Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väite: turkkilainen pizza pesee italialaisen 6-0

Vierailija
09.08.2018 |

Puolet enemmän täytettä sekä pehmeämpi pohja+majoneesi

Kommentit (76)

21/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta "suomalainen" pizza on parasta, ts. Kotipizzan pizza pesee kaikki muut maistamani. Täytyy myöntää, etten koskaan ole käynyt Italiassa enkä syönyt aitoa italialaista pizzaa.

Youtubessa on videoita italialaisista pizzanpaistajista, jotka tekevät pizzan rapeakuoriseksi ja ennen tarjoilua laittavat sen päälle nipun tuoreita yrttejä. Uskoisin tykkääväni sellaisestakin.

Eniten tykkään yksinkertaisista täytteistä, eli ei montaa sorttia eikä määrällisesti paljon. Kotipizzastakin otan yleensä nykyään Margheritan.

Vierailija
22/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä turkkilaisesta pitsasta mutta en aidosta italialaisestakaan, jota olen monesti syönyt Italiassa (turhaan yrittänyt löytää mieleistäni). Itse tehty pitsa on usein hyvää, ja joskus olen saanut hyvää pitsaa myös ravintolassa.

Ei se kerro vielä yhtään mitään pitsan koostumuksesta, eiä varsinkaan laadusta, että se on itse tehty. Minä pyrin tekemään kotona mahdollisimman aitoa napoletana pizzaa, joka on äärimmäisen kaukana lapsuudessa äitini tekemästä peltipitsasta. Siihen välille sitten mahtuu tuhansia itse väsättyjä pitsoja, mikä milläkin reseptillä tehtyä. 

Kotona tehdyssä pitsassa haasteellisinta on saada optimaaliset paisto-olosuhteet, joita ei normi uunilla saavuteta.

Tarkoitin siis minun itseni tekemää. Silloin saa mieleistään, kun tekee itse :)

No ei kyllä läheskään aina. Toki riippuu siitäkin, mitä tavoittelee. Pitsan tapauksessa haasteita riittää, jos siis jos tavoitteet on vähänkään roiskeläppää , tai pakastepitsaa korkeammalla. 

Itse olen puuhastellut pisojen parissa jo useamman vuoden, hakien sitä täydellistä pitsaa. Vielä ei ole 100 prosenttisesti onnistanut, vaikka melko lähelle olen päässytkin, mutta minulla tavoitteet onkin varsin korkealla. Jo pelkästään täydellisen pohjan etsimisessä on kulunut jokunen tovi. Nykyään onneksi laadukkaita 00-jauhoja on saatavilla kohtuullisesti Suomestakin. Se on ehdoton edellytys hyvälle pohjalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäni huonoimman pitsan söin pohjois-Italiassa pienehkössä kylässä. Pohja oli ihan v*tun ohut ja pinnalla muutama pala artisokkaa, vähän juustoa ja jotain aineksia joita en edes tunnistanut. Pitsassa ei ollut sellaista mehevän rasvaista kosteutta, jota löytyy lähikebabbilan leivisköistä. Ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan. Pitäkööt Luigit pitsansa.

Joitakin aineksia joita et edes tunnistanut. Eiköhän tämä oo tässä, pistä crocsit jalkaan ja lippis takaraivolle, Mehmetillä on jo meetvurstit ja majoneesit sun pitsaa varten hollilla.

Vierailija
24/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi syömään turkkilaista pizzaa oksentamatta koska se ui rasvassa ja halvassa juustossa. 

Vierailija
25/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipizzan pizzat on suht tyylillisesti aika lähellä pohjoisitalialaisia pizzoja, vaikka toki täytevalikoima on suomalaiseen makuun. Niistä kuitenkin tykkään. Sen sijaan ne pullataikinapohjaiset, ylirasvaiset ja juustoiset, pelkkiä tölkkitäytteitä ja bulkkilihaa sisältävät kebabpaikkojen pizzat, hyh. 

Vierailija
26/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäni huonoimman pitsan söin pohjois-Italiassa pienehkössä kylässä. Pohja oli ihan v*tun ohut ja pinnalla muutama pala artisokkaa, vähän juustoa ja jotain aineksia joita en edes tunnistanut. Pitsassa ei ollut sellaista mehevän rasvaista kosteutta, jota löytyy lähikebabbilan leivisköistä. Ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan. Pitäkööt Luigit pitsansa.

Tämä

Vierailija
27/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus erehdyin maistamaan pitsaa Italiassa. Olivat unohtaneet kaikki täytteet pitsasta. Pitsassa oli vain tomaattimurskaa päällä. Jäi syömättä

Vierailija
28/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystyisi syömään turkkilaista pizzaa oksentamatta koska se ui rasvassa ja halvassa juustossa. 

Juustokkeessa. Ei ne oikeaa juustoa käytä vaan jotain "pizzaraastetta" joka on jotain muovin ja kumin välimaastosta.

Vierailija
29/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tunnustakaa nyt jo että tää oli vaan vitsi. Jooko.

Vierailija
30/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon jenkki pannupizza se pitää olla.

Vierailija
31/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte maistaa sellaista mehevää italiasta pizzaa millaista se parhaimmillaan on italiassa Napolin seudulla, kokeilkaa Helsingissä Via Tribunali tai Tampereella Pizzeria Luca. Muualla Suomessa en ole löytänyt vastaavaa (saa vinkata!) Ja  Pohjois-Italia ei ole muuten mitään pizza-aluetta.

Mitä tulee kysymykseen, kumpi on parempi, turkkilainen vai italialainen, riippuu ihan tilanteessa. Kyseessä on eri ruokalajit ja molemmille on tilanteensa ja käyttötarkoituksensa.

Vierailija
32/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus erehdyin maistamaan pitsaa Italiassa. Olivat unohtaneet kaikki täytteet pitsasta. Pitsassa oli vain tomaattimurskaa päällä. Jäi syömättä

Unohdin kertoa, että jätin pitsan maksamatta

Vierailija
33/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Majoneesi pizzassa? Yrjö lentää ajatuksestakin.

Sopii täydellisesti kebabpizzan päälle. Nam

Vierailija
34/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitteesi kuuluu oikeasti näin: "Turkkilaisten tekemä Suomalaiseen makuun muokattu pitsa on parempaa, kuin aito Italiainen pitsa."

En tiedä missä olet syönyt pizzoja, mutta pari viikkoa sitten Italiassa syömäni pitsat olivat kaikki järjestäen parempia kuin Suomessa syömäni.

Olet siis syönyt pitsaa ainoastaan kotipitsassa. Siellä ei saa rahalle vastinetta. Pitsat ovat pieniä ja pohja liian ohut.

Vierailija
35/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kebab”pizzaa”, hyi helvetti! Siihen vielä majoneesit päälle, niin tuplayrjöt on taattu.

Vierailija
36/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kebab”pizzaa”, hyi helvetti! Siihen vielä majoneesit päälle, niin tuplayrjöt on taattu.

Et vain ymmärrä hyvän päälle

Vierailija
37/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen suomalainen "laatutietoinen" mielipide. Vähän sama kuin väittäisi, että Juhla-mokka on maailman paras kahvi, tai Karjala paras olut. 

Se, että pitsa on sullottu täyteen täytteitä ei kerro laadusta vielä yhtään mitään, paitsi tietysti sen, että se on aika kaukana aidosta italialaisesta pitsasta.

Tuossa vähä mallia aidosta oikeasta napolilaisesta, joka on aivan eri maailmasta, kuin ne turkkilaisten mössösekoitukset: https://www.youtube.com/watch?v=n-VRntrbypI&t=2s

Mutta joo, helmiä sioillehan nämä ovat ja aivan turhaa valistusta. Vedä sinä vaan jatkossakin niitä turkkilaisten mössöpitsoja karjalan kera, minä jatkan keskittymällä laatuun.

Juntti

Vierailija
38/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitteesi kuuluu oikeasti näin: "Turkkilaisten tekemä Suomalaiseen makuun muokattu pitsa on parempaa, kuin aito Italiainen pitsa."

En tiedä missä olet syönyt pizzoja, mutta pari viikkoa sitten Italiassa syömäni pitsat olivat kaikki järjestäen parempia kuin Suomessa syömäni.

Olet siis syönyt pitsaa ainoastaan kotipitsassa. Siellä ei saa rahalle vastinetta. Pitsat ovat pieniä ja pohja liian ohut.

Pohjan kuuluukin olla ohut, ja pizzatkin ovat aivan sopivan kokoiset normaalia ruokavaliota noudattaville ihmisille (jotka eivät kovin usein pizzaa tietenkään edes syö).

Vierailija
39/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjan kuuluukin olla ohut, ja pizzatkin ovat aivan sopivan kokoiset normaalia ruokavaliota noudattaville ihmisille (jotka eivät kovin usein pizzaa tietenkään edes syö).

Perhepitsa pitää ostaa jos haluaa että nälkä lähtee. Ei hyvä

Vierailija
40/76 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että täällä puhutaan pizzoista, mutta täällä puhutaankin tuulipuvuille räätälöidyistä etäisesti pizzaa muistuttavista tuotteista.