Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvän suolen oireyhtymä, johon mikään ei auta

Vierailija
13.08.2018 |

Tämä vaiva alkaa toden teolla masentaa. Olen noudattanut fodmapia lähes kaksi kuukautta, ei juuri mitään vaikutusta. Vatsaan kertyy järjettömästi ilmaa, mitä tahansa syönkin. Tämä aiheuttaa kovat kivut, koska ei sitä nyt vain ihan koko ajan voi pierrä. Muutoin vatsa sitten onkin aina kovalla tai ripulilla, vi-siblin onneksi auttaa tähän (tosin sen sisältämä makeutusaine lisää ilmavaivoja, jumalauta)
En tiedä enää mitää tehdä. Onko jollain ollut sama tilanne, miten olette saaneet helpotuksen?
Ilmavaivoihin olen kokeillut cuplatonia, nogasinia ja laxogasia. Ainoastaan nogasinista oli ihan vähän apua.
Syön aina hitaasti, pureskelen kunnolla. En tajua miten ilmaa voi kertyä niin paljon. Vatsa näyttää iltaisin siltä kuin olisin raskaana.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

BOULARDII. Kysy sitä apteekista, Saccharomyces Boulardii (netistä tietoa)

Vierailija
42/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi apteekista ostetut maitohappobakteerikapselit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän visiblinia jossa ei ole makeutusaineita, ruskeassa paketissa olevaa.

Vierailija
44/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biolatten Havitall on Rolls Royce -versio Vi-Siblinistä. Luonnonmukainen, ihmisperäiset maitohappobakteerit ja mustikkaa, ei ärsytä.

Vierailija
45/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli monta vuotta. Sitten olin ulkomailla matkoilla ja paikallisen yllättävän kriisin vuoksi siellä pystyi syömään vain vaaleaa leipää, lihaa ja ranskalaisia perunoita, juomana vain vettä, joskus olut. Tällä elin viikon. Suomeen tullessa suoli oli kovalla, tuntui että suoli halkeaa. Mutta kas kummaa, sen jälkeen minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia ärtyvän suolen kanssa. Veikkaan, että ongelmani oli yliaktiivinen suoli. Suolen täyttyminen tanakasti hidasti sen toimintaa ja elimistön toiminta palautui normaaliksi.

Vierailija
46/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kaura on kaikista pahin, en pysty syömään sitä edes pieninä määrinä. Aiheuttaa kovat vatsakrampit, kylmän hikoilun ja pahoinvoinnin. T. Toinen ibs:tä kärsivä.

Vierailija
47/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visiblinia saa tosiaan myös ilman makeutusaineita. Mulla meni jonkin aikaa ennen kuin tilanne alkoi paranemaan, mutta säännöllisesti samaan aikaan joka päivä (otan aina illalla) yksi mittalusikallinen runsaan veden kanssa on mullistanut tilanteen. Ennen jatkuva möyrintä ja useampi wc-käynti päivässä on vaihtunut melko hyvään säännöllisyyteen.

Koskaan tästä vatsasta ei varmaan tule sellaista teräsvatsaa joka kestäisi kaiken mukisematta. Paprika, kaali, pavut, sipuli ja ruisleipä ovat pannassa. Kuitenkin nykyään voin salaattiin lisätä esim. pienen määrän kaaliraastetta ilman ongelmia. Jos erehtyy syömään jotain väärää saattaa tosin mennä parikin viikkoa ennen kuin vatsa toimii taas normaalisti (ei turpoile tai juoksuta vessassa).

Visiblin siis tosiaan auttanut, vaikka en siihen aluksi uskonutkaan/ei tuntunut toimivan kun otin sitä vain satunnaisesti.

Vierailija
48/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse löysin apteekista pari viikkoa sitten I Say kapselit. Tarkoitettu juurikin ibs oireisiin ja turvotukseen. Auttaa mulla!

Vierailija
49/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensin pitää tutkia, onko sinulla lisäksi jotakin muuta, esim. keliakia. Laktoosi ainakin minulla pahentaa oireita muutenkin. Sitten alat itse kokeilemaan, mitä pystyt syömään. Minä en voi esim. syödä aika montaakaan tuotetta, jota fodmapin mukaan voi syödä. Sitten taas voin syödä joitakin tuotteita, jotka ovat ehdoton ei. Kokeilemalla se selviää, ei kellään ole koskaan vaiva kuin oppikirjoista, kaikilla on eroavaisuuksia näissäkin.

Niin no, miten kokeilet kun se vatsa ärtyy KAIKESTA? 

Ja laktoosittomalla olen koska minulla on myös laktoosi-intoleranssi.

Keliakia kannattaa testauttaa, jos ei ole testattu, ei nyt käynyt ihan selväksi onko vai ei...

Itse kärsin vuosia pahenevists vatsaoireista, lopulta jopa lasillinen vettä saattoi pistää vatsan sekaisin. Edes kauppaan en lopulta päässyt ongelmitta.

Tk:ssa lätättiin käteen vain esitteitä ärtyneestä suolesta - ja kiitti ulos.

Lopulta sain vaadittua keliakiatestin, kun halusin enää vaan edes sulkea mahdollisuuksia pois. No, keliakiahan se sitten löytyi verikokeella + tähystyksellä...

Tiukka gluteeniton ja elämä jo parempaa.

Vierailija
50/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

piigeeli koitettu?

molkosan?

itsellä on auttanut kaikkeen suolihuuhtelu (suolihuuhtelupusseja saa apteekeista) suolavedellä.

Vierailija
51/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tismalleen sama kaasuoireilu kuin AP:lla aivan hirveää ollut n. 6kk jo, mutta ei ikinä ripulia ole kyllä ollut oikeastaan. Voikohan tuo silti olla IBS?

Maksoin juuri yli 400 euroa yksityisellä gastroerikoislääkärillä, että tehtiin kaikki mahdolliset testit (keliakia, laktoosi-intoleranssi) parasiitteja ja ulosteita myöten ja kaikki negatiivisia. Lääkäri ei kertaakaan kyllä maininnut IBSiä. Lopputuloksena sanoi, että jos pitkittyy vielä lisää niin sitten harkitaan tähystystä mutta tällä erää ei tarvetta.

Minulla oli alkuvuodesta todella raskas antibioottikuuri 7 viikkoa iho-ongelmaan ja olen epäillyt että se on tuhonnut vatsan flooraa, ehkä syynä...

En ole koittanut muuta lääkettä kuin Cuplatonia vielä, mutta 4  kapselia päivässäkään ei tuntunut auttavan yhtään. Nukkumaan mennessäkin menee melkein poikkeuksetta n. 30 min - 1 tunti että "tyhjentelen" päivän pidättelyt makuullaan ennen kuin voin oikeasti käydä nukkumaan. Tämä on ihan hirveää. Aamulla vatsa on litteä, mutta syötyäni alkaa turvotus välittömästi..

Arvostaisin kovasti jos on mielipiteitä tai neuvoja.

Vierailija
52/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kun moni pitää kaurapuuroa ihan hyvänä, niin pakko sanoa, että itselle aiheuttaa kaikki muut hiutaleet ongelmia paitsi gluteenittomat kaurahiutaleet.

Ei ne gluteenittomat kaurat ole sen ihmeempiä kuin perus eloveenat. Ainoa ero on se, että ne on käsitelty erossa muista viljoista. Normikoille noilla ei ole mitään väliä, keliaakikoille ja esim. vehnäallergikoille on.

Eli joko sinulla on keliakia tai jokin allergia.

Vierailija
53/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visiblin on psylliumia, samaa jauhetta tai rouhetta saa terveyskaupasta tai ihan tavallisesta marketistakin.

En kyllä käsitä miksi tuollaiseen apteekkituotteeseen pitää lisätä sokeria. Ei kai kukaan sitä maun vuoksi syö. Itse kokeilen nyt näitä terveyskaupan tuotteita välillä.

Vierailija
54/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon antibioottikuurin peruja voi hyvin olla. Kokeilisin maitohappobakteereja ja ruuansulatusentsyymejä.

Vierailija
55/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa ihmiset eliminaatiodieettiä. Syökää pari viikkoa pelkkää valkoista riisiä ja naudanlihaa. Useimmilla sillä katoaa vatsavaivat. Sitten voi alkaa yksi kerrallaan lisätä ruoka-aineita ruokavalioon, jolloin tunnistaa mitkä aineet oikeasti aiheuttaa ongelmia. Itsellä valitetavasti joka ainoa kasvis tai hedelmä, paitsi ihan valkoiset viljat ja riisit, aiheuttaa vatsavaivoja.

Vierailija
56/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on ruuasta, eikä aavistustakaan mikä siinä oireet aiheuttaa niin tekisin näin: ensin jättäisin kaiken pois ja sitten alkaisin lisätä ruoka-aineita yksi kerrallaan. Kun löytyy ruoka-aine, joka aiheuttaa oireita niin jätetään pois ja jatketaan kokeiluja. Muitakin mahdollisia aiheuttajia on kuin ruoka. Voi olla esim. joku sairaus tai loisia (alkueläimiä).

Vierailija
57/80 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ 51:lle siis edellinen

Vierailija
58/80 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyvän suolen oireyhtymä on elintasosairaus, jota ei tavattu maatalousyhteiskunnassa tässä mittakaavassa. Syynä suolistobakteeriston köyhtyminen, prosessoidut elintarvikkeet ja jatkuva syöminen.

Uskon, että jo keskittämällä syömisen lyhyelle aikavälille päivässä, esim. 1/3 vuorokautta voi vähentää oireita. Ei suolisto kestä, että sitä ärsytetään kaiken aikaa. Antakaa hyvänen aika suolenne levätä.

Vierailija
59/80 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaurapuuro on jostain syystä todella turvottava. En käsitä mikä siinä on. Leipää voin syödä ihan normaalisti, paitsi tumma ruisleipä on alkanut vaikuttas huonolta.

En itse ole havainnut oikein minkäänlaista logiikkaa vatsavaivojen suhteen. Saatan syödä täysin ongelmitta vehnäleipää, pastaa tai heseaterian. Sitten toisena päivänä sama pasta vetää mahan täysin sekaisin. Jonain päivänä ripulia aiheuttaa tavallinen kotiruoka, tyyliin riisi ja kana. Nyt on ollut 2 päivää ummetusta ja vatsakipuja, vaikka olen syönyt ihan samalla tavalla kuin aina.

Vierailija
60/80 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, Vi-sibliniä on kahta tyyppiä juuri sokereiden vuoksi. En nyt muista eroa, mutta on ruskea paketi ja sininen paketti. Minulle se ruskea aiheutti ripulia, mutta sininen ei, joten kokeilepa.

Itse selviän, kun syön edellisen lisäksi viljoista vain puhdasta kauraa ja vältän soijaa ja palkokasveja.

Olen aika selvillä vesillä näillä eväillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi