Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimittaja Perttu Häkkinen kuollut

Vierailija
12.08.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10349146

Ooivoi, kaipaan kovasti nyt Yle Puheella hänen ohjelmaansa :(

Kommentit (704)

Vierailija
621/704 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörä jossa ei ole jarruja? Ja baarin jälkeen ajelemaan?

Okei, eiköhän tämä ole sitten tässä.

Jos tälläista tarvitsee tapahtua ennen kuin muut jotain oppii, niin eittämättä tulee mieleen että kuinka hemmetin tyhmiä jotkut ihmiset on.

Ehkä aiemmin pyöräilyt ovat sujuneet ongelmitta?

Joskus ihminen oppii vasta virheistään, eikä vaikka pyöräilykypärän tärkeyttä välttämättä arvosta jos mitään vaaratilanteita ei ole ollut.

Siksi on niin sääli että tuloksena oli välitön kuolema. Paremmalla tuurilla hän olisi selvinnyt vaikka aivotärähdyksellä ja olisi sitten jatkossa osannut olla varovaisempi.

Vierailija
622/704 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fixi pyörissä ei ole perinteisiä jarruja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi tiellä on este? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sinne nyt viedä se valkoiseksi maalattu ghost bike? Eikö ole tapana?

Ja kuka pöljä asentaa puomin kulkuväylälle!😡

On täysin käsittämätöntä miksi tiellä on este. Aika raskastekoinen. Voiko joku muuttaa lakia ja poistaa nuo esteet. Ja onko tiehenkilö joka voisi selittää tietämättömille miksi siellä on este, jokainen tajuaa etukäteen miten pyörilijöille käy jos pimeällä osuu aitaan. Jos on lisää kuvia niin kiitos. Vai onko kohta oikea

Ei silloin ollut enää kauhean pimeää. Puomin vieressä on kaksi valovaloa. Kummallakin puolella ramppia. Pimeys tais olla Pertun päässä.

Luin jostain, tästäkö ketjusta, että olisi ollut liikkeessä fiksillä. Baarissa pilkkuun + pyörä jossa ei ole jarruja + ramppi, jonka päässä on puomi. Kuulostaa siltä, että vain liian monta riskiä yhdistyi. Todella surullinen homma, ehkä tästä moni oppii hetkeksi.

Jos tälläista tarvitsee tapahtua ennen kuin muut jotain oppii, niin eittämättä tulee mieleen että kuinka hemmetin tyhmiä jotkut ihmiset on.

Empatiakyky on taito, joka puuttuu toisilta. Ihminen on erehtyväinen.

Ja ihminen haluaa etsiä aina syytä jostain muualta kuin omasta tai yksilön vääränlaisesta toiminnasta

Vierailija
624/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fixi pyörissä ei ole perinteisiä jarruja.

Lain mukaan pyörässä pitää olla jarru. Mutta mitäpä sitä aikuisille rautalankaa vääntämään. Ajakaa minun minun puolestanne kuinka lystäätte, haukutaan täällä sitten puominrakentajat ja liikennejärjestelyt onnettomuuksien jälkeen.

Vierailija
625/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täysin käsittämätöntä miksi tiellä on este. Aika raskastekoinen. Voiko joku muuttaa lakia ja poistaa nuo esteet. Ja onko tiehenkilö joka voisi selittää tietämättömille miksi siellä on este, jokainen tajuaa etukäteen miten pyörilijöille käy jos pimeällä osuu aitaan. Jos on lisää kuvia niin kiitos. Vai onko kohta oikea

Ei silloin ollut enää kauhean pimeää. Puomin vieressä on kaksi valovaloa. Kummallakin puolella ramppia. Pimeys tais olla Pertun päässä.

Luin jostain, tästäkö ketjusta, että olisi ollut liikkeessä fiksillä. Baarissa pilkkuun + pyörä jossa ei ole jarruja + ramppi, jonka päässä on puomi. Kuulostaa siltä, että vain liian monta riskiä yhdistyi. Todella surullinen homma, ehkä tästä moni oppii hetkeksi.

Ja ihminen haluaa etsiä aina syytä jostain muualta kuin omasta tai yksilön vääränlaisesta toiminnasta

Juuri näin. Kun ajaa kännissä niin puomi eikä yhteiskunta ole mitenkään syyllisiä.

Vierailija
626/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perttuhan asui joitakin vuosia sitten Hollannissa, ja vaimokin on hollantilainen.

Itsekin Hollannissa opiskelleena voin kertoa, että maassa on täysin normaalia a.) pyöräillä kännissä b.) pyöräillä ilman kypärää. Monen monta kertaa tuli siinä maassa pyöräiltyä kotiin sellaisessa tuubassa, että ihan kauhistuttaa, ettei mitään ikinä tapahtunut. Mutta kuten sanoin, se on yksinkertaisesti normi, että baariin lähdetään pyörällä. KUKAAN ei käytä kypärää.

Koin monta vuotta, että yleinen vaatimus kypärän käytöstä olisi ollut yksi syy siihen, ettei pyöräilykulttuuri Suomessa kehittynyt. En suostunut itsekään käyttämään kypärää, vaan koin, että olin kuin joku eurooppalaisen pyöräilykulttuurin lähettiläs yksinkertaisella pyörälläni hameenhelmat ja hiukset liehuten. No, kun lähdin kunnon humalassa pyöräilemään Suomessa ensimmäistä kertaa, kaaduin. Mäessä minäkin. Satutin vain polveni, mutta siihen loppui kännipyöräileminen osaltani kokonaan. Polveen jäi pieni pysyvä vamma.

Viime keväänä hankin jopa kypärän: olen tullut siihen tulokseen, ettei pyöräily muutenkaan ole tässä maassa yhtä turvallista kuin mäettömässä Hollannissa, jossa pyöräilijöille on omat kaistat, valot jne jne. Ja tämän Perttu-casen jälkeen pidän kypärän varmasti tiukasti päässäni. 

Kovasti tykkäsin radio-ohjelmasta, ja kovin surulliselta tämä asia on tuntunut, pyörinyt iltaisin päässä, vaikka en Perttua henkilökohtaisesti tuntenutkaan.

Vierailija
627/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata tuota fixi pyörä asiaa, jos se ei ole ennestään tuttu.

Mutta kuten todettu yö, humala, väsymys, jarruton pyörä, ei kypärää ja alamäki.

Vierailija
628/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peke kirjoitti:

Kenen säkeitä siinä siis siteerattiin?

Katsoin levyhyllystä ja mulla on tuo 7” vinyylisinkku. Ostin sen silloin kun se ilmestyi.

Kyseessä on tietenkin Kollaa Kestää bändin biisi Kirjoituksia kellarista.

Kun kysyttiin että kenen säkeitä siteerattiin, niin vastaus on: Jyrki Siukonen, joka on sanoittanut ko. kappaleen, ja sinkku on julkaistu vuonna 1979. Ja tottakai Klamydiakin on tämän biisin raiskannut myöhemmin.

Kun minä olin pieni ja istuin kellarissa

nauroin yksin pimeässä ja elin unelmissa

Ei mua kiinnostaneet politiikan arkipäivät

kellarini ulkopuolelle turhat melut jäivät

Minä kirjoitin omaa kirjaa mun omasta elämästä

kertomusta erään näytelmän pääosan esittäjästä

Kun kasvoin isommaksi tulin ulos kellarista

halusin kirjani julkaistavaksi, tein listan kustantajista

Ou jee, nyt mä halusin tulla kuuluisaksi

ja muuttaa elämäni vihdoin valoisaksi

Mutta kaikki kustantajat sanoivat vain että

tässähän on selvää roskakorin täytettä

Ei elämää kellarissa opita tuntemaan

vaan se täytyy tulla ulos kokemaan

Jengi ei taida tietää tuon levyn esoteeristä merkittävyyttä. Kirjoituksia kellarista on Fjodor Dostojevskin kirja.

Tiedetään, on luettu.

Vierailija
629/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuota rampin puomia ei olisi ollut niin Perttu olisi ajanut fillarilla mereen.

Siellä taitaa olla jonkin sortin aita vastassa.   Ei se ihan noin vain olisi onnistunut. Lisäksi siinä on koroke välissä muistaakseni.    

Mutta mietin, että olikohan känny esillä.  Toivottavasti ei.  Sellaista näkee liian paljon, että ei ole kypärää, kovaa tullaan jopa alamäkeen ja samalla räplätään kännyä.  Mutta ehkä keskellä yötä ei ole mahdollista viestitellä.  

Vierailija
630/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten virheistä oppiminen on myös kyky, eikä sillä ole mitään tekemistä empatian tai sen puutteen kanssa.

Tässä tapauksessa vaan kyseessä oli toimittaja joten "hienotunteisuussyistä" jätetään yksityiskohdat kertomatta ja joku toinen onneton saattaa tehdä (tai taatusti tekeekin) saman virheen.

Vierailija
631/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peke kirjoitti:

Kenen säkeitä siinä siis siteerattiin?

Katsoin levyhyllystä ja mulla on tuo 7” vinyylisinkku. Ostin sen silloin kun se ilmestyi.

Kyseessä on tietenkin Kollaa Kestää bändin biisi Kirjoituksia kellarista.

Kun kysyttiin että kenen säkeitä siteerattiin, niin vastaus on: Jyrki Siukonen, joka on sanoittanut ko. kappaleen, ja sinkku on julkaistu vuonna 1979. Ja tottakai Klamydiakin on tämän biisin raiskannut myöhemmin.

Kun minä olin pieni ja istuin kellarissa

nauroin yksin pimeässä ja elin unelmissa

Ei mua kiinnostaneet politiikan arkipäivät

kellarini ulkopuolelle turhat melut jäivät

Kun kasvoin isommaksi tulin ulos kellarista

halusin kirjani julkaistavaksi, tein listan kustantajista

Ou jee, nyt mä halusin tulla kuuluisaksi

ja muuttaa elämäni vihdoin valoisaksi

Mutta kaikki kustantajat sanoivat vain että

tässähän on selvää roskakorin täytettä

Ei elämää kellarissa opita tuntemaan

vaan se täytyy tulla ulos kokemaan

Jengi ei taida tietää tuon levyn esoteeristä merkittävyyttä. Kirjoituksia kellarista on Fjodor Dostojevskin kirja.

Lol Käytit sanaa jengi ja käytit myös sanaa mitä perttu viljelee minuutin aikana ainakin kolmesti. Eli esoteerinen. Lol höhhöhö

Vierailija
632/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perttuhan asui joitakin vuosia sitten Hollannissa, ja vaimokin on hollantilainen.

Itsekin Hollannissa opiskelleena voin kertoa, että maassa on täysin normaalia a.) pyöräillä kännissä b.) pyöräillä ilman kypärää. Monen monta kertaa tuli siinä maassa pyöräiltyä kotiin sellaisessa tuubassa, että ihan kauhistuttaa, ettei mitään ikinä tapahtunut. Mutta kuten sanoin, se on yksinkertaisesti normi, että baariin lähdetään pyörällä. KUKAAN ei käytä kypärää.

Koin monta vuotta, että yleinen vaatimus kypärän käytöstä olisi ollut yksi syy siihen, ettei pyöräilykulttuuri Suomessa kehittynyt. En suostunut itsekään käyttämään kypärää, vaan koin, että olin kuin joku eurooppalaisen pyöräilykulttuurin lähettiläs yksinkertaisella pyörälläni hameenhelmat ja hiukset liehuten. No, kun lähdin kunnon humalassa pyöräilemään Suomessa ensimmäistä kertaa, kaaduin. Mäessä minäkin. Satutin vain polveni, mutta siihen loppui kännipyöräileminen osaltani kokonaan. Polveen jäi pieni pysyvä vamma.

Viime keväänä hankin jopa kypärän: olen tullut siihen tulokseen, ettei pyöräily muutenkaan ole tässä maassa yhtä turvallista kuin mäettömässä Hollannissa, jossa pyöräilijöille on omat kaistat, valot jne jne. Ja tämän Perttu-casen jälkeen pidän kypärän varmasti tiukasti päässäni. 

Kovasti tykkäsin radio-ohjelmasta, ja kovin surulliselta tämä asia on tuntunut, pyörinyt iltaisin päässä, vaikka en Perttua henkilökohtaisesti tuntenutkaan.

Niin siis kuolemanpelko ajaa sinut tekemään noin. Perttu ei pelännyt kuolemaa.

Hän eli pelottomasti. Olisi tavallaan vähän hölmöä jos hänen elämäntyyli ajaa humalassa ja ilman kypärää pyörällä saa muut pelkäämään kuolemaa.

Miksi pelkäät kuolemaa niin paljon?

Sehän vain on vapautus ja exit. Ei elämä tarjoa tämän enempää koettavaa. Elämä oli tässä ja nyt.

Tämän jälkeen ei enää koe mitään uutta vaan kaikki on saman vanhan toistoa.

Joten miksi elät pelolle?

Vierailija
633/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa googlata tuota fixi pyörä asiaa, jos se ei ole ennestään tuttu.

Mutta kuten todettu yö, humala, väsymys, jarruton pyörä, ei kypärää ja alamäki.

Otetaan tästä opiksemme ja kerrotaan kypärästä lapsillekin.

Vierailija
634/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ahaa mutta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se pontti on se, ettei esteitä pidä olla keskellä tietä. Lainkaan. Ihan sama mikä valaistus, jotkut eivät näe esteitä. Nykyaikana pitäisi olla tiedossa esteiden vaikutukset, eletään vuotta 2018, ei 1800-lukua

Ihan laillinen este se on. Estää pihoille suuntautuvan moottoripyörä ja auto liikenteen. Puomi ei edes kuulu tähän asiaan.

Perttu kaatui noin 10 metriä ennen puomia. Löi päänsä rampin rautakaiteeseen.

Kiitos, minulle uutta infoa. Tiesin kaatumiskohdan suunnilleen (n. 7-8 m ennen puomia, jonne kynttilät ja kuvat jätetty), mutta luulin Pertun lyöneen päänsä joko siihen rampin/rakennuksen betoniseinään tai maahan. Mutta se kaatumiskohta olikin siis muuten sama kohta, mutta rampin toisella laidalla, kaiteen kohdalla. Tästä kuvasta näkee kaiteen, joka on vain toisella puolella ramppia: https://www.instagram.com/p/BmgBpfoHGF3/?utm_source=ig_share_sheet&igsh…

Myös fix-/fiksipyörä oli minulle uusi juttu. Tuo kyllä selittäisi miksi Perttu kaatui.

"Fiksillä ajettaessa polkimet pyörivät aina, kun takapyöräkin pyörii. Fiksillä voi jarruttaa kampien pyörimistä vastustamalla tai pyöriminen kokonaan pysäyttämällä – tätä kutsutaan skidaamiseksi. Fiksissäkin on kuitenkin hyvä olla vähintään etujarru asennettuna vikatilanteita, kuten ketjun katkeaminen, varten. Jaloilla jarruttelu voi myös rasittaa polvia yllättävän paljon."

Ja tässä lisää fiksistä: https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/jarruton-fix-pyora-vaatii-taitava…

Vaikka ne myydään kai liikkeessä jarruilla, moni ne irrottaa totuttelujakson jälkeen.

Jarruttaminen voi olla haastavaa alamäessä ja kovassa vauhdissa, kun polkimet pyörii yhtä kovaa kuin takapyörä pyörii. Tuntuu itselle, että olisi vaikeaa saada pysähtymään nopeasti. Etenkin, jos on juonut alkoholia ja jos fiksiin ei ole vielä tottunut? En tiedä kauanko semmoinen oli P:llä ollut.

Vierailija
635/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluiko salatieteestä ja salaseuroista kiinnostunut Häkkinen vapaamuurareihin tai muihin vastaaviin? Vai tarkasteliko niitä vain ulkoapäin?

Vierailija
636/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluiko salatieteestä ja salaseuroista kiinnostunut Häkkinen vapaamuurareihin tai muihin vastaaviin? Vai tarkasteliko niitä vain ulkoapäin?

Kuului Turun Hengentieteen Seuraan kunniajäsenenä. Näitä asioita ei kailoteta toreilla, vaan toki vastataan jos joku kysyy. Tuskin oli vapaamuurari kun oli enemmänkin liberaali vapaa-ajattelija (ei siis punaviher-kommunisti öyhöttäjä).

Totuuden etsijä.

Vierailija
637/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808192201146631_u0.shtml

Kannattaa ehdottomasti käyttää kypärää. Monenlaisia hulluja olemassa, jotka saattaa viritellä ties mitä ansoja...

Vierailija
638/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pertun tytär on nimeltä Usva, kannattiko Perttu Vihreitä, kun tälläisen nimen antoi lapselleen?

Vierailija
639/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pertun tytär on nimeltä Usva, kannattiko Perttu Vihreitä, kun tälläisen nimen antoi lapselleen?

Joopa joo. Poikansa on Toivo, eikös se taas ole hyvin perinteikös nimi, jota veikkailtiin mm. kokkari-Saulin pojan nineksi.

Vierailija
640/704 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ahaa mutta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se pontti on se, ettei esteitä pidä olla keskellä tietä. Lainkaan. Ihan sama mikä valaistus, jotkut eivät näe esteitä. Nykyaikana pitäisi olla tiedossa esteiden vaikutukset, eletään vuotta 2018, ei 1800-lukua

Ihan laillinen este se on. Estää pihoille suuntautuvan moottoripyörä ja auto liikenteen. Puomi ei edes kuulu tähän asiaan.

Perttu kaatui noin 10 metriä ennen puomia. Löi päänsä rampin rautakaiteeseen.

Kiitos, minulle uutta infoa. Tiesin kaatumiskohdan suunnilleen (n. 7-8 m ennen puomia, jonne kynttilät ja kuvat jätetty), mutta luulin Pertun lyöneen päänsä joko siihen rampin/rakennuksen betoniseinään tai maahan. Mutta se kaatumiskohta olikin siis muuten sama kohta, mutta rampin toisella laidalla, kaiteen kohdalla. Tästä kuvasta näkee kaiteen, joka on vain toisella puolella ramppia: https://www.instagram.com/p/BmgBpfoHGF3/?utm_source=ig_share_sheet&igsh…

Myös fix-/fiksipyörä oli minulle uusi juttu. Tuo kyllä selittäisi miksi Perttu kaatui.

"Fiksillä ajettaessa polkimet pyörivät aina, kun takapyöräkin pyörii. Fiksillä voi jarruttaa kampien pyörimistä vastustamalla tai pyöriminen kokonaan pysäyttämällä – tätä kutsutaan skidaamiseksi. Fiksissäkin on kuitenkin hyvä olla vähintään etujarru asennettuna vikatilanteita, kuten ketjun katkeaminen, varten. Jaloilla jarruttelu voi myös rasittaa polvia yllättävän paljon."

Ja tässä lisää fiksistä: https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/jarruton-fix-pyora-vaatii-taitava…

Vaikka ne myydään kai liikkeessä jarruilla, moni ne irrottaa totuttelujakson jälkeen.

Jarruttaminen voi olla haastavaa alamäessä ja kovassa vauhdissa, kun polkimet pyörii yhtä kovaa kuin takapyörä pyörii. Tuntuu itselle, että olisi vaikeaa saada pysähtymään nopeasti. Etenkin, jos on juonut alkoholia ja jos fiksiin ei ole vielä tottunut? En tiedä kauanko semmoinen oli P:llä ollut.

Ymmärsin tuosta ramppikuvasta että onnettomuus tapahtui just siinä lähellä. Puomiin Perttu ei siis törmännyt.

Olisikohan kännissä törmännyt kaiteeseen ja/tai seinään. Eihän siinä muuta sitten tarvita. Kun vielä alla jarruton pyörä eikä kypärääkään ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä