Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi peruskoulussa päällystetään koulukirjoja?

Vierailija
13.08.2018 |

niin, kirjat on koulun omaisuutta, joten miksi oppilaiden/vanhepien pitää ne päällystää? eikö se olisi koulun tehtävä, jos haluavat pitää houlta niistä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun meillä kirjoja ei viedä lainkaan kotiin.

Vierailija
2/11 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt vuosikymmenet. Omituinen yhtälö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun meillä kirjoja ei viedä lainkaan kotiin.

Miten ne sitten voi päällystää kotona, jos niitä ei viedä ollenkaan kotiin? :D

Vierailija
4/11 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirjojen päällystäminen oli kivaa. Päällystin itse heti kun osasin ja päällystin myös sisarusten kirjat.

Vierailija
5/11 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella typerä epäekoteko. Varmaan perinne on ainoa syy.

Vierailija
6/11 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi säästää luontoa ja kuntien rahaa enemmän, muutama rulla kontaktimuovia vai jatkuva kirjojen uusiminen?

Vierailija
7/11 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päällystänyt yhtäkään kirjaa. 

Vierailija
8/11 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi säästää luontoa ja kuntien rahaa enemmän, muutama rulla kontaktimuovia vai jatkuva kirjojen uusiminen?

Eipä ne matikankirjat ja eri oppiaineiden tehtäväkirjat kierrä, kertakäyttökamaa ovat, silti opettaja vaatii päällystämään. Ja kiertävätkin kirjat menevät huonoon kuntoon päällystyksestä huolimatta.

Vierailija
9/11 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä lasten kouluissa kierrätetään tehtäväkirjatkin, niihin ei saa tehdä mitään merkintöjä. Itse olen aina ajatellut, että kirjat tulevat kotiin päällystettäviksi siksi, että jokainen koti kun osallistuu pienesti talkoisiin, saadaan homma hoidettua. Oman  lapseni koulussa on 850 oppilasta. Kuka ne kaikkien noiden oppilaiden kirjat päällystäisi, jos ei koti itse? Yläkoulun opettajalla voi olla useampi sata oppilasta. Opettajako tuollaisen määrän päällystäisi ilmaiseksi omalla vapaa-ajalla?

Vierailija
10/11 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ihme urheilupussit reppuina, miten kirja edes voisi säilyä, jos sitä ei päällystä? Koulusta saa varmasti muovin, jos ei ole varaa itsellä.

Vierailija
11/11 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vaadita päällystämään kirjoja, mutta monet (hyvät) oppilaat päällystävät ihan oma-aloitteisesti. He muutenkin huolehtivat kirjoista hyvin ja seuraavana vuonna joku muu saa hyväkuntoisen kierrätyskirjan. Päällystettynä ja hyvinpidettynä tekstikirja pysyy siistinä viisi vuotta ja ylikin, päällystämättä kansi on rytyssä ja likainen useimmilla oppilailla jo parissa kuukaudessa. Huonokuntoinen kirja ei motivoi.

Hyviltä oppilailta kirjat saa ehjinä takaisin. Vähemmän koulumyönteisillä oppilailla ( joiden vanhemmat on usein yllättäen just näitä ”en todellakaan päällystä”) kirjat on rikottu / sotkettu / hukattu lukuvuoden aikana.

Ja miksi ne kirjat tarvitsee muovia? Todennäköisesti siksi, että kustantajat tekevät tarkoituksella heikkoa laatua. OPS pysyy samana noin 10 vuotta, kirja ei kestä niin kauaa.

Ja jos jostain kouluista ei saa kirjoja kotiin, niin syy on juuri se että ne hukkuvat ja sotkeutuvat oppilaiden matkassa.

t. Ope

Ps. Just päällystin oman lapseni kirjat ja vihkot. Haluan, että hän saa oppii arvostamaan niitä ja pitää ne siisteinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä