En oikeasti tajua, miksi jengi tekee useampia lapsia kuin yhden
Sitten vingutaan kun aikaa ja voimia ei ole ja rahat ei riitä. Oliko oikeasti yllätys? Olen niin onnellinen, että olin viisas ja tiesin voimavarani. Halusin ja tarvitsen paljon omaa aikaa, mutta halusin myös lapsen. Normaalin ihmisen järkiratkaisu on siis YKSI LAPSI.
Nyt tuo lapseni on jo 10-vuotias ja oma aika lisääntyy jatkuvasti ja ilo olla järkevän yhden lapsen kanssa, josta huokuu se, että on saanut huomiota, järkevää kasvatusta (ei loputonta hemmottelua eikä ole tottunut kaiken saamaan, mitä joku kateellinen mamma kohta vinkuu) vaan hänestä näkee, että vanhemmilla on ollut aikaa ja järkeä ELI RESURSSEJA kasvattaa tämän lapsen. Puhumattakaan taloudellisista asioista: olemme kohta jo saaneet lapsen tilille säästettyä ensimmäisen asunnon rahat.
Ja vielä enemmän puhumattakaan siitä, että maailma hukkuu ylikansoittumiseen. Tänä päivänä enemmän kuin yksi lapsi on tyhmyyttä ja itsekkyyttä.
Kommentit (76)
Raha ei ole lapsuudessa niin tärkeää, Suomessa joka tapauksessa taataan perustoimeentulo. Sisaruksista on loppuelämän ilo. Ainakin joillekin.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin samaa mieltä aloittajan kanssa! Ja just tää että valitetaan kun ei ole omaa aikaa ja koko ajan väsyttää. No aijaa, mitä muuta oletit useamman lapsen kanssa?
Itse ainakin tiedostan omat tarpeeni ja mukavuudenhaluni ja siitä syystä yksi lapsi riittää myös minulle (meille).
Itse tiedostan omat tarpeeni ja mukavuudenhaluni, että pysyttelen mahdollisimman kaukana valittajista. Oli valituksen aihe sitten mikä hyvänsä. Itselläni kaksi lasta, en ole kokenut elämääni raskaaksi heidän kanssaan. Oma aika oli jo vietetty, kun heidät sain. Esikoisen syntyessä olin 32 v.
Tärkeintä on olla tyytyväinen valitsemaansa lapsilukuun.
Itse pidän siitä, että meillä on useampi lapsi. Ovat toistensa ilo ja kiusa sekä kannustin liikkumaan ja leikkimään. Tuskin olisivat yhtä liikkuvaisia, jos lapsia olisi vain yksi. Nyt on ollut pakko kiipeillä ja mennä sisarusten mukana. Myöskään ei tarvitse olla yksin pitkään, kun voi soittaa siskolle tai veljelle, että tulisi kotiin seuraksi. Iltaisin voi mennä jonkun viereen nukkumaan, jos ei halua nukkua yksin.
Viime viikolla vein tuttavan lapsen kotiin viikon vierailun jälkeen ja hän itki koko matkan, koska ei halua mennä kotiin, jossa ei ole muita lapsia.
Lapset ovat niin erilaisia. Siksi ei voi päättää lasten lukumäärää lapsen mahdollisten mieltymysten mukaan, vaan oman jaksamisen, halun ja ideologian puitteissa. Meillä on kolme lasta ja vaikka rakastan lapsiani hurjan paljon, enää en tekisi tähän maailmaan ainuttakaan. Jos olisi pakko tehdä, tekisin tällä kokemuksella vähintään kaksi tai kolme seuraksi toisilleen. Lapsille voi opettaa rakkautta, kiintymystä ja sitoutumista toisiinsa, siksi ei välttämättä ole niin merkityksellistä, kuinka erilaisia lapset persoonaltaan ovat.
Aha. Meillä on kolme lasta, kaikki jo aikuisia. Koskaan eivät olleet kenelläkään hoidossa. Toiset isovanhemmat eivät ehtineet, toiset olivat vanhoja ja sairaita. Tuttavat, ystävät ym. liian kaukana. Koskaan emme pyytäneetkään keneltäkään apua, emme edes kokeneet sellaista tarvitsemamme. Telttailtiin ja käytiin muumimaailmassa, puuhamaassa, huvipuistoissa jne. Vuokrasimme kesäisin aina mökin ja meillä oli oikein kivaa. Yhteiskunnalta emme hakeneet tukea, vaikka minä olin kotiäitinä 12 vuotta, miehen palkalla tultiin hyvin toimeen. Kaikesta selvittiin, enkä muistele tuota aikaa muuten, kuin hyvällä.
Ketkähän kaksi lapsistamme olisi sitten pitäneet jäädä syntymättä, kun kaikki ovat nyt onnellisia ja tasapainoisia perheellisiä aikuisia, työssäkäyviä veronmaksajia ja meille äärimmäisen rakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on hassua, että toisten lapsivalinnoista ei saisi olla mitään mieltä. On mulla mielipide toisten autonkäyttö-, vapaa-ajanmatkustus ja kierrätystavoistakin, vaikka en voikaan käskeä toimimaan kuten maapallon kannalta olisi mielestäni paras.
Miksi siitä pitäisi olla mielipide?
Ai muiden lapsienteosta? Ei ole pakko olla mielipidettä, mut jos nyt on joku näkemys siitä, miten maailma pelastuu tms. niin siihen voi liittyä toisten lapsiluku. Esimerkiksi tuolla Kiinassa asiaa on ensin pohdittu varmasti yleisellä kannalla ja sitten säädetty rajoitus, joka ei toki ole ongelmaton ratkaisu.
No et voi kuitenkaan muiden mielipiteeseen vaikuttaa. Suomessa saa tehdä niin monta lasta kuin lystää. Omaan lapsilukuusi voit vaikuttaa mutta et muiden. Kiinassakin saa nykyään tehdä enemmän kuin sen yhden lapsen. Itse teen lapseni sen mukaan, miltä itsestä tuntuu. Ihan sama, mitä joku täällä Vauva-palstalla ajattelee.
Voimavarat ja rahat riitti minulla seitsemään. Asenteesta se on loppujen lopuksi kiinni.
Tuo on niin kulunut fraasi että ainoat lapset olisi itsekkäitä. Tähän ole mitään fakta näyttöä. Ainoa lapsi ei todellakaan voi olla itsekäs paska kavereiden kesken koska kaverit loppuisi siihen. Ainoan lapsen voi olla vaikeaa osata pitää puoliaan, kun ei ole tottunut tappelemaan sisarusten kanssa. Uskallan väittää että ainoat lapset kehittyy nopeammin käytökseltään, koska viettävät enemmän aikaa aikuisseurassa eikä perseilevien sisarusten.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse häpeämättä onnellinen siitä, että uskalsin jättää lapsiluvun yhteen. Tietäisittepä miten ihanaa tämä arki on! Mutta jokainen on oman onnensa seppä.
Itse olen onnellinen, että tein sen toisenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaksi lasta on oikea määrä. Sisaruksista on seuraa toisilleen, ja rikastuttavat toistensa elämää. Aikuisenakin sisarussuhteet ovat tärkeitä.
Riippuu sisaruksista.
Oma sisko on alkoholisti, en halua hirveästi olla tekemisissä lisäksi ihmisenä on "dominoiva" koska on vanhin meistä. Pikkuveli on sellainen josta en vaan tykkää enää, liian erilainen. Ei oikein ole muuta yhteistä kuin se että ollaan sisaruksia. Lisäksi on itsekäs koska on nuorin meistä ja lellityin. Lisäksi olen huomannut ettei sen sosiaaliset taidot ole parhaat, meinaan että jutellaan ja aihe ei ole häntä kiinnostava saattaa hän haukotella ja silmissä on katse "ei kiinnosta" haluaisi puhua vain tietoteknisistä asioista ja omasta itsesäälistään.
Mutta toisen siskon kanssa tulen toimeen ihan hyvin ☺
Mitä perkelettä täällä valitat! Sano suoraan. T: veljesi
En mä voi sanoa suoraan, kun suutut ja mökötät tapasi mukaan.
Lapset, lapset. Älkää tapelko. T. äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikin lapsi on yksi ihminen aina lisää joten älä puhu liikakansoituksesta kun itse olet siinä osallisena
Mutta jos kaikki maailman pariskunnat tekisivät vain yhden lapsen, niin maailman väkiluku puolittuisi yhdessä sukupolvessa.
Ei puolittuisi, koska lapsen syntymään ei kovin usein kuole molemmat vanhemmat.
parempi olla hankkimatta yhtään lasta tälle tuhoutuvalle maapallolle.
Toivottavasti lapsenne ei kärsi sisarusten puutteesta. Kaikkea hyvää teille.
Enpä taida tuntea yhtään jengin tekemää lasta.
t. Päivystävä Pätijä
"jengi tekee" no kun ei tee eikä elämä aina niin mee. Me saimme yhden lapsen. Moni asia olisi toisin sisaruksen kanssa. Hyvä näinkin. Entäs he, jotka toivovat lasta mutteivät saa?
En pidä yleistyksistä. Jokaisella pariskunnalla on oma tarinansa. Minun naapureillani on kahdeksan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on hassua, että toisten lapsivalinnoista ei saisi olla mitään mieltä. On mulla mielipide toisten autonkäyttö-, vapaa-ajanmatkustus ja kierrätystavoistakin, vaikka en voikaan käskeä toimimaan kuten maapallon kannalta olisi mielestäni paras.
Miksi siitä pitäisi olla mielipide?
Ai muiden lapsienteosta? Ei ole pakko olla mielipidettä, mut jos nyt on joku näkemys siitä, miten maailma pelastuu tms. niin siihen voi liittyä toisten lapsiluku. Esimerkiksi tuolla Kiinassa asiaa on ensin pohdittu varmasti yleisellä kannalla ja sitten säädetty rajoitus, joka ei toki ole ongelmaton ratkaisu.
höpö höpö. Vaikka kaikki maailman ihmiset lopttaisivat lisääntymisen tänä päivänä, saattaisi silti vaikka jättimeteoriitti tai vaikka ydinsota tuhota koko maapallon jonakin päivänä. Ja jos kaikk lopetaisivat lisääntymisen heti, niin sittenhän ei olisi väliä koko maapallon tulevaisuudella ollenkaan, kenelle tätä maapalloa säästellään jos ihmiset kuole sukupuutton kun kaikki av:n nihilistien innoittamina lopettaa lasten tekemisen? Kiva ajatus että maapallo sitten saa ihan luonnontilassa kiertää aurikoa maailman tappiin kun ihmiset ei enää ole kuormittamassa sitä 😂😂😂😂😂😂
itse ajattelin ihan vaan nauttia elämästäni kolmen lapseni ja mieheni kanssa. Tulot riittää erinomaisesti mukavaan elämään tilavassa omakotitalossa. Ei viitsi kurjistella ja synkistellä kun ei siihen ole mitään syytä omalla kohdalla.
Onko se sinulle yllätys? Tyylisi on aina ollut passiivis-aggressiivinen. Et jätä minulle vaihtoehtoja. T: veljesi