Kihloihin menemisen idea ja merkitys nykyään mielestäsi?
Ennen se tarkoitti, että kosintaan on vastattu myöntävästi, hääpäivä sovittu ja kihlausaika oli avioliiton solmimista edeltänyt ennalta rajattu aika.
Nykyään puhutaan usein naimisiinmenosta ilman sitä edeltävää kihloissa olemista, kihloihin menemistä ilman avioaikeita jne.
Mitä kihlaus sinusta tarkoittaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa päätöstä ja lupausta elää loppuelämä yhdessä. Naimisiinmeno on sitten juridinen toimenpide. Itse ajattelen, että kihlauksessa juhlitaan rakkautta ja naimisiinmenossa paperia.
Onpa omituisesti ajateltu.
Jos sanoo olevansa kihloissa ilman avioaietta, on mukakihloissa.
Kieli on yhteinen allekirjoittamaton sopimus, jossa tietyillä sanoilla on yleisesti yhteisesti sovittu merkitys. On sanoja, joilla on useampi merkitys ja toisaalta asioita joita kuvaa useampi sana.
Kihlaus sanan merkitys on muuttunut aikoja myöten. Kun mennään tarpeeksi kauas historiaan (1500-luku) kihlaus oli se liiton sinetöivä sopimus.
Myöhemmin sen merkitys muuttui, lupaukseksi avioliitosta.
Nyt on se, ongelma että samaa termiä käytetään kahdessa eri merkityksessä. Eli viestintä vaikeutuu. Toki kyseessä ei ole maailman vakavin epäselvyys.
Itse kuuluun siihen sukupolveen, että ymmärrän kihlauksen lupauksena avioliitosta. Toki naimisiinmenon pivämäärää ei ole välttämättä vielä sovittu.
Kun parisuhteen muodot muuttuvat tarvitaan erilaisia sanoja kuvaamaan näitä liittoja.
Jo vuosia sitten oli sanomalehtijuttu, että ruotsinkielessä on uudissana liitolle, jossa pariskunta on yhdessä vaikka asuvat eriositteissa ja eivät ole naimisissa. Suomen kielen sana seurustelu ei oikein kuvaa tilannetta, jossa vaikka kaksi viisikymppistä henkilöä on olleet näin yhdessä puolikymmentä vuotta ja aikovat elää yhdessä näin, kunnes kuolema erottaa.
Itse pidän sitä sopimuksena avioon menemisestä lähitulevaisuudessa, mutta toisaalta oma isäni on ollut naisystävänsä kanssa kihloissa 10-vuotta enkä usko että häitä on tulossa (ovat 60-v) ja isoäitini oli miesystävänsä kanssa 20-vuotta kihloissa, suhde päättyi sulhon kuolemaan.
Näkisin ehkä näin, että kypsemmällä iällä toisensa löytäneille se on lähinnä merkki sitoutumisesta ja "kumppanuudesta" - ettei olla vain 'naisystävä' ja 'miesystävä' vaan jotain enemmän. Tosin en osaa selittää mitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sanoo olevansa kihloissa ilman avioaietta, on mukakihloissa.
Arvelinkin koska tuut linjoille vain koska sua vitutt@@. 😃
Se tarkoittaa päätöstä ja lupausta elää loppuelämä yhdessä. Naimisiinmeno on sitten juridinen toimenpide. Itse ajattelen, että kihlauksessa juhlitaan rakkautta ja naimisiinmenossa paperia.