Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika ei saa koulusta kirjoja!!!!

Vierailija
12.08.2018 |

Tehtäväkirja johon EI saa tehdä merkintöjä kyllä tulee, mutta tekstikirjaa ei säästösyistä anneta ollenkaan, tunneilla opettaja näyttää kirjaa ja teksti luetaan. Monisteita saavat. Ei kyllä monisteet meidän 14 vuotiaalla tallessa ja hyvä kuntoisena pysy. Toki voi itse ostaa kirjat, mutta eikös peruskoulun kuulu olla maksuton? Muutenkin koko ajan menee rahaa kaikenmaailman retkiin.
Lain mukaanhan peruskoulusta pitäisi sitä paitsi saada oppikirjat. Mihin voin valittaa, muuta kuin koulun rehtorille joka ei varmasti saa mitään aikaiseksi.

Kommentit (342)

Vierailija
281/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/opetussuunnitelma_…

Lukekaapa nyt ajatuksella ja hyväksykää, ettei koulumaailma ja oppiminen ole niin kuin ennen.

Vierailija
282/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa nyt ajatuksella ja hyväksykää, ettei koulumaailma ja oppiminen ole niin kuin ennen.

Olen tehnyt kasvatustieteellisessä tutkielman ilmiöoppimisesta ja uudesta opsista ja silti sanon, että se että ne kirjat vain heivataan mäkeen säästösyistä ei ole mitään "uutta opettamista" vaan se on ihan vaan kusipäistä kusettavaa säästämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi vane-matematiikalla parempia oppimistuloksia (myös heikoilla, ja erityisesti he hyötyvät tästä) ja oppikirja minimaalisessa osassa, perustuu ajattelun ja ymmärtämisen kehittymiseen, ehkäisee matematiikan oppimisvaikeuksia myös myöhemmin.

Vierailija
284/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt kasvatustieteellisessä tutkielman ilmiöoppimisesta ja uudesta opsista ja silti sanon, että se että ne kirjat vain heivataan mäkeen säästösyistä ei ole mitään "uutta opettamista" vaan se on ihan vaan kusipäistä kusettavaa säästämistä.

Eli et vain osaa itse toteuttaa sitä

Vierailija
285/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa opettajista ei ole vieläkään saanut minkäänlaista koulutusta siihen, miten ilmiöopetetaan. Silti ne kirjat on poistettu, tietokoneita tai edes kopiopaperia ei ole.

Tämän vuoden alusta tuli HSL:ltä päätös että koululaisryhmät voi matkustaa ilmaiseksi kello 9 - 15. Sitä ennen jo tämä asetti eri koulut eriarvoiseen asemaan yhden ja saman kaupungin sisällä.

Vierailija
286/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et vain osaa itse toteuttaa sitä

Kyllä minä osaan sitä toteuttaa. Sen sijaan 98 prosenttia opettajista ei ole saanut siihen minkäänlaista koulutusta. Eikä esim kuopukseni oppikirjattomuus johdu siitä, vaan siitä että rehtori on vt ja haluaa esittää reipasta poikaa opetusvirastoon päin, jotta saisi vakiviran.

Vierailija
287/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä rahaa koululta kummasti löytyy kun soittaa kaikki virkamiehet läpi ja vaatii ne oikeudet mitä Suomen laissa on taattu.

Ei löydy. Soitin ihan koko ketjun läpi ja ainoa keino olisi tehdä kantelu. Ja kirjattomuutta perusteltaisiin kuitenkin uudella opsilla. Vaikkei se liity oikeasti asiaan mitenkään.

T. Äiti ja ope

Jos mun lapsi ei saisi laissa lapsen oikeudeksi määriteltyjä kirjoja, niin sitten tehtäisiin kantelu

Ei laissa ole mitään oikeuksia koulukirjoihin määritelty. Jokainen opettaja päättää itse, miten omassa luokassa toimitaan ja kirjattomuus on nykyään yleistymään päin. Koulut painostavat siihen opettajia, sillä tuleehan se halvemmaksi.

Vierailija
288/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantelu.

Minä ostin koko alakoulun lapselle matikan ja enkun kirjat.

Tää on tätä nykyään.

Maksa palkastasi enemmän veroja, niin valtiolla on varaa oppikirjoihinkin. Joku ne aina maksaa.

Vierailija
289/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantelu.

Minä ostin koko alakoulun lapselle matikan ja enkun kirjat.

Tää on tätä nykyään.

Maksa palkastasi enemmän veroja, niin valtiolla on varaa oppikirjoihinkin. Joku ne aina maksaa.

Vaikka maksaisin kuinka, ei ne rahat päädy oppikirjoihin. Maksoin tietokoneista ja opetusviraston virkamies varasti sekä rahat että koneet.

Vierailija
290/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä rahaa koululta kummasti löytyy kun soittaa kaikki virkamiehet läpi ja vaatii ne oikeudet mitä Suomen laissa on taattu.

Ei löydy. Soitin ihan koko ketjun läpi ja ainoa keino olisi tehdä kantelu. Ja kirjattomuutta perusteltaisiin kuitenkin uudella opsilla. Vaikkei se liity oikeasti asiaan mitenkään.

T. Äiti ja ope

Opsihan pyrkii ilmiöopetuksineen kirjattomaan ja kouluttomaan kouluun, jossa lapset istuvat luonnossa kannonnokassa ja opettavat toisiaan. Ilmiömäistä!

Vierailija
291/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi peruskoulu aika ohi ja poika opiskelee Hgin yliopistossa. On kirjat myös e kirjat.

Vierailija
292/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ehtii jokaisen oppilaan luo ilmiöoppeineen.

Vierailija
293/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, ompa mennyt älyttömäksi tämä homma! Samaa röyhkeyttä näkyy lukiossakin, kun opsi uuitaan kokoajan, eli oppilaat eivät pysty kierrättämään kirjoja, kun vanhat eivät enää seuraavana vuonna käy. Samat asiat mutta uusissa kirjoissa. Kauheeta rahastusta!

Vierailija
294/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raivostuttavaa kun puhutaan ilman tietoa. Ei kaupunki päätä koulun hankinnoista! Joka koululle on budjetti, josta maksetaan palkat, materiaalit ja muut hankinnat. Rehtori käyttää budjetin, ja voi päättää mihin rahaa suunnataan, lisäresurssien palkkaamiseen, tietokonehankintoihin vai mihin.

Miksi alapeukku? Tämä asia on fakta, ja sen voit tarkistaa

No siinä onkin virhe. Pitäisi olla jonkinlaiset ohjenuorat ylemmältä taholta, joka valvoisi koulujen tasalaatua. Ei ole oikein että esim Helsingin sisällä on koulujen laadussa valtava hajonta - jota sitten pällistellään.

Ja kaupunkihan sen koulujen budjetin päättää.

Ei, vaan olisi kamalaa, jos ylhäältä päin määrättäisiin, mihin raha tulee suunnata. Kouluilla on erilaiset tarpeet ja painotukset.

Kyllä samoilla veroeuroilla pitää saada samantasoinen palvelu saman kaupungin sisällä. Ei se voi olla niin, että surkean rehtorin koulusta puuttuu kirjat.

Se juuri kiihdyttää sitä koulushoppaamista, jota sitten paheksutaan!

Surkean rehtorin koulussa täytetään kirjoja.

Mitä ”täytetään kirjoja”? Miten niitä täytetään jos niitä ei ole? Paitsi jos äiti ostaa ja opettaa kotona.

Sitä, että kuvitellaan kirjojen aivottomien tehtävien tuottavan oppimista.

Hyvä rehtori on jo ymmärtänyt luopua tästä.

Kyllä aivottomia tehtäviä tuottaa myös opettaja, joka niitä materiaaleja kyhäilee ilman oppikirjojen tukea. Olen nähnyt uskomattoman paljon heikkoja opettajien itse tekemiä materiaaleja, jotka eivät ole johdonmukaisia eivätkä mitenkään eroa parempina siitä että olisi perinteiset oppikirjat käytössä. Yleensä päin vastoin.

Vierailija
295/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Äiti ja ope

Opsihan pyrkii ilmiöopetuksineen kirjattomaan ja kouluttomaan kouluun, jossa lapset istuvat luonnossa kannonnokassa ja opettavat toisiaan. Ilmiömäistä!

Joo ja istutaan luonnottomissa asennoissa. Sitten mietitään 10 vuoden päästä miten tällä sukupolvella on niin paljon selkä ongelmia.

Vierailija
296/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raivostuttavaa kun puhutaan ilman tietoa. Ei kaupunki päätä koulun hankinnoista! Joka koululle on budjetti, josta maksetaan palkat, materiaalit ja muut hankinnat. Rehtori käyttää budjetin, ja voi päättää mihin rahaa suunnataan, lisäresurssien palkkaamiseen, tietokonehankintoihin vai mihin.

Miksi alapeukku? Tämä asia on fakta, ja sen voit tarkistaa

No siinä onkin virhe. Pitäisi olla jonkinlaiset ohjenuorat ylemmältä taholta, joka valvoisi koulujen tasalaatua. Ei ole oikein että esim Helsingin sisällä on koulujen laadussa valtava hajonta - jota sitten pällistellään.

Ja kaupunkihan sen koulujen budjetin päättää.

Ei, vaan olisi kamalaa, jos ylhäältä päin määrättäisiin, mihin raha tulee suunnata. Kouluilla on erilaiset tarpeet ja painotukset.

Kyllä samoilla veroeuroilla pitää saada samantasoinen palvelu saman kaupungin sisällä. Ei se voi olla niin, että surkean rehtorin koulusta puuttuu kirjat.

Se juuri kiihdyttää sitä koulushoppaamista, jota sitten paheksutaan!

Surkean rehtorin koulussa täytetään kirjoja.

Mitä ”täytetään kirjoja”? Miten niitä täytetään jos niitä ei ole? Paitsi jos äiti ostaa ja opettaa kotona.

Sitä, että kuvitellaan kirjojen aivottomien tehtävien tuottavan oppimista.

Hyvä rehtori on jo ymmärtänyt luopua tästä.

Kyllä aivottomia tehtäviä tuottaa myös opettaja, joka niitä materiaaleja kyhäilee ilman oppikirjojen tukea. Olen nähnyt uskomattoman paljon heikkoja opettajien itse tekemiä materiaaleja, jotka eivät ole johdonmukaisia eivätkä mitenkään eroa parempina siitä että olisi perinteiset oppikirjat käytössä. Yleensä päin vastoin.

Ja påtevänä kielten opena olen ehdottomasti sitä mieltä, että kun alakoulussa kieliä opettavat luokanopet, heillä pitää olla pätevien kielten opettajien tekemät oppikirjat!!!

Koko ajan saa silti olla korjaamassa esim kokeiden korjaamisia. Viimeksi lapselle oli korjattu ”min grön bok”, kun hän oli kirjoittanut ”min gröna bok”. En edes viitsi ajatella, mitä kaikkea siellä oppitunnilla opetetaankin väärin.

Vierailija
297/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa valkenemaan miksi suomen kieli rapistuu. LApaset saa itse kirjoittaa omat koulukirjansa lol.

Vierailija
298/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en myöskään ymmärrä tätä. Onneksi ehdin käydä kouluni ennen tätä villitystä. Tykkään lukea kirjoja ja juuri ne monisteet hukkuvat usein ja ovat aika turhia. Ja jos on tunneilta pois niin sitten jää ne muistiinpanot tekemättä ja tunnustan sen, että aina en jaksanut tunneilla olla niin tarkkana ja kertasinkin sitten kotona kirjasta uudestaan. Vain kirjasta voi mielestäni lukea hyvin kokeisiin. Minä en myöskään pidä niistä nettikirjoista kovin paljon. Silmäni ovat sellaiset, että ne "väsyvät" koneen ääressä ja on taipumusta migreeniin. Onneksi sain lukiokokeetkin vielä kirjoittaa käsin. En ole tyytäväinen uudistuksiin ja minusta se asettaa myös oppilaat eriarvoiseen asemaan. Itsekin olen melko köyhän perheen lapsi ja jo lukiossa oli välillä vaikeaa maksaa kirjat ( onneksi sai käytettyjä) mutta peruskouluun en sitä kulttuuria haluaisi, että rikkaammat ostavat itse kirjat ja muut ovat niiden monisteiden yms varassa. Vanha kunnon kirja on minusta paras. Ymmärrän luonnonsuojelullisen seikan ja itsekin pyrin elämään luontoa säästäen, mutta tässä asiassa en voi muuttaa mielipidettäni. Onhan se toisaalta hauskaa, kun Suomi leikkii niin nykyaikaista ja jossakin Afrikassa lapset vielä kirjoittavat liitutauluun, kun heille ei ole varaa ostaa niitä kirjoja ja vihkoja. 

Vierailija
299/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh, ompa mennyt älyttömäksi tämä homma! Samaa röyhkeyttä näkyy lukiossakin, kun opsi uuitaan kokoajan, eli oppilaat eivät pysty kierrättämään kirjoja, kun vanhat eivät enää seuraavana vuonna käy. Samat asiat mutta uusissa kirjoissa. Kauheeta rahastusta!

Ei se ops kovin usein vaihdu.

Vierailija
300/342 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvoisessa peruskoulussa oppilaat ovat todellakin eriarvoisessa asemassa riippuen kunnasta, kaupunginosasta, koulusta tai jopa opettajasta.