Makaronilaatikko, ruskea kastike, keitetyt perunat.. Tuleeko muilla kasarikasvateilla nämä kotiruuat korvista ulos?
Itse en keitä perunoita, paitsi silloin kun lapset toivovat muussia. Enkä tee ruskeaa kastiketta !
Kommentit (33)
Nämä perinteiset ruokalajit on kotona hyvin tehtyinä hyvää perusta joita voi muunnella. Ruskea kastike muuntuu nakeilla, jauhelihalla, sienillä, pekonilla, lihasuikaleilla helpoksi arkiruuaksi. Peruna on monikäyttöistä. Makaronilaatikkoa voi tuunata mielin määrin juustoilla ja vaikka kasviksilla. Hyvä kotiruoka voittaa kebabit ja pizzat.
Vierailija kirjoitti:
Nämä perinteiset ruokalajit on kotona hyvin tehtyinä hyvää perusta joita voi muunnella. Ruskea kastike muuntuu nakeilla, jauhelihalla, sienillä, pekonilla, lihasuikaleilla helpoksi arkiruuaksi. Peruna on monikäyttöistä. Makaronilaatikkoa voi tuunata mielin määrin juustoilla ja vaikka kasviksilla. Hyvä kotiruoka voittaa kebabit ja pizzat.
Tuollainen pannulla paistettu ruoka on kaikkien tutkimusten mukaan epäterveellistä. Rasvaa ja karsinogeenejä, hyvät ravintoaineet tuhoutuu. Jos tuota syö niin erikoisherkkuna eikä säännöllisenä arkiruokana.
Ei, koska meillä syötiin monipuolisemmin jo kasarilla.
Ei tule korvista ulos. On niitä suorastaan ikävä. Ei saa enää noita. Äiti tarkkailee poikansa syömisiä pilven reunalta, mutta oli huippu justiin mainitsemiesi kanssa. Hyvän ruskean kastikkeen tekeminen rautapannulla silavan ja voin avulla ei kuulu enää 2000 luvun kotiäitien hyveisiin. Ehkä hyvä niin, mutta ennen kotona käydessäni äippä teki aina mulle ruskean kastikkeen ja olihan se ihan ehdotonta! Myös perunamuusissa oli se jokin, jota ei enää ole.
Vaimoni tekee hyvää ruokaa ja väsäilenpä jonkinmoista itsekin. Varmaan ainakin osittain terveellisempääkin. Silti nuo 30-40 - lukujen maalaismammat jättivät monen keski-ikäisten miehen makuhermoihin lähtemättömän jäljen.
Itselleni ei maistu mutta lapset tykkää ruskeasta kastikkeesta lihapullien kanssa. Teen kastikkeen Blå bandin tai Ikean kastikeaineksista, paljon kevyempää kuin voista valmistettu ja nopeampaa. Makaronilaatikkoa lapset inhoaa vaikka pasta on herkkua muuten, joten sitä laitan harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni ei maistu mutta lapset tykkää ruskeasta kastikkeesta lihapullien kanssa. Teen kastikkeen Blå bandin tai Ikean kastikeaineksista, paljon kevyempää kuin voista valmistettu ja nopeampaa. Makaronilaatikkoa lapset inhoaa vaikka pasta on herkkua muuten, joten sitä laitan harvoin.
Olen tehnyt ruskean kastikkeen jo yli 30 vuotta rypsiöljyyn. Jauhot pitää ruskistaa kunnolla ja kastike maustaa hyvin.
Joudun tekemään kasariruokia duunissa, että siellä se on toisinaan hieman puisevaa. Mä olen suht tuore keittiöhommissa, joten en osaa tehdä kaikkia kasariruokia tehdä. esim tilliliha, kanaviillokki... viime viikolla tein elämäni ensimmäiset kyljykset. Kyllähän tämä mun osaamattomuus toisinaan siellä loksauttaa suut auki. Mä olen enemmän erikoistunut kasvisruokiin ja jälkkäreihin kotona, joten opin koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt ruskean kastikkeen jo yli 30 vuotta rypsiöljyyn. Jauhot pitää ruskistaa kunnolla ja kastike maustaa hyvin.
Puistatus.
voita ja sipulia tarvii ruskeeseen kastikkeeseen, ei se muuten hyvää ole.
Söin puoli tuntia sitten keitettyjä perunoita ja ruskeaa makkarakastiketta :)
Tie miehen sydämeen on kuorrutettu ruskealla kastikkeella.
M
En ole kyllästynyt. Äitini ei ollut kovin hyvä kokki joten kun itse aloin harjoittelemaan ruuantekoa teininä sain vasta syödä edes jotenkuten maistuvaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Minä olen syntynyt 1967 ja äitini 30-luvulla. Muistan kyllä, että 1970-luvulla oli aika ajoittain vaikkapa lihapullia ja ruskeaa kastiketta.
Mutta 80-luvulla meillä syötiin itse asiassa jo aika monipuolista ruokaa ja kokeiltiin äidin kanssa lävitse kaikenlaisia etno-juttuja, esimerkiksi tehtiin italialaista ja kiinalaista ruokaa itse jo 80-luvun alussa. Ei meillä minusta enää 80-luvulla juuri ikinä syöty ruskeaa kastiketta.
Eikö teidän lapsuudenkodeissanne kokeiltu reseptejä? Tilattu naistenlehtiä, joista kerättiin vinkkejä?
Ruskeassa kastikkeessa ei tosin ole mitään vikaa - jos se on hyvin tehty. Tämä toki pätee oikeastaan mihin tahansa ruokaan...
Mä olen syntynyt -93, ja meillä syötiin koko lapsuus ruskeaa kastiketta ja keitettyjä perunoita, nakki- tai jauhelihakeittoa, perunalaatikkoa, makaronimössöä ja -laatikkoa ja valmispussi-italianpataa ilman mitään salaattia (no, kesällä saattoi olla kurkkua ja tomaattia). Pari kertaa vuodessa oli karjalanpaistia tai muuta haudutettavaa lihaa ja joskus hyvin harvoin broilerinkoipia ja riisiä tai ranskiksia ja nakkeja :D mitään uutta ei käytännössä koskaan kokeiltu.
Kun äiti teki ruskeaa kastiketta, halusi sisko aina maistaa paistinpannulta käsin sitä voin ja jauhojen sekoitusta, ennen kuin neste lisättiin.