Onko nykyään aivan liian vaikeaa säästää oma osuus (15%) asuntolainaa varten?
Tuntuu että yhä harvempi tavis kykenee säästämään 15% asunnon hinnasta. Toki asuntojen hinnat pk-seudulla ovat karanneet käsistä ja vuokrakin syö vuosi vuodelta yhä suuremman siivun tuloista. Ja yhä useammalla on jo ennestään velkoja, koska nykykulutus on hyvinkin velkavetoista eikä nykyihmisillä enää tahdo olla kykyä säästää pitkäjänteisesti usean vuoden ajan.
Tämä on johtanut siihen, että yhä pienempi rikkaiden piiri haalii asuntoja itselle ja maksattaa ne vuokralaisilla. Raha valuu sitten järjestelyjen kautta ulkomaisiin paratiiseihin. Vuokrat ainakin nousevat, koska yhä useamman on käytännön pakko asua vuokralla. Vuokrassa on se ikävä puoli, että sitä saa maksaa koko loppuelämän ja se nousee vuosittain.
Näkyisihän se suomalaisten ostovoimassa, jos isompi osa suomalaista selviäisi vain n. 100 euron vastikkeella. Siksi asiaan pitäisi kiinnittää huomiota.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy miksi ainakaan minulla ei ole intressiä (pk-seudulla asuvana) ole säästää seiniin on se etten koe saavani tämän seudun hinnoilla rahoilleni vastinetta. Asunnot törkeän hintaisia, korot tulevat nousemaan. Omalla tulotasolla en saisi sen tason asuntoa, jossa voin nyt asua. Mieluummin sijoitan rahastoihin liikenevät rahani, ne ovat myös helpommin realisoitavissa tarpeen tullen.
Mä joutuisin autottomana muuttamaan ympäristökuntaan 20 neliön asuntoon.Asun nyt kaupungin vuokra-asunnossa 5oo euron kk-vuokralla 35 neliössä
Tuo vuokra on niin pieni ettei varmaan kannata edes muuttaa jos vaan viihtyy. Melkein kannattaisi ostaa sijoitusasunto
Mulla oli super edullinen 700 euron vuokrakolmio. Ostin sijoituskaksion ja laitoin vuokralle 1200 euron hintaan ja jäin itse asumaan tuohon kolmioon.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani sijoittivat lapsilisät, ostin niillä karvan alle 100 neliöö Helsingistä. Menkääpä mammat töihin!
Mikset sinä mennyt töihin vaan maksatit vanhemmillasi? Aika noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani sijoittivat lapsilisät, ostin niillä karvan alle 100 neliöö Helsingistä. Menkääpä mammat töihin!
Vanhemmat sijoittivat lapsilisät omasta tahdostaan. Ei kai lapsen tarvitse töitä tehdä.
Eron jälkeen olen asunut lasten kanssa vuokralla. Vuokraa joutuu maksamaan 900€/kk, kun en halua lasten kasvavan huumekasvattamon ja myyntipaikkojen keskellä. Olen pienituloinen ja käteen jää 1700€/kk. En pysty säästämään tarvittavaa 15%, koska exän kanssa otimme asuntolainan. Myynnistä taas ei jäänyt mitään käteen.
Tällä hetkellä asuntolainan saaminen vähän huonompaankin asuntoon on hyvätuloisten etuoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sijoittivat lapsilisät omasta tahdostaan. Ei kai lapsen tarvitse töitä tehdä.
Kultalusikka suussa syntynyt käskee mammoja töihin.
ONKO PAKKO ASUA KANTAKAUPUNGISSA? Mä asun vantaan kaivokselassa, 2019 rakennettu talo ja tää oli 135Ke, josta mulla oli 15Ke omaa pätää. Toki vuokratontti mut se on pieni paha, ihan kiva ensiasunto ku tän saa helposti myytyäkin.
Miksi ostat yksin 300k maksavaa asuntoa?
Jos et saa säästettyä kuin 500€ kuussa niin sulla menee pakka sekasin kun korkotaso tai energian hinta muuttuu. Se on jo nähty.
Sun tulotasolla kannattaa katsella niitä 50k asuntoja. Lahdesta kulkee helsinkiin töihin noin tunnissa.