Asunnon myynnistä
Heips!
Minulla olisi sellainen tilanne, mies on myymässä asuntoaan, kerrostalosta. Olen haaveillut jo tovin kiinteistövälittäjän ammatista ja saisin tässä nyt mahdollisuuden kokeilla siipiäni, myydä hänen asuntonsa.
Jonkin verran olen aiheesta lukenut ja vielä täytyy lukea. Ensimmäisenä valokuvat, kuvilla tehdään se ensivaikutelma joten kuvat ottaisi mahdollisesti ammattilainen. Kuvia varten asunto siistiksi ja ylimääräiset esineet pois. Täytyy pyytää myös ainakin kaksi välittäjää tekemään hinta arvio.
Kirjoitustaidot minulla on hallussa ja saan tehtyä hyvän myynti ilmoituksen ilman apuja.
Asunnon näyttöä varten hankin tiedot taloyhtiöstä/asunnosta. Pitääkö olla muuta? Olisin siis itse näytössä paikalla, mieheni ei.
Olen kuitenkin paljon viettänyt aikaa asunnossa, joten osaan hyvin kertoa asunnosta, naapureista ja alueesta.
Kauppakirjan tekoon tarvitaan kyllä apua ulkopuolelta.
Asunto sijaitsee isossa kaupungissa keskeisellä paikalla joten myynnin ei luulisi olevan kovin hankalaa.
Mitä mieltä olette, voinko myydä asunnon ilman kokemusta? Jos olisit itse tulossa osto-aikeissa näyttöön, haittaisiko sinua ettei ole oikeaa välittäjää?
Kiitos neuvoista ja vastauksista :)
Kommentit (15)
Mä oon ostanut kaksi kertaa ja myynyt kolme kertaa asunnon ilman välittäjää. Otin myös itse kuvat ja tein kauppakirjat. Kauppakirjojen malleja löytyy varmaan netistä, ja ainakin minun pankkini halusi myös tarkistaa sanamuodot, kun olin ostaja. Pohjapiirros kannattaa myös tehdä, jos et saa sitä isännöitsijältä, ja varaudu näyttämään myös taloyhtiön yleisiä tiloja (varastot, talosauna jne.)
Harvemmin ammattivälittäjä on kovin neutraali, oman kokemukseni mukaan usein aggressiviivisia myyjiä. Asunto-osakekauppa on yksinkertainen homma, ei tarvita kaupanvahvistajia ja jokainen vastaa itse omista veroistaan.
1, tottakai olen neutraali. Tällä hetkellä teen muutenkin asiakaspalvelu työtä, joten osaan kyllä huomioida toisen osapuolen. Pyyntihinta tulee olemaan kohtuullinen, sillä useampi välittäjä saa arvioida sen, sen mukaan sitten hinta.
Aion rehellisesti puhua hyvät ja huonot puolet.
2 ja 3, kiitos neuvoista. Hyvä kuulla että on onnistuttu myymään asunto ilman välittäjää. - ap
Kieliasu: myynti ilmoitus vai myynti-ilmoitus....etsi tekstistäsi loput kieli oppi virheet tai kielioppivirheet. Naapurit yms. on aika irrelevanttia.... en kyllä ostaisi asuntoa ELLEI hinta-sijainti olisi tosi edullinen...
Vierailija kirjoitti:
Minua haittaisi se, jos olisi vain joku wannabe-välittäjä-tyttöystävä.
Välittäjän kuuluu olla neutraali sekä myyjää että ostakaa kohtaan, enkä luottaisi siihen, että kerrot kaiken olennaisen kaupan kohteesta, saati että pyyntihinta olisi kohtuullinen.
Silti toki moni lähtee myymään asuntoaan itse, ja voitha sitä kokeilla ja katsoa, josko saat kaupaksi - kunhan muistat tosiaan olla rehellisesti se kuka olet, etkä esitä mitään ulkopuolista välittäjää. Ja jos kaupat tulee, niin muistat kaikki kaupanvahvistajat, verovelvoitteet yms jotka välittäjä ohjeistaa tekemään (eli sinun vastuullasi on sitten pitää huolta, että kaikki tulee lainmukaisesti hoidettua.
Ei välittäjä ole neutraali vaan nimenomaan myyjän palveluksessa oleva välittäjä. Ostajalla voi toki olla myös oma välittäjä joka on ostajan puolella, mutta se on Suomessa harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin ammattivälittäjä on kovin neutraali, oman kokemukseni mukaan usein aggressiviivisia myyjiä. Asunto-osakekauppa on yksinkertainen homma, ei tarvita kaupanvahvistajia ja jokainen vastaa itse omista veroistaan.
Juu ei todellakaan ole mitään neutraaleja, erittäin kaukana siitä. Ihan puhtaita myyntitykkejä ovat vailla moraalia. Itselläni valitettavasti erittäin negatiivisia kokemuksia välittäjistä. Yksi yritti vedättää ihan kympillä, oli jo valmiina tuttu ostaja ja yritti saada kämpän hälle ale hintaan, kun oli saanut selville, että minulla oli kiireellinen tilanne. Kävi päälle kuin yleinen syyttäjä ja muka oli ainutlaatuinen tilaisuus ja kämpästä ei saisi yhtään enempää. Meni kiinteistövälitysfirma vaihtoon ja sain loppujen lopuksi huomattavasti enemmän, millä hinnalla koijari yritti puoliväkisin minun kämppäni kaverilleen myyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välittäjän kuuluu olla neutraali sekä myyjää että ostakaa kohtaan, enkä luottaisi siihen, että kerrot kaiken olennaisen kaupan kohteesta, saati että pyyntihinta olisi kohtuullinen.
Silti toki moni lähtee myymään asuntoaan itse, ja voitha sitä kokeilla ja katsoa, josko saat kaupaksi - kunhan muistat tosiaan olla rehellisesti se kuka olet, etkä esitä mitään ulkopuolista välittäjää. Ja jos kaupat tulee, niin muistat kaikki kaupanvahvistajat, verovelvoitteet yms jotka välittäjä ohjeistaa tekemään (eli sinun vastuullasi on sitten pitää huolta, että kaikki tulee lainmukaisesti hoidettua.
Ei välittäjä ole neutraali vaan nimenomaan myyjän palveluksessa oleva välittäjä. Ostajalla voi toki olla myös oma välittäjä joka on ostajan puolella, mutta se on Suomessa harvinaista.
Mulla oli oma välittäjä (ammattilainen) messissä konsultoimassa kun olin ostamassa asuntoa. Tuli siinä huomattua kuinka valtaosa välittäjistä on kunnon amatöörejä, joilla ei ole muuta virkaa kuin jakaa esitteitä ja avata ovia.
Sinulla pitää olla ajan tasalla oleva isännöitsijän todistus. Viimeinen tilinpäätös ja tase. Asunnosta pitää olla esite. Se voi olla esim. Oikotie ilmoituksesta kopio. Esittelyyn kannattaa varata tarjouslomakkeita, jos joku katsoja on heti valmis tekemään tarjouksen. Tarjouslomakkeessa pitää olla ehdot esim. Kaupan peruuntumisen sattuessa. Kun välittäjä arvioi hinnan, jotkut välittäjät tekevät sopimuksia, joissa heiltä tulee lomakkeet ja kauppakirjan ja ovat lopullisessa kaupanteon mukana. Tuossa Tarjouslomakkeessa pitää olla myös kerrottuna, että ostaja maksaa varainsiirtoveron, prosentit ja ajankohdat. Olen myynyt itse monta asuntoa. Kannattaa kokeilla ja muistaa, että kauppa on syntynyt vasta, kun ostaja siirtää rahaa.
Jos myynti-ilmoituksen teksti sisältää yhtä paljon kielioppivirheitä kuin aloitukseksi, et anna kovin hyvää kuvaa itsestäsi tai asunnosta.
Tiesithän että isännöitsijän todistus on maksullinen, samoin ilmoitus oikotiellä? Oletteko siis sopineet kuka maksaa kulut? Varaudu muuten siihen että saat yhteydenottoja välittäjiltä kun ilmoitat myytävästä asunnosta yksityishenkilönä.
Ostan asunnon, en naapureita!
Vaikuttaa siltä, että et varsinaisesti halua olla kiinteistövälittäjä, vaan asuntoesittelijä. Kaksi eri asiaa.
Kiitos 9 kommentin laittaneelle neuvoista.
Kieliopista, se on eri asia miten kirjoitan keskustelupalstalla, kuin virallisissa papereissa. Keskustelun tarkoitus oli kysyä neuvoja, onko mahdollista tehdä näin, mikä olisi todella tärkeä tietää ja muiden kokemuksia.
Myynnistä aiheutuvat kulut tulevat asunnon omistajalle.
Ja voi kyllä haluan olla muutakin kuin asunnon esittelijä, ammatissa on muutakin mikä kiinnostaa. :)
-ap
Suomessa on ap hankala myydä asunto itse. Onnistuu kyllä, mutta pidentää myyntiaikaa.
Ihmiset ovat Suomessa LKV uskovaisia, vaikka kaikki tietävät, että välittäjät harrastavat silkkaa ryöstöä.
Paha sanoa mitä teen, tuntuu jakavan mielipiteitä että kannattaako vai ei. Vaikka todella kiinnostaisi kokeilla :) hetki aikaa harkita vielä.. - ap