Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvän suolen oireyhtymä, johon mikään ei auta

Vierailija
13.08.2018 |

Tämä vaiva alkaa toden teolla masentaa. Olen noudattanut fodmapia lähes kaksi kuukautta, ei juuri mitään vaikutusta. Vatsaan kertyy järjettömästi ilmaa, mitä tahansa syönkin. Tämä aiheuttaa kovat kivut, koska ei sitä nyt vain ihan koko ajan voi pierrä. Muutoin vatsa sitten onkin aina kovalla tai ripulilla, vi-siblin onneksi auttaa tähän (tosin sen sisältämä makeutusaine lisää ilmavaivoja, jumalauta)
En tiedä enää mitää tehdä. Onko jollain ollut sama tilanne, miten olette saaneet helpotuksen?
Ilmavaivoihin olen kokeillut cuplatonia, nogasinia ja laxogasia. Ainoastaan nogasinista oli ihan vähän apua.
Syön aina hitaasti, pureskelen kunnolla. En tajua miten ilmaa voi kertyä niin paljon. Vatsa näyttää iltaisin siltä kuin olisin raskaana.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä Vi-siblinin sijaan psylliumjauhetta, se on samaa tavaraa ilman makeutusainetta.

Itse jättäisin kaikki viljat pois, kaurankin, ainakin koemielessä.

Sanoit että Nogasin tuntuu jonkun verran auttavan, oletko kokeillut mitään muita ruuansulatusentsyymejä? Enzymedica Digest Gold esimerkiksi. 

Vierailija
22/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vain paria ruoka-ainetta kerralla, esim uunilohi ja salaatti-kurkku-tomaatti, kastikkeena öljy. Osta maustamatonta lihaa ja valmista itse, mausteena vain suola. Kaurapuuro on ok. Kokkaamalla itse tiedät mitä ruoassa on. Jätä hetkeksi sokeriset tuotteet, syö vaikka marjoja jälkiruoaksi. Yksinkertaista ruokaa. Varo makeutusaineita. Mulle ovat täysin nou nou.

Kokeilemalla varovasti vähän kerrallaan opit mikä sopii mikä ei. Työlästä alkuun mutta palkitsee. Ja tosiaan kasviksista kaalit ja porkkanat ovat vähän pahoja vatsalle, pitäisi kypsentää hsuduttamalla tuntikausia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kun moni pitää kaurapuuroa ihan hyvänä, niin pakko sanoa, että itselle aiheuttaa kaikki muut hiutaleet ongelmia paitsi gluteenittomat kaurahiutaleet.

Vierailija
24/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 711 kirjoitti:

Minulla on sama vaiva ja ihan kauheet kivut. Apteekista saa joko kapseleina tai purutabletteina vadelman makuisia tabletteja. Otetaan ruuan jälkeen ne nopeuttaa ja edes auttaa ruuan sulamista ja sitoo ilmaa ja voi vitsi mikä taivaan lahja. Saman tien helpottaa. En muista nimeä mut kysy, suosittelen lämpimästi. Parempi minusta purutabletti.

Olisiko se tämä?

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/ELIVO-RUOANSULATTAJA-PLUS-32-ka…

Vierailija
25/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minulla parantui. Monen viikon ajan seuraava:

Aamuisin kauraa koska kuituja.

Joka aterian kanssa vähintään 20 miljardii probiootteja lisäravinteista. Kannattaa yhdistellä eri merkkejä koska kaikki eivät ole yhtä hyviä ja niissä on eri bakteerikannat. Juomaksi gefilus, pronavit, tai kombucha.

Täysin gluteeniton ja maidoton ruokavalio. Mikään laktoositon ei auta. Kaikki maidosta oleva pois. Kannattaa olla tarkkana gefiluksen kanssa. Joissakin niissä on maitoa.

Käytännössä ateriat olivat vihanneksia ja lihaa sekä papuja riisiä keitettyä perunaa. Pavut kannattaa liottaa itse jotta tietää että ne ovat liotettu tarpeeksi kauan tai välttää ne kokonaan. Joskus hedelmiä ja marjoja myös.

Kannattaa olla järki mukana eikä syödä mitään epäterveellistä (karkkeja ranskiksia) vaikka se olisikin sääntöjen mukaista.

Ei kannata antaa periksi vaikkei heti ala toimimaan.

Pidä ruokapäiväkirjaa. Ehkä huomaat että joku tietty aines ärsyttää mahaasi.

Inuliiniä otin myös. Enpä tiedä oliko sillä vaikutusta.

Olen myös kokeillut kaikenlaista sunwicciä tms paskaa joka ei toiminut. Monet probiootit ovat myös tehottomia koska niissä on niin vähän bakteereita (jotain 1-2 miljardia täi vähemmän).

Vierailija
26/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut olla kokonaan ilman viljaa? Tai kokonaan ilman maitotuotteita? Juotko kahvia, poltatko tupakkaa?

Viljatonta kokeiltu muuten, mutta kauraa olen syönyt. Maidotonta kokeiltu 4 vk.

Kahvia menee päivittäin 2 kuppia. En polta. Ap

Vierailija
27/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muu auta niin voisi kokeilla rajoittaa lektiinejä ruokavaliossa

Vierailija
28/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut hyviä vinkkejä, kiitos kaikille. (En jaksa jokaiseen vastata erikseen) Ap

Vierailija
29/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut viljatonta? Mulla ei siedä vatsa viljaa ollenkaan. Ei ole keliakia, on tutkittu. Kokeile sinnillä aloittaa ihan muutamasta ruoka-aineesta joita todennäköisimmin siedät. Nämä sinun pitää itse arvata, mutta vaikka kananmuna ja jokin hedelmä. Niitä vähintään nelisen päivää, ja katso helpottaako. Jos, niin yksi kerrallaan ainakin puoli viikkoa kokeillen ruoka-aineita takaisin. Jos ei, vaihda nuo kaksi ruokaa johonkin muuhun. Itsellä ainakin kaikki valmisruoat, ne viljat, maitotuotteet sekä pahimpana soija on pannassa. Sen sijaan esim kaalia voin syödä melko vapaasti.. Eli itse ne sopivat pitää löytää, ei kaikille käy valmislista kun suolisto on erilainen.

Vierailija
30/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin minulla parantui. Monen viikon ajan seuraava:

Aamuisin kauraa koska kuituja.

Joka aterian kanssa vähintään 20 miljardii probiootteja lisäravinteista. Kannattaa yhdistellä eri merkkejä koska kaikki eivät ole yhtä hyviä ja niissä on eri bakteerikannat. Juomaksi gefilus, pronavit, tai kombucha.

Täysin gluteeniton ja maidoton ruokavalio. Mikään laktoositon ei auta. Kaikki maidosta oleva pois. Kannattaa olla tarkkana gefiluksen kanssa. Joissakin niissä on maitoa.

Käytännössä ateriat olivat vihanneksia ja lihaa sekä papuja riisiä keitettyä perunaa. Pavut kannattaa liottaa itse jotta tietää että ne ovat liotettu tarpeeksi kauan tai välttää ne kokonaan. Joskus hedelmiä ja marjoja myös.

Kannattaa olla järki mukana eikä syödä mitään epäterveellistä (karkkeja ranskiksia) vaikka se olisikin sääntöjen mukaista.

Ei kannata antaa periksi vaikkei heti ala toimimaan.

Pidä ruokapäiväkirjaa. Ehkä huomaat että joku tietty aines ärsyttää mahaasi.

Inuliiniä otin myös. Enpä tiedä oliko sillä vaikutusta.

Olen myös kokeillut kaikenlaista sunwicciä tms paskaa joka ei toiminut. Monet probiootit ovat myös tehottomia koska niissä on niin vähän bakteereita (jotain 1-2 miljardia täi vähemmän).

Ainiin. Ei mitään hiivaa tai käyneitä tuotteita jotka eivät ole mahalle hyväksi (esim viini). Ei mitään sieniä. Varsinkaan sitä quorn mikälie vegaanituotetta. Se oli yht helvettii.

Tee myös ruokaallergiatesti. Minulla oli esim jotkut tietyt pähkinät ja viinirypäleet joista en olisi muuten tiennyt välttää.

Onnea vaan.

Vierailija
31/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja btw et ole ollut viljattomalla jos kerran kauraa syöt... Maidotontakin kannattaa kokeilla ainakin pari kuukautta. Minulla meni yli puoli vuotta, kunnes viimeiset 25 vuotta vaivannut akne loppui. Heti saan näppyjä jos syön yhtään enemmän kuin yhden annoksen maitotuotteita viikossa.

Vierailija
32/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiesin sen vatsallani jo ennakkoon.

Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.

Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi - miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.

Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.

Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.

Vierailija
33/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi kuriin ja Lepicolia nassuun.

Vierailija
34/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että syöt liian harvoin. Kolme ateriaa päivässä on vähän, kannattaa kokeilla viittä pienempää ateriaa, se voi auttaa kun ruokaa tulee vatsaan säännöllisemmin. Lisäksi pyydä lähetettä ravitsemusterapeutille, sieltä saa hyvät ohjeistukset mitä voisi kokeilla seuraavaksi ruokavalion suhteen jos lääkäri ei osaa enää mitään ehdottaa ja kaikki on tutkittu.

Vierailija
35/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin pois jättämisestä voi olla apua, mun kahvittomuus-jakso vatsan rauhoittamisprojektissa oli pari vuotta. Oma IBS oli hieman ärhäkkä (15-20 kertaa isolla asialla, pienimmällään 3 min varoajalla).

Rauhoittamisprojektini alkoi syömällä gluteenitonta kaurapuuroa veteen, banaaneita, vihreää teetä ja vettä 2 viikkoa; kolmannella viikolla lisäsin gluteenittomat riisikakut, inkivääri- ja kamomillateet; neljännellä viikolla riisinuudelit, riisi, pakastemustikat, keitetyt porkkanat ja perunat; viidennellä viikolla riisimaidon(Alpro), avokadon, riisiproteiinin (Puhdistamon maustamaton), Moilaksen gluteeniton flatbread, Pirkan ne maissi-riisi"näkkäri/korppu", violifen vegaanijuustot, pakastekatkaravut. Seuraavina viikkoina sitten aina lisää mahdollisimman puhtaita ja mietoja ja low fodmap ruokia lisäillen. IBS:n lisäksi minulla on myös lista allergioita ja yliherkkyyksiä ja olen myös gluteeniton ja silloin pesco-vege.

Olen myös käyttänyt ennen aterioita pahimpina aikoina ja vieläkin jos syö jonkun muun tekemää ruokaa Enzymedican Gold Digestia ja ilmavaivoihin auttaa Minifom (saa reseptillä ja ilman).

Tsemmpiä vatsan rauhoittamiseen!

Vierailija
36/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa, marjat ja hedelmät on kuulemma hyviä vaikka ei kovin täyttäviä.

Vierailija
37/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan kysy ärtyvän miehen oireyhtymästä koskaan. :s

Vierailija
38/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla oli samanlaista. Hänellä oli suolistossa loinen josta oireet johtuivat. Kun se häädettiin lääkityksellä, on taas voinut syödä tavallisesti. Oireena oli juuri ilmavaivat, ripuli ja röyhtäily ja oireet tulivat kun jotain ruokaa vähänkin maistoi.

Vierailija
39/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kärsivä kirjoitti:

Vierailija 711 kirjoitti:

Minulla on sama vaiva ja ihan kauheet kivut. Apteekista saa joko kapseleina tai purutabletteina vadelman makuisia tabletteja. Otetaan ruuan jälkeen ne nopeuttaa ja edes auttaa ruuan sulamista ja sitoo ilmaa ja voi vitsi mikä taivaan lahja. Saman tien helpottaa. En muista nimeä mut kysy, suosittelen lämpimästi. Parempi minusta purutabletti.

Olisiko se tämä?

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/ELIVO-RUOANSULATTAJA-PLUS-32-ka…

Juuh tämä se on :)

Vierailija
40/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilla oli samanlaista. Hänellä oli suolistossa loinen josta oireet johtuivat. Kun se häädettiin lääkityksellä, on taas voinut syödä tavallisesti. Oireena oli juuri ilmavaivat, ripuli ja röyhtäily ja oireet tulivat kun jotain ruokaa vähänkin maistoi.

Minulta nuo loisetkin kyllä tutkittu. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan