Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisestä jolla on huonot hampaat? Ei niinkään likaiset, mutta huonot.

Vierailija
12.08.2018 |

Persoonasta?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 90-luvun lapsi, kun maitohampaita alkoi lähteä 5-7 -vuotiaana, niin edestä ylhäältä kaikki neljä lähtivät käytännössä samaan aikaan. Kasvoivat pienen lapsen suuhun miten sattuivat, yläleuka oli liian pieni. Kukaan ei nähnyt tarpeelliseksi aloittaa minkäänlaisia oikomishoitoja ja olen aloittanut ne syvää häpeää tuntien aikuisiällä.

Tällä hetkellä hintalappu on jossain neljän tonnin huitteilla, päänsärky on järjetön kun parikymmentä vuotta suussa olleita hampaita lähdetään liikuttelemaan.  Ainut positiivinen asia on, ettei minulla ole koskaan ollut yhtäkään reikää ja hampaat ovat vaaleat, eivät keltaiset. 

Vierailija
62/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niinkuin minä. Mulla kaikki hampaat suurinpiirtein juurihoidettu ja useita poistettu. Persoonasta ei voi mitään päätellä tuon perusteella.

Ja huolehdin hygieniasta enkä käytä päihteitä.

Eikö juurihoitoon päätyminen ole edellyttänyt hygienian ja hoidon laiminlyöntiä?

Näin lukee Hammaslääkäriliiton sivuilla:"Hammasytimen eli pulpan tulehduksen syynä on useimmiten hoitamaton, pitkälle edennyt hampaan reikiintyminen. Hammasytimen tulehdus hoidetaan yleensä juurihoidolla. "

Eli ensin hygienian laiminlyöminen saa aikaan reikiintymisen ja sen hoitamatta jättäminen hammasytimen tulehduksen. Joku voisi kysyä av:n aloituksella perinteisesti, että "minkälainen ihminen toimii noin" ja saisi varmaan vastaukseksi, ettei ainakaan kovin tarkka ja tunnollinen ihminen.

Tai urheillessa katkenneet etuhampaat ja vaurioituneet juuret jotka oli juurihoidettava. Tilalle oli varaa laittaa vain muoviset p.skat. Niihinkin jouduin ottaa lainaa. Ei ole varaa uusia, kun nämä irtoavat. Olleet jo niin kauan suussa, että ei kauaa pysy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanut hammasruletissa huonot kortit. Eli monella on huono hammasluusto ja sen takia huonot hampaat, toisilla taas hyvä luusto.

Vanhaa tietoa. Ratkaisevinta on hampaiden kotihoito. Erittäin harvat ihmiset opettavat lapsilleen esim. hammaslangan tai hammasväliharjan päivittäisen käytön. Tai nykyisin niitä on sellaisessa muovisessa "tikussa" kiinni.

Totta. Kotoa se lähtee. Itse en saanut mitään opastusta hampaiden hoitoon. Riitti aamuinen pesu. Isäni ei koskaan pessyt hampaitaan. Ei siis koskaan! Voitte kuvitella miltä suu näytti ja haisi. Onneksi murrosiän kynnyksellä hoksasin kuinka tärkeää on pitää hampaista huolta. Opin sen ystävältäni jolla oli fiksut valistuneet vanhemmat.

Minusta tuli tunnollinen hampaiden hoitaja. Mm. joka ilta välien putsaus, kerran vuodessa tarkastus, enkä juo mehuja ym. limsoja.

Vierailija
64/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niinkuin minä. Mulla kaikki hampaat suurinpiirtein juurihoidettu ja useita poistettu. Persoonasta ei voi mitään päätellä tuon perusteella.

Eikö juurihoitoon päätyminen ole edellyttänyt hygienian ja hoidon laiminlyöntiä?

Näin lukee Hammaslääkäriliiton sivuilla:"Hammasytimen eli pulpan tulehduksen syynä on useimmiten hoitamaton, pitkälle edennyt hampaan reikiintyminen. Hammasytimen tulehdus hoidetaan yleensä juurihoidolla. "

Eli ensin hygienian laiminlyöminen saa aikaan reikiintymisen ja sen hoitamatta jättäminen hammasytimen tulehduksen. Joku voisi kysyä av:n aloituksella perinteisesti, että "minkälainen ihminen toimii noin" ja saisi varmaan vastaukseksi, ettei ainakaan kovin tarkka ja tunnollinen ihminen.

Tai urheillessa katkenneet etuhampaat ja vaurioituneet juuret jotka oli juurihoidettava. Tilalle oli varaa laittaa vain muoviset p.skat. Niihinkin jouduin ottaa lainaa. Ei ole varaa uusia, kun nämä irtoavat. Olleet jo niin kauan suussa, että ei kauaa pysy.

Mulla myös urheillessa poikki mennyt hammas, joka myöhemmin juurihoidettiin. Tilalle laitettiin ruma muovihammas ja aikuisena laitatin sen tilalle kruunun. Kymmenen vuotta sitten maksoi yksi kruunu 1400€.

Vierailija
65/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri samoin ajattelen. On kuin minä.

Vierailija
66/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi keltaiset hampaat, vaikken en polta, juo kahvi/teetä/punaviiniä/colajuomia. Lisäksi vinot.

Muuten kyllä terve suu ja huolehdin suuhygieniasta.

Vierailija
67/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaverilla on ihan järkyttävät hampaat.Pelkkiä mustanharmaita tynkiä...

Kyseessä alle kolmekymppinen nainen ja selvästi häpeää itsekin suutaan,kun välttelee hymyilemistä niin,että hampaat näkyy.

Ihmettelen vaan,miten ihmeessä on saanut hampaansa siihen kuntoon...

Noita näkee usein narkomaaneilla tai sitten korvaushoidossa olevilla.

Katsopa hallitustunnustelija Antti Rinteen hampaita swuraavan kerran kun hän on telkussa. Tuskin on narkomaani tai korvaushoidossa, vaikka suu on täynnä mustia tynkiä. Ketjupolttaja on kyllä (ollut).

Vierailija
68/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen paljon alkoholisteja ja heillä suu on yleensä täynnä mustia ja mätäneviä hampaita, yleensä etuhampaat puuttuvat melkein kokonaan. Töissä on yksi mukava nuori mies jolla on pelkät mustat ja mädäntyneet piikit suussaan, en välty ajatukselta että hän on joko nykyinen tai entinen alkoholisti tai narkomaani. Sinänsä se ei minua haittaa millaiset hampaat kelläkin on, mutta suuhun mätänevät kyllä saavat minut ajattelemaan että henkilöllä on jotain ongelmia, joko mt tai päihde. Mutta tosiaan, eipä niitä mustia mätipiikkejä yleensä näekkään kuin alkoholisteilla/narkkareilla.

Vierailija
69/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vinot hampaat. Ei ole jostain syystä ikinä korjattu julkisella ? Siis pienenäkään.. vasta nykyään osaan ihmetellä. Hampaani on isot ja valkoiset, hyvin hoidetut. Haluaisin suoristaa, mutta olen käynyt hinta-arvioissa lukuisia kertoja ja maksaa 4000-6000e näiden suoristaminen. No mistähän mä opiskelijana revin sen summan? Niinpä. Ja itseäni nämä hampaat ei häiritse joten ihan sama, jos jotain häiritsee niin ole sitten katsomatta niitä. :D

Minulle hinta arvio oli n. 4500e ja aika 1.5-2v. Käyn joka toinen kuukausi säädössä ja hinta per käynti on 60-260e. Ei siis paha jos on töissä tai pystyy laittamaan n. 100e kk hampaisiin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi