Arjen fyysiset epämukavuudet, jotka koettelevat sietokykyäsi
Aloitan: hellehiki, krooninen kusihätä, närästys, runsaat ja kivuliaat kuukautiset sekä ruikulivatsa. Silmätulehdus, takapuolen suonenveto ja toispuoleinen nuha. Nämä erikseen ja varsinkin yhdessä. (Keskitytään ihan lillukanvarsinillitykseen; kroonisiin sairauksiin kuuluvat kivut ja kärsimykset eivät välttämättä kuulu tähän keskusteluun.)
Kommentit (1723)
Vierailija kirjoitti:
Illalla juuri ennen unentuloa kuulo herkistyy joskus hetkeksi. Se, mikä oli juuri ihan ok taustaääntä, selkenee aivoissa ja täyttää koko tietoisuuden. Yleensä ääni on peräisin miehen katsomasta toimintaelokuvasta.
Tehokas vaihtoehto on myös se, kun mies syö sipsejä tai hapankorppuja. Ihan kuin päässäni käynnistyisi kivimurskain tai vastaava, rousk, rousk, rousk.
Päiväsaikaan en ole yhtään herkkä tuollaisille äänille, mutta annapa olla, kun pitäisi nukkua. Unta saa odotella aikaisintaan tunnin päästä. Ja siihen mennessä mies onkin jo ehtinyt nukahtaa ja kuorsaa. Sen jälkeen ei saa unta silkalta v*tutukselta. Ihan kuin toinen olisi tahallaan valvottanut ja nyt lälllättelisi nukkumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintsikat on saatanasta! Ahdistavia, puristavia, luisuvia, hiertäviä ja makealle tissialushielle haisevia rimpuloita! Riisun ne aina ihan ekana kotiin tullessa. Ennen kenkiäkin.
Vääränkokoiset.
Mä myös vihaan rintsikoita. Minulla on isot rinnat ja sopivia ei vain löydy. Yhdet oikein hyvöt on ja ne on 10v vanhat. Vähän ennen menkkoja ei meinaa mitkään mahtua päälle. Välillä menee kevyessä topissa, mutta silloin ongelmana on lättätissit ja ettei juoksuaskeltkaan voi ottaa. Rintsikat lentää samantien ja farkut vaihtuu yöhousuihin heti kotiin päästessä. Rintsikat ja farkut alkavat heti kotona ahdistamaan vaikka niitä ei koko päivänä olisi huomannut.
Raivostuttavaa on myös imurointi. Kiskot painavaa rojua perässäsi, joka on aina jossain jumissa kulman takana. Sit kun se tulee rytinällä, pamahtaa se nilkoille. Kauhea meteli ja haju. Mihinkään se imurin pää ei suosiolla mahdu, pitää irroittaa pää ja tökkiä putkella, ei liiku matolla. Vereenpaineet katossa aina kun on pakko imuroida!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tikittävä viisarikello huoneessa, jossa yrität nukkua, on hermoja, korvia ja päätä kokonaisaltaisesti riipova vehje. Vielä jos kello on sellainen, että lyö tasatunnein. Kidutusvälineistön aatelia.
Seuraavan tason painajainen: vierashuoneessa on kaksi (2) tikittävää kelloa jotka yön pitkien tuntien aikana ehtivät leikittelemään toistensa rytmillä lukemattomia kertoja: tiktik tiktik tiktik tikkK TIKKK TIKK titikk tiktik tik tik tik tik ... Ja siinä sitä sitten jotenkin pohtii että eihän tämä voi olla niin iso juttu että minä, aikuinen ihminen a) en saisi unta tai b) ryhtyisin riipimään niistä paristoja irti tai c) kiikuttaisin ne vaikka olohuoneeseen, vaikka unta ei saakaan.
Taidan tunnistaa kirjoittajan. Jos, niin SINÄ sammuit ensin. Minä olin se, joka valvoi kellojeni tikutakutusta - ja armotonta katuporakuorsaustasi - kiroten. Mutta tervetuloa yökylään uudelleen <3
Siskoko se ❤️?
Todella mainiosti kirjoitettuja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin Daim-palasia odotellessani kyytiä. Kumarruin Daimit suussani penkomaan käsilaukkua ja suklainen sylki kiersi nielusta nenäonteloihin ja aiheutti ihan jäätävää kirvelyä.
Saatuani yskän kesken ruokailun, onnistuin saamaan suolakurkunpalan nielusta nenääni. Puistattaa ajatuskin.
Tai kun aivastus tulee silloin, kun on ruokaa suussa eikä ehdi nielaista ensin. Sitten niitä leivänmuruja tms. on inhottavan tuntuisesti jossain nenänielun uumenissa ja pitää odottaa, että niiden ympärille muodostuu riittävästi limaa, jotta ne saa joko nieltyä tai niistettyä ulos...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tikittävä viisarikello huoneessa, jossa yrität nukkua, on hermoja, korvia ja päätä kokonaisaltaisesti riipova vehje. Vielä jos kello on sellainen, että lyö tasatunnein. Kidutusvälineistön aatelia.
Seuraavan tason painajainen: vierashuoneessa on kaksi (2) tikittävää kelloa jotka yön pitkien tuntien aikana ehtivät leikittelemään toistensa rytmillä lukemattomia kertoja: tiktik tiktik tiktik tikkK TIKKK TIKK titikk tiktik tik tik tik tik ... Ja siinä sitä sitten jotenkin pohtii että eihän tämä voi olla niin iso juttu että minä, aikuinen ihminen a) en saisi unta tai b) ryhtyisin riipimään niistä paristoja irti tai c) kiikuttaisin ne vaikka olohuoneeseen, vaikka unta ei saakaan.
Taidan tunnistaa kirjoittajan. Jos, niin SINÄ sammuit ensin. Minä olin se, joka valvoi kellojeni tikutakutusta - ja armotonta katuporakuorsaustasi - kiroten. Mutta tervetuloa yökylään uudelleen <3
Siskoko se ❤️?
Minähän se. Kellojen tikitys on kuule ASENNEKYSYMYS ;) Tuon siulle tuparilahjaksi sellaisen kaapinkokoisen tasatuntikolkuttajan, jos tästä aiheesta vielä jaksat jaanata :D
Kun on nukahtamaisillaan yöunille, ja pissattaa vähäsen. Yrittää olla huomaamatta pissahätää ja toivoo että se menisi ohi. Ei se koskaan mene.
Se, kun kaupassa jonkun jälkikasvu kiitää hyllyvälirallia ja iskee pikkukärryllä täyttä vauhtia akillesjänteillesi. Jossain oli myös kovasta aineesta muotoiltu huomiolippu sellaisessa kärryssä, piltti kumautti sillä takaraivooni kiitäessään ohi.
Uni tulee ihan juuri - mutta muistaa märät pyykit koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on nukahtamaisillaan yöunille, ja pissattaa vähäsen. Yrittää olla huomaamatta pissahätää ja toivoo että se menisi ohi. Ei se koskaan mene.
Eipä mene aamullakaan. Olisin halunnut vielä nukkua.
Rutikuiva suu herätessä. Yleensä vielä kipeänä ollessa, kun nenä on tukossa. Kurjuuden maksimointia. Tuntuu, ettei suu ja kieli palaudu ikinä entiselleen. Vesi helpottaa aluksi, mutta sitten suu alkaa tuntua tahmealta, hyh.
Tuollaisena aamuna elämänlaatu kohenee vasta, kun jaksaa nousta pesemään hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka valopää keksi varustaa vanhan kunnon taita-ja-avaa -maitotetran näillä muovisilla suuosilla?
Onko joku muka ikinä onnistunut kaatamaan niistä maitoa kahviinsa tai muutenkaan ILMAN ETTÄ SE LOISKUU KUPISTA/MUKISTA TAKAISIN PÄIN NÄKÖÄ?? Vaikka kuinka varovasti ja laitoja myöten kaataisit :P
Eiks se onnistu kun nostaa toisella kädellä kahvikupin ihan lähelle sitä purkin aukkoa ja sitten ihan vähän vain kallistaa purkkia? Mut en kyl ymmärrä minäkään mikä ihme siinä muovikorkissa on ideana, ne vanhat purkit toimi ihan hyvin ilmankin.
Mä en osta noita korkkipurkkeja ollenkaan.
Nyt helteillä kun ollut pakko käytännössä muuttaa kylmään suihkuun asumaan niin aina suihkun jälkeen kostea iho täynnä irronneita pitkiä hiuksia. Niitä on tissien alla, kainaloissa ja persvaossa. Mistä ne kaikki hiukset oikein tulevat? Olen melko varma että minulla ei ole yhteensäkään noin paljon hiuksia.
Sitten jos niitä ei saa kaikkia noukittua heti niin ne kuivuvat iholle ja kutittelevat sitten koko päivän (seuraavaan suihkuun asti), vähän kuin joku kutittelisi oikein pitkällä sulalla, välillä aina paikkaa vaihdellen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt helteillä kun ollut pakko käytännössä muuttaa kylmään suihkuun asumaan niin aina suihkun jälkeen kostea iho täynnä irronneita pitkiä hiuksia. Niitä on tissien alla, kainaloissa ja persvaossa. Mistä ne kaikki hiukset oikein tulevat? Olen melko varma että minulla ei ole yhteensäkään noin paljon hiuksia.
Sitten jos niitä ei saa kaikkia noukittua heti niin ne kuivuvat iholle ja kutittelevat sitten koko päivän (seuraavaan suihkuun asti), vähän kuin joku kutittelisi oikein pitkällä sulalla, välillä aina paikkaa vaihdellen.
Lisäksi ne iholle jääneet hiukset ovat sitten lopulta mm. kokkauksissasi, joista saat niitä ilolla noukkia pitkin päivää. Aurinkovoidetta tai kosteusvoidetta levittäessäsi ne kiertyvät mielenkiintoisiksi mykeröiksi iholla.
Jatkuva ripuli, joka johtuu siitä, että minulta on poistettu syövän takia koko paksusuoli.
Rakot jaloissa sekä kamala, kipeä syylä jalkapohjassa. Se ei vaan lähde ikinä, vaikka kaikki konstit on kokeiltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saan aivastuskohtauksen, se kestää yleensä puoli tuntia. Räkä ja kyynel lentää. Hyvä jos ehtii henkeä välillä vetää. Pandamaskarat poskilla tämän jälkeen.
Jos saan hikan elikkäs nikotuskohtauksen, se kestää yleensä pari tuntia putkeen ja päättyy lopulta jonkinlaiseen yököttävään tunteeseen tai itse yrjöämiseen.
Hikan saa nopeasti pois kun juo vettä pää alaspäin.
Eli ota lasiin vettä. Taivuta itseäsi eteen alas ja ota lasin ulompi reuna ylähuultasi vasten. Taivuta lisää kunnes saat vettä suuhusi, niele, jatka niin pitkään kun saat vettä lasista hörpittyä. Hikka on pois.Kiitosta vaan, mutta kokeiltu on. Meni vettä nenään, niin että se kaiveleva tunne ylsi samalle levelille itse vaivan kanssa. Hikka jäi (loppui onneksi aikanaan) :P
Vedä syvään henkeä, nielaise 10 kertaa vetämättä henkeä ja hikka on poissa.
Helteellä jatkuva hikoilu, joka ei koskaan oikeastaan lakkaa, vain sen määrä hieman vaihtelee.
Juomisesta ei ole mitään hyötyä koska kaikki tulee vesiputousmaisesti heti ulos hikenä.
Hyvä että helteet ovat tällä erää ohi.
ps. Tunnistaako joku syyshiki-ilmiön? Eli sellainen jääkylmä, kutittava ja pistelevä hiki, johon kuuluu tunne että ihoa pisteltäisiin jäisillä neuloilla? Ilmaantuu aina kun pitäisi "nauttia syksyn kauniista väreistä ja saada vähgän punaa poskille". Erityisesti kaikissa kouluun liittyvissä ulkoiluyhteyksissä, mutta myös työpaikan virkistyspäivät yms.
Töissä pas ka sohva.
Huono nukkua yövuoroissa.
Ei kuiten niin huono etteikö 4-6 tuntia yössä tule "paiskittua" nahkat silmien edessä.
Jaksaa sitten vapailla paremmin omia hommia...
Väärä tuulen suunta. Mulla on työmatkalla useita joukkoliikennevälineen vaihtoja. Kotipysäkillä tuulee takaa. Fleida sekaisin silmillä ja tarttuu huulikiiltoon. Seuraavalla pysäkillä (jonka alle ei mahdu, koska täynnä aina) tuulee toisesta suunnasta ja taas sama juttu. Lisänä rakennustyömaan pölyävä hiekka. Sitten on pyörteinen pysäkki, jolla hiukset sojottavat suoraan ylös päästä. Lisänä puista irtoavia kaikenlaisia hiutaleita ja höytyviä, joskus jopa lehtiä. Dösässä on kuuma, niin hiki viimeistelee kampauksen.
Illalla juuri ennen unentuloa kuulo herkistyy joskus hetkeksi. Se, mikä oli juuri ihan ok taustaääntä, selkenee aivoissa ja täyttää koko tietoisuuden. Yleensä ääni on peräisin miehen katsomasta toimintaelokuvasta.