Ihan uskomaton neuvolalääkärikäynti
Olen rv 36.
Lääkäri sanoi heti ettei oikein osaa käyttää tuota ultralaitetta, että toivottavasti saadaan mittoja. 20 min yritti, ei saanut reisiluu mittaa. Antoi painoarvion pään ja vartalon mitan perusteella ja sanoi että "tää ei kyl välttämättä pidä yhtään paikkaansa". Vauva on mennyt koko raskauden alakäyrillä ja 4D ultrassa annettiin syntymäpainoarvioksi Max 3000g, nyt tässä lääkärin arviossa lapsi painaisi syntyessään 4700-4800 g.
Vasta kun kysyin että onko lapsi kääntynyt niin lääkäri sanoi että joo, mitään tietoa ei herunut ellei kysynyt.
Sitten tehtiin sisätutkimus. Lääkäri ei osannut sanoa juuta eikä jaata. En siis tiedä onko kohdunsuu pehmennyt, onko se auki yhtään, mitään tietoa ei osannut sanoa.
Kerroin että olen nukkunut viimeisen 36 h aikana yhteensä 30 h. "Tosi harmi että oot noin väsynyt" sanoi lääkäri. Kysyin jos voisi katsoa hemoglobiinin, ei kuulemma siinä huoneessa ole tarvittavia laitteita että vois mitata.
Tän piti olla nyt synnytystapa-arviointi ja painoarvion yms neuvola ja lääkäri on täysin kuistilla. Olen yhtä viisas kuin ennen käyntiä.
Voinko varata soittamalla terveysasemalle uuden ajan toiselle lääkärille?!
Kommentit (30)
Varaa ihmeessä. Mun mielestä kuulostaa valelääkäriltä.. 🙊
Ja muuten ei sitä hemoglobiinia tarvitse katsoa kun muutenkin tuossa vaiheessa pitäisi sitä rautaa tankata. Nostat vaan sitä raudan määrää ittekses.
Ei mulla se lääkärikäynti silloin ollut tuon kummoisempi. Jos jotain halusi tietää niin piti kysyä ja sit yritin kannasta suomentaa potilaskertomusta 😆
Kyllä ehdottomasti toinen käynti. Menet vaikka yksityiselle jos et neuvolan kautta saa toista aikaa. Kyllä vauvan koko täytyy selvittää jos arviot noin heittää ja mun mielestä sun hemoglobiiniarvot ja verensokerit, paineet ym tarkistaa jos oot tosi väsynyt.
Tuohan oli yhtä tyhjän kanssa! Tee valitus koska kyllä lääkärin pitää osata käyttää niitä laitteita, osata tutkia ja vaivautua edes ottamaan Hb.
Mutta vaikka olisi väsunyt niin ei se tarkoita että välttämättä hemppa on alhaalla.
Minulla oli koko raskausajan hemppa 145-152 joten jos olisin itsekseni alkanut tankata rautaa niin olisi noussut liian korkeaksi kun tuokin oli jo rajoilla. Ja väsytti kuitenkin.
Joku kesätuuraaja ilmeisesti. Varaat uuden ajan ja sanot, että edellinen lääkäri oli pihalla kuin lumiukko ja että jäit epävarmuuteen kaikista asioista.
Minulla oli seuranta äippäpolilla kun oli vauvan sydänäänissä häikkää.
Koko raskauden viikolle 36 asti oli pieni vauva ja syntymäpainoarvio 3kg.
Laskettuna päivänä oli taas ultra ja lääkäri luuli että mittasi väärin kun painoarvio oli 4,2kg.
Viimeisen 4 viikon aikana vauva oli vetänyt oikein kunnon loppukirin kun sydänäänetkin muuttui normaaliksi.
Seuraavana aamuna oli vauva 4kg kainalossa.
Kyllä on tärkeää saada kunnon tutkimukset ennen synnytystä että tietää missä mennään.
Niin no lääkäri ei yleensä HB:ta ota, vaan terkkari ennenn lääkärille meoa tekee verenpaineen ja tarvittaessa HB:n jne mittaukset. Eli ihan totta ettei niitä laitteita lääkärillä ollut. Itselläni oli aikoinaan esikoiselta myös joku uusi lääkäri viimeisellä käynnillä. Ei silloin ultrattu (harvassa paikessa taidetaan ultrata), mut vähän jäi epävarma olo kun lääkäri kirjan kanssa tunnusteli miten päin vauva on ja katseli kirjasta miten pitäisiu olla. Itsehän kävelin takaisin th:n luo sen jälkeen ja koenut terkka kun oli niin kokeili ihan kohdunsuulta et juu, pään saumat tuntuu, oikein päin on. Samalla myös vatsan päältä teki kokoarvon, niinku suurimmassa osassa paikkaa tehdään ja sen jälkeen asia oli mulle fine. Voi olla ettet neuvolaan uutta aikaa saa enää, sielä yleensä niitä aika vähän, mut sit äippäpolille vaan jos huolestuttaa tai yksityiselle. Terkkaritkin tosiaan noissa osaa aika hyvin auttaa.
Mulle neuvolalääkäri sanoi tänä keväänä loppuraskauden lääkärikäynnillä (eräässä etelä-suomen suuressa kaupungissa), että neuvolalääkärikäyntiin ei kuulu ultra vaan painoarvio tehdään käsin kokeilemalla. Koko käynti oli ihan yhtä tyhjän kanssa, lähdin sieltä todella hölmistyneenä. Mitään synnytystapa-arviotakaan ei tehnyt vaan sanoi, että lähtökohtaisesti aina yritetään ensin alakautta, niin ei ole tarpeen tehdä mitään arvioita. Nuo neuvolalääkärithän ei ole mitään gynekologeja eikä synnytysten erikoislääkäreitä vaan ihan mitä tahansa terveyskeskuslääkäreitä, jotka hoitaa "kaikkea vauvasta vaariin" ja "flunssasta verenpaineeseen". Menin sitten naistentautien erikoislääkärille, ultrattiin ja muutenkin tutkittiin huolella, ja tuon neuvolalääkärin käsikopelolla antama painoarvio heitti sitten aika reilusti erikoislääkärin ultralla tekemään arvioon. Lisäksi tuolloin kävi myös ilmi, että täytyy mennä synnytyspolille teettämään synnytystapa-arvio. Onneksi en jäänyt vain sen neuvolalääkärin hörhöilyn varaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja muuten ei sitä hemoglobiinia tarvitse katsoa kun muutenkin tuossa vaiheessa pitäisi sitä rautaa tankata. Nostat vaan sitä raudan määrää ittekses.
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Ei kaikki tarvii mitään lisärautaa, siksihän sitä mitataan, että tiedettäisiin mahdollinen tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Ei kaikki tarvii mitään lisärautaa, siksihän sitä mitataan, että tiedettäisiin mahdollinen tarve.
Äh. Olisi pitänyt laittaa tähän jatkoksi että kunnes saa sen käynnin. Anteeksi, ei nyt tullut ihan oikein tuo teksti. Ja kyllä se nyt enimmäsosalla on lisärauta tarpeen.
Oli varmaan kesäkandi, jota ei oltu edes vaivaiduttu perehdyttämään. 5. vuosikurssin jälkeen pääsee terkkariin lääkärin töihin.
Soitin ja pyysin uutta aikaa. Maanantaina terveydenhoitaja palaa lomalta ja soittaa mulle.
Mä kerroin lääkärille että multa pettää oikea jalka jatkuvasti alta, onko mitään vinkkejä mitä tehdä (mistä johtuu - selvitin sit googlesta että SI nivel löysä ) mut olis ollut kiva jos lääkäri olisi sanonut asiaan JOTAIN. "AIJAA, tosi ikävä vaiva". Jos olisin ollut parikymppinen ensisynnyttäjä olisin lähtenyt tuolta varmaan itkien pois.
Ainoa mitä lääkäri sanoi oli että "ei tää varmaan tähän ihan viel synny mut ei varmaan mee kauheen kauaa" -aijaa, mä olin ajatellut et jouluun asti sais odotella näin RV 36 mut kiitti tästä tarkasta arviosta.
Kaverini tsekkasi tän lääkärin julkisterhikistä ja sieltä ei löytynyt tämän nimistä lääkäriä.
Ap
Terveyskeskuksen ylilääkäriin yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tieto peräisin? Eikös hb ole raskauden keskivaiheilla alhaisin, mutta ei enää loppuraskaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Oli varmaan kesäkandi, jota ei oltu edes vaivaiduttu perehdyttämään. 5. vuosikurssin jälkeen pääsee terkkariin lääkärin töihin.
Mitä sitä nyt perehdyttämään...
Laittaisitko lääkärin nimikirjaimet. Oliko nainen vai mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tieto peräisin? Eikös hb ole raskauden keskivaiheilla alhaisin, mutta ei enää loppuraskaudessa.
Ai maagisestiko hb alkaa itsekseen nousta raskauden keskivaiheen jälkeen?
Olisit heti vaatinut toista lääkäriä. Varaa uusi aika!