Jos pahin vihollisesi saisi sairaskohtauksen ja olisit ainoa paikallaolija, auttaisitko häntä?
Esimerkiksi vaikkapa vanha koulukiusaajasi, elämäsi pilannut ex-kumppani tms?
Auttaisitko vai jättäisitkö siihen, jos et tulisi ikinä saamaan mitään seuraamuksia teostasi?
Kommentit (27)
Auttaisin, koska en ottaisi sellaisen ihmisen takia mitään riskiä mahdollisista seurauksista, mitä auttamatta jättämisestä ehkä tulisi.
Tottakai auttaisin, en halua omalle tunnolle ihmisen kuolemaa.
Siunaa niitä, jotka kiroavat sinua ja rukoile vihollistesi puolesta. Paastoa niiden puolesta, jotka vainoavat sinua, sillä mitä kiitettävää on siinä, jos rakastat niitä, jotka rakastavat sinua? Eivätkö toisetkin tee niin? Mutta rakastakaa te niitä, jotka vihaavat teitä ja teillä ei ole vihollista.
Auttaisin. Jäisi muuten liian huono omatunto.
En tiedä, että olisinko pahimman koulukiusaamisen aikana pystynyt vastaamaan samalla tavalla. En varmaan?
Minulla ei ole vihamiestä eikä -naista.
On ihmisiä, joista en pidä ja ovat tehneet minulle jotain pahaa kyllä. Mutta en minä heitä vihaa ja en usko, että hekään minua.
Eli auttaisin kyllä kaikkia.
Totta kai auttaisin. En edes mielessäni toivo kenellekään ns. viholliselleni tai minua menneisyydessä loukanneelle kuolemaa tai vakavia sairauksia. Pahin mitä olen toivonut minulle ilkeälle ihmiselle on, kun meillä oli yt:t niin toivoin että työpaikkakiusaajani joutuisi yt:issä ulos talosta. Ei joutunut mutta onneksi vaihtoi toiseen tiimiin.
Ensin meinasin vastata että auttaisin, mutta kun tuli mieleen nainen joka vei mieheni, niin en ole ihan varma. Käytännössä varmaan kyllä?
Auttaisin, vaikka tämä ihminen on pahoinpidellyt minut sekä henkisti että fyysisesti. En vaan voisi jättää siihenkään.
Tottakai auttaisin. Ei minulla kyllä ole "vihollisia". Mieheni ex-vaimo kyllä on minua haukkunut ja ei juurikaan minusta pidä. Auttaisin häntä silti hetkeäkään empimättä.
En auttaisi isääni, joka hyväksikäytti minua seksuaalisesti vuosia, ja pahoinpiteli.
Auttaisin, en ole sellainen ku*ipää kuten hän on. Hänestä en ihmettelisi vaikka luikkisi pois paikalta.
Minulle kukaan ei ole tehnyt mitään järkyttävän pahaa koskaan, pahimpia "vihamiehiä" varmaan jotkut hieman hankalat entiset työkaverit. Eli tottakai auttaisin ihan ketä vaan.
Mutta jos nyt olisi jotain rankkoja väkivaltakokemuksia, perheenjäsenen tai omia taustalla, en usko, että auttaisin.
Ei minulla ole vihollisia mutta tässä maailmassa on paljon ihmisiä joita en auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi vaikkapa vanha koulukiusaajasi, elämäsi pilannut ex-kumppani tms?
Auttaisitko vai jättäisitkö siihen, jos et tulisi ikinä saamaan mitään seuraamuksia teostasi?
Ilkkuisin ja ivaisin kunnes kuolisi.
Tämä ihminen heitti aikanaan rakkaan koirani kolmannen kerroksen parvekkeelta alas. Häntä en auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
En auttaisi isääni, joka hyväksikäytti minua seksuaalisesti vuosia, ja pahoinpiteli.
Ei mikään ihme, että sinulla on vihollisia. Minulla ei ole yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisin, en ole sellainen ku*ipää kuten hän on. Hänestä en ihmettelisi vaikka luikkisi pois paikalta.
Ei mikään ihme, että sinulla on vihollisia. Minulla ei ole yhtään.
Auttaisin. Aika sairas ihminen jättäisi auttamatta.