Sisäseinien maalaaminen? Voiko maalia laittaa loputtoman määrän kerroksia?
Annan yksiöni vuokralle. Olen nyt poistanut tapetin ja melko tasainen betoni on näkyvissä.
Voiko sen maalata jokaisen vuokralaisen välillä vaikka 20 kertaa? Vai pitäisikö laittaa tapetti vai mitä suosittelette vuokranantajan kannalta?
(Itse mietin, että maalinerroksia ei voi niin vaan poistaakaan, kuten tapetin voi. Tuleeko tehtyä vahinkoa, jos maalaa?)
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Tuo kerrostalo on rakennettu 1958. Siinä ei ollut kuin yksi tapettikerros, jonka sai helposti pois. (Eli se on ollut aina tapetoituna. Eihän tuo tietenkään alkuperäinen tapetti ollut, vaan aiemmat on poistettu aina)
Mulla on siis ongelmana se, että pelkään, että jatkuvasta päälle maalaamisesta tulee lopulta tilanne, että enemmät kerrokset eivät enää pysy. Moneen kertaan maalatut seinät voivat alkaa lohkeilla maalia irti. Siis sitä pelkään. Voiko sellaista maalipintaa sitten edes tasoittaakaan.
Enpä ole koskaan nähnyt että sisämaalit alkaisi lohkeilla irti ja jos alkaa, niin sitten ne voi raaputella lastalla irti. Jos noin kävisi, niin sitten siellä olisi joku huono pohjatyövälissä, kuten esimerkisi olisi maalattu rasvainen seinä tms. Normaalitapauksessa uudelleen maalaus vanhan päälle ei ole mikäänsortin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko seiniä loputtomasti maalailla ja tasoitella? Eli maalata nyt vaikka pariin kertaan ja 10 vuoden päästä taas tasoittaa ja maalata.
Ei voi varmaan "loputtomasti maalata ja tasoitella" mutta et kyllä oman elinikäsi aikana saa seiniä maalista halkeilemaan jos et maalaa seiniä yli parin kuukauden välein.
Ei tapettia! Tummuu huonekalujen kohdalta lapset/eläimet repii tapetin reunoja, eikä tarvitse kuin vahingossa raapaista jollain seinää niin on tapetissa rokama jota et pysty paikkaamaan millään.
Eikö maalattu seinä tunnu huonekalujen kohdalta?
Nykyään taidetaan suositella tapetoitavan seinänkin alle pohjamaalausta, joten en ymmärrä, miksi tavoitteenasi olisi puhdas betonipinta, ellet sitten halua jättää seinää betonipinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Voiko seiniä loputtomasti maalailla ja tasoitella? Eli maalata nyt vaikka pariin kertaan ja 10 vuoden päästä taas tasoittaa ja maalata.
En nyt tiiä millaisesta tasoittamisesta puhut, mutta itse tasoitin suoraan vanhan maalin päälle, kun keittiön kaakelit piikkasin auki. Toki suurimmaksi osaksi siinä oli betoni pintaa, mutta kyllä nyt ainakin perus paikkatasoituksen voi maalin päälle tehdä. Ja käsittääkseni kyllä koko seinänkin tasoituksen.
Kuinka vaikeaksi nää asiat pitää tehdä? Jos AP olisi tarttunut telaan ja pensseliin ennen kuin tänne alkoi kirjoitella niin olisi maalannut helposti 50 neliön kämpän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi varmaan "loputtomasti maalata ja tasoitella" mutta et kyllä oman elinikäsi aikana saa seiniä maalista halkeilemaan jos et maalaa seiniä yli parin kuukauden välein.
Ei tapettia! Tummuu huonekalujen kohdalta lapset/eläimet repii tapetin reunoja, eikä tarvitse kuin vahingossa raapaista jollain seinää niin on tapetissa rokama jota et pysty paikkaamaan millään.Eikö maalattu seinä tunnu huonekalujen kohdalta?
Ei meillä ainakaan ole tummunut. En nyt ymmärrä miksi se tummuisi.
Naiset taas remontoimassa. Helpostakin asiasta saa vaikeeta. Kuopat seinässä kun kittaa/tasoittaa umpeen ja maalaa niin helppoa on. Se on sitten oma valinta käyttääkö pohjamaalia vai ei. Itse maalaan sienäni 5-10 vuoden välein vanhan päälle. En käytä pohjamaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tapettia! Tummuu huonekalujen kohdalta lapset/eläimet repii tapetin reunoja, eikä tarvitse kuin vahingossa raapaista jollain seinää niin on tapetissa rokama jota et pysty paikkaamaan millään.Eikö maalattu seinä tunnu huonekalujen kohdalta?
Tummuu siksi, että seinän vierestä on sohva, jossa istutaan ja se sohva ottaa ukkiin valkoiseen maalattiin seinään ja tummentaa ja istuvat ihmiset työntävät sohvan selkänojan yläpuolelta päänsä seinään ja taas tummentaa.
Kun sänky on seinän vieressä, sen viereen tummuu ihmisen ja sängyn aiheuttamaa jälkeä.
Valonappulan ympäriltä tummuu ihmisen haroessa nappulaa.
Tällaisia kohtia olen nähnyt tummuvan.
Ei se maali mitään öljyvärimaalia ole, vaan ohutta. Kyllä sitä voi maalata loputtomasti.
Vierailija kirjoitti:
Naiset taas remontoimassa. Helpostakin asiasta saa vaikeeta. Kuopat seinässä kun kittaa/tasoittaa umpeen ja maalaa niin helppoa on. Se on sitten oma valinta käyttääkö pohjamaalia vai ei. Itse maalaan sienäni 5-10 vuoden välein vanhan päälle. En käytä pohjamaalia.
Mitä maalia käytät?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tasoittaa uudestaan? Ei ne seinät mene ajan kanssa epätasaisikisi, ei niitä tarvi tasoittaa uudestaan, eikä vanhoja maaleja tarvi poistaa. Uutta maalia vaan päälle ja jos siellä on reikiä, koloja tai naarmua, niin ne voi pakkeloida piiloon ennen maalausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä maalia käytät?
Yleensä jotain tikkurilan maalia. Joko remonttiässä tai lujaa. Luja on ehkä hieman turhan hyvää normaaleille pinnoille.
Vierailija kirjoitti:
Ei se maali mitään öljyvärimaalia ole, vaan ohutta. Kyllä sitä voi maalata loputtomasti.
No tuota, ainakin peltikattomaalista selvitin ja sitä ei ainakaan voi loputtomasti maalailla, vaan sillä on joku tietty kerrosmäärä, jota enempää ei siinä pysy. En muista mikä, mutta se oli alle kymmenen,mikä on meillä ongelma, kun alkujaan kaksikerroksisesta pinnasta lohkeilla koko ajan maalia ja joutuu muutaman vuoden välein pintaa uusimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tummuu siksi, että seinän vierestä on sohva, jossa istutaan ja se sohva ottaa ukkiin valkoiseen maalattiin seinään ja tummentaa ja istuvat ihmiset työntävät sohvan selkänojan yläpuolelta päänsä seinään ja taas tummentaa.
Kun sänky on seinän vieressä, sen viereen tummuu ihmisen ja sängyn aiheuttamaa jälkeä.
Kannattaisi käydä vähän useammin pesulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota, ainakin peltikattomaalista selvitin ja sitä ei ainakaan voi loputtomasti maalailla, vaan sillä on joku tietty kerrosmäärä, jota enempää ei siinä pysy. En muista mikä, mutta se oli alle kymmenen,mikä on meillä ongelma, kun alkujaan kaksikerroksisesta pinnasta lohkeilla koko ajan maalia ja joutuu muutaman vuoden välein pintaa uusimaan.
Meinaatko malaata peltikaton aina vuokralaisen vaihtuessa?
Peltikatto maalataan tyyliin 15 vuoden välein, eli muutaman kerran katon käyttöiän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu. Jos ei tuntuisi, niin siitähän voisi tupsahtaa naapurin puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä maalia käytät?
Yleensä jotain tikkurilan maalia. Joko remonttiässä tai lujaa. Luja on ehkä hieman turhan hyvää normaaleille pinnoille.
Miksi Luja olisi liian hyvää? Muodostavatko molemmat mm kivilinnan, vai mitä ne ovat?
Minulla on paljon kokemusta talon ulkopuolisten osien maalaamisesta. Sisäpuolesta en ymmärrä yhtään mitään. (No kerran maalasin yhden huoneen ovet ja ikkunat. Tuli liian kiiltävät.)
Olen huomannut, että joissain vanhoissa taloissa ainakin listoista ja peiliovista irtoaa maalia laattoina irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesithän, että sen valonappulan ympäriltä (kutsutaan myös valokatkaisimeksi) voi pyyhkiä nihkeällä rätillä. Se tumma on rasvaa mitä ihosta tulee. Ilmainen vinkki: jos sulla on portaat kämpässä ja portaikossa kaide niin luultavasti sekin tummuu, jos siitä pitää kiinni kun portaita kulkee. Siinäkin pyyhkiminen auttaa.
Ja niitä muitakin tummentuneita kohtia voit pyyhkiä sillä rätillä. Nekin on luultavasti rasvaa iholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko malaata peltikaton aina vuokralaisen vaihtuessa?
Peltikatto maalataan tyyliin 15 vuoden välein, eli muutaman kerran katon käyttöiän aikana.
Peltikatto on pakko maalata usein, kun siitä maalista lähtee irti paljon paloja. Tämä ei ole tuo vuokralaisen, vaan talo, jossa asumme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä maalia käytät?
Miksi Luja olisi liian hyvää? Muodostavatko molemmat mm kivilinnan, vai mitä ne ovat?
Minulla on paljon kokemusta talon ulkopuolisten osien maalaamisesta. Sisäpuolesta en ymmärrä yhtään mitään. (No kerran maalasin yhden huoneen ovet ja ikkunat. Tuli liian kiiltävät.)
Olen huomannut, että joissain vanhoissa taloissa ainakin listoista ja peiliovista irtoaa maalia laattoina irti.
Luja kestää kosteutta ja pesuaineita. Sopii hyvin vessaan, keittiöön, kylpyhuoneeseen jne. Siinä mielessä ”liian hyvää” vaikka olohuoneesee, kun oletettavasti kosteusrasitus on minimaalinen. Eli halvemmallakin maalilla kyllä voi maaalata. Itse olen tämän kämppäni lujalla maallannut kokonaan. Vuokra-asuntoni remonttiässällä. Käytettävä maali riippuu pitkälti lompakon paksuudesta.
Yleensä seinät on tasoitettu ennen ensimmäistä maalauskertaa. Ei jälkimmäisillä kerroilla tarvi mitään tasoitella, korkeintaan peittää reijät ja mahdlliset muut vauriot, sekään ei ole mitenkään välttmätöntä joka kerta jos meinaa usein maalailla uusikisi.
Ja maalikertoja voi käytännössä vetää vaikka kuinka paljon. Yksi kerros on niin ohut, että 20 kerrosta ei ole vielä paljon mitään.
Jossain vanhoissa taloissa voi olla tapettejakin monta kerrosta, kun uudetn on vain vedetty vanhojen päälle.