Pakastatko makaronin keitinveden myöhäisempää käyttöä varten?
Maukasta vitamiinilientä ei kannata heittää pois! Pakasta jääpalapusseihin ja käytä ruokien maustamiseen ja esim makkarakeiton saostamiseen.
Kommentit (723)
Vierailija kirjoitti:
Teen viikonlopuksi makaronilaatikkoa pestystä jauhenlihasta miten helpottaakaan kiireisen eläkeläisen elämää ottaa pakkasesta valmis makaroninkeitinvesi. Sitten vähän villiruohoa salaatiksi -> vuala! (Voila, ranskaa vai oliks se nyt saksaa, opinnot -80 luvulla)
Jauhen metsästyskausi alkaa kohta joten pian sitäkin herkkua taas saa
Jauhenlihapullia makaronin keitinvedessä haudutettuna. Uijui!
Vierailija kirjoitti:
Minä säästän kananmunien keitinveden ja pesen siinä omat munat myöhemmin.
Tää oli paras
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nyt kaikki tajua että tottakai se makaronin keitinvesi pakastetaan! Itse pakastan myös jauhenlihan pesuveden ja näitä jääkuutioita kun laittaa sekaisin sitten kattilaan ja vähän ketsuppia perään niin ai että on hyvää!
jauheNlihaapa juu
Vierailija kirjoitti:
Tää pitää hei aloittaa jo kastevedestä! Tai nimiäisissä käsienpesuvedestä. Säästöä se on kaikki.
Oikeaoppisesti kastevesi kerätään aamukasteesta. Onneksi mun äiti oli tajunnut säästää meidän oman, mä kuvittelin pitkään etten halua lapsia niin jäi kasteet keräämättä ja se on vuosien urakka!
Mä tunnen yhden kaverin, joka on keittiöhommissa niin uuno, ettei osaa keittää edes vettä. Sen muija passaa sitä ja kun muijalle tulee jotain menoa pitemmäksi aikaa, niin se laittaa sapuskat valmiiksi annoksiksi pakastimeen ja keittää myös vettä ison kattilallisen, että mies voi sitten niitä mikrossa lämmittää!
Mikä otus on Jauhen ?
Ja miksi jauhen liha pitää pestä?
Vierailija kirjoitti:
Parempi tuokin on kuin kaataa ne öljyt kesämökillä laiturilta järveen
Makaroniöljyt?
Laittaisin mielummin öljylamppuun pimeitä iltoja valaisemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitän makaronin keitinvedestä kahvia. Parantaa makua huomattavasti, kahvista tulee pehmeää.
No mutta kiitos vinkistä! Kaikki Kahviin liittyvät vinkit tärkeitä, kun the Kahvin hinta pilvissä.
Kokeiluun meneeSpagetin keitinvettä kun käyttää, kahvi ikäänkuin notkistuu.
Hoikistuuko myös jos tätä niksiä käyttää?
Luulen, että jotkut käyttävät kierremakaroninkeitinvettä...☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion pitäisi perustaa joku keskustelupalsta, sinne ehkä terapeutteja sekaan, niin paljon tuntuu olevan sekopäitä joilla on tarve tulla kuulluksi.
Miksi pitäisi keksiä pyörä uudestaan? Meillähän ON JO tämä makaronivesikeskustelu, joka on parasta mahdollista terapiaa. Aina on parempi mieli, kun käy tätä lukemassa xD
Toinen hyvänmielenketju on Tamponinnarukorut. Siellä vasta mielikuvitus lentää. Ja tosikkoja harmittaa, kun ne ei osaa/hokaa. Aatteleppa ite!😊
Katsoin tässä äiti-vainaani punaista keittokirjaa vuodelta 1956. Ajatelkaas, siellä ei ollut mitään ohjetta makaroninkeitinveden pakastamisesta, ei tainnut olla juurikaan pakastimia silloin. Kakkuohjeet alkoi aina: Voi pestään... että sitä ei silloin joka huushollissa osattu ilman kirjaa...
Vierailija kirjoitti:
Mikä otus on Jauhen ?
Ja miksi jauhen liha pitää pestä?
Vastaus tähän löytyy pienellä etsiskelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitän makaronin keitinvedestä kahvia. Parantaa makua huomattavasti, kahvista tulee pehmeää.
No mutta kiitos vinkistä! Kaikki Kahviin liittyvät vinkit tärkeitä, kun the Kahvin hinta pilvissä.
Kokeiluun meneeSpagetin keitinvettä kun käyttää, kahvi ikäänkuin notkistuu.
Hoikistuuko myös jos tätä niksiä käyttää?
Luulen, että jotkut käyttävät kierremakaroninkeitinvettä...☺
Oma havaintoni on, että pikemminkin veltostuu. Hyvä kun jaksaa tuolilla istua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta riisin keitinveden kyllä. Ei pidä heittää hyvää arseenia hukkaan. Koskaan ei tiedä millon tulee käyttöä.
Jos keittää arseenia kokoon, tuleeko siitä arsenikkia? Nimim. Kaverin puolesta kyselen
Arseeni oli ennen nimellä arsenikki. Eli se vanha ja luotettava ja nykyään arseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta riisin keitinveden kyllä. Ei pidä heittää hyvää arseenia hukkaan. Koskaan ei tiedä millon tulee käyttöä.
Jos keittää arseenia kokoon, tuleeko siitä arsenikkia? Nimim. Kaverin puolesta kyselen
Arseeni oli ennen nimellä arsenikki. Eli se vanha ja luotettava ja nykyään arseeni.
Tästä muuten oli tutkimus, että kahvinkeittimellä keitettäessä riisin arseenista 85% poistuu. Ja kahvipannu kerää kivasti arseenit talteen jatkokäyttöä ajatellen!
Eipä ole tullut mietittyä mitä makaronivedelle tekisi. Laitan sen verran, että se ehtii haihtumaan suurimmaksi osaksi siihen mennessä, että makaronit ovat syömäkelpoisia. Lopputilkka menee sopivasti lautaselle kostukkeeksi.
Johannytoki. Pakastan myös tiskiveden ja sadeveden, sekä pöntöstä paskisvedet myöhäisempään käyttöön. Näillä vesillä voin sitten pestä itseni kerran viikossa ja pesen myös jauhenlihan ja marinadit kanaisista suikaileista.
Keitän sakasta makaroni-siirappia ja nautin!
Täällä on niin hyvejä niksejä. Tulee tarpeen, kun ruoan hinta jatkaa nousemistaan. Varsinkin kahvi.
Itse valelen suosatinpussin pakastetulla makaroninvedellä. Kahvi valuu hitaammin porojen läpi ja ottaa siis maun tarkemmin talteen.
Kokeilkaahan, hyvät rouvat/herrat