Paniikkihäiriö ja opiskelu
Aloitan tänään lukion ja kärsin paniikkihäiriöstä. En tällä hetkellä saa mitään apua, mutta olisi tarkoitus yrittää mennä psykologille jossain vaiheessa. Koko yö on mennyt itkiessä, nyt oksettaa ja vatsa kipeä. Pelottaa ihan kamalasti, kädet tärisee ja hengittäminen on vaikeaa. Onko kellään mitään vinkkejä, miten helpottaa oloa että ehdin vähän rauhoittua? :(
Kommentit (67)
lopeta toi valittaminen. elämässä on pahempiakin asioita.
Varmasti on pahempiakin asioita kuin tämä, mutta ei toisten huolia pidä silti vähätellä. Tämä on minulle iso asia ja haittaa elämääni paljon. Tämä voi myöhemmin jopa vaikuttaa siten, ettei minusta tule kunnollista veronmaksajaa ja sekös vasta on kamalaa. :D
Ap
Kun paniikki iskee ajattele ensin aina että "okei ympärilläni ei ole mitään vaaraa, vartaloni nyt meni juokse ja pakene tilaan joka on täysin vaaraton" Paniikkiin ei voi kuolla.
Kun katsot kohtausta etäältä niin huomaat rauhoittuvasi helpommin. Älä pakene paniikin tunnetta vaan anna sen tulla koska sen estäminen vain pahentaisi tilaasi. Ajattele myös että "tältä minusta nyt tuntuu, tämä ei tunnu ehkä yhtään hyvältä olotilalta mutta mitään vaaraa ei ole, hyväksyn sen että tältä nyt tuntuu." Tunteen hyväksyminen on tärkeää.
Toisekseen muista hengittää, ja nimenomaan PALLEAN kautta. Miten se tapahtuu niin sisäänhengityksessä älä anna rintakehän nousta vaan anna mahan nousta sen sijaan kuin ilma kulkisi sen kautta. Tätä voit harjoitella makaamalla sängyssä, laita toinen käsi mahanpäälle ja toinen käsi rintakehän päälle. Hengitä syvään sisään suun kautta rauhallisesti ja anna ilman kerääntyä "mahaan". Eli annat mahan nousta ja rintäkehän päällä oleva käsi pitäisi pysyä paikoillaan. Vain mahalla oleva käsi nousee ja laskee hengityksen mukana. puhalla ulos rauhallisesti nenän kautta.
Palleahengitys on tehokkaampi tapa antaa vartalolle enemmän happea ja siten myös rentouttaa.
Jos paniikin ilmestyessä on vaikea hallita ajatustaan niin keskity yksityiskohtiin ympärilläsi. Esim vaikkapa yleisellä paikalla ota esite jotain ja lue sitä, tai sitten katsele vaikkapa esitteen etukantta. mitä värejä siinä on, mitä kuvioita. Kerro itsellesi mielessäsi mitä näet. On tärkeää ettet huomioi kohtausta liikaa ja ahdistu siitä lisää. Hengitä samalla syvään pallean kautta ja jos tuntuu vaikealta pääasia on että vain hengität ja keskityt myös siihen :)
Terv. toinen nuori 25v entinen paniikista kärsinyt. :) Sinä pystyt siihen! Voimahaleja. Tiedän että paniikki on hirveän tuntuinen olotila mutta sinä pystyt kyllä hallitsemaan sitä ajan saatossa. Voimia lukion aloittamiseen. :)
Kiitos paljon tuesta.❤ Täällä teen hengitysharjoituksia ja kuuntelen rauhoittavaa musiikkia. Huomiseksi pakkasin mukaan kirjan, että voin lueskella sitä jos tulee ihan sietämätön olo vaikka välitunnilla.
Uskon kyllä että huomenna sujuu jo ihan hyvin. Toivon etten ainakaan itke, koska se hävettää paljon. Olen jo pidemmän aikaa ollut jostain syystä erityisen itkuherkkä, varmaan jotain hormonaalista myös jännityksen lisäksi. :/ Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu, ainakin toivon niin.
Ap
Tsemppiä huomiseen ja iso hali! Hae apua, älä jää yksin. Käyt vaikka terveydenhoitajalla tai jossain kertomassa ja pyydät sieltä lähetettä psykologille tai kysy miten toimia. Voimia ja jaksamista. <3
Mulla kävi juuri noin että opiskelut meni pilalle kohtauksien takia täysin ja sain burn outin lipulta. Sairastuin kunnolla paniikkihäiriöön myöhemmin samoin ahdistusoireita on valtavasti ekä pysty työskennellä liian jännityksen takia.
Otan osaa, 47. Apua on pakko hakea, ettei päädy tuollaiseen tilanteeseen. Olen kohta lähdössä kouluun, ahdistaa taas kamalasti. Toivottavasti en saa kohtausta nyt.
Ap
Olen nyt koulussa. Ahdistava olo, en pysty mennä syömään ja olen piilotellut välitunnit vessassa ja myöhästyin vähän toiselta tunnilta. Fyysisesti myös paha olo ja meinaa pyörryttää. Toivottavasti en kuole. Viimeinen tunti on taas liikuntaa. :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt koulussa. Ahdistava olo, en pysty mennä syömään ja olen piilotellut välitunnit vessassa ja myöhästyin vähän toiselta tunnilta. Fyysisesti myös paha olo ja meinaa pyörryttää. Toivottavasti en kuole. Viimeinen tunti on taas liikuntaa. :(
Ap
<3 Tsemppiä!
Syö nyt ihmeessä jotain, ettei ala heikottamaan. Viikonloppu onneksi tulossa. <3
Ahdistaa se tuleva liikuntatunti kamalasti. Olen huono liikunnassa ja joukkuepelit lisäävät ahdistusta kovasti, eikä opettajakaan mielestäni kovin mukavalta vaikuta. Haluaisin vain käydä tunneilla ilman välitunteja ja skipata liikunnan, kuviksen ja musiikin ainakin. Myös tunneilla tehtävät ryhmätyöt ahdistaa.
Ap
Tekisi mieli välillä vaihtaa amikseen, mutta haluan kuitenkin opiskelemaan yliopistoon, joten en voi keskeyttää. Helvetti. :(
Ap
Kohta on yhteiskuntaoppia, edes jotain kivaa tässäkin päivässä...mutta sen jälkeen on sitä liikuntaa. :(
Ap
Tsemppiä!
Tuo on ihan yleistä, et tosiaankaan ole yksin!
Mulla auttoi aikoinaan betasalpaajat pahimpaan hätään. Pystyin pitämään esityksiä ja uskalsin puhua ilman punastumista ja käsien tärinää ja äänen värinää. Koska ne oireet oli ainakin mulla tosi lamauttavia. En oikein uskaltanut tehdä tai sanoa mitään, koska jo etukäteen pelkäsin fyysisiä oireita ja niistä seuraavaa häpeää.
Kun ne oireet sai pois, rohkeutta tuli koko ajan enemmän ja enemmän. Ei ollutkaan mitään pelättävää kun sen fyysisten oireiden pelkäämisen kierteen sai pois.
Oletko käynyt jo kouluterveydenhoitajalla? Tai ottanut koulukuraattoriin yhteyttä? Yleislääkärillä käynti beetasalpaajien saamiseksi myös tosi tärkeää. Nyt ei auta muuta kuin hakea apua jos tilanteesi on se mitä mainitsit. Ja tietävätkö vanhempasi paniikkihäiriöstä? Nämä asiat eivät ole nykyään hävettäviä ja piiloteltavia asioita. Näistä puhutaan nykyään tosi avoimesti. Kaikki lähtee kuitenkin sinusta itsestäsi ja avun hakemisesta. Mahtavia vinkkejä tullut monilta. Toivottasti olet ne myös ottanut huomioon ja kokeillut mm. läsnäoloharjoitteita ja hengitystekniikkaa?
Ap täällä. Ihanaa kun alkoi viikonloppu, illalla uimaan. Yhteiskuntaopin tunnilla meille tehtiinkin lukihäiriötestit ja liikuntatuntia ei ollut, onneksi näin. En ole vielä ollut terkkariin, kuraattoriin tai keneenkään muuhunkaan yhteydessä, mutta maanantaina yritän käydä vaikka terkkarilla. Äiti ja isä tietävät tästä, itse asiassa äitini kärsii samasta vaivasta. Hengittelyä yritin päivällä kun kohtaus oli tulossa, helpotti oloa paljon.
AP
Moi ap! Halusin vaan tulla kertomaan, että et todellakaan ole ainoa, joka kärsii vastaavista oireista. Mä aloittelen just abivuotta, ja koko lukioaika on ollut mulle välillä aikamoista helvettiä.. en usko, että olisin pystynyt jatkamaan koulussakäyntiä ilman propral-reseptiä, jonka uskaltauduin hakemaan onneksi jo ensimmäisen vuoden alussa, kun paniikkikohtaukset ja suunnaton ahdistus koulussa ei mennytkään alkujännityksen myötä ohi. Nyt pystyn jopa nauttimaan siitä hommasta, keskittymään itse opiskeluun ja ennen kaikkea rentoutumaan psyykkisesti, kun ei tarvi jännittää omia fyysisiä oireita :) Suosittelen sulle ehdottomasti, että käyt lääkärin juttusilla, noita reseptejä myönnetään suht helposti ja tosi monet on saaneet näistä oikeesti ihan älyttömästi apua. Ennen en pystynyt edes lukemaan ääneen tunnilla, mutta nyt pystyn pitämään vaikka esitelmän yksin koko luokan edessä pelkäämättä kauheita jännitysoireita. Tsemppiä sulle! Hae ehdottomasti apua, sillä sitä ON tarjolla <3
Hurjasti tsemppiä sulle ❤️