Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka helposti saa nykyään kohdunpoiston?

Vierailija
11.08.2018 |

Myooman takia. En halua pelkkää myooman höyläystä vaan koko kohtu pois

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikoina tehtiin useammin kohdunpoisto koska ei muutakaan mahdettu. Joku sanoi että häneltä poistettiin kohtu vuonna 91. Se on entisaikaa. Nyt 2000-luvulla on lääketiede kehittyneempää joten pystytään hoitamaan vaivoja paljon pienemmillä operaatioilla. Mieluummin tehdään 100 pientä operaatiota kuin yksi suuri operaatio joka poistaisi kaikki ongelmat. Eli typerästi se kohtu pidetään siellä vihoviimeiseen vaivaan asti. Älytöntä.

Lääkäreillä on nykyään ainakin tässä asiassa (naisten alapääpulmat) vahvasti se periaate että tehdään pienin mahdollinen operaatio. Eli lääkärit jostain kumman periaatesyistä vahvasti vastustavat sitä päinvastaista mallia että kerralla ratkaistaisiin kaikki pulmat.

Eli vaikea voi olla Suomessa kohdunpoistoa saada, julkiselta tai yksityiseltä. Tietysti kuitenkin yksityiseltä kaiken saa aina helpommin.

Hanki ulkomailta, missä lääkärit kuuntelevat enemmän potilaan (maksajan) toiveita ja vähemmän omia sairaita periaatteitaan.

Voi ei =( Ahdistaa ajatuskin että loppuun asti saan tästä kärsiä ja rampata ronkittavana. Jos tämä on tosiaan nykylinjaus niin saan heittää hyvästit haaveilleni että voisin joskus aloittaa kauan haavelemani harrastuksen (kyllä, tämä rajoittaa elämistä)

Vierailija
22/36 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittelisi kohdun poistoa ellei ole elämän ja kuoleman kysymys; Saattaa nimittäin aiheuttaa "vaginaprolapsin". Eli emättimen pohja laskeutuu ja voi pullistua ulos kokonaan. (Lähde: Terveyskirjasto - Duodecim). Mutta toki jokaisen oma valinta. Itse en haluaisi elää siinä pelossa ja ahdistuksessa, että koko alakerta tippuu alas. Etenkin, jos vaivana on pelkkä myooma.

Elämässä on vaaroja. Eiköhän tuohon prolapsiinkin jotain konservatiivisia hoitoja ole, jos sellainen sattuisi myöhemmällä iällä tulemaan.

Varmasti on, mutta eihän nuo virtsarakon ja peräsuolenlaskeuma -leikkauksetkaan välttämättä ikuisesti päde. Tosin niiden kans varmaan pystyy jossain määrin elää vrt. koko emätin roikkuu ulkona. Ei oo tilantotietoa, mutta vaikka riski ois 0,000001% en todellakaan moista haluaisi. Kohtu kannattelee kuitenkin alakertaa. Mutta tosiaan jokaisen oma valinta, mihin haluaa lähteä.

Jos kohtu on laskeutunut, mitä tosin ap:llä ei ollut, niin ei tasan tarkkaan kannattele alakertaa. Oletko kuullut lantionpohjan lihaksista? Enemmän huolettaa vanhuutta ajatellessa kaikki mahdolliset syövät ja sydänsairaudet kuin, että alakerta valahtaa sinne reisille. Ehkä niillä palikoilla saisi sen pysymään paikallaan ilman uutta leikkausta, jos ikää on jo lähemmäs 100.

No, jos ikää on 100 niin ei sillä sitten kai merkitystä olekaan. Mutta jos on vielä siinä iässä, että haluaa seksiä harrastaa, niin onhan se nyt ongelma jo alakerta "valahtaa reisille"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikoina tehtiin useammin kohdunpoisto koska ei muutakaan mahdettu. Joku sanoi että häneltä poistettiin kohtu vuonna 91. Se on entisaikaa. Nyt 2000-luvulla on lääketiede kehittyneempää joten pystytään hoitamaan vaivoja paljon pienemmillä operaatioilla. Mieluummin tehdään 100 pientä operaatiota kuin yksi suuri operaatio joka poistaisi kaikki ongelmat. Eli typerästi se kohtu pidetään siellä vihoviimeiseen vaivaan asti. Älytöntä.

Lääkäreillä on nykyään ainakin tässä asiassa (naisten alapääpulmat) vahvasti se periaate että tehdään pienin mahdollinen operaatio. Eli lääkärit jostain kumman periaatesyistä vahvasti vastustavat sitä päinvastaista mallia että kerralla ratkaistaisiin kaikki pulmat.

Eli vaikea voi olla Suomessa kohdunpoistoa saada, julkiselta tai yksityiseltä. Tietysti kuitenkin yksityiseltä kaiken saa aina helpommin.

Hanki ulkomailta, missä lääkärit kuuntelevat enemmän potilaan (maksajan) toiveita ja vähemmän omia sairaita periaatteitaan.

Voi ei =( Ahdistaa ajatuskin että loppuun asti saan tästä kärsiä ja rampata ronkittavana. Jos tämä on tosiaan nykylinjaus niin saan heittää hyvästit haaveilleni että voisin joskus aloittaa kauan haavelemani harrastuksen (kyllä, tämä rajoittaa elämistä)

Eiköhän riipu siitäkin, miten isoja ja häiritseviä myoomat ovat. Eihän siinäkään ole järkeä, että joutuu joka vuosi myoomanpoistoon. Kai siinäkin pistetään kunnon puudutteet selkärankaan tai nukutetaan.

Vierailija
24/36 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdunpoistoa ei nykyisin tehdä enää yhtä helposti kuin vielä 10 - 15 vuotta sitten. Kaverini kärsi vuosikausia järkyttävistä kuukautisista ja ramppasi jatkuvasti gynellä ja gynen polilla. Hän käytännössä vuoti kuiviin 2 - 3 vuoden ajan, kunnes sai lähetteen leikkaukseen 50-vuotiaana. Olen saman ikäinen ja minulta poistettiin myoomat lähes 20 vuotta sitten (32-vuotiaana). Tuolloin kohdun poiston olisin saanut vaatimalla, jos ei olisi ollut enää lapsihaaveita.  

Onki sinulla myoomat uusiutuneet?

On niitä tullut, mutta ovat pieniä ja sellaisissa kohdissa, etteivät ne aiheuta samanlaisia oireita eli vuotoja, sillä eivät kasva kohdun seinämän läpi tms. 

Vierailija
25/36 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittelisi kohdun poistoa ellei ole elämän ja kuoleman kysymys; Saattaa nimittäin aiheuttaa "vaginaprolapsin". Eli emättimen pohja laskeutuu ja voi pullistua ulos kokonaan. (Lähde: Terveyskirjasto - Duodecim). Mutta toki jokaisen oma valinta. Itse en haluaisi elää siinä pelossa ja ahdistuksessa, että koko alakerta tippuu alas. Etenkin, jos vaivana on pelkkä myooma.

Elämässä on vaaroja. Eiköhän tuohon prolapsiinkin jotain konservatiivisia hoitoja ole, jos sellainen sattuisi myöhemmällä iällä tulemaan.

Varmasti on, mutta eihän nuo virtsarakon ja peräsuolenlaskeuma -leikkauksetkaan välttämättä ikuisesti päde. Tosin niiden kans varmaan pystyy jossain määrin elää vrt. koko emätin roikkuu ulkona. Ei oo tilantotietoa, mutta vaikka riski ois 0,000001% en todellakaan moista haluaisi. Kohtu kannattelee kuitenkin alakertaa. Mutta tosiaan jokaisen oma valinta, mihin haluaa lähteä.

Jos kohtu on laskeutunut, mitä tosin ap:llä ei ollut, niin ei tasan tarkkaan kannattele alakertaa. Oletko kuullut lantionpohjan lihaksista? Enemmän huolettaa vanhuutta ajatellessa kaikki mahdolliset syövät ja sydänsairaudet kuin, että alakerta valahtaa sinne reisille. Ehkä niillä palikoilla saisi sen pysymään paikallaan ilman uutta leikkausta, jos ikää on jo lähemmäs 100.

No, jos ikää on 100 niin ei sillä sitten kai merkitystä olekaan. Mutta jos on vielä siinä iässä, että haluaa seksiä harrastaa, niin onhan se nyt ongelma jo alakerta "valahtaa reisille"

Ei valahda, jos on tarpeeksi tiukka ja silloinhan harvemmin on laskeumien takia tarvetta leikkaukselle. Jos alakerta on muuten kunnossa, niin en usko kohdunpoiston valauttavan sitä reisille. Samalla voi pyytää kirurgia kiristämään sitä vähän. Ehkä kirurgi tekee sen, jos arvostaa sun seksielämääsi ja on kiltti.

Vierailija
26/36 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei valahda, jos on tarpeeksi tiukka ja silloinhan harvemmin on laskeumien takia tarvetta leikkaukselle. Jos alakerta on muuten kunnossa, niin en usko kohdunpoiston valauttavan sitä reisille. Samalla voi pyytää kirurgia kiristämään sitä vähän. Ehkä kirurgi tekee sen, jos arvostaa sun seksielämääsi ja on kiltti.

Et usko, eli mutu-tuntumaa. Ja harvemmin niitä laskeutumia tuleekaan synnyttämättömille naisille. Kuten itse olen saanut kuulla, että en ole koskaan synnyttänyt, sillä valitsin suunnitellun sektion.

Vierailija
27/36 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso kallis leikkaus riskeineen.

Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa se sinulle, ja mahdollisten komplikaatioiden hoito vielä päälle.

Kun on niin paljon jonossa niitä tarpeellisiakin leikattavia.

Tähtäämällä tehdään nykyään. Onnistui vielä 20v. sitten ei enää.

Vierailija
28/36 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdunpoistoa ei nykyisin tehdä enää yhtä helposti kuin vielä 10 - 15 vuotta sitten. Kaverini kärsi vuosikausia järkyttävistä kuukautisista ja ramppasi jatkuvasti gynellä ja gynen polilla. Hän käytännössä vuoti kuiviin 2 - 3 vuoden ajan, kunnes sai lähetteen leikkaukseen 50-vuotiaana. Olen saman ikäinen ja minulta poistettiin myoomat lähes 20 vuotta sitten (32-vuotiaana). Tuolloin kohdun poiston olisin saanut vaatimalla, jos ei olisi ollut enää lapsihaaveita.  

Minä sain helposti kohdun poiston runsaiden vuotojen takia 40 vuotiaana. Ensin kokeiltiin hormonikierukkaa kaksi kertaa, ne ei pysyneet paikallaan kuin 4 kk. Sen jälkeen lähete naistentautien polille jossa sain päättää että kohdun poisto vai lämpöpallohoito ja sterilisaatio. Valitsin kohdunpoiston hetkeäkään miettimättä, poistosta nyt vuosi enkä ole katunut yhtään.

Vierailija
29/36 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kohdunpoistossa 3 vuotta sitten 44-vuotiaana ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Kuukautiset olivat ennen kohdunpoistoa niin järkyttävän runsaat, että ekoina päivinä tamponi ja paksu side riittivät korkeintaan 1,5 tuntia. Myomani oli noin 8 senttinen möllykkä. Tähystysleikkaus meni hyvin ja olin nopeasti jalkeilla ja töissä kolmen viikon saikun jälkeen.Seksielämään ei operaatio vaikuttanut mitenkään. Jos emätin tässä vuosien myötä valahtaa, ei voi mitään. Se kiinnitetään sitten jollain nippusiteiden kaltaisilla vekottimilla taas paikoilleen. Elämässä on riskejä..

Vierailija
30/36 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et usko, eli mutu-tuntumaa. Ja harvemmin niitä laskeutumia tuleekaan synnyttämättömille naisille. Kuten itse olen saanut kuulla, että en ole koskaan synnyttänyt, sillä valitsin suunnitellun sektion.

Kai se on mutua, koskapa en ole asiaan perehtynyt kirurgi. Suunniteltua sektiota ei niin vain muuten valita. Itse olisin saanut pelkosektion toisessa synnytyksestä, mutta päädyin alatiehen ja nyt jonossa kohdunpoistoon ja toivottavasti kiristävät myös. Ihanasti gyne sanoi, etten tee kohdulla enää mitään. En käyttänyt yhteiskunnan varoja sektioon, joten tähän käytän. Tunnustettava on, että leikkaus pelottaa, mutta uskon sen parantavan elämänlaatua, ellei juuri minulle satu kaikki komplikaatiot. Vähiten pelkään sitä emättimen valahtamista.

Vierailija
31/36 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin kohtu ison myooman vuoksi alkuvuodesta 2006, olin silloin nelikymppinen. Ymmärtääkseni kriteerit kohdunpoistoon tiukentuivat pian tuon jälkeen. Minulla ei ole kohdunpoistosta mitään negatiivista sanottavaa, kaikki sujui hyvin eikä mitään vaivoja siitä jäänyt.

Vierailija
32/36 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en kuullut mitään alakerran romahtamisia.

Mulla oli 10 cm myooma, ja kohtu poistettiin. Ei mitään komplikaatioita, en huomaisi mitään ellen tietäisi.

Elämä parani, koska leikkauksen yhteydessä mun synnytyksestä tulleet vammat korjattiin. Ennen leikkausta seksi ei tuntunut miltään. Leikkauksessa korjattiin ja kiristettiin samalla, ja seksistä tuli tosi hyvää.

En itse hakeutunut vaan lääkäri lähetti.

Vierailija
33/36 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tullut isompi pömppis kohdunpoiston jälkeen? Ikään kuin vaikuttaisi vatsalihaksiin?

Vierailija
34/36 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en kuullut mitään alakerran romahtamisia.

Mulla oli 10 cm myooma, ja kohtu poistettiin. Ei mitään komplikaatioita, en huomaisi mitään ellen tietäisi.

Elämä parani, koska leikkauksen yhteydessä mun synnytyksestä tulleet vammat korjattiin. Ennen leikkausta seksi ei tuntunut miltään. Leikkauksessa korjattiin ja kiristettiin samalla, ja seksistä tuli tosi hyvää.

En itse hakeutunut vaan lääkäri lähetti.

Ihana kuulla tämä :)

Vierailija
35/36 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään tullut isompi pömppis kohdunpoiston jälkeen? Ikään kuin vaikuttaisi vatsalihaksiin?

Kohtuhan on osa vatsalihaksia :D. En ole kuullut, mutta kai siinä pitää olla joku aika treenaamatta leikkauksen jälkeen.

Vierailija
36/36 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannepäivitys, jos joku muukin asian kanssa pähkäilee.

Kohdunpoistoon en pääse. Ihan hyvät perustelut lääkärillä oli. Myooma poistetaan leikkauksella nukutuksessa. Jos uusiutuu niin sitten alkaa täyttyä kohdunpoiston ehdot.

Näillä mennään.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi