Laihdutus ja väsymys
Onko normaalia että kaikki laihdutusyritykset kaatuvat lamaannuttavaan väsymykseen? Sellaiseen että joka kerta rupeaa miettimään että ei hemmetti, olenko sairastunut johonkin kauheaan sairauteen. Olen aina pyrkinyt pudottamaan painoa järkevästi syömällä terveellisesti ja pienellä kalorivajeella, mutta niin pientä kalorivajetta ei olekaan etteikö tää väsymys tulisi. Toisaalta en ole koskaan onnistunut laihtumaan ilman että on jonkun verran nälkä iltaisin. Onko tuo väsymys vaarallista? Ruoan laatu ei ole ongelma, tätä tervellisemmin juuri voi enää syödä (ei herkkuja vaan kunnon ruokaa). Tällä hetkellä yritän pätkäpaastolla 12-16 paastoa, mutta näköjään taas sama homma. Teetin kuukausi sitten laajat verikokeet ja kaikki arvot oli kaikin puolin hyvät.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut karppaamalla noin 15 kiloa, eikä ole vaivannut väsymys, nälästä puhumattakaan. Suosittelen! Kaloreita ei tarvitse laskea.
Itselläni taas karppaamisesta tuoli ihan sama väsymys kuin kaikista muitakin kokeilemistani tavoista laihtua. Lisäksi sain jatkuvaa pään jomotusta jos hiilarit oli niin alhaalla että olin ketoosissa.
Ehkä et tehnyt sitä oikein? Päänsärky on usein suolan puutetta ja helpottuu muutamalla suolarakeella.
Ei auttanut, ei myöskään veden juonnin lisääminen, monivitamiini- kivennäisvalmiste jne asiaan liittyvillä foorumeilla suositellut keinot.
Lopulta olen vaan päätynyt siihen, että mun kroppa on enemmän hiilarikäyttöinen, olo on parempi ja skarpimpi kun syön suht runsaasti hiilareita. Taitaa olla yksilöllistä, joten erilaisia tapoja kannattaa kyllä kokeilla jos joku tapa laihduttaa ei tunnu toimivan. Karppaus on monelle hyvä tapa, mutta jollekin muille meistä ihan joku muu ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut karppaamalla noin 15 kiloa, eikä ole vaivannut väsymys, nälästä puhumattakaan. Suosittelen! Kaloreita ei tarvitse laskea.
Ei pysty kun tykkään liikkua ja olen kallellaan kasvissyöntiin. Ap
Ei karppaaminen estä liikkumasta ja kasviksiakin syödään paljon. Mutta itsepähän valitset. Luulisi liikkumisen olevan ikävää jos väsyttää.
Olen siis kokeillut kasvispainotteista karppaamista, vuosia sitten kun karppaus oli kiihkeimmillään. Hölkkääminen oli karpatessa hirveää, siitä ei tullut yhtään mitään. Enkä muutenkaan pidä karppiruoista. Ei kiitos... Ap
Ja tähän vielä, kun minua nyt väsyttää, se ei tunnu liikkumisessa kuitenkaan. Voi väsyttää lähteä, mutta liikkuminen sinänsä onnistuu. Karpatessa taas liikkuminen oli kuolevan täin laahustusta tervassa.
Jep. Itse juoksen 3 kertaa viikossa 10-13 km lenkin. Karpatessa oli lähes mahdoton suoriutua siitä. Kun olin ennen tottunut katselemaan maisemia ja miettimään omiani, yhtäkkiä juokseminen alkoi jo kilometrin parin jälkeen olla niin tuskaista että joutui keskittymään vaan sisulla jatkamaan vaikka jokainen lihas huutaa maitohapoilla apua ja tuntuu ettei vaan jaksa.
Toinen inhottava efekti oli jonkinlainen aivosumu. Ei sitten yllättänyt kun jostain lehdestä luin että ihmiset saa ketoosissa ollessaan alhaisempia älykkyysosamäärätuloksia kuin samat ihmiset silloin kun eivät ole ketoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni taas karppaamisesta tuoli ihan sama väsymys kuin kaikista muitakin kokeilemistani tavoista laihtua. Lisäksi sain jatkuvaa pään jomotusta jos hiilarit oli niin alhaalla että olin ketoosissa.
Ehkä et tehnyt sitä oikein? Päänsärky on usein suolan puutetta ja helpottuu muutamalla suolarakeella.
Ei auttanut, ei myöskään veden juonnin lisääminen, monivitamiini- kivennäisvalmiste jne asiaan liittyvillä foorumeilla suositellut keinot.
Lopulta olen vaan päätynyt siihen, että mun kroppa on enemmän hiilarikäyttöinen, olo on parempi ja skarpimpi kun syön suht runsaasti hiilareita. Taitaa olla yksilöllistä, joten erilaisia tapoja kannattaa kyllä kokeilla jos joku tapa laihduttaa ei tunnu toimivan. Karppaus on monelle hyvä tapa, mutta jollekin muille meistä ihan joku muu ruokavalio.
Ei kaikille karppaus sovi, se on totta. Mutta väsymys johtuu kyllä vääränlaisesta ravinnosta, ei se itsestään tule. Joten mieti ruokasi sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama mulla, hyvin sanottu tuo hiilarikäyttöinen. Ja lisäksi kun aikanaan mietin karppausta, karppien kuvaukset ruokavaliostaan ei todella lisänneet ruokahalua vaan en tykännyt yhtään siitä miten pitäisi syödä. Kaikki kunnia karppaukselle niillä joille se sopii, hienoa että joku voi syödä mitä haluaa ja laihtua näkemättä nälkää. Ei silti ole mun juttu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty kun tykkään liikkua ja olen kallellaan kasvissyöntiin. Ap
Ei karppaaminen estä liikkumasta ja kasviksiakin syödään paljon. Mutta itsepähän valitset. Luulisi liikkumisen olevan ikävää jos väsyttää.
Olen siis kokeillut kasvispainotteista karppaamista, vuosia sitten kun karppaus oli kiihkeimmillään. Hölkkääminen oli karpatessa hirveää, siitä ei tullut yhtään mitään. Enkä muutenkaan pidä karppiruoista. Ei kiitos... Ap
Ja tähän vielä, kun minua nyt väsyttää, se ei tunnu liikkumisessa kuitenkaan. Voi väsyttää lähteä, mutta liikkuminen sinänsä onnistuu. Karpatessa taas liikkuminen oli kuolevan täin laahustusta tervassa.
Jep. Itse juoksen 3 kertaa viikossa 10-13 km lenkin. Karpatessa oli lähes mahdoton suoriutua siitä. Kun olin ennen tottunut katselemaan maisemia ja miettimään omiani, yhtäkkiä juokseminen alkoi jo kilometrin parin jälkeen olla niin tuskaista että joutui keskittymään vaan sisulla jatkamaan vaikka jokainen lihas huutaa maitohapoilla apua ja tuntuu ettei vaan jaksa.
Toinen inhottava efekti oli jonkinlainen aivosumu. Ei sitten yllättänyt kun jostain lehdestä luin että ihmiset saa ketoosissa ollessaan alhaisempia älykkyysosamäärätuloksia kuin samat ihmiset silloin kun eivät ole ketoosissa.
Näin kyllä tapahtuu kaikille, jotka karppauksen aloitettuaan eivät malta vähentää liikkumista siihen asti kun keho on muuttunut rasvapolttoiseksi.
Kaikille ei kuitenkaan vhh sovi, se on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyssäri vielä jäi, jos jollain on sama ongelma, miten tilannetta voisi parantaa. Kokeilin eilen että käyn aamulla herättyä kävelemässä mutta ei tod piristänyt loppupäiväksi vaan olin taas ihan kuollut. Ap
Panosta enemmän siihen ruuan sisältöön. Et kyllä kertonut, mitä syöt, mutta kun sanoit, että et voi syödä enää terveellisemmin, niin se lause kertoo mulle, että et taida ihan tietää, mitä on terveellinen. Terveellisellä syömisellä tuota mainitsemaasi väsymystä ei tule, vaikka laihduttaa.
Noh, tänään söin aamupalaksi kaksi ruisleipää, päällysteinä lohta ja juustoa, vihreää teetä. Tämä oli silleen herkkkuhetki, että yleensä söisin vain yhden leivän ja joisin sen lisäksi vaikkapa smoothien jossa on banaania ja mustikoita, mutta kun lohi oli niiiin hyvää ja mulla vapaapäivä, ajattelin hemmotella itseäni. Ettei olisi tullut liikaa ruokaa ja väsy, jätin sitten syömättä mitään muuta, silti väsyttää ihan pirusti. Takana siis 16 h paasto.
Lounaaksi on tarkoitus syödä mustapapupihvejä ja uusia perunoita, lisukkeena tällä kertaa porkkanoita ja tomaatteja ihan sellaisenaan, hapankaali loppui mutta jos sitä olisi, söisin myös. Iltapäiväruokaa en ole vielä päättänyt, mutta samoilla linjoilla. Ja se olisi sitten päivän viimein ruoka, kunnon annos. Tuossa viiden maissa saakin tulla mielestäni jo vähän väsy isommasta annoksesta että jaksaa aamuun syömättä. Sit uuteen nousuun ja kävelylenkki kuuden puoli seitsemän maissa. Tällä menetelmällä alkaa tulla vähän nälkä ysiltä, kympiltä, mutta sen kanssa voi hyvin elää.
Ei ihme että sua väsyttää. Eihän tossa ole mitään tolkkua syödä päivä ja aloittaa paasto iltapäivällä. Lohi, juusto, ja perunat suurissa Määrin eivät sovi laihdutukseen myöskään.
Olisi hyvä syödä 5-6 kertaa päivässä. Päivällinen illalla 19-21, kun treenit ja päivät touhut on ohi. Nukut paremmin syötyäsi illalla (ei kuitenkaan liian myöhään). Ei kastikkeita tai salaattikastikkeita. Ei juustoa tai leikkeleitä. Leipää max 1-2 palaa päivässä. Mieluummin puuroa kuidun takia. Kasviksia paljon! Lisää liikuntaa, se vaikuttaa vireyteen ja nälkään.
Paasto ja tiukka karppaus ei vain sovi kaikille. Kyllä se väsymys on huono oire, jota pitäisi välttää.
Ihminen tarvitsee sekä rasvaa, proteiineja että hiilihydraatteja. Niin se vaan on. Se mikä noiden suhde ruokavaliossa on, lienee sitten yksilökohtaista.
Ap, kokeile mikä ruokavaliossasi mättää pitämällä testipäiviä. Lisää yhtenä päivänä hiilihydraattien määrää kunnolla (täysjyväriisiä, kvinoaa, ruisleipä, kaurapuuroa, jne... ) ja seuraa miten vaikuttaa väsymysoireisiin.
Sitten pidä toinen testipäivä, jossa lisäät rasvaa, mutta pidät riisit, perunat, leivän yms. minimissä ja lisäät vihannesten ja marjojen määrää ruokavaliossa. Seuraa miten vaikuttaa oloon.
Tuosta saat sitten viitteitä siihen mikä tyyli sopii sulle paremmin.