Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se taas alkoi... Wilma-viestiterrorismi.

Vierailija
08.08.2018 |

Olipa ihanaa olla pari kk ilman wilmaa. Okei, se on hyvä viestikanava tärkeille asioille. Mutta kun sieltä tulee sitä sontaa joka päivä ja ihan jonninjoutavaa höpinää, ilmoitellaan jostain kissanristiäisistä jne. Pari kertaa on käynyt niin, että ihan oikeat aiheet on jääneet huomiotta siinä viestitulvassa. Eikä sen puoleen, kukaan ei kyllä ole varmistanut, että olenko lukenut viestin ja miten siihen suhtaudun.

Viime vuonna kamelin selän katkais opettajan viesti, hän oli vapaa-ajalla nähnyt lapseni ajamassa polkupyörällä ilman kypärää. Tuli kehoitus opastaa lastani kypärän käytön tärkeydestä. Ja perustelut alle, että miksi kypärää on käytettävä.

*ttu joo! En ole tyhmä enkä ekaluokkalainen, eikä minulle tarvii samalla tasolla viestiäkään. Kyllä, oikeassa olet juu. Mutta anna nyt jo vapaa-ajalla oppilaittesi olla. Se on MINUN vastuulla se. Jos olisit halunnut vaan tiedottaa asiasta, niin ok. Ei minulle ole ok että lapsi ajaa ilman kypärää. Mutta en tarvii alentavaa neuvomista asian suhteen.

No, katotaan mitä vuosi tuo tullessaan.

Kommentit (344)

Vierailija
201/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä wilmaa ei ole mikään pakko käyttää. Minä en ainakaan jaksa sitä tyhjänaikaista paashaa.

On mulle ainaki sanottu et jos en käytä, ni tekevät lasun, ku siel on kaikki lapsen tärkeät asiat.

Tuohan on jo uhkailua. Haasta oikeuteen.

Nykyinen lastensuojelulaki velvoittaa lasten kanssa työskenteleviä, myös opettajia. Täällä räksytetään opettajista, mutta kukaan ei selvästikään tiedä, mitkä asiat kuuluvat virkatyöhön.

Vierailija
202/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on vetänyt herneen nenään, mutta valehtelematta; onko mukavaa saada viestejä koululta sen 20 per viikko? Minulle niitä tulee ainakin sen verran, koska on useampi lapsi. Plus päälle vielä muistutukset, jos et työpäivän aikana pääse heti lukemaan. Ja tuntimerkinnät yms.

Vielä läksyjen tarkastus, opettaminen (mm. koulussa oli menossa murtolukujen opettelu, oppi vasta kotona kun lapsi tunnusti ettei ymmärrä mitä ope tarkoitti). Rahakeräykset, kyselyt, lomakkeet ja itsearviointilaput. Näitähän riittää. Välillä mietin että kuka tässä sitä koulua käy.

Kiusaamisiin ei enää puututa, kiva-koulua kyllä mainostetaan.

Esimerkkinä vaikka koulun juhlapäivä: rehtori laittaa tiedotteen. Koulusihteeri laittaa tarkentavan tiedotteen. Koulusihteeri laittaa uuden tiedotteen, jossa korjataan tietoa. Luokanvalvoja laittaa oman tiedotteen juhlasta. Ja vielä uuden tiedotteen yksityiskohdista. Rehtori laittaa vielä tiedotteen ajojärjestelyistä. Ja kun tätä jatkuu koko vuoden eri asioihin liittyen, niin minulla ainakinon alkaa hermo mennä wilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koulun päässä se joka Wilmaan merkitsee läsnäolot ja laittaa viestiä. Itselläni (ja meidän koulussa muutenkin) on tapana, että jos oppilas häiritsee tunnilla tai toilailee muuten, ei siitä tarvitse kotiin kirjoittaa jos asia saadaan selvitettyä koulussa. Ei vanhemmille tarvitse kirjoittaa "Matti tönäisi Ristoa ruokalassa. Matti pyysi anteeksi." Tai jos kynä on unohtunut niin ei se äiti sille enää illalla mitään voi. Koululaisen pitää siitä itse oppia huolehtimaan. Ärsyttää itseänikin kun Wilmaan laitetaan kaikki turha. Minä merkitsen poissaolot, ilmoitan retkistä kuukausitiedotteella ja tarvittaessa muistutan perjantaina seuraavan viikon ohjelmasta jos se on poikkeava. Jos lapselle on vaikeuksia koulussa tai asianai on "akuutti" olen mielummin tekstiviestillä huoltajaan yhteydessä, kuten hekin ovat minuun yhteydessä.

Älkää menettäkö toivoanne huoltajat.

T. Kuka muka jaksaa kirjoittaa Wilmaan kun kaikki 30 unohtaa sisäliikuntavarusteet.

Vierailija
204/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten nykyään, mutta ennen huolellisuus ja käytös tunnilla vaikuttivat myös aineen arvosanaan. Viestien perusteella ei tarvitse sitten ihmetellä miksi 8 koenumerot ei takaa samaa arvosanaa todistukseen. Käytös ja huolellisuus ainakin ennen saattoi laskea arvosanaa kaksi pistettä.

Nykyisin ei käytös eikä huolellisuus vaikuta oppiaineen arvosanaan, tuntityöskentely ja -osallistuminen kyllä. Eli niin se tuntohäiriköiminen vaikuttaa, että osallistuminen ko. oppiaineen tunnilla ei ole hyvää.

Muuten noita mainitsemiasi asioita arvioidaan käyttäytymisnumerossa ja todistuksen liitteen työskentelytaidoissa, joka on usein sanallinen.

Vierailija
205/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisopettajat siellä viestittelee. Ne nuoret varsinkin.

Meillä kutosluokkalaisella miesopettaja laittoin kerran kk viestin tärkeimmistä tapahtumista.

Luojan Kiitos, lapsella on miesope ja wilmaan ei pahemmin tule viestejä.

Sama täällä, hyvä jos kerran kuussa ja silloin on tosi kärkeä.

Eikä meidän lapset ole mitään kullanmuruja.

Ihanko oikeasti joku opettaja käyttää aikaansa wilmaan jostakin lyijykynän puremisesti?

Vierailija
206/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten muillakin niin että nämä wilmapommittajat ovat enimmäkseen naisopettajia? Ainakin omien kolmen lapsen kokemuksella on näin. Olisiko miesopettajilla ehkä parempi auktoriteetti eikä samalla tavalla tarvetta infota jokaista unohdusta tai pikkujuttua kotiin.

Miten tuon nyt kauniisti sanoisi? Miesopettajissa on myös näitä herrahenkilöitä, joiden moraali sallii riman alittamisen ja vastuun välttämisen. Vanhempien mielestä kiva, rento tyyppi.

Ja jos naiset puolestaan vähän löysäisivät pipoaan, niin tulisi hyvä combo.

Meillä miesope ja wilmaan tulee viesti noin kerran kuukaudessa, tyyliin kumisaappaat, pyyhe mukaan...

Eikä meidän lapsi ole mikään nuhteeton ja joskus varmasti myöhästyy koulusta tai läksyt tekemättä, mutta tähän asti koulu on mennyt erinomaisesti, joka menee tärkeysjärjestyksessä yli muun.

Eikö oppinen ole se tärkein, eikä se miten monta viestiä opettaja vanhemmalle laittaa päivässä.

Vierailija
207/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana ja tämän viestiketjun lukeneena lohduttaudun sillä, että tähän ketjuun osallistuu vain hyvin rajattu ihmisryhmä. Valtaosasta viesteistä huokuu huoltajien omat huonot koulukokemukset ja epäonnistumiset, joita nyt heijastetaan omien lasten koulunkäyntiin ja kostetaan lasten opettajille.

Tässä ketjussa aliedustettuna ovat ne vanhemmat, joita lasten koulunkäynti kiinnosta ja jotka ovat halukkaita lapsiaan heidän koulunkäynnissään tukemaan.

Koulun monipuoliset tapahtuman ja retket eivät ole "kissanristiäisiä", vaan keskeinen osa koulun kasvatustyötä ja opetussuunnitelmaa. Wilmaviestit oppilaan unohduksista ovat vanhempien tukemista heidän työssään olla koululaisensa tukena koulunkäynnissä. Oppilaan käytöksestä johtuvat viestit ovat kasvatuskumppanuutta vanhempien kanssa, jotta vanhemmat olisivat perillä koulupäivän tapahtumista ja heillä olisi siten mahdollisuus auttaa lastaan kasvamaan ja jatkossa tekemään parempia valintoja.

Mitäs, jos näin uuden kouluvuoden alussa vedettäisiinkin yhtä köyttä, opet ja huoltajat? Koulun viestintää ei ole tarkoitettu huoltajien henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, eikä huoltajien koulutraumojen tulisi vaikuttaa heidän lastensa opiskeluun. Käyttäydytään jooko kuin aikuiset ja annetaan sen myös näkyä lapsille. Toimiva kodin ja koulun välinen yhteistyö ja keskinäinen arvostus heijastuvat myös lapsen koulukokemukseen ja antavat heille positiivisen mallin.

Mukavaa alkavaa lukuvuotta kaikille niin kotona ja kouluissa!

Vierailija
208/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi oma lapsi siirtyy ammattikouluun ja peruskoulun wilma- spämmäys loppuu. Oli ihan perusoppilas, mutta opettajan vaihduttua alkoi tulla päivittäisiä "lyijykynä puuttui, ei mielellään lyijytäytekynää tunneille"- tyyppisiä viestejä (kyllä, esimerkki oli todellinen). Edellisen opettajan kanssa ei ollut moista ongelmaa, oppilaiden unohdukset kyllä kirjattiin ja useammasta sitten muistutettiin, mutta joka ikistä "otti juoksuaskeleita  ruokalan jonoon"- viestiä hän ei nähnyt tarpeelliseksi. 

Opettajat valittavat kovasti kuinka heidän työmääränsä on liian iso ja vanhemmat häiritseviä, mutta kyllä monella se kiire on itse aiheutettua.

Off topic, onko oikeasti sanottu, ettei lyijytäytekynää saisi käyttää? Ymmärrän, että kuvauksessa pitää olla tietyt lyijykynän, mutta muistiinpanojen tekemiseen pitäisi lyijytäytekynän kelvata. En voi käyttää lyijykynä, koska haluan kynän olevan terävä ja terotan lyijykynän nysiksi alta aikayksikön.

Meillä myös tuli viestiä, että ei lyijytäytekyniä. Kyseessä pikkukoululaiset.

Ekaluokkalainen painaa usein vielä kynää niin, että lyijytäytekynän lyijy katkeaa jatkuvasti ja aikaa menee jatkuvaan lyijyn vaihtoon. Ja sekin voi olla motorisesti kömpelölle hankalaa, jo kapeiden lyijyjen ottaminen oikkurasiasta. Samoin kynäotetta on liukkaasta kynän pinnasta vaikea saada. Ja kun kymmenen yhtaikaa pulaa niiden kynien kanssa ja muut odottavat, että päästään yhteisharjoitteluihin kirjaimissa. Isommille se kyllä onnistuu.

Luulen, että näistä syistä opettaja on suositellut tavallista lyijykynää. Samoin värikkäät, koristeelliset kynät, kumit ja väänneltävät terottimet vievät helposti pikkukoululaisen huomion ja keskittymisen.

Normitarvikkeilla pyritään minimoimaan häiriötekijät. Näiden vempainten kehittelijät eivät ole pedagogeja, vaan heillä on kaupalliset intressit.

Vierailija
209/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi oma lapsi siirtyy ammattikouluun ja peruskoulun wilma- spämmäys loppuu. Oli ihan perusoppilas, mutta opettajan vaihduttua alkoi tulla päivittäisiä "lyijykynä puuttui, ei mielellään lyijytäytekynää tunneille"- tyyppisiä viestejä (kyllä, esimerkki oli todellinen). Edellisen opettajan kanssa ei ollut moista ongelmaa, oppilaiden unohdukset kyllä kirjattiin ja useammasta sitten muistutettiin, mutta joka ikistä "otti juoksuaskeleita  ruokalan jonoon"- viestiä hän ei nähnyt tarpeelliseksi. 

Opettajat valittavat kovasti kuinka heidän työmääränsä on liian iso ja vanhemmat häiritseviä, mutta kyllä monella se kiire on itse aiheutettua.

Off topic, onko oikeasti sanottu, ettei lyijytäytekynää saisi käyttää? Ymmärrän, että kuvauksessa pitää olla tietyt lyijykynän, mutta muistiinpanojen tekemiseen pitäisi lyijytäytekynän kelvata. En voi käyttää lyijykynä, koska haluan kynän olevan terävä ja terotan lyijykynän nysiksi alta aikayksikön.

Meillä myös tuli viestiä, että ei lyijytäytekyniä. Kyseessä pikkukoululaiset.

Ekaluokkalainen painaa usein vielä kynää niin, että lyijytäytekynän lyijy katkeaa jatkuvasti ja aikaa menee jatkuvaan lyijyn vaihtoon. Ja sekin voi olla motorisesti kömpelölle hankalaa, jo kapeiden lyijyjen ottaminen oikkurasiasta. Samoin kynäotetta on liukkaasta kynän pinnasta vaikea saada. Ja kun kymmenen yhtaikaa pulaa niiden kynien kanssa ja muut odottavat, että päästään yhteisharjoitteluihin kirjaimissa. Isommille se kyllä onnistuu.

Luulen, että näistä syistä opettaja on suositellut tavallista lyijykynää. Samoin värikkäät, koristeelliset kynät, kumit ja väänneltävät terottimet vievät helposti pikkukoululaisen huomion ja keskittymisen.

Normitarvikkeilla pyritään minimoimaan häiriötekijät. Näiden vempainten kehittelijät eivät ole pedagogeja, vaan heillä on kaupalliset intressit.

pikkurasiasta

Vierailija
210/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Opettajana ja tämän viestiketjun lukeneena lohduttaudun sillä, että tähän ketjuun osallistuu vain hyvin rajattu ihmisryhmä. Valtaosasta viesteistä huokuu huoltajien omat huonot koulukokemukset ja epäonnistumiset, joita nyt heijastetaan omien lasten koulunkäyntiin ja kostetaan lasten opettajille.

Tässä ketjussa aliedustettuna ovat ne vanhemmat, joita lasten koulunkäynti kiinnosta ja jotka ovat halukkaita lapsiaan heidän koulunkäynnissään tukemaan.

Koulun monipuoliset tapahtuman ja retket eivät ole "kissanristiäisiä", vaan keskeinen osa koulun kasvatustyötä ja opetussuunnitelmaa. Wilmaviestit oppilaan unohduksista ovat vanhempien tukemista heidän työssään olla koululaisensa tukena koulunkäynnissä. Oppilaan käytöksestä johtuvat viestit ovat kasvatuskumppanuutta vanhempien kanssa, jotta vanhemmat olisivat perillä koulupäivän tapahtumista ja heillä olisi siten mahdollisuus auttaa lastaan kasvamaan ja jatkossa tekemään parempia valintoja.

Mitäs, jos näin uuden kouluvuoden alussa vedettäisiinkin yhtä köyttä, opet ja huoltajat? Koulun viestintää ei ole tarkoitettu huoltajien henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, eikä huoltajien koulutraumojen tulisi vaikuttaa heidän lastensa opiskeluun. Käyttäydytään jooko kuin aikuiset ja annetaan sen myös näkyä lapsille. Toimiva kodin ja koulun välinen yhteistyö ja keskinäinen arvostus heijastuvat myös lapsen koulukokemukseen ja antavat heille positiivisen mallin.

Ketjun luettuani tulin samoihin ajatuksiin kanssasi, mutta sinä ehdit ensin.

Vanhempien pitäisi ymmärtää se, että mitä arvostavammin he puhuvat koulusta ja opettajista, sitä enemmän lapsikin koulua arvostaa.

Positiivisuudella ja hyvällä yhteistyöllä tasoitetaan lapsen koulupolkua.

Vierailija
211/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuukaudessa käyn tsekkaamassa Wilma viestit, eikä paljon puristele jos siellä on jotain märinää unohduksista läksyissä tms. Ei se kenenkään elämää kaada mutta huvittaa miten helposti jotkut opet käyttää sitä negatiiviseen viestintään. Itse käytän Wilmaa opettajalle vain kun pitää ilmoittaa teinini poissaoloista.

Voimia nyt kuitenkin kaikille opettajille, etenkin yläasteikäisten😎

Vierailija
212/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran kuukaudessa käyn tsekkaamassa Wilma viestit, eikä paljon puristele jos siellä on jotain märinää unohduksista läksyissä tms. Ei se kenenkään elämää kaada mutta huvittaa miten helposti jotkut opet käyttää sitä negatiiviseen viestintään. Itse käytän Wilmaa opettajalle vain kun pitää ilmoittaa teinini poissaoloista.

Kyllä se työelämässä kaataa jos unohtelee tärkeitä tavaroita kuten A4 lomakkeita kotiin.. Siksi hyvä opetella jo nuorena pitämään tärkeät tavarat aina mukana..

Vierailija
213/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein päivätyöni luokanopettajana. Olen ollut vuoden eläkkeellä ja luen mielenkiinnolla tätä viestiketjua.

Olin aktiivinen Wilman käyttäjä, kun se kuului virkatehtäviini. Kahtena viimeisenä vuotena minulla oli useita oppilaita, joilla erilaisia oppimisvaikeuksia.

Kun tällaiselle oppilaalle piti saada tukitoimia, tehdä yksilöllistä oppimissuunitelmaa, tehostetun tuen toimia tms. Wilma oli verraton apuväline, kun lausuntoa kirjoittaessa kaikki tarvittava tieto, kokeiden arvosanat, unohdukset, kasvatuskeskustelut jne. löytyivät oppilaan sivulta.

Eli kun piti muodostaa kokonaiskuva oppilaan koulunkäynnistä, niin se on oppilaan oikeusturvan mukaista, että ope ei mutu-tuntumalla kirjoita asioita, jotka vaikuttavat oppilaan tuen saamiseen tai oppimisen ongelman kartoittamiseen.

Tuolilla keikkumiset, kynät, kumit päivittäin tai lapsen vapaa-aika jne. kaikkeen ei tarvitse päivittäin puuttua.

Kun meni pari viikkoa, eikä kyniä näkynyt, kirjoitin kotiin viestin, että onko teillä tietoa, missä lapsenne kynät seikkailevat. Vanhemmilta tuli yleensä vastaus tyyliin: ei voi olla totta, juuri ostin kymmenen! No sitten niitä taas riitti, viikoksi :).

Yhteistyö ja positiivisuus kantavat pitkälle. Opettajien kannattaa tutustua oppilaihinsa ja heidän elämäänsä, harrastuksiin jne. eli myös ihmisinä.

Viestittely kannattaa aloittaa positiivisuudella ja kertoa lukukauden alussa omista tavoistaan ja arvoistaan, mitä aikoo Wilmassa viestitellä ja mitä vanhemmilta toivoo.

Opettajana joutuu miettimään myös, miksi juuri Nicopetterin käytös minua ärsyttää, mitä tunteita hän minussa herättää ja miksi.

Ja se on ammattitaitoa, kun pääsee näiden tunteiden yli ja hommat oppilaan kanssa alkavat sujua. Täytyy myös olla sinut itsensä kanssa, oma itsensä. Murrosikäiset varsinkin tunnistavat feikkaamisen.

Sekin täytyy aikuisena sietää, jos joku oppilas ei vain pidä sinusta, aina eivät kemiat kohtaa. Silti voidaan työskennellä yhdessä.

Hyvää alkanutta lukuvuotta kaikille!

Vierailija
214/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän opettajat ovat niin hampaattomia etteivät uskalla pistää lapsia järjestykseen. Sitten pommitetaan vanhempia kaikenmaailman turhilla viesteillä. Muutenkin koko koulunkäynti on mennyt sellaiseksi ettei opettajat opeta vaan kotona se opetus tapahtuu. En ainakaan usko että oma lapsi olisi oppinut paljon mitään ellen olisi kotona joka ilta prepannut.

Opet eivät uskalla ojentaa kersoja koska vanhemmat pillastuvat koska heidän kultamussukkapullamössölapsensa voivat saada siitä traumoja.

Niinhän se on mutta kun ei pitäisi olla. Kyllä opettajilla pitää olla auktoriteettia puuttua asioihin, ihan sama tykkääkö vanhemmat vai ei. Koulussa koulun säännöt ja muualla muut.

Vierailija
215/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sanonut että olen niin köyhä, työtön kun olen, että mulla ei ole tietsikkaa tai älypuhelinta. Wilmaa siis käytä, joten viesit reissuvihkoon jos jotain on. Eipä juuri koskaan tule postia kotiin.

Tää on loistava! 😁 Vähän sama kuin että itse olen ilmoittanut TE-toimistoon, etten omista puhelinta. Eipähän terrorisoida jatkuvalla rimputtelulla.

Vierailija
216/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se työelämässä kaataa jos unohtelee tärkeitä tavaroita kuten A4 lomakkeita kotiin.. Siksi hyvä opetella jo nuorena pitämään tärkeät tavarat aina mukana..

Tämähän mua nykymenossa ihmetyttääkin. Niin eikö se ole se lapsi, jonka pitäisi ihan itse viimeistään noin neljännellä luokalla opetella ihan itse ottamaan tarvittavat tavarat mukaan?

Nythän vastuu siirretään vanhemmille. Koulussa muksu mutisee, että ei oo mulla kynää kirjaa paperia, opettaja kirjoittaa vanhemmille viestin ja vanhemmat sitten alkavat vahtia, että mukana on tarvittavaa.

Ennen kersa sai haukut ja sitten jälki-istunnon. Kolmesta unohduksesta puoli tuntia. Kärsi aivan omissa nahoissaan unohduksensa.

Miten nämä tosiaan tulevat työelämässä pärjäämään, kenelle pomo laittaa spostia, kun vilmaana-vilpertti myöhästelee?

Vierailija
217/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen Wilma teillä. Meillä siihen tulee kyllä pelkästään asiaa, tärkeää ja hyödyllistä.

Vierailija
218/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Luojan kiitos, ettei ole kuin yksi lapsi, eikä asia vielä ole ajankohtainen.

Mutta kauhistuttaa kommentit nykyinen kodin ja koulun yhteistyön vaatimuksista, kun yhä useammalla vanhemmalla on vaativa työ ja työpäivät yhä pitempiä ja vapaa-aikaa jää vain muutama tunti illalla, jolloin pitäisi muiden töiden lisäksi hoitaa vielä koulun asettamat vaatimukset.

Itse tarkistan sähköpostin vain kerran päivässä ja senkin töissä ruokatauolla. Enkä illalla enää palaa koneelle, kun haluan olla perheen kanssa.

Ehkä tosiaan koulu olettaa vaatimustasoineen vanhempien olevan osaaikatyössä ja työaika 6h päivässä, jolloin olisi aikaa yhä lisääntyvään yhteistyöhön koulun kanssa, mutta nyt monet tekevät työmatkoineen 10h ja vapaata jää illalla vain muutama tunti.

Ei ihme jos syntyvyys laskee, niin kovat ovat paineet vanhemmilla, kun vanhempien on tehtävä selontekoa, jopa miksi tänään lapsella koulussa ei ollut pyyhekumia mukana.

Vierailija
219/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Luojan kiitos, ettei ole kuin yksi lapsi, eikä asia vielä ole ajankohtainen.

Mutta kauhistuttaa kommentit nykyinen kodin ja koulun yhteistyön vaatimuksista, kun yhä useammalla vanhemmalla on vaativa työ ja työpäivät yhä pitempiä ja vapaa-aikaa jää vain muutama tunti illalla, jolloin pitäisi muiden töiden lisäksi hoitaa vielä koulun asettamat vaatimukset.

Itse tarkistan sähköpostin vain kerran päivässä ja senkin töissä ruokatauolla. Enkä illalla enää palaa koneelle, kun haluan olla perheen kanssa.

Ehkä tosiaan koulu olettaa vaatimustasoineen vanhempien olevan osaaikatyössä ja työaika 6h päivässä, jolloin olisi aikaa yhä lisääntyvään yhteistyöhön koulun kanssa, mutta nyt monet tekevät työmatkoineen 10h ja vapaata jää illalla vain muutama tunti.

Ei ihme jos syntyvyys laskee, niin kovat ovat paineet vanhemmilla, kun vanhempien on tehtävä selontekoa, jopa miksi tänään lapsella koulussa ei ollut pyyhekumia mukana.

Jos omien lasten koulunkäynnistä huolehtiminen (lue: lapsen tulevaisuuden rakentaminen) ei kiinnosta tai siihen ei vanhemmilla ole aikaa, herää kysymys; onko niitä lapsia pakko tehdä jos heille ei riitä aikaa ja jaksamista?

Koulu on lapsen elämässä hyvin suuressa osassa. Hän viettää siellä merkkitävän osan hereilläoloajastaan, siellä on suurin osa hänen sosiaalisista suhteistaan (kaverit ja koulun henkilökunta) ja siellä hän saa mahdollisuuden uuden oppimiseen ja onnistumisen kokemuksiin. Ei siis mikään vähäpätöinen asia. Vanhempi, jos lapsesi koulunkäynti ei sinua kiinnosta etkä halua siihen osallistua, on se kuin sanoisit lapsellesi, ettei hänen elämänsä kiinnosta sinua! Tämä on vaarallista, sillä tällaista asennetta ruokkimalla kasvatatte lapsistanne koulua vastustavia aikuisia, mikä taas vaikuttaa lapsenne itsetuntoon, tuleviin opiskeluihin yms myöhempään elämässä menestymiseen. Älkää vanhemmat siirtäkö omia ennakkoluuloja ja traumojanne jälkikasvullenne!

Vierailija
220/344 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ongelma pitäisi ratkaista siinä hetkessä, eikä päivien päästä.

Tuskin pomo lähettää työntekijä Sirkalle tai hänen vanhemmilleen jälkikäteen sähköpostia, unohdit muuten viime viikolla sen A4 kansion kotiin, jota olisi tarvittu viime viikon palaverisså. Kyllä työelämässä pomo avaa suunsa heti, kun huomaa asian.

Tuo on sinulta huono vertaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme