Arjen fyysiset epämukavuudet, jotka koettelevat sietokykyäsi
Aloitan: hellehiki, krooninen kusihätä, närästys, runsaat ja kivuliaat kuukautiset sekä ruikulivatsa. Silmätulehdus, takapuolen suonenveto ja toispuoleinen nuha. Nämä erikseen ja varsinkin yhdessä. (Keskitytään ihan lillukanvarsinillitykseen; kroonisiin sairauksiin kuuluvat kivut ja kärsimykset eivät välttämättä kuulu tähän keskusteluun.)
Kommentit (1723)
Hyh kirjoitti:
Oma hien haju muuttui viime keväänä omituisen pistäväksi. En ennen tarvinnut edes deodoranttia, mutta nykyään varsinkin kainalot haisevat jo ihan vähän ajan kuluttua todella pahalle.
Onko mulla joku uusi murrosikä tai sairaus? :D Tämä on kyllä muuttanut omaa arkea jokseenkin.
Onko muita oireita ilmaantunut? Mulle kävi mm. noin kun kilpirauhanen tulehtui ja aiheutti vajaatoimintaa. Myöhemmin en varsinaisesti edes hikoillut mutta haisin kainaloista pahalle. Loppui vähitellen, kun sain lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen todella herkkä hajuille ja elämäni on yhtä luovimista eri tavalla inhottavien hajujen myllerryksessä. Vessat, ruuat, roskikset, työkaverien hiki. Tätä on ollut aina vaikea selittää muille ja useimmiten vain sinnittelen hajuissa, jotka tuntuvat tunkeutuvan suoraan aivoihini ja estävän kaiken keskittymisen. En ole yliherkkä eli allergiasta ei kyse, vaan jotenkin ääriherkästä hajutietoisuudesta.
Sinulla on ns. tuoksuherkkyys, hajuaisti ei ole tavallista herkempi vaan se on poikkeava tapa reagoida tuoksuihin ja hajuihin. Ihmiseltä puuttuu silloin kyky tottua hajuihin. Allergia- ja astmaliiton sivuilta löydät lisätietoa.
Muut ihmiset. Elämäni olisi niin paljon parempaa jos työmatkalla, työpaikalla, kaupassa ym. ei olisi muita (tai no reilusti nykyistä vähemmän) ihmisiä.
Siis, terävän veitsen kärki, esim. hedelmäveitsi, laitetaan purkin ja kannen väliin, missä se kierteiden väliin menee ja pyöräytetään niin että kansi poksahtaa. Kansi lähtee kepeästi auki. Äidin niksi, eikä ikinä ole tarvinnut väkisin kansia vääntää.
Ilman e-pillereitä: akne, törkeän rasvainen iho, todella paha pms-ahdistus, hirsutismi mutta plussana kohtuullisen tasainen mieli pms:n ulkopuolella, "luomuna" olo sekä korkeat seksihalut
E-pillerien kanssa: auttaa kaikkiin edellä mainittuihin ongelmiin mutta mieliala heilahtelee läpi kuukauden niin että koko mielenterveys järkkyy ja seksihalut pienenevät merkittävästi.
Ikinä ei hyvä 😩
Vierailija kirjoitti:
Parin-kolmen vuosikymmenen takaisten asuntojen liian alhaalla sijaitsevat wc-lavuaarit, joiden ylle pitäisi kipeällä selällä kumartua hampaiden ja kasvojen pesuun (grr...) En oo liian raihnainen niin kauan kun siitä piinasta jaksan oieta aamu aamun perään!
Minulla oli sama ongelma, kunnes tehtiin kylppäri- ja wc-remontti. Vasta sitten todella tajusin, että olivat ennen lasten korkeudella. Nyt on molemmat altaat ylempänä, samoin myös wc-istuin. Useimmiten myös yleisissä vessoissa on pöntöt tosi alhaalla.
Tällaisen masentavan maanantain jälkeen oli ihana lukea näitä. :'D Vedet silmissä käkätin.
Lisäisin listalle vielä: sellaiset halvat muovituolit, joista saa AINA sähköiskun. Lisäksi saan niistä jonkinlaisen reaktion, etenkin jos ei ole ihan puuvillaiset vaatteet, niin persusta kutittaa niin maan vietävästi! Mistä tämä johtuu?! Olenko muoville allerginen? :D Kiva istua tuntikausia jossain höpöhöpöseminaarissa takamus syyhyten, eikä sitä oikein raapiakaan kehtaa.
Olen iso-otsainen ja ohuthiuksinen (ajattele Klonkkua) ja otsaani piilotellakseni olen leikkauttanut otsatukan. Toimii muuten, paitsi jos on tosi tuulista ja kosteaa. Sitten nämä haituvat kääntyvät ties minne, ja sojottavat pahimmassa tapauksessa ULOSPÄIN niin, että näyttää siltä kuin olisin varta vasten kääntänyt otsatukkani noin. Hirveän näköistä, eikä noista pääse eroon ennenkuin kotona, kun saa koko tukan kasteltua.
Ja se fiilis kun kävelee rappuja ylös ja jotenkin harhaantuu hetkeksi & luulee että on vielä porras, mutta onkin jo tasanne. Se nanosekunnin mittainen tunne on kamala, ihan kuin astuisi johonkin mustaan aukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Tukala kuumuus ja hikoilu. Hikoilu on ok silloin kun se kuuluu asiaan, urheillessa ja vaikka siivotessa, kun pääsee pian suihkuunkin.
Mutta se on aivan kamalaa, kun on tukalan kuuma eikä vaan jäähdy vaatteiden takia ja hiki virtaa!Esimerkiksi töissä noilla helteillä kun teki jotain fyysistä ja oli ihan vaatteet märkinä eikä vaan jäähdy kun sisälämpötilakin huiteli melkein 30.
Sama juttu kun kävelen muutaman kilometrin matkan koululle, olen aina ihan hikinen perille päästyäni, kiitos lopussa olevan jyrkän mäen. Sitä ennenkin on kuuma (mulle on aina tullut kävellessä helposti tosi kuuma), mutta tuossa ihan viimeistään. Siinä saa sitten jonkun aikaa kuivatella hikeä levottomana siitä kuumuudesta ja samalla ällöttää se, että tässäpä nyt likaisena istun 6-8 tuntia ennen kun pääsen kotiin suihkuun.
Mua kans varsinkin nuorempana ahdisti ihan kauheasti hikoaminen. Ihan vain, että pyörällä hurautti parin kilometrin matkan kouluun sai aikaan kauhean kuumuuden. Itse olen just sellainen, että hikoan sitten sillain, että hiki virtaa otsallakin. Kiva hiukset liimautuneena otsalle sitten yrittää hehkeänä uuteen päivään. Tuosta mulla jäi inho ja kammo kaikenlaisiin kainalonmyötäisiin vaatteisiin. Aloin käyttämään hihattomia paitoja ja pitkähihaisia siihen päälle, jotka saa tarvittaessa heitettyä päältä pois. Ei puhettakaan, että osaisin enää laittaa vaatteita jotka puristavat kainaloa, eikä niitä pysty siinä tilanteessa vain ottamaan pois. Se tunne on niin ällöttävä, kun on märät kainalot ja sitten ne vaan kylmettyvät siihen ja kestää ikuisuus kuivua, jos kuivuvat. Yök.
Se että kaikki aina tippuu. Laitan pyykit koneen päälle niin osa tippuu lattialle, leikkaan kurkkua niin palaset tippuu pöydältä, pyyhkeet ei ikinä pysy naulassa jne. Aamuisin etenkin kaikki mehupurkit ja hiuslakat lipee käsistä. Ehkä oon vaan rähmäkäpälä, mut ärsyttää!
Vierailija kirjoitti:
Se että kaikki aina tippuu. Laitan pyykit koneen päälle niin osa tippuu lattialle, leikkaan kurkkua niin palaset tippuu pöydältä, pyyhkeet ei ikinä pysy naulassa jne. Aamuisin etenkin kaikki mehupurkit ja hiuslakat lipee käsistä. Ehkä oon vaan rähmäkäpälä, mut ärsyttää!
Mulla on pyykkikori tilasyistä eri huoneessa kuin pesukone. Raivostuttavinta on yrittää roudata sitä pyykkivuorta koneelle. AINA tipahtaa yksi sukka, sit kun sitä kumartuu poimimaan niin tipahtaa toinen, ja kolmas, ja koira säheltää jaloissa ja saa joka kerta yhden saaliikseen niin etten huomaa... Kunnes kone on jo päällä ja yksi pariton limainen sukka on jossain eteisen matolla.
Yläkulmahampaani kasvaa kylki edellä, joten sen ja viereisen etuhampaan välissä on syvä nurkka. Aina kun syön omenaa, jää vaaleaa mönjää iso klimppi siihen koloon, oikein paraatipaikalle näkyville. Täytyy koittaa vaivihkaa jotenkin irroittaa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, kun väljähihaisen paidan hiha juuttuu ohikulkiessa ovenkahvaan ja nykäisee sinut pysähdyksiin.
Tämä just! Sain kerran tommosesta ihan valtavan mustelman käsivarren alapintaan kyynärpään yläpuolelle. Se oli kainalosta kyynärtaipeeseen asti enkä voinut pitää lyhythihaista puseroa pariin viikkoon kun se kesti ja kesti ja muut luuli että olen tapellut jonkun kanssa.
Ja se märkä hiha! Mistä johtuu, että kun hiha kastuu, niin se ei kuivu ollenkaan. Sitä yrittää olla ajattelematta ja tuumaa että kyllä se kohta kuivuu, niin ei kuivu millään. Jossain helmassa tai muualla se kuivuu nopeesti mutta ei hihansuussa.
Onpa ihmisten sietokyky pieni. Ihme nillitystä pikkuasioista.
Mikä on nillityksen huippu? Se, että nillittää siitä että nillitykselle dedikoidussa keskusteluketjussa nillitetään. Katso nillitäti peiliin ja itke.
Minut ajaa tehokkaasti hulluuden partaalle se kun sukan sisällä pyörii eestaas joka askeleella kissan vessalaatikosta peräisin oleva yksittäinen mikrohiekan jyvä. Ja kun on jo myöhässä ja matkalla, eikä ole mahdollisuutta pysähtyä, riisua kenkää ja sukkaa yhden jalan varassa horjuen tai jalka inhasti märässä maassa ja yrittää ravistaa sitä hiekanmurua pois siitä vetelästä sukasta.
Viimeisillään raskaana olless tavaroiden keräily lattialta. Sheivatun alapään sänkikutina. Miehen avaaman nuuskapurkin järkyttävän oksettava haju, joka jää huoneeseen leijumaan.
Kun heräät yöllä pään asentoa vaihtaessasi siihen, että olet maannut oman korvasi päällä niin että se on painunut ruttuun. Kun käännät päätäsi kipu on salamoiva ja huumaava.
Vierailija kirjoitti:
Kun heräät yöllä pään asentoa vaihtaessasi siihen, että olet maannut oman korvasi päällä niin että se on painunut ruttuun. Kun käännät päätäsi kipu on salamoiva ja huumaava.
Nukun välillä kummallisissa asennoissa niin että jokin raaja puutuu. Se poltteleva kihelmöivä kipu on kamalaa, puoltakaan senttiä ei voi raajaa liikuttaa siinä odotellessa että veri alkaa kiertää normaalisti.
Kerran kyllä nukuin toisen käsivarteni niin totaalipuuduksiin, että kun käänsin kylkeä se vaan lensi täysin velttona perässä ja päin naamaa. Pelästyin ihan hitosti, eka ajatus oli iso käärmehän se varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukun välillä kummallisissa asennoissa niin että jokin raaja puutuu. Se poltteleva kihelmöivä kipu on kamalaa, puoltakaan senttiä ei voi raajaa liikuttaa siinä odotellessa että veri alkaa kiertää normaalisti.
Kerran kyllä nukuin toisen käsivarteni niin totaalipuuduksiin, että kun käänsin kylkeä se vaan lensi täysin velttona perässä ja päin naamaa. Pelästyin ihan hitosti, eka ajatus oli iso käärmehän se varmaan.
Nämä plus yöllinen suonenveto päkiässä ja se kun heräät happamaan hajuun jossain lähellä... se on tyynyliina, jolle juuri kuolasit lätäkön. Ei oo helppoo olla prinsessa Ruusunen :(
Vatsavaivat. Istun justiinsa viidettä kertaa kakkosella tänään. Vatsa on kipeä, ilmavaivoja riittää mutta mitään ei oikein tule ulos. Yleensä on ripulia että vaihtelua se tietysti tämäkin.