Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MInkä ikäisen lapsen annat juoda kahvia?

Vierailija
11.08.2018 |

Meillä toinen aloitti 10-vuotiaana aamukahveilla ja nykyään keittää usein itselleen päiväkahvit kun koulusta tulee, toinen ei juo vieläkään vaikka jo täysi-ikäinen .

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 15-vuotias voi sitten halutessaan aloitella kahvin maistelua.

Vierailija
2/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kakarat joisivat kahvia? Anna niille ES.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole lapsia! Taas yksi tällainen kaksipiippuinen, harmaalla alueella oleva juttu, mikä pitäisi osata päättää. Eihän se kofeiini kellekään hyväksi ole, saati lapselle. Jos kahvi alkaa jossain vaiheessa maistumaan, nuori juo sitä jossain kuitenkin vaikka kotona kiellettäisiin. Ja millä sen kotona juomisenkaan estät, porot lukkojen taakse, vai?

Vierailija
4/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  söin lapsena paljon kahvissa uitettua pullaa ja aamukahvit aloin juoda 12-vuotiaana, hengissä ja terve olen vieläkin. Jos taaperoikäisen  lapseni ainoa pahe tulevaisuudessa on kahvi, eikä tupakka ja alkoholi olen vain iloinen !

Vierailija
5/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi on huomattavasti parempi kuin energiajuomamyrkyt. Itse olen jounut kahvia 13-vuotiaasta. Kahvin terveysvaikutuksista nyt on joka vuosi erilaista tutkimustietoa joten ottamatta siihen kantaa. Jotkut vetäneet röökiä saman ikäisestä joten jos kahvi maistuu ja muuten terveet elämäntavat niin antaa juoda.

Vierailija
6/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei edes halua juoda kahvia.

Vierailija
7/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuudella 7 vuotiaasta lähtien.

Vierailija
8/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielunmmin annan tuon lapsen (11v) juoda aamulla mukin kahvia, kuin hakea sokerilla ja lisäaineilla kyllästettyä energiajuomaa koulumatkalla!

Vierailija
9/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, minä aloitin kahvin juonnin kolme (3) vuotiaana. Se oli varsin yleistä -60 luvulla.

Toki kahvinjuonti tuon ikäisenä akloitettiin siten, että viikonloppuisin sai aamu- tai iltapäivän kahvihetkellä istua vanhempien kanssa yhtäaikaa pöydässä ja kuppiin laitettiin kahvia aluksi vähemmän kuin maitoa, vähän kerrassaan sitten maidon määrää vähennettiin. Sokeria laitetttiin kanssa aluksi niin, että se maistui paremmin. Senkin määrää sitten ajan kuluessa vähennettiin. Pullaa sai palan tai kaksi, tai kun äiti leipoi piirakkaa tai jotain muuta niin sitä.

Viisi-kuusivuotiaana sitten juotiin jo melkein samalla tavalla kun vanhemmatkin, mutta vain viikonloppuisin. Arkena en muista, että olisi saanut kun kesällä mökillä loman aikaan. Arkena kahvia joivat vain vanhemmat. Tietysti jos kahvi ei jollekin maittanut, niin sai teetä tai lasin mehua kahvin sijasta.

Kymmenvuotiaana join jo mustaa kahvia siinä kun vanhemmat ja sisarukset. Viikolla kahvin juominen taisi alkaa joskus ehkä 15-16 vuotiaana ja mietin, että olisiko se liittynyt jotenkin siihen että ensimmäiset kesätyöt oli silloin ja aloin maksaa ruokarahaa niistä kotiin.

Nyt ikää on jo lähemmäksi 60 ja kahvia tuon aamulla kupin enne töihin lähtöä, töissä yhden kupin aamu ja iltapäivisin. Viikonloppuna yhden kupillisen aamupäivällä ja iltapäivällä. Jossain vaiheessa 20-40 ikäisenä join enemmän, mutta nyt vain oikeastaan ihan samalla tavalla kun vanhempani aikanaan.

Mitään haittoja kahvin juonnista ei minulla ole ollut, ei edes niitä joillekin intissä tulleita vieroitusoireita alokkaana kun ei päässyt sotkuun joka päivä kahville ja talon puolesta siellä oli vain sitä petroolia (halpaa pannukahvia) sunnuntai aamuisin.

Omasta mielestäni kahvin juonnilla ei ole haittavaikutuksia nuoresta lapsesta lähtien, tietysti kun pysyy kohtuudessa. Juo vain kun maittaa ja se tuntuu hyvältä.

Vierailija
10/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kahvin ja tupakan tyrkyttäjiä piisaa eri kulttuureissa. Tutun äiti rupesi juottamaan kahvia vauvalle, kun oli tällä hoidossa. Laittoi maitokahvia tuttipulloon, tietysti enemmän maitoa kuin kahvia, mutta silti... oO

Olen myös usein ihmitellyt, miten tietyissä maissa laikki aikuiset, ainakin miehet polttavat vielä tänä päivänä. Tutustuin sitten ihmisiin ja jutellessamme kävi ilmi, että oma isä alkaa antamaan tupakkaa pojille kahdeksan vuotiaana ja polttavat yhdessä. O.O

Vierailija
11/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 8-vuotiaana poikani halusi sillointällöin juoda Frezzan. Ei säännöllisesti, vaan joskus herkkuna. Nyt 15-vuotiaana hän ei halua kahvia missään muodossa. Antaisin kyllä juoda, mikäli tahtoisi.

Vierailija
12/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kun eivät halua. Joskus 4 vuotiaani tahtoo teetä. Saa kyllä maitoon laimeaa teetä.

Vierailija
13/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kahvin ja tupakan tyrkyttäjiä piisaa eri kulttuureissa. Tutun äiti rupesi juottamaan kahvia vauvalle, kun oli tällä hoidossa. Laittoi maitokahvia tuttipulloon, tietysti enemmän maitoa kuin kahvia, mutta silti... oO

Olen myös usein ihmitellyt, miten tietyissä maissa laikki aikuiset, ainakin miehet polttavat vielä tänä päivänä. Tutustuin sitten ihmisiin ja jutellessamme kävi ilmi, että oma isä alkaa antamaan tupakkaa pojille kahdeksan vuotiaana ja polttavat yhdessä. O.O

Miksi rinnastat kahvin juonnin tupakointiin?

Tupakoinnilla on toteen näytetysti selkeitä haittavaikutuksia elimistölle ja ympäristölle.

Kahvilla sellaista näyttöä ei ole todettavissa, vaan päin vastoin näyttöjä (kohtuullisen) kahvinjuonnin positiivisista vaikutuksista löydetään lisää tämän tästä ja haittavaikutukset joita vain joillakin on todettu ovat huomattavasti vähäisemmät saatuihin hyötyihin.

Kahvin juonnin vaikutusten rinnastaminen saunomiseen on paljon parempi rinnastus, molemmista näkyy kertyvän positiivisia vaikutuksia mitä enemmän niiden käyttöä on tutkittu.

Vierailija
14/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotias meillä juo kahvia silloin tällöin, pari vuotta sitten ehkä joi ensimmäisiä kertoja.

Ei kuitenkaan mitenkään säännöllisesti.

Vierailija
15/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maistu vieläkään, vaikka ikää on jo 7. Itse en muista, minkä ikäisenä olen aloittanut. Noin 3 ja puolivuotiaana jätin maidon pois kahvista.

Vierailija
16/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä tupakkia ja kahvia tarvitseekin, jos alkoholi on vaikkapa kokonaan kielletty.

Vierailija
17/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun on halunnut, vaikka 2v.

Vierailija
18/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alkanut juoda kahvia maalaistalon tyyliin joskus 4-vuotiaana. Mammani antoi aina salaa kahvia minulle ja pikkusiskolleni lapsina, mistä äitini ei aluksi pitänyt ollenkaan. Aluksi maitoa oli enemmän kuin kahvia ja pääasiassa kahvissa uitettiin pullaa tai kakkoa eli vehnäleipää. Nykyään yli parikymppisenä juo oikeastaan vain aamukahvit, mutta toki, jos olen kyläilemässä niin juon kahvia. En ole kuitenkaan mikään kahvin suurkuluttaja, vaikka jo pienenä olen kahvin makuun päässyt.

Vierailija
19/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäisenä kun haluaa. Nyt 8 v., ei ole kahvia halunnut.

Vierailija
20/21 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, minä aloitin kahvin juonnin kolme (3) vuotiaana. Se oli varsin yleistä -60 luvulla.

Toki kahvinjuonti tuon ikäisenä akloitettiin siten, että viikonloppuisin sai aamu- tai iltapäivän kahvihetkellä istua vanhempien kanssa yhtäaikaa pöydässä ja kuppiin laitettiin kahvia aluksi vähemmän kuin maitoa, vähän kerrassaan sitten maidon määrää vähennettiin. Sokeria laitetttiin kanssa aluksi niin, että se maistui paremmin. Senkin määrää sitten ajan kuluessa vähennettiin. Pullaa sai palan tai kaksi, tai kun äiti leipoi piirakkaa tai jotain muuta niin sitä.

Viisi-kuusivuotiaana sitten juotiin jo melkein samalla tavalla kun vanhemmatkin, mutta vain viikonloppuisin. Arkena en muista, että olisi saanut kun kesällä mökillä loman aikaan. Arkena kahvia joivat vain vanhemmat. Tietysti jos kahvi ei jollekin maittanut, niin sai teetä tai lasin mehua kahvin sijasta.

Kymmenvuotiaana join jo mustaa kahvia siinä kun vanhemmat ja sisarukset. Viikolla kahvin juominen taisi alkaa joskus ehkä 15-16 vuotiaana ja mietin, että olisiko se liittynyt jotenkin siihen että ensimmäiset kesätyöt oli silloin ja aloin maksaa ruokarahaa niistä kotiin.

Nyt ikää on jo lähemmäksi 60 ja kahvia tuon aamulla kupin enne töihin lähtöä, töissä yhden kupin aamu ja iltapäivisin. Viikonloppuna yhden kupillisen aamupäivällä ja iltapäivällä. Jossain vaiheessa 20-40 ikäisenä join enemmän, mutta nyt vain oikeastaan ihan samalla tavalla kun vanhempani aikanaan.

Mitään haittoja kahvin juonnista ei minulla ole ollut, ei edes niitä joillekin intissä tulleita vieroitusoireita alokkaana kun ei päässyt sotkuun joka päivä kahville ja talon puolesta siellä oli vain sitä petroolia (halpaa pannukahvia) sunnuntai aamuisin.

Omasta mielestäni kahvin juonnilla ei ole haittavaikutuksia nuoresta lapsesta lähtien, tietysti kun pysyy kohtuudessa. Juo vain kun maittaa ja se tuntuu hyvältä.

Täällä kans toinen 3 vuotiaana aloittanut! Ihan normaali minusta tuli, nykyisin en edes juurikaan juo kahvia (asun ulkomailla täällä ei ole oikein tapana, Suomeen kun tulen juon kyllä).

Aluksi sain tietenkin pienempiä määriä, mutta se jotenkin kuului siihen että istutaan vieraiden kanssa pöytään ja minä saan myös :) Eikä se ollut mikään tabu kenellekkään.

Itse en ehkä antaisi omille lapsilleni niin nuorena. Varmaan siinä 8-10v saisivat ottaa pikku mukillisen aamulla tai vieraiden kanssa, jos haluavat.