Ärtyvän suolen oireyhtymä, johon mikään ei auta
Tämä vaiva alkaa toden teolla masentaa. Olen noudattanut fodmapia lähes kaksi kuukautta, ei juuri mitään vaikutusta. Vatsaan kertyy järjettömästi ilmaa, mitä tahansa syönkin. Tämä aiheuttaa kovat kivut, koska ei sitä nyt vain ihan koko ajan voi pierrä. Muutoin vatsa sitten onkin aina kovalla tai ripulilla, vi-siblin onneksi auttaa tähän (tosin sen sisältämä makeutusaine lisää ilmavaivoja, jumalauta)
En tiedä enää mitää tehdä. Onko jollain ollut sama tilanne, miten olette saaneet helpotuksen?
Ilmavaivoihin olen kokeillut cuplatonia, nogasinia ja laxogasia. Ainoastaan nogasinista oli ihan vähän apua.
Syön aina hitaasti, pureskelen kunnolla. En tajua miten ilmaa voi kertyä niin paljon. Vatsa näyttää iltaisin siltä kuin olisin raskaana.
Kommentit (80)
Pudotat kaiken muun pois paitsi lihan ja ei-fodmap kasvikset. Sitten kun vatsa on kunnossa voit ryhtyä lisäämään sitä mukaa mitä vastaan ottaa.
Karjalanpaistissa on sipulia, on pieruruokaa, varsinkin jos ei ole hautunut tuntikausia.
Itse olen vähentänyt sipulin käytön minimiin, ilmavaivat helpottivat.
Nuorempana oli ripulia, ennen tenttiä juoksin aamut ripuloimassa. Silloin jo tajusin, että tenttitipulusta oli kysymys. Psyykkistä siis, stressivatsa.
Muista varata aamuihin aikaa, että ehdit kakkua kunnolla aamuisin, jos suoleen jää piilokakkaa, varmasti pierettää päivän mittaan.
Tässä vaan herkkävatsaisen ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa ihmiset eliminaatiodieettiä. Syökää pari viikkoa pelkkää valkoista riisiä ja naudanlihaa. Useimmilla sillä katoaa vatsavaivat. Sitten voi alkaa yksi kerrallaan lisätä ruoka-aineita ruokavalioon, jolloin tunnistaa mitkä aineet oikeasti aiheuttaa ongelmia. Itsellä valitetavasti joka ainoa kasvis tai hedelmä, paitsi ihan valkoiset viljat ja riisit, aiheuttaa vatsavaivoja.
Muuten hyvä, mutta joillain punainen liha pahentaa oireita.
Nämä suolisto-ongelmat ovat vaikeita eikä niitä tutkita yksilötasolla riittävästi.
Ja tämä ärtyvän suolen oireyhtymä on roskakoridiagnoosi johon heitetään kaikki mikä jää selvittämättä.
Meillä yksi lapsista kärsi vauvasta asti mahakivuista, ripulista, ilmavaivoista ja vatsan turpoamisesta.
Julkisella tutkimukset ja hoito olivat ihme pelleilyä. Jokainen tapaaminen alkoi sillä, että meiltä kysyttiin onko meillä muita lapsia ja onko heillä mahakipuja.
Joo, ei ole muilla lapsilla mahakipuja. Yhdelle tulee ripuli jos syö pastaa mutta muuten ovat terveitä.
Ensin diagnoosi oli ummetus, sitten toiminnallinen suolistovaiva ja lopuksi vielä heitettiin stressivatsa ja äidin stressaantuminen.
Siinä vaiheessa lähdettiin yksityiselle ja lapsella diagnosoitiin suolisto-oireinen allergia. Niitä allergioita ei hirveästi julkisella puolella tutkita tai edes tunnustuteta, sillä ne eivät näy missään testeissä.
Ainoa miten nämä allergiat näkyivät omalla lapsella oli suoliston tulehdusarvojen nouseminen. Ja nehän voivat nousta minkä tahansa tulehduksen yhteydessä.
Joka tapauksessa hänellä diagnosoitiin maito-, muna-allergia ja vilja-allergia. Ja kas, oireet katosivat kun alettiin välttämään näitä kaikkia.
(Se stressidiagnoosin antanut lääkäri veti tästä herneet nenään ja kielsi ruokien välttämisen.)
Varsinkin se vilja-allergia on vaikea, ja joudumme välttämään kaikkia vehnäpohjaisia ainesosia. Nämä ovat jopa pahempia oireiden aiheuttajia kuin puhdas vehnä. Ne aiheuttavat isompia oireita, vaikka niissä on vain vähän allergeeneja, mikä tuntuu aika oudolta.
Erityisen hauskaa niissä on se ettei niistä tarvitse kertoa onko ne tehty vehnästä vai maissista vai jostain muusta.
Näitä pahiksia ovat glukoosi, glukoosisiirappi, glukoosi-fruktoosisiirappi, rypälesokeri, maltodekstriini, tärkkelys, tärkkelyssiirappi, hydrolysoitu tärkkelys, muunnettu tärkkelys, proteiinihydrosylaatti, mallasuute, maltoosi ja maltitolisiirappi.
Näitä tosiaan lisätään nykyään lähes kaikkeen ja itse epäilen että niillä voi olla yhteys ihmisten vatsavaivojen lisääntymiseen.
Nykyään niin moni ihmettelee, että miksi maha tulee kipeäksi aina kun syö jotain, eikä yksittäisten ruoka-aineiden välttely tunnu auttavan.
Suosittelisin mystistä vatsavaivoista kärsiviä kokeilemaan miten näiden glukoosisiirappien ja muiden välttäminen vaikuttaa oireiluun.
Minulla vi-siblin ja muut vastaavat pahensivat oireilua.
Onneksi löysin lopulta avun hamppurouheesta ja raakaruoasta.
En tiedä mikä niissä on mahalleni hyvää, mutta raakaruokaa syötyäni mahaani tulee hyvä olo.
Normaalia ruokaa syötyäni tulee yleensä ripuli eikä olo ole silloin ollenkaan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ärtyvän suolen oireyhtymä on elintasosairaus, jota ei tavattu maatalousyhteiskunnassa tässä mittakaavassa. Syynä suolistobakteeriston köyhtyminen, prosessoidut elintarvikkeet ja jatkuva syöminen.
Uskon, että jo keskittämällä syömisen lyhyelle aikavälille päivässä, esim. 1/3 vuorokautta voi vähentää oireita. Ei suolisto kestä, että sitä ärsytetään kaiken aikaa. Antakaa hyvänen aika suolenne levätä.
Itse epäilen myös paljon tuota prosessoitua ruokaa.
Moni kertoo saavansa gluteenittomasta avun vatsavaivoihin, vaikkei keliakiaa ole. Itse keliaakikkona taas huomaan tästä pakko-gluteenittomasta sen, että prosessoitua ruokaa ei tule paljoa syötyä. Suurin osa eineksistä on kiellettyjen ruokien listalla, ja gluteenittomat vastikkeet ovat kalliita. Esimerkiksi lihapiirakkaa syön korkeintaan kerran vuodessa, kun kahden pienen lihapiirakan paketti gluteenittomana on sen verran tyyris. Samoin esim. gluteenittomia munkkeja raatsin viimeksi ostaa vappuna 2015. Jos jotain leivosta tekee mieli, leivon itse.
Mitään pastejoita tai muita kaupan vitriinituotteita ei tietenkään saa syödä, ei roiskeläppiä, ei einespurilaisia, ei pakastepitsoja, ei edes eineslihapullia. Jos pikanälkä iskee ja on haettava jotain nopeaa kaupasta, niin se on banaani (jos tai muu hedelmä, jos huuhtelumahdollisuus).
Ravintoloista tähän mennessä mäkkäri on ollut ainoa, joka valmistaa gluteenitonta ilman niitä "saattaa sisältää" -varotteluita. Eli ravintoloissa en käy, mäkkärissä muutamia kertoja vuodessa.
Eli summa summarum, jos noudattaa tätä fuskaamatta, ja ilman keliakiaa olo alkaa parantua, niin syy voi gluteenin sijasta ollakin prosessoitu ruoka.
Todella paljon tullut hyviä vastauksia. Kiitos kaikille, monta asiaa menee nyt kokeiluun.
Te, jotka olette viljattomalla ja maidottomalla, mitä syötte aamu-ja iltapalaksi? Tuntuu melko yksipuoliselta ruokavaliolta.
Keliakia tosiaan on jo testattu ja oli negat. Myöskään gluteeniton ruokavalio ei auttanut minua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaistissa on sipulia, on pieruruokaa, varsinkin jos ei ole hautunut tuntikausia.
Itse olen vähentänyt sipulin käytön minimiin, ilmavaivat helpottivat.
Nuorempana oli ripulia, ennen tenttiä juoksin aamut ripuloimassa. Silloin jo tajusin, että tenttitipulusta oli kysymys. Psyykkistä siis, stressivatsa.
Muista varata aamuihin aikaa, että ehdit kakkua kunnolla aamuisin, jos suoleen jää piilokakkaa, varmasti pierettää päivän mittaan.
Tässä vaan herkkävatsaisen ajatuksia.
En laittanut sipulia. Vältän kaikkia palkokasveja
Ap
Vierailija kirjoitti:
Todella paljon tullut hyviä vastauksia. Kiitos kaikille, monta asiaa menee nyt kokeiluun.
Te, jotka olette viljattomalla ja maidottomalla, mitä syötte aamu-ja iltapalaksi? Tuntuu melko yksipuoliselta ruokavaliolta.
Keliakia tosiaan on jo testattu ja oli negat. Myöskään gluteeniton ruokavalio ei auttanut minua.
Ap
Itse olin maidottomalla kun keliakia oli juuri todettu, ja maitotuotteet ärsyttivät entisestään ärtynyttä vatsaa.
Vaihdoin silloin nuo maitotuotteet kasvisperäisiin maitotuotteisiin. Kahvin kanssa mantelimaitoa, ruokaan kookoskermaa, jogurtteina soijajogurtteja jne.
Hyvät valikoimat on nykyään kaupoissa.
Hiljalleen suoliston parantuessa siirryin takaisin eläinperäiseen maitoon, ensin laktoosittomina, nyt menee kaikki jo laktoosillisenakin.
Onko kukaan kokeillut kefiiriä? Itse vältän maitotuotteita mutta tykkään juoda lasin kefiiriä päivässä. En tiedä onko sillä mitään kummempaa vaikutusta, mutta yritän ruokkia sillä suoliston mikrobikantaa.
mulla kertyy kans PALJON ilmaa vatsaa :( on tosi ahdistavaa kun vatsa on ennen vessakäyntiä aina kun olis raskaana. Ja ne kivut kans piinaa. Itselle ravitsemusterapeutti neuvoi runsaampaa ruokavaliota kun syön näiden ongelmien takia vähän. Katsotaan nyt miten lähtee toimimaan. Toivon että löydät apua ongelmaan
Voin tulla laittamaan suolen kuntoon ;)
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia- ehdotan että kokeilet Precosaa.
Toiseksi olethan käynyt sisuslääkärillä? Kolmanneksi-aina ei kaikkia oireita voi saada pois.Tulee hyviä ja tulee huonoja aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Smoothiet on aika hyviä. Laita sulle sopivaa protskujauhetta, sulle sopivaa kasvimaitoa ja esim banaani ja mustikoita.
Mulla oli aika vastaava tilanne, kuin sulla ap. Ei keliakiaa, ei verikokeissa mitään "vikaa" jne. Pahimpina kausina ihan kaikki aiheutti täyden tunteen, turvotusta, kipuja, ja etenkin iltaisin ja öisin oli mahdotonta saada unenpäästä kiinni, kun tuntui että suolistossa oli ilmaa, joka painoi ja kiersi, mutta jota ei saanut millään ulos, vaikka miten jumppasi ja pumppasi :(
Oletko stressaaja, masennusta, ahdistusta? Mulla puhkesi meinaan IBS juuri todella pitkäkestoisen stressin seurauksena. Selkeimmän avun sain vasta minulle sopivasta mielialalääkkeestä (kokeilin useampaa, osa laittoi mahan vain huonompaan kuntoon, mutta sitten löytyi sopiva lääke). Lisäksi syön joka päivä Ratiopharmin maitohappobakteerikapseleita (ei sisällä inuliinia). Mutta ratkaisevin on ollut tuo mielialalääke, jota syön ihan miniannoksella. Ilmeisesti kun serotoniinia ja muita välittäjäaineita muodostuu suolistossa, ja tuo lääke vaikuttaa sekä serotoniiniin että muihin välittäjäaineisiin, se on sivuvaikutuksena rauhoittanut juurikin suoliston "ruplatusta" turvotusta ja "pieruja, joita ei saa ulos".
En nyt usuta vaatimaan lääkäriltä masennuslääkkeitä, mutta mulla oli ratkaisevaa IBS:ssä lopulta tuo. Ja kun maha voi paremmin -->vaikuttaa mielialaan, ja kun mieliala on parempi -->vaikuttaa mahaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aika vastaava tilanne, kuin sulla ap. Ei keliakiaa, ei verikokeissa mitään "vikaa" jne. Pahimpina kausina ihan kaikki aiheutti täyden tunteen, turvotusta, kipuja, ja etenkin iltaisin ja öisin oli mahdotonta saada unenpäästä kiinni, kun tuntui että suolistossa oli ilmaa, joka painoi ja kiersi, mutta jota ei saanut millään ulos, vaikka miten jumppasi ja pumppasi :(
Oletko stressaaja, masennusta, ahdistusta? Mulla puhkesi meinaan IBS juuri todella pitkäkestoisen stressin seurauksena. Selkeimmän avun sain vasta minulle sopivasta mielialalääkkeestä (kokeilin useampaa, osa laittoi mahan vain huonompaan kuntoon, mutta sitten löytyi sopiva lääke). Lisäksi syön joka päivä Ratiopharmin maitohappobakteerikapseleita (ei sisällä inuliinia). Mutta ratkaisevin on ollut tuo mielialalääke, jota syön ihan miniannoksella. Ilmeisesti kun serotoniinia ja muita välittäjäaineita muodostuu suolistossa, ja tuo lääke vaikuttaa sekä serotoniiniin että muihin välittäjäaineisiin, se on sivuvaikutuksena rauhoittanut juurikin suoliston "ruplatusta" turvotusta ja "pieruja, joita ei saa ulos".
En nyt usuta vaatimaan lääkäriltä masennuslääkkeitä, mutta mulla oli ratkaisevaa IBS:ssä lopulta tuo. Ja kun maha voi paremmin -->vaikuttaa mielialaan, ja kun mieliala on parempi -->vaikuttaa mahaan.
Minullakin juuri tuollaista, että ilma ei välillä tule ulos mitenkään.
Tällä hetkellä olen melko stressitön, joten ei sekään selitä. Historiaa masennuksen kanssa on, mutta enää en ole pitkään aikaan ollut masentunut (paitsi kohta tämän vaivan takia)
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Syön aamulla soijajugurttia, johon soseutan marjoja ja makeutan stevialla. Tai sitten syön kananmunan ja hedelmän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tismalleen sama kaasuoireilu kuin AP:lla aivan hirveää ollut n. 6kk jo, mutta ei ikinä ripulia ole kyllä ollut oikeastaan. Voikohan tuo silti olla IBS?
Maksoin juuri yli 400 euroa yksityisellä gastroerikoislääkärillä, että tehtiin kaikki mahdolliset testit (keliakia, laktoosi-intoleranssi) parasiitteja ja ulosteita myöten ja kaikki negatiivisia. Lääkäri ei kertaakaan kyllä maininnut IBSiä. Lopputuloksena sanoi, että jos pitkittyy vielä lisää niin sitten harkitaan tähystystä mutta tällä erää ei tarvetta.
Minulla oli alkuvuodesta todella raskas antibioottikuuri 7 viikkoa iho-ongelmaan ja olen epäillyt että se on tuhonnut vatsan flooraa, ehkä syynä...
En ole koittanut muuta lääkettä kuin Cuplatonia vielä, mutta 4 kapselia päivässäkään ei tuntunut auttavan yhtään. Nukkumaan mennessäkin menee melkein poikkeuksetta n. 30 min - 1 tunti että "tyhjentelen" päivän pidättelyt makuullaan ennen kuin voin oikeasti käydä nukkumaan. Tämä on ihan hirveää. Aamulla vatsa on litteä, mutta syötyäni alkaa turvotus välittömästi..
Arvostaisin kovasti jos on mielipiteitä tai neuvoja.
Vanha ketju, mutta kommentoin jos joku saisi avun.
Olet jäljillä. Oma historia juurikin se, että olen syönyt paljon antibiootteja. Angiina, poskiontelotulehdus, virtsatietulehdus ja viimeisenä keväällä kaksi vahvaa kuuria leikkauksen jälkeiseen tulehdukseen.
Joka vuosi oma ruokavalio, eli se mitä vatsa ja suolisto enää kestävät, on kaventunut. Kevään antibioottikuurien jälkeen alkoi näiden lisäksi todella kivulias refluksi, joka tuntui sydänkohtaukselta ja valvotti öisin.
Syyskuussa törmäsin tähän artikkeliin
https://www.sjl.fi/paikalliset/4470827
jos linkki ei toimi googlaa Henri Hekanaho.
Kävin ostamassa pari pulloa vesikefiiriä ja maitokefiirin siemenen eli Scobyn.
Kahden päivän päästä voimani olivat palautuneet, eli energiaa oli vaikka muille jakaa ja viikon päästä pystyin syömään jo ihan mitä halusin.
Oma arveluni on, että kaikki elämäni aikana syödyt antibioottikuurit ovat tappaneet hyvät bakteerit suolistostani. Jostain olen lukenut, että suolistossa pitäisi olla noin 300 eri bakteeria että se toimisi optimaalisesti. Vuosia olen syönyt sekä ruoansulatuskapseleita (entsyymejä) ja vahvaa maitohappobakteeria. Näistä ei ole ollut juurikaan apua, ja syy on varmaankin se, että kapselissa on vain yhtä maitohappobakteerikantaa. Kefiirissä kantoja on noin 60.
Toinen asiaan liittyvä tärkeä juttu on, että kaikki makeutusaineet tappavat näitä hyviä suolistobakteereja. Makeutusaineita on työnnetty ihan kaikkeen suusta alas laitettavaan.
Lähipiirissäni on kaksi tosi pahoista suolistovaivoista kärsivää, on kovia kipuja, dysbioosia ja päiviä jolloin eivät voi lähteä kotoa mihinkään kun pysyttävä wc:n lähellä. Molemmat käyttävät makeutusaineita, toinen kahvissa ja visiblinissä ja toinen juo PepsiMaxia. Olen yrittänyt puhua asiasta, mutta ei kiinnosta.
Koska kefiirin siemen käyttää maidon laktoosin ja rasvan ravinnokseen, niin lopputuote on käytännössä vähälaktoosinen. Vuosia olen käyttänyt eila-tuotteita, mutta kefiiristä ei tule mitään oireita.
Huomioikaa, että Valion kefiiri ei ole aitoa kefiiriä, siinä on vain yhtä maitohappokantaa joka on ihan tyhjän kanssa. Älkää siis menkö halpaan.
Minulla ei ole siteitä ko tuotteen myyjään. Olen saanut elämäni takaisin ja haluan jakaa tätä tietoa eteenpäin, että muutkin vatsavaivoista kärsivät saisivat avun tästä loistavasta tuotteesta.
Lisäksi jos hankit Scobyn, niin se lisääntyy koko ajan niin että voit jakaa sitä muillekin tai sitten syödä sen vaikka smoothiessa.
Vatsaongelmien lisäksi kefiiri on auttanut minulla todella moneen muuhunkin terveysongelmaan.
Itse pääsin vatsani kanssa sopuun aloittamalla ruokavalion, jolla allergiset kokeilevat, mitä sietävät. Pari viikkoa perunoita ja riisiä, keitettyjä. Vähitellen uusi ruoka-aine listalle. Oli aika kamalaa. Jotain tavallisia maitohappobakteereja. Kun vatsa tasaantui, otin kokeiluun uusia aineita. Juustot olivat minulle pahoja. Koko elämäni olin niitä syönyt päivittäin ja paljon. Nyt vatsa kestää pieniä määriä.
Kannatta pyytää lääkäriltä reseptillä vi-sibliniä, siitä saa kela-korvauksen.