Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?

Vierailija
07.08.2018 |

Mulla on Tolstoin Sota ja rauha.

Kommentit (13020)

Vierailija
13001/13020 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gisèle Pelicot: Hymni elämälle. Tämän olen juuri aloittanut.

Vierailija
13002/13020 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehka Kurjenmiekka : Jouko Lumisalon Ihastumisoppi

Metka kirja, eletään nykyajassa mutta ihmisillä on kyky erilaisiin taikoihin ja loitsuihin. Kaksi lukioihastusta tapaa kymmenen vuoden jälkeen ja päättävät tutustua uudestaan toisiinsa ja pyrkivät Maagiseen kesäkisaan. Kisassa on kihlapareja joilla on tehtäviä, paljon väkeä alussa ja kuukausien aikana tapahtuu karsimista. Taioilla ja loitsuilla, sekä vanhoilla että uusilla on osansa kisassa. Hyvä loppuratkaisu tarinassa.  4,5/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13003/13020 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasinenlaulukirja :)

Vierailija
13004/13020 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alice Munron Nuoruudenystävä.

Novelleja. Pidän hänen kirjoistaan, tämänkin olen tainnut joskus ennenkin lukea.

Nyt aloitin Elizabeth Noblen Naapurin tyttö- romaanin.

Vierailija
13005/13020 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Clarisse Sabard: Flora ja Joséphine 

Philip Roth: Tuohtumus

Vierailija
13006/13020 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mona Chollet: Naisia vai noitia, naisvainot ennen ja nyt

Kirja on ilmestynyt ranskaksi v. 2018, eli ei mikään vanha teos vielä.

Aloittaa kertomalla keski-ajan noitavainoista ja siirtyy sitten nykypäivään käsitellen nykynaiseen kohdistettua yhteen ja samaan muottiin tunkemispyrkimystä. Kirjoittaja vertailee ranskalaisten ja amerikkalaisten naisten oloja.

Nykyäänkin naista vieroksutaan, jos hän ei halua mennä naimisiin, perustaa perhettä, hankkia lapsia - eli siis ei halua uhrata elinvuosiaan muiden palveluun; ulkonäön suhteen etenkin ikääntyviin naisiin kohdistettua painetta - paljon tekstiä hiusten harmaantumiseen liittyvistä seikoista, luonnollinen harmaa hius"pehko" koetaan epäsiistiksi, nainen ei pidä itsestään huolta; ja ikääntyessään elämänkokemuksen karttumisen myötä nainen voi löytää uskallusta avata suunsa, yllättää ylimielisillä ja kärkkäillä puheenvuoroilla... tätä eivät kaikki sulata, eivät sulattaneet keskiajallakaan.  No joo, tällaista kirjan sisältönä... 
Itsevarma, itsellinen, omaa tietään kulkeva nainen.... outo juttu joillekin Suomessakin ja erityisesti joillakin seuduilla, ja tuo, ettei saa avata suutaan isompien herrojen edessä.... ei saa korottaa ääntään... 
No, minä olen seudulta, jossa ääntä sai käyttää... 

Tästä tulee pitkä teksti, mutta kirjoitan tähän yhden lainauksen kirjasta, sivulta 159, kappaleesta Kun naiset alkavat sanoa vastaan. En kirjoita koko pitkää kappaletta, otan vain loppuvirkkeestä osan, ja kyseessä on siis Valérie Solanasin toteamus, mitä naisilta vaaditun jatkuvan sordiinon seurauksena tapahtuu:
"...vain erittäin itsevarmat, ylimieliset, kiivaat ja teräväpäiset naiset kykenevät käymään tosiämmien kiihkeää ja henkevää keskustelua."

Rupesi naurattamaan... minua on kyllä haukuttu ylimieliseksi, kamalaksi akaksi mutta ei kuitenkaan teräväpäiseksi... 

Kirja oli kirjastossa laitettu hyllyyn esille, nimen perusteella lähti mukaan.

Vierailija
13007/13020 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait yllytettyä, tilasin kirjastosta 'Naisia vai noitia, naisvainot ennen ja nyt' -kirjan. Kiitos vinkistä

Vierailija
13008/13020 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trude Teige: Isoäiti tanssi sateessa

Sijoittuu Norjaan. Aloitin just, ja vaikuttaa heti hyvältä luettavalta...

Vierailija
13009/13020 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ann Cleeves - Vita nätter. Shetland-sarjan toinen teos.

Lukeminen ruotsiksi sujuu jo rutiinilla. Kaikkia sanoja en jaksa tarkistaa sanakirjasta, kun ne oudot sanat on jotain maisemakuvauksen yhteydessä olevia turvekasoja tai painanteita yms. Yritin myös lukea Guillaime Musson Kanske i morgon, mutta oli niin typerän oloinen, että jäi kesken. 

Vierailija
13010/13020 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli hyvä ja osittain todellisuuspohjainen.

Minulla kohta lopussa Richard Osmanin Mahdoton mammona. Torstain murhakerho ratkaisee- sarjan uusin, ihan viihdyttävää luettavaa.

Vierailija
13011/13020 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä sain luetuksi loppuun kitaristi Nono Söderbergin elämäkerran. Seuraavaksi taidan aloittaa Pedro Hietasen elämäkerran. Viimeisen kuukauden aikana olen lukenut 8 elämäkertaa, vielä on kasassa 15 lukematonta, jotka ostin maalis ja huhtikuussa.

Vierailija
13012/13020 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agatha Christie - Kortit pöydällä 

Vierailija
13013/13020 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timothy Snyder, Vapaudesta. Jokaisen pitää lukea tämä kirja ja ajatella itte.

Vierailija
13014/13020 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maria Langin Ei enää murhia! Langin kirjojen taso vaihtelee paljon, tämä vaikuttaa lupaavalta.

Pidin tästä niin paljon, että nyt on vuorossa myös Langin Vaarallista nautittavaksi.

Vierailija
13015/13020 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miki Liukkosen Vierastila.

Vierailija
13016/13020 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen kappaleen ongelma. Tykkäsin netflixin sarjasta niin paljon että haluan lukea alkuperäisen kirjan. Vaikuttaa tosi hyvältä! 

Vierailija
13017/13020 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kans miettiny, pystyisinkö lukeen ruotsiksi koulupohjalta. Jostain syystä Håkan Nesserin uusimpia ei tunnuta suomennettavan. 

Vierailija
13018/13020 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoisä hengitti aaltojen tahtiin on hänen uusin kirjansa. Tragedia maailmansodan ajalta. Kertoo isoäidin ja isoisän taustan. Osittain todellisuuspohjainen tämäkin. Ravisteleva.

Vierailija
13019/13020 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta vinkistä Trude Teigen kirjaan! 
Täytyypä etsiä.

Minulla kohta lopussa Inger Frimanssonin Parempi elämä. On hyvä, en meinannut malttaa illalla lopettaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi