Mitä ajattelet ihmisestä jolla on huonot hampaat? Ei niinkään likaiset, mutta huonot.
Kommentit (69)
Kellään tietoa hyvästä hampaiden oikojasta Helsingissä? Ja että maksun voisi suorittaa järkevissä osissa? Kävin yhdessä konsultaatiossa ja siellä joku osa olisi ollut 3000e ja muuten n. 200-500e kerrallaan.. eli liian paljon näkyy liikaa elämässä kokoajan! Jos jossain voisi maksaa pienemmissä erissä tai ainakin niin, ettei mitään 3 tonnin osaa tule yhtäkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Syö epilepsialääkeitä ja paljon happamia hedelmiä, sekä sokerisia juomia ja karkkeja.
Miten nuo esim. liittyvät liian pieneen leukaan, jonka vuoksi hampaat menevät ristiin?
Vierailija kirjoitti:
On niinkuin minä. Mulla kaikki hampaat suurinpiirtein juurihoidettu ja useita poistettu. Persoonasta ei voi mitään päätellä tuon perusteella.
Ja huolehdin hygieniasta enkä käytä päihteitä.
Eikö juurihoitoon päätyminen ole edellyttänyt hygienian ja hoidon laiminlyöntiä?
Näin lukee Hammaslääkäriliiton sivuilla:"Hammasytimen eli pulpan tulehduksen syynä on useimmiten hoitamaton, pitkälle edennyt hampaan reikiintyminen. Hammasytimen tulehdus hoidetaan yleensä juurihoidolla. "
Eli ensin hygienian laiminlyöminen saa aikaan reikiintymisen ja sen hoitamatta jättäminen hammasytimen tulehduksen. Joku voisi kysyä av:n aloituksella perinteisesti, että "minkälainen ihminen toimii noin" ja saisi varmaan vastaukseksi, ettei ainakaan kovin tarkka ja tunnollinen ihminen.
Pitäisi määritellä huonot hampaat, jotta keskustelu olisi järkevää.
Olen itsen hammaslääkäripelkoinen viisikymppinen.
Tästä johtuen minulta puuttu kaksi hammasta takaosastolta ja muutama muukin siellä on vähän huonossa kunnossa.
Eturivistö on kunnossa ja voin hymyillä ilman häpeää.
Mulla sairaus vei hampaat. Onneksi nyt toimeentulotuesta saan uudet hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot huonot hampaat saanut geeneissä niin eihän se persoonasta ole kiinni. Pitäisikö nyt erityisemmin ajatella mitään? Eri asia jos ei hoida hampaitaan.
Nykytutkimusten mukaan ei huonoja hampaita ole peritty, vaan on peritty kotoa tapa hoitaa hampaita huonosti. Purentaviat ja vinot hampaa jne. ovat tietty perittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö epilepsialääkeitä ja paljon happamia hedelmiä, sekä sokerisia juomia ja karkkeja.
Miten nuo esim. liittyvät liian pieneen leukaan, jonka vuoksi hampaat menevät ristiin?
Miksi pitäisikään liittyä. Ei tässä ruveta kaikkia vaivoja huomioon ottamaan, liian iso rupeama. Ota itse tuo ongelma esille muussa yhteydessä.
En ajattele mitään jos on valkoiset. Keltaiset hampaat ällöttää aina, mutta valkoiset ei oli sitten millaiset tahansa.
Hampaat voivat vaikuttaa ulkonäköön todella paljon. Itsellä hammaslääkärien ylistämät (=hyväkuntoiset) hampaat, mutta susirumat. Aika kaukana olen kaunottaresta muutenkin, eli ehkä ne sopivat minulle.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan oikonut hampaitaan Virossa? Tietoa hintatasosta ja laadusta? Suomessa ei todellakaan varaa oikoa.. :(
MInä en, mutta kaverini on. Ja hän on valistunut, itsestään hyvin huolta pitävä ihminen. Tasokasta hoitoa ja puolet halvempaa kuin Suomessa. Netistä löytyy tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Saanut hammasruletissa huonot kortit. Eli monella on huono hammasluusto ja sen takia huonot hampaat, toisilla taas hyvä luusto.
Vanhaa tietoa. Ratkaisevinta on hampaiden kotihoito. Erittäin harvat ihmiset opettavat lapsilleen esim. hammaslangan tai hammasväliharjan päivittäisen käytön. Tai nykyisin niitä on sellaisessa muovisessa "tikussa" kiinni.
Minulla on vanhemmat joilla kummallakin huonot hampaat. Siitä syystä etteivät ole niitä hoitaneet. Minulle ja veljelleni on todella nuorena (13-15v) jouduttu tekemään hammasremontit. Meillä oli hoitotäti että äiti sai omaa aikaa. Hoitotäti sitten toi iusein karkkia ja äiti sanoi että tämä kuulemma sitten opetti syömään karkkia, ei hän. Tässä oli lähtökohdat minun hammashoidolle. Olen ollut jotenkin sokea koko hampaille ennen kuin vasta myöhemmin tajusin hammaslääkärin sanoessa , että saan tekohampaat ennen neljääkymppiä ellen ala huolehtia niistä. Valitsisin toisin jos pystyisin.
Vierailija kirjoitti:
Kellään tietoa hyvästä hampaiden oikojasta Helsingissä? Ja että maksun voisi suorittaa järkevissä osissa? Kävin yhdessä konsultaatiossa ja siellä joku osa olisi ollut 3000e ja muuten n. 200-500e kerrallaan.. eli liian paljon näkyy liikaa elämässä kokoajan! Jos jossain voisi maksaa pienemmissä erissä tai ainakin niin, ettei mitään 3 tonnin osaa tule yhtäkkiä.
Suurinosa oikojista (varmaankin kaikki) ottaa maksun sitä mukaan mitä tehdään. Itse olen tällä hetkellä oikomisessa (hinta arvio 4500e) ja maksut on mennyt tähän mennessä näin;
Konsultaatio ja muotit n. 100e toukokuussa
Hampaiden poisto 200e kesäkuussa
Ylös raudat 380e kesäkuussa
Alas raudat ja yläkaaren vaihto 550e elokuussa
Seuraava käynti syyskuussa ja kaaret vaihdetaan (125e per leuka)
Onhan se kallista, mutta mutta. :)
Jos hampaat on muuten siistit, mutta vinossa ja ja vähän vinksin vonksin, ajattelen, että raukkaparan vanhemmat olisivat saaneet olla aikaansaavampia oikomishoitojen suhteen tämän lapsuudessa.
Jos hampaat on likaiset ja suuhun mädäntyvät niin ajattelen ettei tyypi arvosta oraalihygieniaansa kovin pitkälle. Se on mun mielestäni valitettavaa, sillä huono hammashygienia on ehdottomampi nou nou kuin esimerkiksi ylipaino.
Itsellä keltainen luusto:
http://esteettinenhammashoito.net/ongelma-hampaissa/keltaiset-hampaat/
Vaikka kuinka harjaan niin hampaat ovat syntymä keltaiset, eli aina keltahampainen ei ole säälittävä tupakoiva kahvinisti narkki :).
Minkäs sille, en halua valkaistakkaan, koska pelkään että kiille vahingoittuu, mielummin keltaiset terveellä kiilteellä.
keltsukka kirjoitti:
Itsellä keltainen luusto:
http://esteettinenhammashoito.net/ongelma-hampaissa/keltaiset-hampaat/
Vaikka kuinka harjaan niin hampaat ovat syntymä keltaiset, eli aina keltahampainen ei ole säälittävä tupakoiva kahvinisti narkki :).
Minkäs sille, en halua valkaistakkaan, koska pelkään että kiille vahingoittuu, mielummin keltaiset terveellä kiilteellä.
Kiitos tuosta linkistä :).
En ole tiennyt, että "esimerkiksi kulmahampaassa on paksusti keltaista hammasluuta suhteessa pintaa peittävään vaaleampaan kiilteeseen, joten kulmahammas näyttää lähes aina keltaisemmalta kuin muut hampaat." Olen jynssännyt epätoivoisesti kulmahampaita niiden valkaistumatta.
Mun työkaverilla on ihan järkyttävät hampaat.Pelkkiä mustanharmaita tynkiä...
Kyseessä alle kolmekymppinen nainen ja selvästi häpeää itsekin suutaan,kun välttelee hymyilemistä niin,että hampaat näkyy.
Ihmettelen vaan,miten ihmeessä on saanut hampaansa siihen kuntoon...
Säännöllistä elämää viettävällä äidilläni on hampaat hirveässä kunnossa. Itse ryyppään ja syön karkkia eikä yhtään reikää ikinä.
Onko kukaan oikonut hampaitaan Virossa? Tietoa hintatasosta ja laadusta? Suomessa ei todellakaan varaa oikoa.. :(