Ahdistaa, mulla on lapsesta saakka ollut aivan järjetön hyönteiskammo, mutta kukaan ei ota tosissaan
Olen aina kammoksunut lentäviä hyönteisiä. Siis ihan kaikkia kärpäsistä perhosiin. Hämähäkkejä en oikeastaan pelkää ollenkaan, ainoastaan lentäviä ötököitä.
En voi oikein puhua ongelmastani kenellekään. Kuka nyt naisen hyönteispelkoa ottaisi tosissaan. Minusta ötököissä ei ole mitään ällöttävää, en vihaa niitä ja suurinosa on luonnolle hyödyllisiä. Minä vain pelkään niitä.
Jo pelkkä hyönteisen pörinää muistuttava ääni saa minussa aikaan voimakasta ahdistusta. Jos joudun suljettuun tilaan vaikkapa ampiaisen kanssa, paniikkikohtaus ei ole kaukana. En voi sietää edes kärpäsiä.
Minulle jankutetaan vuodesta toiseen:
"Ei ne mitään tee!"
"Älä viitsi olla tuollainen!"
"Ei kukaan muukaan niistä tykkää!"
Yksikään noista vähättelevästi silmiäpyöritellen tuhahdelluista lausahduksista ei auta yhtään, kaksi viimeisintä vain pahentaa oloani.
Mua ärsyttää, kun muhun suhtaudutaan kuin olisin tahallani tälläinen. Nytkin viikonloppuna eräät illanistujaiset menivät minun osaltani aivan mönkään, koska kaikki halusivat välttämättä istua ulkona terassilla, joka suorastaan kuhisi ampiaisia.
Mulle melkein suututtiin kun olin silminnähden ahdistunut, yritin välillä käydä sisällä keräilemässä voimavaroja, mutta minut raahattiin äkäisinä takaisin terassille,
"Älä nyt oo tuollainen ilonpilaaja!"
En missään vaiheessa sanonut tai vaatinut, että muut eivät saisi siellä terassilla olla. Sanoinkin, että voitte te tässä olla jos haluatte, mun on ihan pakko käydä välillä sisällä.
En tiedä miten tähän voisi edes siedättyä. Pelkään oikeasti niin kovaa, että en kuule yhtään mitään muuta enkä todellakaan pysty toimimaan rationaalisesti. Tuon viikonloppureissun jälkeen olin henkisesti ihan puhki.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää huomionhakemista tuollainen. Mitä sä oikein muka pelkäät? Ei ne tee mitään jos et huido ja panikoi.
Luuletko sä oikeasti että kukaan ampiaisista pitää? Ei todellakaan, mutta silti muut kykenevät olemaan draamailematta ja nostamatta asiasta sen suurempaa haloota.
Up yours.
On siinäkin ystävät, itse ainakin olisin siirtänyt illan vieton sisälle, jos joukossa jollakin noin paha ötökkäkammo on. Jotain siedätystä voisit koittaa, mutta siihen olisi hyvä olla terapeutti tai joku ammattilainen mukana....
Apua, kuulostat ihan mun miehen veljen avovaimolta!
Joo, ihan sairaan rasittavaahan toi sun käytös on. Vedät kaiken huomion itseesi. Varsinkaan missään juhlissa et kyllä ala panikoimaan tuolleen ja pakenemaan sisälle. :D Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää huomionhakemista tuollainen. Mitä sä oikein muka pelkäät? Ei ne tee mitään jos et huido ja panikoi.
Luuletko sä oikeasti että kukaan ampiaisista pitää? Ei todellakaan, mutta silti muut kykenevät olemaan draamailematta ja nostamatta asiasta sen suurempaa haloota.
Up yours.
Menikö prinsessalla tunteisiin? Fakta nyt vaan on, että aikuisten maailmassa on epämiellyttäviä asioita joita tulee vain kestää.
No jopas on ongelmat. Olisiko ammattiauttajan paikka?
Se on kyllä jännä kun esimerkiksi koirakammoon tai korkeanpaikankammoon ei suhtauduta yhtä nuivasti kuin hyönteiskammoon.
Ei ne oikeasti tee mitään. Pidän kyllä aika nolona jos aikuinen ihminen säikkyy hyönteisiä. Olet varmaan kouluttamaton ja työtön?
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä kun esimerkiksi koirakammoon tai korkeanpaikankammoon ei suhtauduta yhtä nuivasti kuin hyönteiskammoon.
Varmaan siksi kun nuo kaksi ovat ihan oikeita fobioita ja niille on yleensä syynsä.
Kurjaa. Mun 17-vuotias tyttö on samanlainen, pelkää ja kammoksuu lentäviä hyönteisiä, verhoaa itsensä lämpimälläkin päästä varpaisiin, etteivät ötökät pääse iholle. On pelännyt niitten ääniäkin pienestä asti. Hän pelkää koulun liikuntatuntejakin ötököitten takia, samoin paikkoja, joista ei pääse juoksemaan karkuun, kuten busseja. Ei hän ole pelkoon saanut mitään apua, vaikka on hakenut.
Vierailija kirjoitti:
En mä huido tai panikoi. Jähmetyn kauhusta paikalleni. Enemmän minua kuormittaa tilanne henkisesti, jotenkin todella uuvuttavaa koko ajan tarkkailla hyönteisten sijaintia ja joutua pakokauhutilaan kun ötökkä pörrää naamalle.
AP
Eihän tuollaista voi ottaa vakavasti, joka örkkejä säikkyy.
En rakasta hyönteisiä ihollani enkä sängyssäni, itikoiden en halua pistävän. Ampiainen pisti äskettäin, pistojälki vaivasi n. 2 viikkoa. Kerran sain ampiaisen piikistä kieleen, ei onneksi ollut täydellinen pistos, joten vain kirveli. Ampiainen on pistänyt myös silmään, kun olin n. 13. Oli kauheaa, pelkäsin, että menetän näköni, silmästä kuoriutui jotain kerroksia pois ja valkuainen oli keltainen.
Puolisoani pisti 9 ampiaista, kun hän osui niiden pesään - hän oli aika huonovointinen.
Hämähäkkejä kammoan. Mitä isompi sitä pahempi. Se on fobia.
Ketään ystävääni en altistaisi millekään hänen kammoamalleeen asialle. Toimisin, kuten 3, siirtäisin bileet tilaan, jossa tuota vastenmielistä juttua ei olisi.
Mutta pitäkää toki hauskaa esim. ampiaisten kanssa te, jotka niistä niin tykkäätte. Tulemme paremmin toimeen ilman toistemme seuraa.
Mulla melkein sama juttu, ymmärrän sua täysin <3 En ole loppukesästä käynyt ulkona kuin pakolliset ja saan oikeasti hengenahdistusta ja sydämentykytyksiä ampiaisista. Miestä hävettää käytökseni mutten voi sille mitään. Oikeastaan en pelkää muita kuin pistäviä ja purevia ötököitä, en onneksi kärpäsiä. Mutta muurahaiset yms inhottavat ja saan kohtauksen jos joku kömpii minussa.
Kokeile vaikka ottaa muurahainen tms. muu harmiton hyönteinen kädelle. Näin huomaat että ne on ihan kivoja kavereita. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä huido tai panikoi. Jähmetyn kauhusta paikalleni. Enemmän minua kuormittaa tilanne henkisesti, jotenkin todella uuvuttavaa koko ajan tarkkailla hyönteisten sijaintia ja joutua pakokauhutilaan kun ötökkä pörrää naamalle.
AP
Tuohan on jo ihan naurettavaa. AP ja muut isot vauvat, kerätkää itsenne ja aikuistukaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vaikka ottaa muurahainen tms. muu harmiton hyönteinen kädelle. Näin huomaat että ne on ihan kivoja kavereita. :)
En minä maassa möyriviä hyönteisiä kammoksu lainkaan. Vaikka olisi kuinka ruma ötökkä, se ei saa minussa aikaan samanlaista pelkoreaktiota kuin esimerkiksi paarma tai perhonen. Pystyn jopa poistamaan punkit normaalisti koirasta. Ongelmana on siis ainoastaan lentävät hyönteiset.
AP
Mulla sama. Kärpäsiä ja hyttysiä en pelkää.
Se että ne lentää holtittomasti päin ja tulee iholle on pahinta. Eniten pelkään yöperhosia, ampiaisia ja koppakuoriaisia. Leppäkertut on myös puistattavia.
Tuolla joku kirjoitti että muut fobiat on oikeita fobioita ja perustuu oikeaan pelkoon. Öö no et sä sieltä korkealta kaiteen takaakaan mihinkään putoa jos et hyppää. Eikä kukaan sinne hissiinkään kuole vaikka jumiin hetkeksi jäisikin.
Pelko on ihan yhtä todellinen, pelkäsit sitten pimeää, korkeita paikkoja, koiria tai hyönteisiä. Fobia on jotain jota ei pysty järjellä selittämään. Aivan sama tekeekö ne hyönteiset jotain vai ei, pelkään niitä silti.
Muumimaailmaan en suostu tulemaan kun siellä on kuulemma ampiaisia niin paljon, samaten kuin tämän vuoden särkänniemen reissu jäi samasta syystä tekemättä. Rajoittaa jo elämää ja pahenee vuosi vuodelta tämä kammo.