Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kulutin liikunnassa 400 kcal, voinko syödä pullan jossa on sen verran kaloreita?

Vierailija
10.08.2018 |

Kumoavatko ne toisensa? Siten, että jos jokaisen pullan eteen tekee jotain, että se on "oikeutettu", häviävätkö ne ohi siten että eivät kerry ylipainoksi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mulle, mitä teet. Mussuta vaikka 2 pullaa.

Vierailija
4/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin käytän liikunnassa kulutetut kalorit "herkkuihin". Kalorivajeen otan sitten tavallisella ruualla. 

Elämä ilman kahvikeksejä tai suklaata ei ole elämisen arvoista.

Vierailija
5/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. 

Vierailija
6/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen noin, en liho enkä laihdu.

Vierailija
7/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain ymmärrä, mikä estäisi sitä sokeria jäämästä vyötärölle, jos se jäisi sinne muutenkin? Selittäkää tämä minulle.

Vierailija
8/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, mitä muuta syöt / kuinka paljon syöt muuten.

Vierailija
9/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-400 + 400 = 0

Tilanne siis nollautuu, et laihdu etkä liho jos syöt pullan.

Toisaalta, jos et söisi pullaa, laihtuisit ja saisit nuorten miesten huomion. Sitten riittäisi seuraa. Etenkin sängyssä.

Vierailija
10/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatetasolla kalori on kalori (tai mieluummin joule on joule, mutta olkoon tän kerran). Eli laskennallisesti jos normaali peruskulutus+päivän aktiviteetit sulla olisi esim. 1860 kcal, niin jos syöt sen 1860 kcal edestä mitä hyvänsä, painosi ei nouse eikä laske. Jos "tienaat" liikunnalla tuohon lisää 400 kcal, niin silloin voit myös syödä enemmän sen 400 kcal edestä. Tulos on plus miinus nolla.

(Käytännössä tämä ei kuitenkaan ole ihan näin yksiselitteistä, koska sen syödyn ravinnon laatu vaikuttaa jossain määrin painoon. Suolainen ruoka kerää nestettä kudoksiin, mikä näkyy painonnousuna (toki nesteet on helpompi saada pois kehosta kun läski, mutta anyway). Elimistö käsittelee hiilihydraatit, proteiinit, rasvat, alkoholin eri tavoin ja sitä kautta eri nopeudella, lisäksi vaikuttaa vitamiinit, hormonit jne. Tietyillä ruoka-aineilla voi olla aineenvaihduntaa marginaalisesti kiihdyttävä vaikutus, ne voivat toimia nesteenpoistajina jne. Loppujen lopuksi pieniä juttuja, mutta pitkällä aikavälillä nk. "huonojen" raaka-aineiden mussuttaminen alkaa näkyä kropasta. Liikunnalla taas on tiettyjä kompensoivia vaikutuksia, mutta ne on ihan oma lukunsa.)

Mutta ei se yksi pulla-liikuntapari silloin tällöin tapa. Eikös sitä sanota, että 80-20 suhteella terveelliset elämäntavat ja herkuttelut, niin ihan hyvin menee ;)

Vierailija
11/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vain ymmärrä, mikä estäisi sitä sokeria jäämästä vyötärölle, jos se jäisi sinne muutenkin? Selittäkää tämä minulle.

Sokeria vyötärölle?

Vierailija
12/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan oikeasti kulutat 400 kcal, niin sitten painovaikutus on nolla. Mutta se kannattaa muistaa, että erilaisissa taulukoissa tai sovelluksissa annetut kulutukset tietystä suorituksesta ei aina ollenkaan korreloi kaikkien yksilöiden todellisuuden kanssa. Esim. mulle sports tracker väittää että tavanomainen liikuntasuoritukseni kuluttaisi jopa 650 kcal per kerta, mutta käytännössä kun katsoo mitä saa syödä ettei liho, todellisuus on lähinnä 200 kcal ylimääräistä kulutusta.

Vierailija
13/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon sä pullasta tykkäät jos se on susta ton arvosta. Hukkaan heitettyä liikuntaa :0

Vierailija
14/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12# hyvä huomio, noi trackerien ja muiden ilmoittamat kulutukset on ihan höpöhöpöä. Samanpainoiset, pituiset ja ikäiset naiset, jotka juoksevat vaikka 30 min nopeudella 9,5 km/h voivat kuluttaa aivan eri määrän, jos toisen tekniikka ja harjoitustausta on esim juoksussa ja toinen ei ole koskaan harrastanut muuta kun uintia. Se uimari kuluttaa huomattavasti enemmän, koska juoksu ei ole samalla tavalla lihasmuistista tuleva eikä keho ole tottunut juuri sen kaltaiseen rasitukseen.

Verrokkina: mulla viimeisin 38 minuutin lenkki 10.6 km/h nopeudella sport trackerin mukaan 521 kcal. Sykemittari/kellovirityksellä sama 363 kcal. Eli pientä kritiikkiä kannattaa käyttää.

Vierailija
15/15 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole oikeutettu syömään mitään herkkuja jos olet edes hieman ylipainonen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä