Varastoraudat loppu, mitään ei jaksa?
Mieli maassa, mikään ei kiinnosta, en jaksa ja lääkäri ei löydä mitään syytä. Masennuslääkkeitä en huoli. Sitten kävin ite labrassa ja varastoraudat mitättömät. Muut verikokeet aina olleet ok, hg 130.
Ykstyisellä asiant.lääkäriltä ohjeet ja raudanpuute ilman anemiaa hoituu nyt hissukseen. Lääkäri totesi, että näin matalilla arvoilla, kuten minulla, moni on työkyvytön ja kelan kuntoutusrahoilla. Niinpä. Työterveys tuputtaa masennusta. Minä sanon olevani fyysisesti täysin voimaton ja kroppaan koskee!
Myös ADHD ja raudanpuute kytkeytyvät. Kuten myös kilppari- ja masennusoireet yhtäläiset raudanpuutteen kanssa.
Kuinka moni 'ADHD'-lapsi on käytetty verikokeessa ennen lääkitystä? Entä raskauden jälk. masennus? Lapsettomuus? Ihminen on kokonaisuus. Lääkärit eivät ymmärrä ravintoasioista yhtään mitään. Vaatikaa lääkäriltä lähete varastorautojen labraan. Hoito lääkärin valvonnassa ja labraseuranta arvojen nousun tark. Masennuslääkkeitä ei kannata syödä voimattomuuteen.
Kommentit (51)
Paljonko tuo varastoraudan mittaaminen maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIEDÄTKÖ OMAN HEMOGLOBIINIARVOSI?
Hemoglobiinin voit mittauttaa helposti laboratoriossamme ilman lääkärin lähetettä ja ajanvaraus. Vain 25 €/ mittaus.
Eiran Sairaala
HelsinkiTäsmennys jottei tule sekaannuksia: tässä ei nyt keskustella hemoglobiinista vaan varastoraudasta. Hemoglobiini voi näyttää hyvältä vaikka varastorauta olisi ihan finaalissa.
Juu ja hb voi olla hyvä, vaikka varastot ois huonot, esim. mun pojalla hb 152 ja todella väsynyt lapsi, varastorauta 27. Ei ole lääkärikontaktia tähän, siihen mihin on sanoi, ettei suostu mittauttamaan ferritiiniä, mutta kai mä syötän silti lapselle nyt sitten rautaa. Katsotaan auttaako. ADD-piirteinen lapsi kyseessä.
Oispa itelläki 27!
Mulla nousi kuukausien kuurin jälkeen 10:n. Hb 137. Hb ollut alimmillaankin just ja just viitearvon alarajalla, vaikka rauta ollut 4. Punasolut olleet pienehköjä. Oiteita ollut joku 5-10 vuotta, mutta en uskaltanut mennä lääkäriin, kun en tiennyt miten selittäisin asian tai että otettaisiinko sitä tosissaan. Toisen sairauden yhteydessä sit lopulta tutkittiin, jotta saatiin suljettua toinen sairaus pois. En ole saanut rautavalmisteilla nostettua kuin tuohon 10:n. Tuntuu että hemoglobiini kyllä nousee rautavalmisteilla, mut varastorauta ei. Mun hemoglobiini on tosin aina ollut viitearvojen yläpäässä eli 150 ennen kuin aloin kärsiä raudanpuuteoireista. Ihmettelin aina tasaista laskua tuon 5-10 vuoden aikana, mutta outona aloin pitää sitä vasta kun se oli alle 140 ja varsinkin sitten kun se alkoi yhtäkkiä tipahtaa lyhyessä ajassa alle 120.
Joskus toivoisin ett hb olis ollut sen verran alhainen, että olisin saanut sen infuusion. Toisaalta sen riskit arveluttaa.. mut olo on ollut todella vetämätön jo vuosia, niin vetämätön että olen joskus miettinyt onko minulla jokin piilosairaus esim. MS. Olen kokenut itseni työkyvyttömäksi tämän väsymyksen ja jatkuvien flunssien vuoksi, mutta olen vain sinnitellyt töissä ja muualla. Usein olen ajatellut että olisin onnellinenntai pystyisin keskittymään, jos ei olisi niin väsynyt fyysisesti koko ajan.
Miten saisin tämän korjaantumaan? Onko suonensisäisestä raudasta haittaa jos hb viitearvoissa? Keliakiaa ei ole löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Masennuksena tai kilpirauhasen vajaatoimintana lääkitään myös joskus, vaikka syynä olisikin raudanpuute
Sanon nyt ihan suoraan, että itse olen alkanut masentua siksi, ettei ole voimia/energiaa fyysisesti mihinkään. Kaikesta tulee niin raskasta, kun on koko ajan väsynyt, ajatus ei kulje ja sairastelee jatkuvasti. Tätä kun jatkuu vuosia, alkaa jossain vaiheessa masentuakin. Itselläni viivästyi opinnot, olen menettänyt työpaikankin kun olin aina flunssassa tai kuumeessa enkä jaksa harrastaa mitään. Jopa lähimuisti pätkii välillä. Haluaisin vain nukkua koko ajan. Lenkillä tuntui hb ollessa alimillaan/laskiessa, ettei happi riitä. Makeanhimo jatkuvasti, kahvia ilman ei pärjää. En jaksa enää unelmoida mistään.
N. 10 vuotta sitten olin intoa ja energiaa täynnä! Jaksoin harrastaa, oli unelmiakin.
AP, laita sellaiset tukevat rautakoukut varaston seinälle niin kyllä jaksaa. Rautakaupassa myydään
😄 Väärinymmärtämisen huippuja
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt löytää tästä lisätietoa netistä mutta ei ole yksinkertaista. Ehkä tätä ei ole tutkittu vielä kovin paljoa. Minulla on todettu pienikokoiset punasolut, liittyyköhän se tähän? Ihmeväsymystä on ollut jo vaikka kuinka kauan. Joka päivä tunnen väsymystä keskellä päivää, joskus jo aamutoimien jälkeen vaikka olen nukkunut hyvin. Illat klo 18-19 jo haluaisin pian nukkumaan.
Hg on ollut 135-145 aina, syön punaista lihaa kerran viikossa, pinaattia, lehtikaalia, c-vitamiinia saan mm paprikoista ja tyrnistä.
punainen liha kerran viikossa ei todellakaan riitä Sitä pitää syödä joka päivä, ja useamminkin, esim. laita maksamakkaraa leivän päälle ja iso ateria lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt löytää tästä lisätietoa netistä mutta ei ole yksinkertaista. Ehkä tätä ei ole tutkittu vielä kovin paljoa. Minulla on todettu pienikokoiset punasolut, liittyyköhän se tähän? Ihmeväsymystä on ollut jo vaikka kuinka kauan. Joka päivä tunnen väsymystä keskellä päivää, joskus jo aamutoimien jälkeen vaikka olen nukkunut hyvin. Illat klo 18-19 jo haluaisin pian nukkumaan.
Hg on ollut 135-145 aina, syön punaista lihaa kerran viikossa, pinaattia, lehtikaalia, c-vitamiinia saan mm paprikoista ja tyrnistä.punainen liha kerran viikossa ei todellakaan riitä Sitä pitää syödä joka päivä, ja useamminkin, esim. laita maksamakkaraa leivän päälle ja iso ateria lihaa.
Huoh. Itse olen syönyt koko ikäni paljon rautapitoista ruokaa (mukaanlukien lihaa, pinaattia, maksaa/munuaisia, maksamakkaraa, kalaa), mutta siitä huolimatta on kehittynyt raudanpuute eikä auta vaikka tankkaisi sitä purkista kuukausia. Huomaa, että purkista syödään usein moninkertainen annos ruokavaliosta saatavaan rautaan verrattuna. Jos se ei auta, miten rautavajetta saisi koskaan ruokavaliolla korjattua, kun se on syntynyt siitä ruokavaliosta huolimatta?
Te, joilla on varastoraudat alhaalla: Kuinka paljon syötte rautavalmisteita ja miten vahvoja?
Minulle gyne sanoi jo 20 vuotta sitten, että runsaiden menkkojen vuoksi kannattaa syödä kuurina kerran vuodessa rautaa vähintään 1 kk verran. Olen syönyt Obsidania 2 kk joka vuosi, enkä usko siitä olleen ainakaan mitään haittaa. Varastorautaa ei ole koskaan mitattu, hb on ollut 130 tienoilla, mutta terve olen aina ollut, eikä ole ollut minkäänlaisia väsymys- ym. oireita.
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on varastoraudat alhaalla: Kuinka paljon syötte rautavalmisteita ja miten vahvoja?
Minulle gyne sanoi jo 20 vuotta sitten, että runsaiden menkkojen vuoksi kannattaa syödä kuurina kerran vuodessa rautaa vähintään 1 kk verran. Olen syönyt Obsidania 2 kk joka vuosi, enkä usko siitä olleen ainakaan mitään haittaa. Varastorautaa ei ole koskaan mitattu, hb on ollut 130 tienoilla, mutta terve olen aina ollut, eikä ole ollut minkäänlaisia väsymys- ym. oireita.
No tota aloin ottaa lisärautaa vasta kun todettiin tuo alhainen varastorauta. Mä syön Maltoferia joka toinen päivä 100mg, mutta vaikka on vatsaystävällinen valmiste, aiheuttaa silti välillä melkoista ripulia ja ummetusta että vähän epätoivoinen alan jo olla. C-vitamiinipitoisen ruuan kanssa otan ja pidän huolta ettei maito tms vaikuta imeytymiseen.
Suusta imeytyvä rauta on vatsaystävällinen, koska ei käy vatsan ja suoliston kautta. Lisäksi elimistö säätelee raudan vastaanottoa eli ottaa isoa annosta hetken v astaan, mutta sitten sulkee portit eli pitkään pienempää annosta voi toimia paremmin.
Myös jodista on monella vajetta ja sekin aiheuttaa samankaltaisia oireita ja sotkee kilpirauhasta.