija
16/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhden lukuvuoden aikana menee rahaa 2 x 50 + 3 x 50 = 350 puntaa. Kai ymmärrät, että Suomessa elää paljon ihmisiä, joille tuo on ihan käsittämätön summa rahaa yhden vuoden kouluvaatteisiin. Kirppiksiltä saa hienoja paljon halvemmalla.

Vierailija
17/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomeen tulisi koulupuku niin se olisi unisex haalari XD

Kamalaa

Vierailija
18/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Mä en nyt ymmärrä tätä kysymystä ollenkaan. Ajatteletko sä, että koulupuvun pitää olla jonkun tietynlainen, jotta se on koulupuku? Mun mielestä koulupuku on se vaatekerta, jonka koulu määrittelee koulupuvuksi, esim. tietynlaiset housut ja tietylainen paita. Aika helppo toteuttaa kouluvaatteet sellaisiksi, että ne sopivat eri vuodenaikoihin. 

Vierailija
19/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle on oikeasti ollut suuri vaiva ja ongelma valita vaatteet arkipäivään?

No niinpä. Eihän kukaan estä sinua (siis tuota ensimmäistä henkilöä lainauksessa) ostamasta "koulupukua". Voit ostaa siistin paidan ja housut, joita käytät. Miksi koulun pitäisi määrätä, mitä saat käyttää?

Vierailija
20/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän nyt tietenkin riippuu koulun säännöistä, mutta muistan, että tyyliin viime vuonna uutisoitiin, että jossain koulussa pojat olivat alkaneet käyttää hametta hellevaatteena. Oliskohan tämä ollut Australiassa.

Se taisi olla vähän kaikkialla mutta alkoi siitä kun Britanniassa miehet eivät saaneet pitää shortseja työpaikalla mutta naiset saivat käyttää lyhyttä mekkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi