Voi luoja miten epäsiisti lapsipuoleni onkaan :o
Tuli meille perjantaina. Illalla selvisi ettei tällä ollut kalsareita ollenkaan housujen alla. Eilen oli isänsä kanssa saunomassa ja ei ollut viikkoon pessyt itseään ettei hiusväri vaan lähde päästä. Ihan kun ne nyt lähtisi mihinkään hetkessä.
No. Annoin sitten sillä ehdolla tehdä valmispussista itselleen juustopastaa, että siivoaa jälkensä. Se jälkien "siivoaminen" oli sitä, että kattila vain altaaseen ja vettä vaan perään, jätti siihen niineen hyvineen. Olen kuullut äitinsä "siivoavan" tällä tavalla mieheltäni, mikä on yksi syy heidän eroonsa.
Todella epäsiisti ja epähygieninen kaikin puolin.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi taitaa olla heitteillä, tee lasu
Teen lasun laitoksesta jossa asuu? Olen monesti ihmetellyt sen paikan toimintaa muutenkin. Mitään perusasioita ei ole lapsella vieläkään hallinnassa vaikka jo pari vuotta siellä ollut.
-ap
No ihan ehdottomasti teet lasun jos asuu laitoksessa ja leväperäistä hoitoa. Lapsi on laitokseen laitettu mukamas hyvään huomaan.
Onko lapsen näkö ja kuulo tarkistettu koska? Laitoksen kanssa tehdäänkö yhteistyötä? Törmäily voi liittyä johonkin neurologiseen sairauteen.
Poika kasvaa nyt vuoden sisään 20cm, joten ehkä niitä isän vaatteita voi kokeilla uudestaan? Tai osta huokeita olovaatteita alesta.
SOTE kirjoitti:
Teen kaikista kommenteista ilmoituksen joissa lasta nimitellään,haukutaan ja syytetään lastensuojeluviranomaisten vakavista virheistä ja vanhempiensa laiminlyönneistä.LAPSI ei ole koskaan syyllinen vanhempiensa laiminlyönteihin ja kuten tässä tapauksessa:epäkypsän "äitipuolen"sairauteen(?)joka ilmenee lapsen tarpeiden laiminlyönteinä,kuten ne alushousut joita ei ollut ja siinä ettei ruokaa tarjota 14 v.lapselle.Muu perhe ilmeisesti syö sitten herkkuja kun 14 v.lapsi saa olla ilman jollei itse tee...ravintoköyhää pastaa tms.kun ei muuta saa.Isä on ilmeisesti myös sairas joten ei kykene huolehtimaan lain määrämällä tavalla lapsen tarpeista.Liekkö alkoholisti tms.kun ei lapselle ole alushousuja eikä ruokaa.
Laitoksen vastuulla on lapsen ns.kasvattaminen ohjaus,tarpeista huolehtiminen KOSKA EPÄKELVOLLISTEN vanhempiensa takia TAI muista syistä lapsi on ulkoistettu LAITOKSEEN.Tässä ap ainakin on tuonut esiin sen ETTEI 14V.LAPSI saa isältään tai äidiltään tai äitipuoleltaan rakkautta,huolenpitoa,tarpeista ei huolehdita jne.jne.JOTEN tältä pohjalta lapsi on laiminlyöty .Vaatimukset siirrosta ja lainmukainen tarkistaminen sukulaisten luo sijoittamisesta jne.jne.VÄLINPITÄMÄTÖN ISÄ ja äiti???ja isän puoliso joka ei lapsesta välitä eivät ole sopiva ympäristö lapselle kuitenkaan ,sen enempää kuin kylmä ja välinpitämätön laitoskaan.
Toivottavasti ei koskaan,koskaan näin tunnekylmille ihmisille anneta lapsia tai oikeutta lapsien kanssa työskentelyyn.14 v.on lapsi lastensuojelun ja suomen lakien mukaan.Lastenoikeudet koskevat kaikkia lapsia suomessa ja jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön jne.jne.14 vuotiaan ei kuulu itse huolehtia perustarpeistaan vaan lastensuojelulain mukaan ne velvollisuudet kuuluvat vanhemille.Kun tämä isä "äitipuolineen"ei lasta halua perheeseen ottaa ja kun äiti on sairas hänkin(ei huolehdi kodista j alapsen tarpeista,hygienia jne.)jota eivät myöskään tee isä ja puolisonsa mitä vaihtoehtoja lapselle siis on??Viranomaiset ja laitos jossa lapsen tarpeita ei hoideta kuten ei turvallista kasvuympäristöäkään ole.Eli valtio on rikkonut lakia koska vastuu lapsen hyvinvoinnista on sillä.Laitoksesta VALITUS ja vastuu sosiaaliviranomaisten virkavirheistä myös.
MINÄ TEKISIN LASTENSUOJELUILMOITUKSEN ISÄSTÄ ja koko "perheestä"jossa ei lasten tarpeista huolehdita sillä vanhempien vastuu lapsista jatkuu AINA 18V.ASTI.LAPSI on 16.vuotiaaksi mutta vanhempien vastuulla ollaan aikuisikään asti.17v.loppuu lapsilisä JA 18.V.VOI SAADA OPINTOLAINAA JNE.ELLEI JÄÄ työttömäksi jne.jne.silloin toimeentulotuki mahdollinen.
Ruokaa on tarjottu ja tehty - itse tuo ei syömään suostu mitään muuta kuin sitä pastaa.
Kalsareita ei ollut itse pakannut laitoksesta mukaansa - en minä siellä laitoksessa töissä ole. Ja ostin niitä kalsareita kun niitä ei osaa oma äitikulta ostaa myöskään.
Ei ollut viikkoon peseytynyt laitoksessa ollessaan - ettei väri vaan lähde pois. Eikä shokkivärikään yhdessä pesussa lähde.
Pojan vanhemmat ovat itse lasun kautta hoitaneet pojan laitokseen, koska on aivan mahdoton tapaus. Äidillään ei ota lääkkeitään olmenkaan, me valvotaan, että ottaa ne lääkkeensä.
Poika on valehdellut 5 vuotiaana jopa poliiseille karkumatkallaan, että hänet oli mopopojat kidnapanneet. Oli siis karannut ulos.
Koulussa lyönyt opettajaa ja murtanut tältä nenän ala-asteella saadessaan raivokohtauksen.
Laitoksessa pojan omien sanojen mukaan on itse huolehdittava huoneensa siisteydestä sekä pyykeistä, puhuu että nämä ovat niitä isojen lasten sääntöjä laitoksessa. Eikä siinä minusta mitään pahaa ole, osaa sitten -ehkä- huolehtia omasta asunnostaan ja siisteydestään myös silloin 18 - vuotiaana.
Kaikki tarpeet ovat aina huolehdittu.
Sinun tulisi opetella lukemaan ja harjoitella vielä tuota luetun YMMÄRTÄMISTÄ.
-ap
Mites kun äidilläänkin tekee itse pastan tai nuudelit?
muuta ruokaa ei kuulemma siellä syö lainkaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsen näkö ja kuulo tarkistettu koska? Laitoksen kanssa tehdäänkö yhteistyötä? Törmäily voi liittyä johonkin neurologiseen sairauteen.
Poika kasvaa nyt vuoden sisään 20cm, joten ehkä niitä isän vaatteita voi kokeilla uudestaan? Tai osta huokeita olovaatteita alesta.
Noista en tiedä. Laitos ei isälle kertonut uudesta lääkkeestäkään mitään. Minun ostamat vaatteet eivät kelpaa ollenkaan. On nirso kaiken suhteen, ruoka, vaatteet ja kaiken pitää maksaa vähintään 1000€.
Rikkoi jopa peliohjaimenkin jonka isänsä synttärilahjaksi osti "koska maksoi vain 20€" - näin asian ilmaisi aivan itse.
-ap
Voisiko poikaan koettaa tutustua. Menkää vaikka yhdessä elokuviin. Hommaa pojalle kunnon vaatteet yhdessä shoppailemalla ja menkää sitten vaikka syömään. Olisiko kamalaa antaa aikaa ja ystävällisyyttä vittuilun ja haukkumisen sijasta?! Tutustu poikaan. Välittämisellä on iso merkitys. Älä korosta omaa ihanuuttasi vaan huomaa myös omat heikkoutesi.
Isän aika olisi arvokasta. Kun poika tulee teille kehukaa ja iloitkaa jälleen näkemisestä. Tehkää yhdessä ruokaa pastapussien sijaan. Vika on teissä. Anna isälle ja pojalle kahden keskistä aikaa.
Nuo ongelmat ovat alkaneet jo paljon ennen kuin kuvioihin tulin. Minua on turha syyttää mistään. Meillä on meidän säännöt ja niitä tulee noudattaa.
Päätin luovuttaa. Turha nykykersoille on mitään opettaa, eihän se ole enää trendikästäkään. Vapaasti pellolla elämistä vain. Siihen täälläkin kannustetaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Voisiko poikaan koettaa tutustua. Menkää vaikka yhdessä elokuviin. Hommaa pojalle kunnon vaatteet yhdessä shoppailemalla ja menkää sitten vaikka syömään. Olisiko kamalaa antaa aikaa ja ystävällisyyttä vittuilun ja haukkumisen sijasta?! Tutustu poikaan. Välittämisellä on iso merkitys. Älä korosta omaa ihanuuttasi vaan huomaa myös omat heikkoutesi.
Vuoden jo yrittänyt aivan turhaan. Luovutan ja annan olla. Vaatekaupat ei kiinnosta, lelukauppa kyllä. Leluja kyllä riittää ja aina pitää saada uusi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Nuo ongelmat ovat alkaneet jo paljon ennen kuin kuvioihin tulin. Minua on turha syyttää mistään. Meillä on meidän säännöt ja niitä tulee noudattaa.
Päätin luovuttaa. Turha nykykersoille on mitään opettaa, eihän se ole enää trendikästäkään. Vapaasti pellolla elämistä vain. Siihen täälläkin kannustetaan.-ap
Niinpä niin. Yksi välittävä rakastava aikuinen olisi kultaakin kalliimpi mutta jos asenne on tuo on varmasti hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden jo yrittänyt aivan turhaan. Luovutan ja annan olla. Vaatekaupat ei kiinnosta, lelukauppa kyllä. Leluja kyllä riittää ja aina pitää saada uusi.
-ap
Sinähän se aikuinen olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole vieläkään suostunut kertomaan, miksi isä ei huolehdi omasta lapsestaan.
On huolehtinut. Lapsi uuvutti jopa äitinsä. Siksi on laitoksessa nyt. Tuntuu että täällä(kin) ihmiset heittäytyvät suorastaan tyhmiksi.
Pojalla on ensimmäiset ongelmat olleet jo tarhassa. ADHD.-ap
Nämä kaikki aikuisten täällä palstalla haukkumat lapset ovat ADHD. Ja siihen liittyy nimenomaan tuo sotkuisuus ja kyvyttömyys huolehtia itsestään. Eli se sotkuinen äitikin varmasti on ADHD, se on vahvasti periytyvää.
Olen keskustellut näiden tyyppien kanssa ja he kertovat, kuinka ajatuksia ikään kuin vilisee päässä päällekkäin yhtaikaa ja mistään ei saa kiinni. Joku on saanut lääkityksestä apua ja pääkoppansa järjestykseen.
Näihin liittyy usein Asperger-autismin kirjoa, joka aiheuttaa kyvyttömyyttä sosiaalisissa suhteissa. Siihen murrosikä päälle, niin rankkaa on.
Ja kun tuo aivojen fysiologinen oire ei haukkumalla ja arvostelemalla lähde. Rakkautta ja hyväksyntää tällainenkin lapsi tarvitsee. Ja aikuisilta tietotaitoa, paneutumista asiaan ja järkeä.
Siinä ei käsien pesu ja kattilanpesutaidot riitä. Hienoa, jos ap:lla on edes ne hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Sinähän se aikuinen olet.
Negatiivinen suhtautuminen poikaan vaan pahentaa tilannetta. Menkää saatana itseenne ja koettakaa edes välittää minä minä asenteen sijaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Isän aika olisi arvokasta. Kun poika tulee teille kehukaa ja iloitkaa jälleen näkemisestä. Tehkää yhdessä ruokaa pastapussien sijaan. Vika on teissä. Anna isälle ja pojalle kahden keskistä aikaa.
Ei poika halua tehdä mitään miesten juttuja. Makaisi vain sohvalla pelaamassa sipsipussi kainalossa. Tai tuijottaisi telkkaria.
Edelleen. Itse halusi sitä pastaa tehdä erikseen kun tekemäni ruoka ei kelvannut. Annoin vain yhden ehdon, että itse siivoaa jälkensä kokkaamisensa ja syömisensä jälkeen. Ei ollut edes paha ehto, josta on selvinnyt moni muukin nuori tähän mennessä.
Pari minuuttia ja kolme astiaa pestynä.
Isä on sanonut palavereissa monta kertaa, että on aivan mahdotonta tehdä pojan kanssa mitään, kun poikaa ei mikään kiinnosta.
Kävivät kalassa ja isänsä sitten pyysi etsimään matoja, ei etsinyt. Ja jos on autohommissa mukana, räpeltää vain puhelintaan tai leikkii hallin tuoleilla. Isänsä olisi halunnut pojan, jonka kanssa tehdä miesten juttuja ja jolle opettaa autojuttuja. Isäänsä ei pelit kiinnosta eikä pelaa senkään takia, koska saa migreenin 10 min jälkeen.
Meidän varmaan täytyisi olla koko viikonloppu neljän seinän sisällä telkkaria tuijottamassa, tekemättä yhtään mitään syöden joko pastaa tai nuudeleita. Tai noutoruokaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi taitaa olla heitteillä, tee lasu
Teen lasun laitoksesta jossa asuu? Olen monesti ihmetellyt sen paikan toimintaa muutenkin. Mitään perusasioita ei ole lapsella vieläkään hallinnassa vaikka jo pari vuotta siellä ollut.
-ap
No ihan ehdottomasti teet lasun jos asuu laitoksessa ja leväperäistä hoitoa. Lapsi on laitokseen laitettu mukamas hyvään huomaan.
Lasu on aina hyvä asia niin viimeistään siinä vaiheessa tulee esille miten asiat oikeasti on eli kun äitipuoli heittää että lapsella ei ole alkkareita se asia selvitetään lapsen ja muiden aikuisten kanssa jotka ovat lapsen kanssa tekemisissä miten asia nyt oikeasti on ja kun äitipuoli vauhkoo viikko suihkusta niin sekin selvitetään että miten se nyt oikeasti yleensä on. Viimeistään siinä selviää mikä on esim äitipuolen omaa vauhkoamasta tai jopa vääristeltyä liioiteltua valehtelua. Ap voi mennä sinne lasuun avautumaan vai mikä mättää eikö riitä pokka, etkö voi seistä sanojesi takana? Kyllähän jo se laitoskim varmaan antaa mielellään selvityksensä jos noin huolestuttavaa meininkiä on. Provohan tuo nyt kuitenkin oli mutta aika hauskaa on miten siihen on lähdetty. Ap:n avauksesta ei itsessään käy ilmi että lapsi olisi täysin heitteillä: puhutaan että lapsi ei ollut käynyt viikkoon suihkuun tällöin, mutta missään ei mainittu että se olisi tapana käydä näin harvoin, mainittiin että ei pese käsiään (oliko aina joskus en tiedä) mainittiin että oli jättänyt kattilan likoamaan itse tehdyn juustopastan jälkeen. Ei ollut alkkareita, tämä kiinnostaa kovasti että onko siis useinkin ilman niitä? Mitä siinä lasussa lukisi: ei pese käsiään, ei mennyt viikkoon suihkuun, jätti kattilan likoamaan ja oli kerran ilman alkkareita vai oliko edes? Alan jo epäilemään jopa näitä yksityiskohtia. Tämä on niin sekopäistä vouhotusta että ap:n pitäisi tutkituttaa oma päänsä pikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Siis minkälaisia leluja tämä 14-vuotias ostaa?
AP, onko sinulla kokomusta lapsista muuta kuin tuon lapsipuolen verran. Kun jotain asioita näille kolleille opetetaan, ei riitä, että sanot: Pese kätesi vessakäynnin lopuksi tai Käy iltaisin suihkussa pesulla tai vaihda riittävän usein puhtaat alusvaatteet jne. Ne asiat on opetettava kädestä pitäen pienestä lähtien. Pojalle ei luultavasti ole opetettu. Nyt hän on jo varhaisteini, joten tuo hygieniapuolen opettaminen ainakin monelta osin taitaisi olla pikemminkin isänsä heiniä kuin sinun. Kun poika on teillä, lämmittäkää saunaa vaikka lähes joka ilta, että isä poika pääsevät yhdessä saunomaan ja peseytymään. Ja isä neuvoo ihan kädestä pitäen - jos tarve - miten jokainen mutka ja kolo pestään.
Äitinsä antaa jättää lääkkeet syömättä, "ei kuulemma tarvitse".
Äidillään on kuulemma syönyt viikonlopun aikana 24 pussia nuudeleita ja itse oli ne kokannut. Sekä oli syönyt pelkkää pastaa juustolla, ei kasviksia, ei lihaa. Itse oli pastansa sielläkin keittänyt.
Meillä vain on se ero, ettei niitä jätetä viikoiksi altaisiin lojumaan ja homehtumaan.
Ja minä olen ituhippi, kun laitoin kanavartaisiin pari kasvista. Hieno asenne. Tuli todella arvostettu olo ja olin ajatellut saavan välillä muutakin kuin niitä valmispastoja ja nuudeleita, hyi minua.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Siis minkälaisia leluja tämä 14-vuotias ostaa?
Pikkuautoja, legoja.
-ap
Tätä on tehty useasti. Ja tytöt kiinnostaa kyllä jo. Isänsä joutui puhumaan jo seksistä ja painotti miten tärkeä se intiimihygienia on myös miehille. Muistutti tulehduksista, sienistä ja hiivasta ettei ne ole vain tyttöjen "vaivoja". Sekä sanoi, että hän käy päivittäin suihkussa töiden jälkeen ja niin myös tekee. Isänsä on todella siisti ja järjestelmällinen.
Mulle haistatti v*ttua, kun sanoin; että kädet kuuluu pestä aina, kun vessassa käy. Isänsä sanoi samaa.
Ei keskity kuuntelemaan mitään ohjeistuksia. Älylaite on nenän edessä aamusta iltaan. Nukkuukin sen kanssa. Ja kun sen menet ottamaan pois, itkupotkuraivarit siitä tulee välittömästi.
Eikä reagoi mitenkään vaikka ihan vieressä olet ja kysyt jotain. On muissa maailmoissa aivan koko ajan. Ei ole läsnä ollenkaan.
Lempiruokaa olen tehnyt, ei syö. Olen jopa sitä roskamättöäkin tarjonnut, mutta ruokailutavat ovat 1-vuotiaan tasolla, ohi menee enemmän kuin suuhun joten emme mene ihmisten ilmoille syömään - miehen päätös.
Välillä näyttää siltä ettei näe kunnolla eteensä, kun törmäilee kaupassakin muihin ihmisiin tai melkein jää auton alle jopa omassa pihassakin.
Kuulossakin on vikaa, ei kuule vaikka joku sanoo sille "väistä" kovaankin ääneen, ei reagoi ympäristöönsä ollenkaan.
Hukkuu isänsä vaatteisiin eikä voi edes hetkeä niitä päällään pitää. Kokeiltu on.
-ap