Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikamuoti tappaa maapallon

Vierailija
12.08.2018 |

Moni haliaa olla pinnalla ja trendikäs, yllä putää olla jotain uutta ja vaatteiden käyttikä olän lyhyt. Tämä on opittu malli. Lähitulevaisuudessa vain harva ihmine enää omistaa onia vaatteita, vaate kulttuuri kehittyy siihen suuntaan että suuren ja halvan massatuotannon sijaan valmistetaan vain oieni rajattu etä ekologisista kierrätysmateriaaleista. Tämä toki tulee näkymään vaatteiden korkeina hintoina, jonka vuoksi asiantuntijat jakovat että yhä enemmän siirrytään siihen malliin jossa ihmiset vuokraavat vaatteensa liikkeestä kuukaudeksi kerrallaan ja palauttavat ne sitten käytön jälkee samassa kunnossa takaisin liikkeeseen seuraavan asiakkaan viokrattavaksi kun niitä itse ei enää tarvitse. Sen sijaan halpavaateketjut kuten HnM, Zara, Boost jne tulevat katoamaan katukuvasta pysyvästi. Maailmassa on jo nyt liikaa vaatteita.

https://yle.fi/uutiset/3-10309581

https://yle.fi/uutiset/3-7392931

😉

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpamuodin lisäksi toinen iso ongelma on jatkuva sisustaminen ja Ikeat sun muut halpakalustetalot. Sitä jätteen ja saasteiden määrää, joka syntyy kaikista maailman Ikeoista vuosien mittaan.

Ja halpa lentomatkustaminen. 

Ja digitalisaatio. Internet tuottaa aivan valtavasti päästöjä. Jopa enemmän kuin kansainvälinen lentoliikenne yhteensä. Laitteiden akkumetallien louhinta tuohoaa ympäristön myös. Kaivoksissa työskentelee lapsia. Silti kukaan ei puhu tästä, vaan kaiken pitää olla digiä ja äly sitä ja äly tätä, vaikka vanhalla pärjättäisiin aivan hyvin ja se toimii jopa luotettavammin.

Vierailija
42/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista koska viimeksi olen ostanut uusia vaatteita. Korjaan ja tuunaan kaiken housut, paidat, takit villasukat. Mutta mulla on mukavan kokoinen kangas, vetoketju ja nappi kokoelma korjauksia varten. Kengätkin pysyy hyvinä kun pesee ja öljyää ne aina säilytykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpamuodin lisäksi toinen iso ongelma on jatkuva sisustaminen ja Ikeat sun muut halpakalustetalot. Sitä jätteen ja saasteiden määrää, joka syntyy kaikista maailman Ikeoista vuosien mittaan.

Ja digitalisaatio. Internet tuottaa aivan valtavasti päästöjä. Jopa enemmän kuin kansainvälinen lentoliikenne yhteensä. Laitteiden akkumetallien louhinta tuohoaa ympäristön myös. Kaivoksissa työskentelee lapsia. Silti kukaan ei puhu tästä, vaan kaiken pitää olla digiä ja äly sitä ja äly tätä, vaikka vanhalla pärjättäisiin aivan hyvin ja se toimii jopa luotettavammin.

Tosiaan, älylaitteiden aiheuttamista päästöistä puhutaan todella vähän.

Vierailija
44/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, älylaitteiden aiheuttamista päästöistä puhutaan todella vähän.

Eiköhän sekin päivä tule vielä. Alkaa vaan ärsyttää tämä, että promotaan jotain asiaa voimakkaasti ja tuodaan se elämän jokaiselle osa-alueelle ja hetken päästä, syyllistetään kuluttajaa. Esim. moni varmaan muistaa 2000 -luvun alun kaikki makeover TV ohjelmat, muotinäytökset, naistenlehdet, yms. joka tuutista huudettiin OSTA, OSTA, SHOPPAILE. Nytkin yhä pitäisi muka kuluttaa ja ostaa vaikka ja mitä, mutta hetken päästä se onkin väärin ja tuhoaa planeetan. Ja kaikesta tehdään digitaalista ja aivan varmasti kohta tavallista ihmistä syyllistetään siitäkin. Hirveän paljon täysin ristiriitaisia viestejä ja niistähän seuraa vain hämmennystä. Mikään ei oikeasti muutu. Niin kauan kun talouskasvu määrittelee kaiken maailmassa, pikamuoti ei katoa minnekään.

Vierailija
45/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö pikamuoti sen vahingollisempaa kuin pyrkimys vuosittaiseen päivityskierteeseen teknologiassa.

Vierailija
46/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä monta teiniä, ja olen huomannut, että suunta on selvästi muuttumassa. Omat ja muut tuntemani nuoret käyttävät pitkään samoja vaatteita ja osa koluaa paljon kirppiksiä ( ei omat muksut, mutta kaverit). Pikamuoti on tällä hetkellä noin 30-vuotiaitten juttu, ja siitä tulee tietynläinen boomeri-leima. 

Vierailija
47/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin varakas teettäisin kaikki vaatteeni suomalaisista materiaaleista desingn ompelijalla. Tähän ei vaan ole varaa.

Valmisvaatteissa myös koko ongelma. Olen 156cm ja 48kg. Kaikki tehdään nykyään tasavartaloillisille paksukaisille. Ja standardipituudet.

Vierailija
48/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en yleensä osta kirpparilta, mutta käytän kyllä vaatteet loppuun. Lapsellekin ostan ajanmukaiset farkut ja verkkarit, joita käyttää yleensä niin kauan kunnes kasvaa niistä ulos. Yleensä siinä vaiheessa vaatteet on aika kuluneita, kun samoja suosikkeja pidetään 5 päivää viikossa. Tahrat pyrin poistamaan heti, että mikään vaate ei menisi pilalle sotkeentumisen takia.

Mielestäni se on avain, että ostaa oikeasti mieluisia vaatteita, joihin ei kyllästy heti. En suostu syyllistymään siitä, että en kiinnostu kestopellavasta tms. kun pellava ei tyyliini kuulu.

Vierailija
49/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin varakas teettäisin kaikki vaatteeni suomalaisista materiaaleista desingn ompelijalla. Tähän ei vaan ole varaa.

Valmisvaatteissa myös koko ongelma. Olen 156cm ja 48kg. Kaikki tehdään nykyään tasavartaloillisille paksukaisille. Ja standardipituudet.

Höpö höpö. Esimerkiksi asosilla on petite-vaatteita ja ginalla muistaakseni myös.

Vierailija
50/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä monta teiniä, ja olen huomannut, että suunta on selvästi muuttumassa. Omat ja muut tuntemani nuoret käyttävät pitkään samoja vaatteita ja osa koluaa paljon kirppiksiä ( ei omat muksut, mutta kaverit). Pikamuoti on tällä hetkellä noin 30-vuotiaitten juttu, ja siitä tulee tietynläinen boomeri-leima. 

En kyllä ole nähnyt yhtään boomerin tekemää SHEIN haul TikTokia eikä ne Triplan superhalpaketjut ole ihan aikuiselle naiselle suunnattuja myöskään.

Vierailija
51/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 30 ja kolusin paljon kirppareita erityisesti nuorena. Juuri tänään olin kaupungilla ja junassa ja näin monilla teineillä ihan uudenaikaisia juttuja, kiiltäviä tekonahkakenkiä ja -pikkureppuja, North facen toppiksia, löysiä farkkuja ja samettihousuja jotka on nyt uusinta muotia... Kyllä nuoret ostaa yhä uutta ja sitä uusinta huutoa. Muutos on ehkä siinä, että vanhan ja kuluneen käyttäminen ei enää ole häpeä vaan voi olla osa tyyliä ilman ongelmia. Ennen hän oli erikseen hipit ja muotipellet.

Vierailija
52/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että on herätty. Myös ylimääräinen pintaremontti aiheuttaa paljon päästöjä. Osa ihan harrastaa tätä hulluutta.

Vierailija
53/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ole nähnyt yhtään boomerin tekemää SHEIN haul TikTokia eikä ne Triplan superhalpaketjut ole ihan aikuiselle naiselle suunnattuja myöskään.

Puhuin nyt nuorista, joiden ikä on 13-21 vuotta. Kestää aikansa ennen kuin heidän valintansa näkyvät yhtään missään. Nämä nuoret ovat ihan erilaisia, mutta ymmärrätte sen viiden vuoden päästä. 

Vierailija
54/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 30 ja kolusin paljon kirppareita erityisesti nuorena. Juuri tänään olin kaupungilla ja junassa ja näin monilla teineillä ihan uudenaikaisia juttuja, kiiltäviä tekonahkakenkiä ja -pikkureppuja, North facen toppiksia, löysiä farkkuja ja samettihousuja jotka on nyt uusinta muotia... Kyllä nuoret ostaa yhä uutta ja sitä uusinta huutoa. Muutos on ehkä siinä, että vanhan ja kuluneen käyttäminen ei enää ole häpeä vaan voi olla osa tyyliä ilman ongelmia. Ennen hän oli erikseen hipit ja muotipellet.

Tottakai osa teineistäkin ostaa uutta edelleen ja juuri sitä uusinta muotia, mutta yleinen suunta on pintamuodista pois päin. Samoja vaatteita voi käyttää vuosia ja vaatteita kierrättää esimerkiksi kavereiden kesken. En näe pintamuodila olenkaan sellaista suurta tulevaisuutta, koska trendimuutokset alkavat hiljaisesti ja vasta loppuvaiheessa niihin heräävät viimeisetkin nuoret.

Vierailija
55/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai osa teineistäkin ostaa uutta edelleen ja juuri sitä uusinta muotia, mutta yleinen suunta on pintamuodista pois päin. Samoja vaatteita voi käyttää vuosia ja vaatteita kierrättää esimerkiksi kavereiden kesken. En näe pintamuodila olenkaan sellaista suurta tulevaisuutta, koska trendimuutokset alkavat hiljaisesti ja vasta loppuvaiheessa niihin heräävät viimeisetkin nuoret.

Toisaalta nuoret kuluttaa nykyään enemmän aikaa ja rahaa ulkonäköön, joten kavereilta lainattavaa ja kirpparilta/torista ostettavaa laadukasta on enemmän. Vaikka pikamuoti ei minun nuoruudessa ollut pannassa, niin monella teinillä silti oli ne tasan yhdet tennarit kunnes pohjat kului, eikä miss sixtyn ja fubun farkkujakaan monia pareja tarvinnut yhden ihmisen omistaa. Tyyli ei ollut niin moninaista, koska oli vaan oman kaupungin ne pari kauppaa. En olisi varma siitä, että nykyteinit olisivat selvästi "parempia" tässä asiassa, vaikka ekologisuudelle pistetään ajatusta ja painoarvoa ainakin näennäisesti enemmän.

Vierailija
56/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs lentokone matkustaminen, yksi ulkomaanmatka vastaa vuoden autoilua.

Vierailija
57/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trendimuutokset alkavat hiljaisesti? Nythän trendimuutokset tulevat Amerikasta heti tänne, kun ennen kesti pitkän aikaa, ennen kuin "maailman muoti" rantautui Suomeen. Oltiin ihan reippaasti jäljessä.

Ja nyt kun pillifarkut on julistettu epätrendikkääksi, niin paljon vähemmän niitä katukuvassa enää näkyy. Samoin ysäri-pikkulaukkujen tulo, trendi alkoi yhtäkkiä liekö muun muassa Hadidien innoittamana, kyseisiä kasseja myytiin ihan valtavasti ja nyt uskon, että ne alkavat olla jo vähän out. Ei kestänyt monta kuukautta. Ehkä olet vaan mielessäsi päättänyt, että pintamuotia ei enää ole ja nykynuoret ovat kaikki viisaita? Tiedätkö oikeasti aiheesta oikein mitään?

Vierailija
58/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes muista koska viimeksi olen ostanut uusia vaatteita. Korjaan ja tuunaan kaiken housut, paidat, takit villasukat. Mutta mulla on mukavan kokoinen kangas, vetoketju ja nappi kokoelma korjauksia varten. Kengätkin pysyy hyvinä kun pesee ja öljyää ne aina säilytykseen.

Toivottavasti et matkusta lentokoneella, se saastuttaa tosi paljon.

Vierailija
59/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekö pikamuoti sen vahingollisempaa kuin pyrkimys vuosittaiseen päivityskierteeseen teknologiassa.

Joka vuosi tehdään sata miljardia uutta vaatekappaletta. Eiköhän se tuota aikamoiset päästöt ja mikromuoviongelmat tekokuituineen?

Vierailija
60/61 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma parikymppinen opiskelijani haluaa mahdollisimman vähän vaatteita, mutta hankkimansa pitää olla laadukkaita ja neutraaleja väreiltään sekä malleiltaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi