Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisestä jolla on huonot hampaat? Ei niinkään likaiset, mutta huonot.

Vierailija
12.08.2018 |

Persoonasta?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaverilla on ihan järkyttävät hampaat.Pelkkiä mustanharmaita tynkiä...

Kyseessä alle kolmekymppinen nainen ja selvästi häpeää itsekin suutaan,kun välttelee hymyilemistä niin,että hampaat näkyy.

Ihmettelen vaan,miten ihmeessä on saanut hampaansa siihen kuntoon...

Noita näkee usein narkomaaneilla tai sitten korvaushoidossa olevilla.

Vierailija
42/69 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 60-luvun huonohampainen eli vähän vanha tälle palstalle. Me lipitettiin lapsina sokerivettä koko ajan. Eka hammasharja saatiin koulusta, mutta ei siitä ollut juuri iloa kun isä kielsi pesemästä hampaita kotona. Mun veli keksi pestä hampaat pihalla, mutta jäi aika äkkiä siitä kiinni ja sai sit selkäänsä tottelemattomuudesta.

Helppo täällä palstalla sanoa, että oisitte pesseet silloin kun isä ei ollut kotona, ope ja kouluterkka neuvoi, että hampaat pestään aamulla ja illalla, joten ei tullut mieleenkään että pesisikin päivällä. Esiteininä sitten alettiin pestä vaikka isä suuttuikin. Kun pyysin äitiä ostamaan hammastahnaa, se vältteli aihetta ja sanoi, että suola ajaa saman asian.

Mun isä sai tekarit nelikymppisenä, äidiltä puuttuu kaikki etuhampaat. Suuhygienistille se ei suostu menemään. Viiskymppisellä veljellä ei ole vuosiin ollut yhtään hammasta, eikä se ole saanut aikaiseksi hankkia tekareitakaan, mutta se on kyllä siis alkkis. Mulla ei ole yhtäkään paikkaamatonta hammasta ja 3 on vedetty pois, onneksi kaikki takaa. Mutta hampaitani harjaan aamuin illoin nelisin minsaa, oon harjannu siitä lähtien kun muutin kotoa. Hammaslääkärissä käyn vuosittain, samoin hammashygienistillä. Ulkopuolisille mun hampaitteni surkea kunto ei siis näy, vielä, mutta loppuikääni hampaani eivät ikävä kyllä tule kestämään.

Onko yllätys, että lapsillani ei ole lainkaan reikiä, vaan hammaspesuihin on panostettu täysillä niiden koko lapsuuden ajan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI tule mieleen ketään sellaista.

Vierailija
44/69 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanut hammasruletissa huonot kortit. Eli monella on huono hammasluusto ja sen takia huonot hampaat, toisilla taas hyvä luusto.

Vanhaa tietoa. Ratkaisevinta on hampaiden kotihoito. Erittäin harvat ihmiset opettavat lapsilleen esim. hammaslangan tai hammasväliharjan päivittäisen käytön. Tai nykyisin niitä on sellaisessa muovisessa "tikussa" kiinni.

Vanhaa tietoa. Hammaslangan käytöllä ei tutkimusten mukaan saavuteta etuja reikiintymisen suhteen

eri

Vierailija
45/69 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään huonoa hammasluuta. 90% hampaiden kunnosta on kiinni omahoidosta. Sinä jolla on paljon juurihoidettuja ja paikattuja hampaita, pystytkö puhtain omatunnoin sanomaan että peset kunnolla sähköhammasharjalla vähintään 2min 2xpäivässä ja puhdistat välit kerran päivässä? Jos et, on ihan turha valittaa eikä sympatiaa heru.

Vierailija
46/69 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-60 luvulla oli yleistä et oli risat hampaat nuorillakin. Nykyään harvoin näkee kellään suuta jossa on mustia piikkejä ja katkennutta möhjöö jäljellä.

Vierailija
47/69 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä, työtön, alkoholisti tai narkki. Itsellläni kaksi ensimmäistä: Kotikuntani hl. katsoi hampejani kerran, paikkaili, moitti hampaitani ja mainosti alani työpaikkaa. Ei järkännyt hoitosuunnitelmaa, vaan toivotti hyvää jatkoa ja sanoi että tämä oli nyt tässä. Olin pessyt hampaitani enkä ollut käyttänyt ylettömästi sokeria, enkä ole alkoholisti. Ei ollut varaa käydä yksityisellä ja kunnallinen oli siis kyylämummo.

Voit itse varata uuden ajan tarkastukseen vaikka vuosittain, sitten paikataan. Jäikö viimeksi jotain paikkaamatta?

Turussa pääsee hammastarkastukseen vain joka toinen vuosi. Huonohampaiselle tämä ei riitä. Lohkeamat ja irronneet paikat hoidetaan viiveellä, jos et marise kovasta särystä.

Hammas murenee suuhun ennen kun aikasi koittaa, vapaat ajat menevät kuukausien päähän.

Hammaslääkärit vaihtuvat koko ajan, heille asiakas ei ole pääasia. Tarkastuksessa eräs kysyi, olenko käynyt välissä yksityisellä, kun hammaskartta näytti hyvin erilaiselta kuin kalusto. En ollut. Edellinen hl oli kirjoitellut omiaan.

Vierailija
48/69 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli työkaveri (nainen), jolta puuttui hammas. Ei ihan etuhammas, mutta melkein. Joka kerta kun hän hymyili, mietin, miksi hän ei korjauta hampaitaan. Ne olivat muutenkin todella vinot. Satuin tietämään hänen palkkansa, se oli varsin hyvä.

Sorry jos joku nyt loukkaantui. Olen itse oikonut hampaani aikuisiällä, ihan omalla kustannuksella, kallista se oli mutta ei niin kallista kuin voisi kuvitella.

Vierailija
49/69 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on valkoiset hampaat, mutta jostain syystä toine etuhammas alkoi kääntymään vinoon, ja vei viereisenkin hampaan hieman väärään asentoon.

Pidin myös oikaisuhoitoa omassa työssäni mahdottomana yli nelikymppisenä.

Pätevä hammaslääkärini ehdotti, että tehdään vinoon hampaaseen kruunu ja kahteen viereiseen laminaatit. Näin tehtiin ja sain kauniit suorat etuhampaat. Jonkin ajan kuluttua laminaatti irtosi toisesta hampaasta ja sekin hammas kruunutettiin. Suosittelen tätä vaihtoehtoa!

Vierailija
50/69 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään huonoa hammasluuta. 90% hampaiden kunnosta on kiinni omahoidosta. Sinä jolla on paljon juurihoidettuja ja paikattuja hampaita, pystytkö puhtain omatunnoin sanomaan että peset kunnolla sähköhammasharjalla vähintään 2min 2xpäivässä ja puhdistat välit kerran päivässä? Jos et, on ihan turha valittaa eikä sympatiaa heru.

Moni lapsi saa/sai kariesbakteerit omalta vanhemmaltaan. Pusuttelussa, nuollut samaa lusikkaa jne. ym. Ihan niin kuin huuliherpes virus tarttuu jo vauvana.

Jos vanhemmat eivät ole jaksaneet/viitsineet panostaa lasten hampaidenpesuun, sitä asennetta ei lapsi tajua muuttaa itsekään, ennen kuin huomaa, että kavereilla kauniit valkoiset hampaat - minulla ei.

Vierailija
51/69 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näen huonot hampaat jollakin, ajattelen heti omia lohjenneita, implantoitavia hampaitani ja huolestun. Mietin että miten ikinä saan pidettyä hammaskalustoni kunnossa kun joutuu pari vuotta säästämään välissä että saa uutta lainaa päästäkseen hammaslääkäriin. Haluaisin että hampaani olisivat kunnossa.

Vierailija
52/69 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme juurihoidettua hammasta, joista yhteen tehty juurenpään resektio. Paikattuja hampaita noin 13, hammaskiveä tulee paljon ja helposti. Lisäksi bruksaan (minulla on yökiskot). No, minä lankaan ja pesen hampaat 2 kertaa päivässä. En juo juuri ollenkaan, en polta, kerran viikossa syön pullan ym. herkkuja. Elän terveellisesti. Ikää 45. Eli koska suukalustoni ei ole kunnossa, hampaiden hoidossani on vakavia puutteita?!

Vierailija
53/69 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni lapsi saa/sai kariesbakteerit omalta vanhemmaltaan. Pusuttelussa, nuollut samaa lusikkaa jne. ym. Ihan niin kuin huuliherpes virus tarttuu jo vauvana.

Jos vanhemmat eivät ole jaksaneet/viitsineet panostaa lasten hampaidenpesuun, sitä asennetta ei lapsi tajua muuttaa itsekään, ennen kuin huomaa, että kavereilla kauniit valkoiset hampaat - minulla ei.

Joo esim. mulla on se bakteeri periytyny vanhemmilta. Mun äidillä on jo 16 vuotiaana laitettu osaproteesit. Mun hampaat on ihan kammottavat vaikka pidän niistä kyllä huolta. Viimeksi vuosi sitten piti juurihoitaa hammas ja hammaslääkäri totesi että se on mulla vaan huonosta tuurista kiinni että pääsi tulehtumaan hammas joka oli aikaisemmin jo paikattu.

Jos olisi rahaa niin tolkuttomasti niin hoitaisin hampaat ensimmäisenä mutta kun ei ole. Meillä tämä on koko perheen ongelma, ei pelkästään minun. Minä nyt sentään varmaan parhaiten pidän huolta hampaistani meidän perheessä.

54/69 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kysymys kertoo paljon enemmän aloittajan persoonasta kuin jonkun hampaat ikinä.

Vierailija
55/69 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei lapsena välitetty ollenkaan hampaiden pesusta eikä sitä lapsena tajunnut tuommoisia.

Vasta nyt aikuisena kolmekymppisenä olen alkanut hoitaa hampaitani aamuin illoin.

Reikiä silti tulee usein. Selvästi onneksi vähenemään päin.

Joka ikinen takahammas on juurihoidettu ja joka ikinen hammas paikattu.

Silti ulkonäöllisesti minulla on kauniit ja ehjät hampaat edessä eli hymyillä voin. Valkaisen myös hampaita välillä.

Harmittaa ettei kotona opetettu hammaspesun tärkeyttä ja etten aiemmin itse sitä tajunnut. Nyt toivon että loput kestää suussa vielä monta vuosikymmentä! Haluaisin muutaman tilalle implantin mutta maksaa liikaa.

Vierailija
56/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä bruksaaja, katso peiliin! Mielestäni hampaiden narskuttelun syy on korvien välissä ja kertoo huonosta elämänhallinnasta sekä mielen heikkoudesta. Varmasti tuo tapasi tuhoaa hampaitasi. Voit syyttää pelkästään itseäsi, eli et osaa hoitaa hampaitasi! Miksi ihmeessä narskuttelet? Tee asialle jotain!!

Vierailija
57/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Ei ennen vanhaan narskuteltu tuhoten omat hampaat. Mielenterveysongelmia.

Vierailija
58/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että henkilöllä wt-geenit, enkä halua siten sekaantua.

No ei vaiskaan! Ei kiinnosta toisten purukalusto, joten ajattelen kuten kenestä tahansa.

Vierailija
59/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei jostain syystä hammashoidossa osata ajatella estetiikkaa eikä ongelmien ennaltaehkäisyä.

Monella voisi aikuisena olla suorat, terveet ja valkoiset hampaat, jos ongelmiin olisi puututtu lapsena ja nuorena- hyvissä ajoin ennenkuin niistä muodostuu ongelmia ja ennenkuin se maksaa tonneja. Itse sain päälle 30 v. läksytyksen hammaslääkäriltä miksi oikomishoitoa ei ole tehty. Tuo oli ensimmäinen kerta kun kukaan edes mainitsee asiasta, vaikka olen käynyt hammaslääkärissä säännöllisesti pienestä lapsesta asti. Onhan alahampaani vinot, mutta ajattelin että se on ok kun kukaan ei ole siihen ikinä puuttunut.

Samoin eroosion ja happamien ruokien ja juomien aiheittama kellertäminen on mahdollista ennaltaehkäistä ja eroosion eteneminen pysäyttää täysin käsittelemällä hampaat fluori ja mineraalipinnoitteella, jonka muuten saa ihan pyytämällä kunnalliseltakin puolelta! Tätäkään kukaan ei koskaan hammaslääkärissä hyvissä ajoin kertonut. Nyt hieman ottaa päähän kun on keltaiset ja vinot hampaat, vaikka olen niitä aina hoitanut ja käynyt hammaslääkärissä.

Vierailija
60/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammas kirjoitti:

Hei sinä bruksaaja, katso peiliin! Mielestäni hampaiden narskuttelun syy on korvien välissä ja kertoo huonosta elämänhallinnasta sekä mielen heikkoudesta. Varmasti tuo tapasi tuhoaa hampaitasi. Voit syyttää pelkästään itseäsi, eli et osaa hoitaa hampaitasi! Miksi ihmeessä narskuttelet? Tee asialle jotain!!

Mitähän hittoa nyt taas? :D Suurimmalla osalla narskuttelijoista tapa on tiedostamaton ja he tekevät sitä lähinnä öisin nukkuessa. Siksi siihen määrätään purentakiskoja. Kyse on tiedostamattomasta huonosta tavasta, eikä mistään mielenterveysongelmasta. Taustalla voi olla työstressi, kiire tai ihan vaan se että siitä on muodostunut huono tapa. Leuan tietoinen rentouttaminen iltaisin voi myös helpottaa narskuttelua. Ei nyt kukaan tahallaan hampaitaan pilaa, haloo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän