Kuinka helposti saa nykyään kohdunpoiston?
Myooman takia. En halua pelkkää myooman höyläystä vaan koko kohtu pois
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Kysy sun lääkäriltä. Eikö yksityisellä saa aina?
Valitettavasti ei saa. Ehdotin mun yksityiselle gynelle mutta hän sanoi ettei onnistu
Ei kai niin helposti kuin ennen, se on kuitenkin iso leikkaus.
Iso kallis leikkaus riskeineen.
Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa se sinulle, ja mahdollisten komplikaatioiden hoito vielä päälle.
Kun on niin paljon jonossa niitä tarpeellisiakin leikattavia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa se sinulle, ja mahdollisten komplikaatioiden hoito vielä päälle.
Minä ajattelen asian niin että säästän yhteiskuntaa ja työnantajaani kun hoidan asian kerralla alta pois. Sukurasitteen huomioon ottaen hyppäisin kontrolleissa ja uusissa myooman poistoissa vaihdevuosi-ikään asti eli seuraavat 15 vuotta. Myoomat kun tahtovat uusiutua.
Nykyään menkkani on niin vaikeat että työnteosta ei tahdo tulla mitään kun pitää vessassa juosta puolen tunnin välein ja pahimmillaan on ollut saikkupäiviäkin.
Onko kuinka iso myooma? Kyllähän niitä kohtuja poistetaan mutta kannattaa lukea mitä siitä voi tulla. Varsinkaan jos ei ole kohdunlaskeumaa niin ei suositella poistoa.
Itselläni on korjattu laskeumia ja olisin halunnut kohdunpoistonkin mutta eräs hoitaja kertoi riskeistä ja tulin siihen tulokseen että kohtu jää koska siinä ei ollut vielä laskeumaa.
Kuitenkin kohtu on yksi lantionalueen elimistä ja tukee lantionpohjaa. Altistaa muille laskeumille jos sen sieltä poistaa.
Lisäksi olen lukenut seksielämää huonontavista asioista, tunteesta että hakkaisi tiiliseinään. En halunnut ottaa tuota riskiä. Nämä ovat toki yksittäistapauksia mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Onko kuinka iso myooma? Kyllähän niitä kohtuja poistetaan mutta kannattaa lukea mitä siitä voi tulla. Varsinkaan jos ei ole kohdunlaskeumaa niin ei suositella poistoa.
Itselläni on korjattu laskeumia ja olisin halunnut kohdunpoistonkin mutta eräs hoitaja kertoi riskeistä ja tulin siihen tulokseen että kohtu jää koska siinä ei ollut vielä laskeumaa.
Kuitenkin kohtu on yksi lantionalueen elimistä ja tukee lantionpohjaa. Altistaa muille laskeumille jos sen sieltä poistaa.
Lisäksi olen lukenut seksielämää huonontavista asioista, tunteesta että hakkaisi tiiliseinään. En halunnut ottaa tuota riskiä. Nämä ovat toki yksittäistapauksia mutta silti.
Keväällä oli n 3cm. Käsittääkseni myooman sijaintikin vaikuttaa asiaan?
Mainitsemiasi asioita olen pähkäillyt ja pikkuhiljaa olen sitä mieltä että riskin otan jos vaan kohdunpoistoon suostutaan
Minulle tehtiin ns. radikaali kohdupoisto -91. Myomat ja endrometrioosi. Lääkäri suositteli ( ei yksityinen) olin 40v. enkä halunnut lapsia edelleenkään! Seksielämä parani, ainakin omalla kohdallani. Eipä enää tarvinnut ehkäisystä huolehtia. Suosittelisin keskustelemaan lääkärisi kanssa. Totta on, että ne uusivat suurella todennäköisyydellä.
No mulle yksi lääkäri mainitsi monen olleen tyytyväisempiä elämäänsä kohdunpoiston jälkeen. Joku mainitsi kamalista riskeistä. Valaisisitko vähän, mitä niitä on? Niistä on vaikea saada tietoa. Jo laskeutunut kohtu nyt ei ainakaan tue muita elimiä. Myoomien takia kohtua ei poisteta nykyisin yhtä helposti kuin aiemmin, mutta eiköhän niitä vielä myös poisteta.
En suosittelisi kohdun poistoa ellei ole elämän ja kuoleman kysymys; Saattaa nimittäin aiheuttaa "vaginaprolapsin". Eli emättimen pohja laskeutuu ja voi pullistua ulos kokonaan. (Lähde: Terveyskirjasto - Duodecim). Mutta toki jokaisen oma valinta. Itse en haluaisi elää siinä pelossa ja ahdistuksessa, että koko alakerta tippuu alas. Etenkin, jos vaivana on pelkkä myooma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen asian niin että säästän yhteiskuntaa ja työnantajaani kun hoidan asian kerralla alta pois. Sukurasitteen huomioon ottaen hyppäisin kontrolleissa ja uusissa myooman poistoissa vaihdevuosi-ikään asti eli seuraavat 15 vuotta. Myoomat kun tahtovat uusiutua.
Nykyään menkkani on niin vaikeat että työnteosta ei tahdo tulla mitään kun pitää vessassa juosta puolen tunnin välein ja pahimmillaan on ollut saikkupäiviäkin.
No mutta haluaisitko mielummin koko alapään laskeuman? Ite ottais ihan minkä tahansa myooman ja kivuliaat kuukautiset ja vuoden saikkua sen sijaan sekä muut vaivat, käytännössä ihan mitä vaan sen sijaan, että alapää tippuu.
Vierailija kirjoitti:
En suosittelisi kohdun poistoa ellei ole elämän ja kuoleman kysymys; Saattaa nimittäin aiheuttaa "vaginaprolapsin". Eli emättimen pohja laskeutuu ja voi pullistua ulos kokonaan. (Lähde: Terveyskirjasto - Duodecim). Mutta toki jokaisen oma valinta. Itse en haluaisi elää siinä pelossa ja ahdistuksessa, että koko alakerta tippuu alas. Etenkin, jos vaivana on pelkkä myooma.
Elämässä on vaaroja. Eiköhän tuohon prolapsiinkin jotain konservatiivisia hoitoja ole, jos sellainen sattuisi myöhemmällä iällä tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi olen lukenut seksielämää huonontavista asioista, tunteesta että hakkaisi tiiliseinään. En halunnut ottaa tuota riskiä. Nämä ovat toki yksittäistapauksia mutta silti.Keväällä oli n 3cm. Käsittääkseni myooman sijaintikin vaikuttaa asiaan?
Mainitsemiasi asioita olen pähkäillyt ja pikkuhiljaa olen sitä mieltä että riskin otan jos vaan kohdunpoistoon suostutaan
Täällä toinen alapään tippumisella riskeeraava :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta haluaisitko mielummin koko alapään laskeuman? Ite ottais ihan minkä tahansa myooman ja kivuliaat kuukautiset ja vuoden saikkua sen sijaan sekä muut vaivat, käytännössä ihan mitä vaan sen sijaan, että alapää tippuu.
Löytyisiköhän jostain tilastoja, kuinka monella koko alapää romahtaa tai tulee jotain negatiivista tai positiivista vaikutusta kohdunpoistosta?
Juttuja olen etsinyt ja osa sanoo että elämä alkaa kohdunpoistosta ja jonkun kommentin olen lukenut että alakerta mennyt tunnottomaksi leikkauksen vuoksi.
Mikä on se todennäköisyys että emätin valahtaa reisille? (Ai kauhea mikä mielikuva)
Kohdunpoistoa ei nykyisin tehdä enää yhtä helposti kuin vielä 10 - 15 vuotta sitten. Kaverini kärsi vuosikausia järkyttävistä kuukautisista ja ramppasi jatkuvasti gynellä ja gynen polilla. Hän käytännössä vuoti kuiviin 2 - 3 vuoden ajan, kunnes sai lähetteen leikkaukseen 50-vuotiaana. Olen saman ikäinen ja minulta poistettiin myoomat lähes 20 vuotta sitten (32-vuotiaana). Tuolloin kohdun poiston olisin saanut vaatimalla, jos ei olisi ollut enää lapsihaaveita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämässä on vaaroja. Eiköhän tuohon prolapsiinkin jotain konservatiivisia hoitoja ole, jos sellainen sattuisi myöhemmällä iällä tulemaan.
Varmasti on, mutta eihän nuo virtsarakon ja peräsuolenlaskeuma -leikkauksetkaan välttämättä ikuisesti päde. Tosin niiden kans varmaan pystyy jossain määrin elää vrt. koko emätin roikkuu ulkona. Ei oo tilantotietoa, mutta vaikka riski ois 0,000001% en todellakaan moista haluaisi. Kohtu kannattelee kuitenkin alakertaa. Mutta tosiaan jokaisen oma valinta, mihin haluaa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Kohdunpoistoa ei nykyisin tehdä enää yhtä helposti kuin vielä 10 - 15 vuotta sitten. Kaverini kärsi vuosikausia järkyttävistä kuukautisista ja ramppasi jatkuvasti gynellä ja gynen polilla. Hän käytännössä vuoti kuiviin 2 - 3 vuoden ajan, kunnes sai lähetteen leikkaukseen 50-vuotiaana. Olen saman ikäinen ja minulta poistettiin myoomat lähes 20 vuotta sitten (32-vuotiaana). Tuolloin kohdun poiston olisin saanut vaatimalla, jos ei olisi ollut enää lapsihaaveita.
Onki sinulla myoomat uusiutuneet?
Entisaikoina tehtiin useammin kohdunpoisto koska ei muutakaan mahdettu. Joku sanoi että häneltä poistettiin kohtu vuonna 91. Se on entisaikaa. Nyt 2000-luvulla on lääketiede kehittyneempää joten pystytään hoitamaan vaivoja paljon pienemmillä operaatioilla. Mieluummin tehdään 100 pientä operaatiota kuin yksi suuri operaatio joka poistaisi kaikki ongelmat. Eli typerästi se kohtu pidetään siellä vihoviimeiseen vaivaan asti. Älytöntä.
Lääkäreillä on nykyään ainakin tässä asiassa (naisten alapääpulmat) vahvasti se periaate että tehdään pienin mahdollinen operaatio. Eli lääkärit jostain kumman periaatesyistä vahvasti vastustavat sitä päinvastaista mallia että kerralla ratkaistaisiin kaikki pulmat.
Eli vaikea voi olla Suomessa kohdunpoistoa saada, julkiselta tai yksityiseltä. Tietysti kuitenkin yksityiseltä kaiken saa aina helpommin.
Hanki ulkomailta, missä lääkärit kuuntelevat enemmän potilaan (maksajan) toiveita ja vähemmän omia sairaita periaatteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on, mutta eihän nuo virtsarakon ja peräsuolenlaskeuma -leikkauksetkaan välttämättä ikuisesti päde. Tosin niiden kans varmaan pystyy jossain määrin elää vrt. koko emätin roikkuu ulkona. Ei oo tilantotietoa, mutta vaikka riski ois 0,000001% en todellakaan moista haluaisi. Kohtu kannattelee kuitenkin alakertaa. Mutta tosiaan jokaisen oma valinta, mihin haluaa lähteä.
Jos kohtu on laskeutunut, mitä tosin ap:llä ei ollut, niin ei tasan tarkkaan kannattele alakertaa. Oletko kuullut lantionpohjan lihaksista? Enemmän huolettaa vanhuutta ajatellessa kaikki mahdolliset syövät ja sydänsairaudet kuin, että alakerta valahtaa sinne reisille. Ehkä niillä palikoilla saisi sen pysymään paikallaan ilman uutta leikkausta, jos ikää on jo lähemmäs 100.
Kysy sun lääkäriltä. Eikö yksityisellä saa aina?