Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pidät kappaleesta Rafaelin enkeli?

Vierailija
13.08.2018 |

Mikähän tuon laulun sanoma on?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Anna minulle karvasuksesi, ole minulle rapakelin enkeli..."

Kiitos! Olisiko tuolle jatkoa? 

Vierailija
22/39 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laulun synkin kohta on kyllä tämä:

Uutispuuroa aamupöydässä

Mies tarvitsee kunnon evästä

Kumpi voittaa, karhu vai leijona

Kysyy minulta töissä johtaja

Mikä minä olen sille vastaamaan

Multa luvut jäi kesken aikanaan

Anna minulle armahduksesi

Ole minulle Rafaelin enkeli

Lapset hinaavat kohmeisin sormin lippuja salkoihin

Kuka laittaisi niille edes kengät pieniin jalkoihin

Viime yö veti routaan tämän maan ja se maa on käärmeitä mustanaan

--

Ja varsinkin tämä pysäytti sekä sai sydämmen pomppaamaan kurkkuun: Kumpi voittaa, karhu vai leijona ... siis Venäjä (kahu) vai Suomi (leijona).

Tämä laulu oli pinnalla 80-90 luvun taitteessa. Työpaikallani vaihtui johto ja uusi päällikkö kyseli kokoajan et kumpi on parempi päällikkö hän vaiko entinen. Työkaverin kans laulettiin tätä vapaalla et kumpi voittaa karhu vai leijona, kysyy minulta töissä johtaja... Mikä minä olen sille vastaamaan multa luvut jäi kesken aikanaan..... mukavia muistoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anssi Umpikela Helevetin ooppeli tuli mieleen!

Vierailija
24/39 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on Rafael ja mitä enkeli tekee hänelle?

Rafael oli renesanssiajan taodemaalari joka tuli tunnetuksi erityisesti kirkkotaiteesta. Rafael on myös yhden Arkkienkelien nimistä. Rafael edustaa Jumalan suomaa parannusta/armahdusta. Arkkienkeli Rafael on apteekkien, sokeiden ihmisten, ruumiillisten vaivojen, silmävaivojen, suojelusenkeleiden, iloisten tapaamisten, mielisairauden, rakastavaisten, painajaisten, hoitajien, apteekkarien, lääkärien, matkaajien ja nuorten ihmisten suojeluspyhimys. Hänen tunnuksiaan ovat sauva, lompakko ja kala, sekä harmaa tai keltainen väri.

Kyseessähän ei siis ole enkeli Rafael vaan Rafaelin enkeli, kuka se sattuu sitten olemaankaan.

Vierailija
25/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on Rafael ja mitä enkeli tekee hänelle?

Rafael oli renesanssiajan taodemaalari joka tuli tunnetuksi erityisesti kirkkotaiteesta. Rafael on myös yhden Arkkienkelien nimistä. Rafael edustaa Jumalan suomaa parannusta/armahdusta. Arkkienkeli Rafael on apteekkien, sokeiden ihmisten, ruumiillisten vaivojen, silmävaivojen, suojelusenkeleiden, iloisten tapaamisten, mielisairauden, rakastavaisten, painajaisten, hoitajien, apteekkarien, lääkärien, matkaajien ja nuorten ihmisten suojeluspyhimys. Hänen tunnuksiaan ovat sauva, lompakko ja kala, sekä harmaa tai keltainen väri.

Kyseessähän ei siis ole enkeli Rafael vaan Rafaelin enkeli, kuka se sattuu sitten olemaankaan.

Siinä on sinulle Rafaelin maalaama enkeli:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/St_Michael_Raphael…

Vierailija
26/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna minulle karjahduksesi, ole munulle karvainen rinkeli

Vierailija
27/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen vaan rippikoulu kun siellä tuota hoilattiin. Hyi.

Vierailija
28/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna minulle karjahduksesi, ole munulle karvainen rinkeli

Kiitos! Taas piteni elämä! Hih hih hih!  Näitä lisää!

Vierailija
29/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tarkalleen, missä kuulin kappaleen ensimmäisen kerran. Olimme kaverini vanhempien mökillä. En ollut siellä käynyt aiemmin, enkä käynyt siellä sen jälkeenkään. Meillä oli molemmilla puolisot mukana, olimme siis nelistään, lapsia ei kummallakaan vielä ollut (tosin jo vuoden päästä ensimmäinen lapsi tuli molemmille pariskunnille)

Mökin tuvan pöydällä oli vanha matkaradio, josta kyseisen biisin intro lähti soimaan, johon kaverini sanoi välittömästi, että "hei tää on hyvä biisi" ja käänsi volumea isommalle. Totesin sitten itsekin saman, että harvinaisen onnistunut iskusävelmähän se oli ja sen mukainen hittihän siitä sitten tulikin. Tämä tapahtui 28 vuotta sitten.

Kyseisen kaverin kanssa en enää ole ollut tämän vuosituhannen alkuvuosien jälkeen tekemisissä, enkä kyllä paljoa entisen vaimonikaan, mutta aina kun kyseisen biisin intro lähtee radiosta soimaan, niin minulle tulee mieleen tuo kesäinen hetki kyseisessä mökissä ja se vanha matkaradio, sekä kaverini tokaisu "hei tää on hyvä biisi".

M54 

Vierailija
30/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kyllä. Sellainen ikivihreä klassikko joka on kiva kuulla aina silloin tällöin. Sanat tosin erittäin kummalliset. Samaa mieltä oli aikoinaan levyraadissa Jukka Virtanen, joka piti sanoja ihan pöhköinä.

Vierailija
31/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän kyllä. Sellainen ikivihreä klassikko joka on kiva kuulla aina silloin tällöin. Sanat tosin erittäin kummalliset. Samaa mieltä oli aikoinaan levyraadissa Jukka Virtanen, joka piti sanoja ihan pöhköinä.

Ei kappaleen sanoissa edes ole tarkoitus olla mitään järkeä, vaikka biisin työstäminen oli kovan työn takana niin Pekka Ruuska on sanonut että han vain sommitteli sagunnaisia sanoja huvimeilessä ja rakensi kappaletta ilman minkäänlaista juonta ja tarinaa. Ruuska oli tuolloin biisinteko vaiheessa paennut perhearkea Pariisin, jättänyt viimeisillään raskaana olevan vaimonsa yksin Suomeen, pelkäsi ettei biisiä tulla julkaisemaan ja poti ilmastoahdistusta jo pitkään ennen kuin ilmastonmuutoksesta edes tiedettiin.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005730679.html

Vierailija
32/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä alkoi suomimusan alamäki

Vierailija
33/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on kertout, että sanoitus syntyi kemiallisten aineiden avustamana

Vierailija
34/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--

Ja varsinkin tämä pysäytti sekä sai sydämmen pomppaamaan kurkkuun: Kumpi voittaa, karhu vai leijona ... siis Venäjä (kahu) vai Suomi (leijona).

Eikö se olekaan tarjousolut vs halppisviina...?

Vierailija
35/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Eikö se olekaan tarjousolut vs halppisviina...?

Ei, kyllä se tarkoittaa sitä että Venäjä on iso ja vahva karhu kun taas Suomi on pieni ja sisukas leijona. Monilla valtioilla on joku eläin joka symboloi maata. On myös esitetty, että laulussa kysellään jääkiekon mm -ottelun tulosta ja että kyse olisi maajoukkueista. Ei ole edes koskaan itsellä käynyt mielessä yhdistää tätä kohtaa alkoholiin.

Vierailija
36/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset hinaavat kohmeisin sormin lippuja salkoihin, kuka laittaisi niille edes kengät pieniin jalkoihin.

Lapset nostavat lippuja puolisankoon kunniottaakseen vainajia, sillä sota (luulisin?) on vienyt lapsilta isät eivätkä he ole enään laittamassa kenkiä lastensa jalkoihin. Näin lapset ovat jääneet ilman sodassa kaatuneiden isiensä suojaa ja turvaa.

On joku juhlapäivä ja isällä krapula, lapset joutuvat laittamaan lipun salkoon pienin kohmeisin käsin.

Vierailija
37/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset hinaavat kohmeisin sormin lippuja salkoihin, kuka laittaisi niille edes kengät pieniin jalkoihin.

Lapset nostavat lippuja puolisankoon kunniottaakseen vainajia, sillä sota (luulisin?) on vienyt lapsilta isät eivätkä he ole enään laittamassa kenkiä lastensa jalkoihin. Näin lapset ovat jääneet ilman sodassa kaatuneiden isiensä suojaa ja turvaa.

On joku juhlapäivä ja isällä krapula, lapset joutuvat laittamaan lipun salkoon pienin kohmeisin käsin.

Saattaa olla Minna Canthin päivä.

Isä sängynpohjalta krapulassa ma kuu äitiä olemaan Rafaelin enkeli. Äiti sanoo lapsille, että menkää vähäksiaikaa ulos ja laittakaa vaikka se lippu salkoon kun isä ei kuitenkaan kykene.

Vierailija
38/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tuon laulun sanoma on?

On ollut paha darra, rahapula ja yksi biisi puuttunut levyltä. Itsesääli ja vilu vaivanneet ja hitunen deliriumia.

Vierailija
39/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä enkä pidä. Itse olen tehnyt mielessäni siitä savokarjalaisen version (asun Joensuussa, olen muuttanut tänne muualta Suomesta): "Anna miulle armahhuksesi, ole miulle Rahvaelin enkeli." Puhkisoitettu myöskin, mutten pitäisi, vaikkei olisi puhkisoitettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi