Poika ei saa koulusta kirjoja!!!!
Tehtäväkirja johon EI saa tehdä merkintöjä kyllä tulee, mutta tekstikirjaa ei säästösyistä anneta ollenkaan, tunneilla opettaja näyttää kirjaa ja teksti luetaan. Monisteita saavat. Ei kyllä monisteet meidän 14 vuotiaalla tallessa ja hyvä kuntoisena pysy. Toki voi itse ostaa kirjat, mutta eikös peruskoulun kuulu olla maksuton? Muutenkin koko ajan menee rahaa kaikenmaailman retkiin.
Lain mukaanhan peruskoulusta pitäisi sitä paitsi saada oppikirjat. Mihin voin valittaa, muuta kuin koulun rehtorille joka ei varmasti saa mitään aikaiseksi.
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 luku
Peruskoulun oppilashuolto44 §
Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat, muut koulutarvikkeet sekä tarpeelliset työaineet annetaan peruskoulussa oppilaalle maksutta.Juuri näin: Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat...
Jos kunta/koulu/opettaja päättää, että kirjaa ei jossain oppiaineessa tarvita, sitä ei tarvitse oppilaille antaa. Omaa kolmasluokkalaista kun olen seurannut, niin hyvä näin. On oppinut ympässä kymmenen kertaa enemmän kuin isosiskot, joilla vielä oli kirja
miten matematiikka ja kielet jotka on hyvin tärkeitä??????????
No jos vaikka englannin kieltä katsotaan, niin nykynuoret puhuvat sitä paljon paremmin kuin me, joilla 80-luvulla oli kirjoja yllin kyllin ja saatiin tekstikirjatkin omiksi. Joten jostain muualta se oppi on tullut kuin kirjoista...[/
Kielitaito on oikeastaan ihan kaikkea muuta kuin arkipuhuminen.
Kummasti vain natiivit ja kaksikieliset menestyvät esimerkiksi yo-kirjoituksissa ihan arkipuhumisella hankituilla meriiteillä.
Esimerkiksi venäjän ällät taitavat kaikki mennä venäläistaustaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 luku
Peruskoulun oppilashuolto44 §
Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat, muut koulutarvikkeet sekä tarpeelliset työaineet annetaan peruskoulussa oppilaalle maksutta.Juuri näin: Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat...
Jos kunta/koulu/opettaja päättää, että kirjaa ei jossain oppiaineessa tarvita, sitä ei tarvitse oppilaille antaa. Omaa kolmasluokkalaista kun olen seurannut, niin hyvä näin. On oppinut ympässä kymmenen kertaa enemmän kuin isosiskot, joilla vielä oli kirja
miten matematiikka ja kielet jotka on hyvin tärkeitä??????????
No jos vaikka englannin kieltä katsotaan, niin nykynuoret puhuvat sitä paljon paremmin kuin me, joilla 80-luvulla oli kirjoja yllin kyllin ja saatiin tekstikirjatkin omiksi. Joten jostain muualta se oppi on tullut kuin kirjoista...[/
Kielitaito on oikeastaan ihan kaikkea muuta kuin arkipuhuminen.
Kummasti vain natiivit ja kaksikieliset menestyvät esimerkiksi yo-kirjoituksissa ihan arkipuhumisella hankituilla meriiteillä.
Esimerkiksi venäjän ällät taitavat kaikki mennä venäläistaustaisille.
Hölmö. Natiiveilla ja kaksikielisillä on syvällinen kielitaito. Ei se ole pelkkää arkipuhumista. Toki juntteja on kaikenkielisiä, ja ääliöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjat eivät ole oppilaille (eivätkä palstan kaikkitietäville pikku juristihuoltajillekaan) mikään lain suoma oikeus.
Koulussa päätetään, miten opiskellaan ja sen päätöksen voi tehdä joskus osa opettajia yhdessä, joskus rehtori (rahapulassa) tai yksittäinen opettaja.
Oppiminen ei välttämättä riipu kirjoista vaikka niistä joillekin on todella paljon apua. Ihan lähitulevaisuudessa on edessä sekin aika, kun kaikilla oppilailla on läppärit ja sähköiset materiaalit. Kirjat tuskin loppuvat kokonaan vielä vuosikymmeneen, mutta sekin aika koittaa.
T. rexi
Juujuu. Eli olette keksineet miten tästä luikerrella ja tehän luikertelette.
Ja minua ei ihan hirveästi lämmitä, että vuonna 2034 on läppäri, kun mun lapseni käy koulua nyt.
Ei tässä mitään luikerrella. Eikä me lapsia koulussa opeteta sen takia, että sä olisit tyytyväinen itsekäine ajatuksinesi. Ajatuksesi luikertelusta kyllä kertoo omista toimintatavoistasi.
Joku oli oppilashuoltolain pykälän tänne kopsannu, jossa kerrotaan, että oppikirjat ja materiaalit ovat maksuttomia peruskoulussa. Se tarkoittaa sitä, ettei niistä peritä maksua, eikä koulu voi velvoittaa huoltajia ostamaan kirjoja. EI sitä, että koulu ostaa oppilaille kaikki kirjat kaikkiin aineisiin. Mutta tätähän ei ole helppo ymmärtää, jos ei vaan halua.
Jos teitä huolettaa oppikirjattomuus ja koulun määrärahat, maksakaa lisää veroja tai vaikuttakaa äänestämällä tai kansalaisvaikuttamalla siihen miten verorahoja käytetään. Syyttömiä koulun väki siihen on, ettei ole varaa esim. kaikkiin kirjoihin.
En lukenut koko ketjua, joten varmaankin moni on jo ehkä vastaillut tähän aiheeseen aiemmin. Koulun budjetissa rahaa on könttäsumma, josta pitää jakaa kaikkiin hankintoihin. Siitä samasta rahasta ostetaan vessapaperit ja koulukirjat. Koulun budjetissa ei ole niin paljon rahaa, että siitä voitaisiin ostaa asianmukaiset kirjat kaikille oppilaille, koulun rahoista on leikattu niin monta kertaa, että budjetti ei päätä huimaa. Sitten täytyy miettiä, mikä on hankinnoista aina akuutein, mikä voi odottaa seuraavaan vuoteen. Esim. oman lapseni yläasteella ei saa kielten työkirjoihin tehdä mitään merkintää. Aikani katselin sitä hölmöilyä, kun mitä tekee vihkoilla jossa lukee jonkin tehtävän kohdalla tyyliin a, an, the, a, an vaikka kokeisiin kerrattaessa. Sitten ostettiin itse kielten työkirjat, joten se ilmaisesta peruskoulusta.
Veronmaksajaraataja kirjoitti:
Pienet on kulut jos vain kirjat pitää ostaa. Avatkaa silmänne! Menkää maailamlle, jossa jo ennen syntymään pitää SUUNNITELLA, miten tulevan lapsensa kouluttaa ja SÄÄSTÄÄ koko lapsuuden ajan opintoja varten.
Suurimmassa osassa maita ympäri maapallon on jo maksuton perusopetus. On todella häpeällistä, että Suomen peruskoulut on ajettu tähän tilaan ja jokainen voi miettiä, miten nämä lapset pärjäävät globaalissa kilpailussa, kun Intialainen lapsi osaa jo kohta enemmän ja tekee halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä rahaa koululta kummasti löytyy kun soittaa kaikki virkamiehet läpi ja vaatii ne oikeudet mitä Suomen laissa on taattu.
Ei löydy. Soitin ihan koko ketjun läpi ja ainoa keino olisi tehdä kantelu. Ja kirjattomuutta perusteltaisiin kuitenkin uudella opsilla. Vaikkei se liity oikeasti asiaan mitenkään.
T. Äiti ja ope
Kyllä se sillä tavoin liittyy, että tuo ops tehtiin juuri tätä varten. Ihan kuten integraatio-höpötys otettiin käyttöön juuri sitä varten, että erityisopetus saatiin romutettua.
Kyse on vain ihan kylmästi siitä, että säädöksiä väännellään, jotta saataisiin säästöjä. Seurauksista viis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjat eivät ole oppilaille (eivätkä palstan kaikkitietäville pikku juristihuoltajillekaan) mikään lain suoma oikeus.
Koulussa päätetään, miten opiskellaan ja sen päätöksen voi tehdä joskus osa opettajia yhdessä, joskus rehtori (rahapulassa) tai yksittäinen opettaja.
Oppiminen ei välttämättä riipu kirjoista vaikka niistä joillekin on todella paljon apua. Ihan lähitulevaisuudessa on edessä sekin aika, kun kaikilla oppilailla on läppärit ja sähköiset materiaalit. Kirjat tuskin loppuvat kokonaan vielä vuosikymmeneen, mutta sekin aika koittaa.
T. rexi
Juujuu. Eli olette keksineet miten tästä luikerrella ja tehän luikertelette.
Ja minua ei ihan hirveästi lämmitä, että vuonna 2034 on läppäri, kun mun lapseni käy koulua nyt.
Ei tässä mitään luikerrella. Eikä me lapsia koulussa opeteta sen takia, että sä olisit tyytyväinen itsekäine ajatuksinesi. Ajatuksesi luikertelusta kyllä kertoo omista toimintatavoistasi.
Joku oli oppilashuoltolain pykälän tänne kopsannu, jossa kerrotaan, että oppikirjat ja materiaalit ovat maksuttomia peruskoulussa. Se tarkoittaa sitä, ettei niistä peritä maksua, eikä koulu voi velvoittaa huoltajia ostamaan kirjoja. EI sitä, että koulu ostaa oppilaille kaikki kirjat kaikkiin aineisiin. Mutta tätähän ei ole helppo ymmärtää, jos ei vaan halua.
Jos teitä huolettaa oppikirjattomuus ja koulun määrärahat, maksakaa lisää veroja tai vaikuttakaa äänestämällä tai kansalaisvaikuttamalla siihen miten verorahoja käytetään. Syyttömiä koulun väki siihen on, ettei ole varaa esim. kaikkiin kirjoihin.
Osoitat vain kirjoituksillasi sen että rehtorikuntaan mahtuu tosi paljon mätämunia.
Mun lapsen koulussa niissä aineissa joita opettaa nuoret määräaikaiset opet ei ole tehtäväkirjoja. He ei uskalla panna rehtorille hanttiin.
Rikkaat ostavat lapsilleen omat kirjat, köyhät saavat monisteita ja kopioivat koulun kirjoja kuin jossain kiertokoulussa?? En muuten mitenkään ihannoi 1980-lukua, mutta silloin tällaista olisi pidetty täysin moraalittomana.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ostavat lapsilleen omat kirjat, köyhät saavat monisteita ja kopioivat koulun kirjoja kuin jossain kiertokoulussa?? En muuten mitenkään ihannoi 1980-lukua, mutta silloin tällaista olisi pidetty täysin moraalittomana.
No ei tunnu esim tän ketjun rehtoria eikä Helsingin opetusvirastoa haittaavan. Yritin kyllä juurikin huomauttaa tuota.
Sitten totesin että menee ikä ja terveys enkä kuitenkaan voi mitään. Ja ostin ne kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen koulussa niissä aineissa joita opettaa nuoret määräaikaiset opet ei ole tehtäväkirjoja. He ei uskalla panna rehtorille hanttiin.
Tehtäväkirja ei ole tarpeellinen muuta kuin vieraissa kielissä. Ns. reaaliaineissa se on aivan turha (ymppä, hissa, äikkä (alkuopetuksessa tarpeen)).
Työkirjan mekaaninen täyttäminen ei edistä millään lailla oppimista.
Ja ihan virassa olen enkä ole halunnut työkirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtäväkirja ei ole tarpeellinen muuta kuin vieraissa kielissä. Ns. reaaliaineissa se on aivan turha (ymppä, hissa, äikkä (alkuopetuksessa tarpeen)).
En ole ikinä edes nähnyt reaaliaineen tehtäväkirjaa.
Sen sijaan tosiaan kieliin ne haluan. Ja matikan kirjan.
En ymmarra taman luettuani miten suomalaiset viela elvistelevat koululaitoksellaan. Tuohan on ihan kamalaa.
USAssa koulutus on ilmaista lukion loppuun asti ja kirjat tulevat kaikille koulusta. Lukioilla on omat urheilukentat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoisen koulussa ei historiaan saanut edes sitä tekstikirjaa. Yhtä kappaletta sai katsoa tunnilla kuuden hengen ryhmissä. Ja kyse alakoululaisista. Taisi olla kolmosella tai nelosella.
Tällaisra on muissakin Helsingin kouluissa.
Itse nostin mekkalan ja lopulta vanhempainyhdistys lahjoitti ne hissan kirjat.
En tajua teitä helsinkiläisiä. Miksi ihmeessä tästä ei nosteta isompaa äläkkää näin vaalien alla? Onhan nyt täysin epäreilua, että se englannin tehtäväkirja löytyy heti naapurkunnista (ja suurimmista osista Suomen kunnista) mutta ei Helsingistä. Ja siinä on turha vedota ilmiöoppimiseen ja opsiin, kun kerran molemmat ovat valtakunnallisia.
En ole työkirjojen ystävä - niitä ei ollut kultaisella 80-luvullakaan missään reaaliaineessa - mutta kielten opiskelussa sellainen pitää löytyä ehdottomasti. Kyse ei enää ole mistään samankaltaisista työkirjoista kuin 80-luvulla, jolloin kielten työkirjat olivat täynnä mekaanisia tehtäviä vaan näissä kirjoissa on kaikki kappaleiden sanat, kieliopit, esimerkkilauseet eli käytännössä se tärkein. Jos itse olisin kielten opettaja, niin ennemmin se teksti monisteena ja työkirjat kaikille. Oma lapsi on jo vuosia pärjännyt kiitettävästi englannissa lukemalla vain työkirjaa kokeisiin. Tekstistä on myös helppo poimia tärkeimmät lauseet vihkoon kirjoitettavaksi (ellei niitä löydy jo työkirjasta esimerkkilauseina tai käännöstehtävinä niin kuin usein löytyy).
Ehkä en ymmärräkään helsinkiläisiä opettajia. Paljon suurempi vaiva on monistaa lukemattomia tehtäviä, sanastoja ja esimerkkilauseita kuin kuunteluttaa teksti, näyttää sitä esimerkkikirjasta ja poimia sieltä pari tärkeintä lausetta opeteltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
En tajua teitä helsinkiläisiä. Miksi ihmeessä tästä ei nosteta isompaa äläkkää näin vaalien alla? Onhan nyt täysin epäreilua, että se englannin tehtäväkirja löytyy heti naapurkunnista (ja suurimmista osista Suomen kunnista) mutta ei Helsingistä. Ja siinä on turha vedota ilmiöoppimiseen ja opsiin, kun kerran molemmat ovat valtakunnallisia.
En ole työkirjojen ystävä - niitä ei ollut kultaisella 80-luvullakaan missään reaaliaineessa - mutta kielten opiskelussa sellainen pitää löytyä ehdottomasti. Kyse ei enää ole mistään samankaltaisista työkirjoista kuin 80-luvulla, jolloin kielten työkirjat olivat täynnä mekaanisia tehtäviä vaan näissä kirjoissa on kaikki kappaleiden sanat, kieliopit, esimerkkilauseet eli käytännössä se tärkein. Jos itse olisin kielten opettaja, niin ennemmin se teksti monisteena ja työkirjat kaikille. Oma lapsi on jo vuosia pärjännyt kiitettävästi englannissa lukemalla vain työkirjaa kokeisiin. Tekstistä on myös helppo poimia tärkeimmät lauseet vihkoon kirjoitettavaksi (ellei niitä löydy jo työkirjasta esimerkkilauseina tai käännöstehtävinä niin kuin usein löytyy).
Ehkä en ymmärräkään helsinkiläisiä opettajia. Paljon suurempi vaiva on monistaa lukemattomia tehtäviä, sanastoja ja esimerkkilauseita kuin kuunteluttaa teksti, näyttää sitä esimerkkikirjasta ja poimia sieltä pari tärkeintä lausetta opeteltavaksi.
Minä kirjoitin siitä täällä monta kertaa, soittelin opetusvirastoon, laitoin someen asiasta julksiia viestejä jne ja onnistuin saamaan siitä jopa Hesariin jutun. Nyt se on taas hautautunut jonnekin, kun opetusvirasto ”selvittää” asiaa. Potää varmaan taas alkaa kysellä.
T. Kiukkunen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä opettajana onnellinen, että meidän kunnassa ei ole lähdetty tuohon pelleilyyn että ei saisi edes tehtäväkirjoja täyttää. Kuitenkin olen siinä ap:n kanssa eri mieltä että lapsen kyky pitää monisteet tallessa ja ehjänä olisi syy luopua monisteista. Kyllä yläkoululaiselle pitää jo kotoa opettaa huolehtimaan koulusta saaduista monisteita asianmukaisesti. Suurin osa omista oppilaistani taittaa monisteen ja laittaa vihkon tai tehtäväkirjan väliin, osalla on kotoa ostettu kansio. Ei sieltä tunnilta ole niin kiire pois ettei tätä ehtisi tehdä.
Ministerit on siitä inhottavia, että jos on poissa tunnilta, on hankalaa kerätä jälkeen päin sitä monistesilppua.
Miten se on ministerien syy?
Vierailija kirjoitti:
Joo ei oo tietoakaan maksuttomasta peruskoulusta
Kuntakohtaiset erot ovat suuria. Joskus jopa saman kunnan sisällä saattaa olla koulujen välillä eroja, koulut ilmeisesti saavat itse päättää mitä rahoillaan tekevät ha mihin ne suuntaavat.
Lapsen yläkoulussa lukukirjat kiertävät noin 4 vuoden ajan, ollen aina yhden lukuvuoden yhdellä oppilaalla. Tehtäväkirjoja ei kierrätetä, niihin voi tehdä tehtävät suoraan.
Kyseessä pohjois-pohjalainen noin 30 000 asukkaan kunta.
Toisaalta Helsingissä lapsilla riittää museoita ym nähtävää kävelymatkan päässä tai jos ei kävellen niin ilmainen joukkoliikenne auttaa. Tässä suhteessa helsinkiläiset ovat etuoikeutetussa asemassa