Ärsyttää lasten "vapaa kasvatus" eli kasvatuksen puute
Kaikki edes etäisesti rajoja tai ohjenuoria muistuttavat tekijät on nykylasten elämästä poistettu. Pienen lapsen pitäisi itse ohjata omaa syömistään, käyttäytymistään, koulunkäyntiään, nukkumaanmenoaikojaan jne. Käytöstapojen vaatiminen ja niiden opettaminen on asia josta on kokonaan luovuttu (Helsingissä, missä itse asun, on ainakin näin).
Kännykkää ja tablettia saa käyttää kaikkialla, myös vieraiden ihmisten kuvaamiseen.
Mitään ei tarvitse jos ei huvita, muu maailma kyllä joustaa.
En jumaliste kestä enää! :(
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa kasvatus parantaa lapsen itsetuntoa ja opettaa tämän itse havaitsemaan asioiden syy- ja seuraussuhteet.
Lisäksi perinteisessä kasvatuksessa käytetyt rangaistukset ja erilaiset fyysiset pakkokeinot loukkaavat lasten oikeuksia ja aiheuttavat traumoja, joten niistä on perustellustikin luovuttu.
Voi olla että parantaakin ja opettaakin. Mutta ymmärrätkö että sillä aikaa kun lapsesi mellastaa ja kokeilee vapaasti, hän ajaa ahtaalle muita ihmisiä ympärillään joilla ei ole mitään keinoa puuttua käytökseen?
Lapsesi ei omista maailmaa, hän on vain yksi pieni hiekkajyvänen aavikolla.
Rangaistukset hyväksyn, tottakai, väärin tekemisellä täytyy olla seuraukset koska muutoin väärin tekeminen jatkuu. Väkivaltaa en tietenkään hyväksy, siitä on kyse jo eri asiasta.
Juuri tällainen ajattelu vanhemmilta lannistaa lapsen, joka on yksilö. Et tiedä hyvästä kasvatuksesta mitään, olet vain tyypillinen lannistaja. Ei kaikki lasten virheet johdu kurittomuudesta, vaan osaamattomuudesta, miksi siitä pitäisi tosiaan rangaista? Mun äitini oli just sellainen joka itse luuli mun luulevan olevani "jotain" ja kasvatti siitä pois. Teki todella ison karhunpalveluksn, en aikuisena uskalla yhtään mitään, koska kaikesta on syyllistetty, miten paha olenkaan. Teen tästä vielä äidilleni saman takaisin, laitan hänetkin kärsimään.
Vedät mutkat suoriksi. Rangaistus voi olla monen laatuinen ja rangaistuksen syystä voi keskustella lapsen kanssa. Jos osaamattomuus on johtanut johonkin hölmöön, voi lapsen kanssa keskustella esimerkiksi siitä, että hän olisi voinut tulla pyytämään apua tai kysymään miten asia pitää tehdä. Ja rangaista voi esimerkiksi niin, että jos hän itse pilasi vaikka jonkun syötävän, niin nyt hän ei saa syödä juuri sitä, minkä pilasi omalla toiminnallaan. Silti lapsen voi antaa ymmärtää, että rangaistus itsessään ei johdu hänen osaamattomuudesta, vaan siitä ettei hän reippaasti tullut kysymään. Jos kerta oli ensimmäinen, ei rangaistusta tarvita ollenkaan, vaan kehotetaan ensi kerralla pyytämään apua.
Ajattelet vähän mustavalkoisesti, jos mielestä joko on tai ei ole rangaistusta.
Olen 44 vuotias ja saanut aikoinani vapaan kasvatuksen. Kyseessä on professori Alexander Sutherland Neillin perustama koulukunta 1920-luvulta. Oletko lukenut kyseisen herran teoksen Kasvatuksen uusi suunta?
Vapaa kasvatus -käsitettä käytetään nykyään synonyyminä sille, että lapsia ei kielletä tai toimintaa rajoiteta, mutta näinhän se ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa kasvatus parantaa lapsen itsetuntoa ja opettaa tämän itse havaitsemaan asioiden syy- ja seuraussuhteet.
Lisäksi perinteisessä kasvatuksessa käytetyt rangaistukset ja erilaiset fyysiset pakkokeinot loukkaavat lasten oikeuksia ja aiheuttavat traumoja, joten niistä on perustellustikin luovuttu.
Voi olla että parantaakin ja opettaakin. Mutta ymmärrätkö että sillä aikaa kun lapsesi mellastaa ja kokeilee vapaasti, hän ajaa ahtaalle muita ihmisiä ympärillään joilla ei ole mitään keinoa puuttua käytökseen?
Rangaistukset hyväksyn, tottakai, väärin tekemisellä täytyy olla seuraukset koska muutoin väärin tekeminen jatkuu. Väkivaltaa en tietenkään hyväksy, siitä on kyse jo eri asiasta.
Ei, vaan asiasta keskustellaan ja lasta ohjataan. Sitä sanotaan kasvamiseksi. Ennen asiaa ei ymmärretty..
Vai näetkö itse että jos teet töissä virheen, on parasta lähettää sut nurkkaan tai kieltää sinulta palkka hetkeksi..?Aikuinen ihminen on lapsena oppinut syy-seuraus suhteen.
Lapsi vasta opettelee syy-seuraus suhdetta, joten lapselle rangaistus on opettavainen (rangaistuksena lisäksi keskustelu).Siis oppinut syy seuraus suhteen..? Niiku miten? Et jos ei tiedäkään miten joku uusi asia menee ja tehdään, ja ei onnistukaan, niin siitä tulee rangaistus? Mietipä nyt vielä..
Eikö sulle opetettu syy-seuraus suhdetta lapsena?
Siksikö et tiedä miksi saat sakot, etkä taputuksia poliisilta, kun ajat ylinopeutta?
Mä teen lapsenvahti hommia satunnaisesti ja nään niin paljo näitä "pirkko-pettereitä", joilla ei ole käytöstapoja.
Lämivät jokaisen keksin tarjoilu lautaselta, kun ei ole opetettu, että se minkä ottaa, siihen kosketaan, ei muihin.
Pöydässä ei leikitä, vettä ei kannella astioissa pitkin taloa vaan vesileikit leikitään pesuhuoneessa/pihalla, tavaroita ei viskellä ihmisiä päin, ei haukuta, ei lyödä, ei varasteta, eläimiä ei kiusata, ruokaa ei nakella.. yms.
Perus asiat kuten "kiitos, anteeksi, saisinko" on ihan hukassa.
Vapaa kasvatus ei ole synonyymi kasvattamattomuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan asiasta keskustellaan ja lasta ohjataan. Sitä sanotaan kasvamiseksi. Ennen asiaa ei ymmärretty..
Vai näetkö itse että jos teet töissä virheen, on parasta lähettää sut nurkkaan tai kieltää sinulta palkka hetkeksi..?Aikuinen ihminen on lapsena oppinut syy-seuraus suhteen.
Lapsi vasta opettelee syy-seuraus suhdetta, joten lapselle rangaistus on opettavainen (rangaistuksena lisäksi keskustelu).Siis oppinut syy seuraus suhteen..? Niiku miten? Et jos ei tiedäkään miten joku uusi asia menee ja tehdään, ja ei onnistukaan, niin siitä tulee rangaistus? Mietipä nyt vielä..
Eikö sulle opetettu syy-seuraus suhdetta lapsena?
Siksikö et tiedä miksi saat sakot, etkä taputuksia poliisilta, kun ajat ylinopeutta?
Eli sä olet tarvinnut rangaistuksen joka asiasta ennenkuin olet keksinyt ettei jotain saa/kannata tehdä?
Jännä.. Eli olet saanut ihan rauhassa touhuta ja kun ei ole mennyt oikein, sinua on vain rankaistu? On ollut kyllä vaikea elämä.
Vielä kun kaupassa saisi omaa lastaan komentaa ilman pelkoa lasusta. Mutta ei..
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun kaupassa saisi omaa lastaan komentaa ilman pelkoa lasusta. Mutta ei..
Kannattaa vetää joku huivi tai naamari päälle, niin lasut eivät tunnista teitä kun analysoivat kaupan valvontakamerakuvia. Sekä tietysti maksaa käteisellä ja olla käyttämättä bonuskortteja tai vastaavia, jotta sinua ei voida niiden kautta tunnistaa. Jos taas kulkee joukkoliikenteellä kauppaan niin ei kannata käyttää matkakorttia, koska siitäkin voidaan saada selville, että olet oleskellut alueella.
Vapaa kasvatus on jo out, nykyään on muotia curling-kasvatus jossa pitää poistaa kaikki ikävät asiat ja esteet lapsen tieltä jotta sillä olisi mahdollisimman helppo elämä..... voi toki olla että todellisuus iskee sellaisen pennun naamaan aika rajusti vielä.
Tämä keskustelu se edelleen jaksaa hämmästyttää allekirjoittanutta.
Jatkuvasti tuolla julkisilla paikoilla liikkuvana on pakko todeta, että aivan ennennäkemättömän huonosti tuntuu käyttäytyvän tämä 30-50-vuotiaiden joukko. Huomattavan moni tuntuu olevan jonkinlainen oman elämänsä kuningas, jolle kuuluu aina ensimmäinen paikka kaikkialla ja asiat minun tavalla heti paikalla koska MINÄ ja minun OIKEUDET. Kielenkäyttö muuttuu uskomattoman törkeäksi heti jos jokin asia ei suju kuten MINÄ haluan ja heti sen perään nettiin huutamaan hirveää vääryyttä. Viinaa ei tässä ikäluokassa opita ikinä juomaan vaan ikuinen p3rseily kaduille virtsaamisineen jatkuu varmasti hautaan asti.
Näihin verrattuna myös teinit ovat kohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Vapaa kasvatus on jo out, nykyään on muotia curling-kasvatus jossa pitää poistaa kaikki ikävät asiat ja esteet lapsen tieltä jotta sillä olisi mahdollisimman helppo elämä..... voi toki olla että todellisuus iskee sellaisen pennun naamaan aika rajusti vielä.
Okei...
Kerropa sitten mitä nämä esteet on, joita sä olet valmis asettamaan lapsesi tielle, saati olemaan poistamatta jotta se saa hyvän elämämkoulun?
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu se edelleen jaksaa hämmästyttää allekirjoittanutta.
Jatkuvasti tuolla julkisilla paikoilla liikkuvana on pakko todeta, että aivan ennennäkemättömän huonosti tuntuu käyttäytyvän tämä 30-50-vuotiaiden joukko. Huomattavan moni tuntuu olevan jonkinlainen oman elämänsä kuningas, jolle kuuluu aina ensimmäinen paikka kaikkialla ja asiat minun tavalla heti paikalla koska MINÄ ja minun OIKEUDET. Kielenkäyttö muuttuu uskomattoman törkeäksi heti jos jokin asia ei suju kuten MINÄ haluan ja heti sen perään nettiin huutamaan hirveää vääryyttä. Viinaa ei tässä ikäluokassa opita ikinä juomaan vaan ikuinen p3rseily kaduille virtsaamisineen jatkuu varmasti hautaan asti.
Näihin verrattuna myös teinit ovat kohteliaita.
Niin no, jos synnyttäjien keski-ikä on kolmessakympissä niin juuri tuonhan ikäluokan persheilijävanhempien lapsethan ne nyt on vauhdissa ja niistä valitetaan. Jos esim. kaupassa huomio kiinnittyy huonosti käyttäytyviin lapsiin niin kyllä
siellä se vanhempi hyvin usein on samaa sarjaa, se jumittaa kärryn kanssa keskellä käytävää, ei yhtään väistä muita, tunkee, tuuppii, mesoo ja vielä päälle vähän etuilee jos tilaisuus tulee.
Teinit osaa jo vähän itsekin käyttää aivojaan eivätkä välttämättä mene suoraan vanhempien käytöksen viitoittamaa tietä.
Kun te niin pidätte näistä työelämä-vertailuista niin olisiko sitten se okei, että saat uudessa työpaikassa ekana päivänä ihan vapaasti päättää miten näitä ohjelmia/koneita käytetään. Saat ihan ite päättää mitä työtehtäviä teet ja miten varmistat sen että firma tekee voittoa tänään. Saat ihan ite päättää mitä teet roskille, miten hoidat laskutuksen ja asiakastilaukset ja millaiset työvaatteet olis hyvät. Täällä on vapaa meno.
Tulos: ahdistus, epätietoisuus, totaalinen kaaos
Vierailija kirjoitti:
Entä kun puhuminen pirkko-petterille ei mene jakeluun ja pirkko-petteri edelleen tekee kiellettyjä asioita eikä tottele?
En tunne ketään Pirkko-Petteriä. Tarkoitat varmaan lapsuuden kaveriani Pikkistä.
Joillekin vapaa kasvatus merkitsee sitä, että kirjaimellisesti lapsi saa tehdä, mitä mieleen juolahtaa. Ei opasteta, ei neuvota saatikka kielletä. Näitä näkee esim. laivojen leikkihuoneissa. Heitetään muita palloilla, blokataan liukumäet, hypitään niskaan ja rikotaan toisten tekemät rakennelmat. Sitten, kun muut aikuiset yrittävät puuttua, avaudutaan, miten ikävä fiilis jää, kun lapset eivät saa pitää kivaa. Eikä yhtään kiinnosta se, ettei niillä muilla lapsilla ole ollenkaan kivaa. Jos maailmannavoillekin opetettaisiin yhteiset pelisäännöt, ei syntyisi kaaosta ja kaikilla voisi olla kivaa.
Olisko mustavalkoisen ajattelun sijaan suotavaa käyttää hieman värejäkin? Onko olemassa jotain ideaalista kasvatuskäytäntöä, joka ei lannista ja alista lasta mutta ei myöskään laita lasta tilanteeseen, jossa päättää kaiken itse? On. Maalaisjärki.
Voisko ajatella niin, että tapojen ja käyttäytymisen kasvatus ei kuitenkaan syö lapsen luovuutta ja kykyä ajatella itse? Että ensin opetetaan lapselle meidän kulttuurin raamit, joiden sisällä saa sitten myös luovia itse. Ensin hieman pienemmissä toiminnoissa ja myöhemmin sitten vaativimmissa. Ihmisen aivojen etulohko, jossa sijaitsee toiminnan ohjaus, kehittyy nykytutkimusten mukaan 25-vuotiaaksi saakka. Vapaan kasvatuksen ideologiaa kannattavat antavat siis lapsen säädellä omaa toimintaa mielin määrin vaikka hänellä ei siihen ole edes fysiologisia saatika kognitiivisia edellytyksiä. Autoritääristä kasvatusta suosivat puolestaan eivät aina muista, että lapsen aivot kehittyvät sitä paremmin, mitä enemmän hän saa myös prosessoida itse.
Vanhempien tehtävä on luoda lapselle turvalliset puitteet kehittää omaa luovuuttaan.
Todellisia vapaan kasvatuksen (= kasvattamattomuuden) tuloksia ovat suuret ikäluokat.
Nehän kasvoivat keskenään.
Pienet vauvatkin tuupattiin isompien mukaan pihalle.
Nämä kuri oli toki silloin voimissaan. Lapsia piiskattiin silloin milloin mistäkin syystä. Usein siksi että lapsista kuului ääntä tai olivat muuten häiriöksi läsnäolollaan.
Suuret ikäluokat sitten kasvattivat lapsiaan vähän enemmän. Mutta silti heidän lapsensa saivat tulla avain kaulassa tyhjään kotiin. Kuka heitä siellä kasvatti?
Itse olen syntynyt 70-luvulla, ja melkolailla itsekseni olen saanut kasvaa. Mitä nyt välillä tuli huutoa kun en ollut osannut toimia vanhempien toivomalla tavalla.
Alle 10-vuotiaana sain jäädä hoitamaan vauvaa ja paria muuta alle kouluikäistä kun vanhemmat lähtivät baariin.
Kuinka moni nykyään jättäisi 3 pientä alle 10-vuotiaan hoidettavaksi.
Oikeasti suututtaa kun nämä vanhukset määkivät kuorossa nykylasten huonosta kasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällainen ajattelu vanhemmilta lannistaa lapsen, joka on yksilö. Et tiedä hyvästä kasvatuksesta mitään, olet vain tyypillinen lannistaja. Ei kaikki lasten virheet johdu kurittomuudesta, vaan osaamattomuudesta, miksi siitä pitäisi tosiaan rangaista? Mun äitini oli just sellainen joka itse luuli mun luulevan olevani "jotain" ja kasvatti siitä pois. Teki todella ison karhunpalveluksn, en aikuisena uskalla yhtään mitään, koska kaikesta on syyllistetty, miten paha olenkaan. Teen tästä vielä äidilleni saman takaisin, laitan hänetkin kärsimään.
Lannistaminen ja rajojen asettaminen ovat ihan eri asioita. Lasta ei lannista se että asiat ovat turvallisia, selkeitä ja johdonmukaisia, päinvastoin. Enemmän lasta lannistaa se että joutuu rajoittuneella ajattelukapasiteetilla pohtimaan ja pohtimaan omia tekemisiään aivan koko ajan, olemaan itse itsellensä mentori ja vanhempi, kun oikeat vanhemmat eivät ota vastuuta omasta vanhemmuudestaan.
Lasta rasittaa, jos hän joutuu päättämään asioita, joista hän ei vielä tiedä tarpeeksi ja näin joutuu ottamaan vastuuta asioista, joista hän ei ole vielä kypsä päättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vapaa kasvatus näkyy vuosien päästä jo lasten aikuistuttua, mitään käytöstapoja ei ole ja äidinkin seurassa voi rauhassa haukkua sukulaisen ulkonäköä ja äiti ei tietenkään osaa edes sanoa nulikalleen mitään. Pitäs yrittää vaan ymmärtää tätäkin syrjäytynyttä poikaa. Kuvottavaa.
Meillä se on mummo kuka haukkuu sukulaisten ja muidenkin ihmisten ulkonäköä. Oikeastaan kumpikin mummo harrastaa tätä muiden haukkumista oikein mielellään.
Kyseessä ovat äitini ja anoppini.
Pitävät kumpikin minua ikävänä ihmisenä kun en tykkää osallistua niihin haukkumisiin.
Toivottavasti ei lapset ota mummoista mallia.
Mielestäni lapset käyttäytyy nykyään paremmin kuin ennen. Harvassa on perheessä vapaan kasvatuksen periaate. Ei n ole ikinä törmännyt itse sellaiseen. Miksi puhelinta tai tablettia ei saisi käyttää? Ennen oli videot ja sitä ennen lapset laitettiin pihalle tai jätettiin keskenään kotiin.