Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12203)
Vierailija kirjoitti:
Mikko Kamulan Tuonela. Oli jostain syystä vähän vaikea aloittaa, mutta sitten tarina imaisi mukaansa. Olen pitänyt myös sarjan edellisistä osista.
Samoin. Nyt olen ihmetellyt, mitä seuraavalle osalle kuuluu, Tuonelan ilmestymisestä on jo kaksi vuotta.
Tosi kiinnostavasti on käsitelty suomalaisten käyttämiä loitsuja, rituaaleja ym.
Mutta savolaisiksi nuo hahmot kyllä puhuvat ja toimivat liian suorasukaisesti. Savossa on tapa sanoa epäsuorasti ja testata kuulijaa eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Antti Tuomainen: Jäniskerroin
Kehuttu kirja, mutta mulla tökkii pahasti. Aion sinnillä lukea loppuun, jospa se paranisi vielä.
Se on kuitenkin "vain" jännityskirja, ei sen syvällisempää kirjallisuutta. Minusta dekkaria ei tarvitse kahlata loppuun, jos ei sattunut omaa makua vastaava. :)
Moni mieltyy dekkareihin jonkin tietyn miljöön tai erikoisalan takia. Esim. Christian Rönnbacka on siviiliammatiltaan vakuutusetsivä, joten työ tuo kokemusta monenlaisista konnankoukuista.
Onko teillä tällaisia jännityskirjasuosikkeja?
Lukeeko kukaan muu aikuinen välillä nuortenkirjoja?
Joukossa on myös helmiä, esim. Kepler62-sarja, jossa lähdetään perustamaan siirtokuntaa avaruuteen ja kamppaillaan pahan tekoälyn kanssa.
TyHmä kirjoitti:
Jennifer Eganin Manhattan Beach, sit oottaa hurja järkäle: Päättymätön riemu David Foster Wallacelta.
Ootko päässyt lukemaan Päättymätöntä riemua? Tästähän on sanottu, että Wallace osasi kuvata jo tuolloin 1990-luvulla kirjan kirjoittaessaan, miten elämästä tulee aina seuraavan huvin tavoittelua. Itse ei tätä aikaa ehtinyt nähdä, kun poistui oman käden kautta.
Itselläni Wallace on tulevalla lukulistalla, "sitten kun on aikaa".
Laura Laakso: Suureita ja pieneitä - rouva Pionin luonnontaiteellinen luentasarja
Suon villi laulu, ihana kirja ja niin kaunista luontokuvausta.
Vierailija kirjoitti:
Joukossa on myös helmiä, esim. Kepler62-sarja, jossa lähdetään perustamaan siirtokuntaa avaruuteen ja kamppaillaan pahan tekoälyn kanssa.
Itseäni kiinnostavat 1950-60-lukujen puhdashenkiset, historia- ja eräaiheiset nuortenkirjat. Luen niitä välillä. Lisäksi Takapihan sankareita- ja Pertsa ja -tyyliset kirjat kiinnostavat aina välillä. Ne olivat vanhahtava jo silloin, kun itse olin niiden lukuiässä.
Vierailija kirjoitti:
Suon villi laulu, ihana kirja ja niin kaunista luontokuvausta.
Luin puoliväliin, ei mielestäni mistään kotoisin oleva kirja. En tykännyt.
Suvi Vaarla: Westend. Olen itsekin lama-ajan lapsi, mutta ei se vaikuttanut elämääni mitenkään, vaan elin ihan turvallisen lapsuuden. Nyt olen miettinyt, että kaikilla ei näin ehkä ollut. Isän häpeä aivan riipaisevaa.
Seitsemän sisarta sarjan eka kirja, puoleen väliin päässyt ja nyt luovutan, ihan hirveää kuraa, harlekiini tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen palaillut lapsuuteni/nuoruuteni lukukokemuksiin.
Luin pojalleni iltakirjana ala-asteajan suosikkejani, mm Jules Vernen seikkailuromaaneja, Pertsaa ja Kilua jne.
Löysin kirpparilta pari lapsuudesta/nuoruudesta tuttua kirjaa, ihan kiva oli lukea.
Toinen oli Asko Martinheimon "Etäisyys M31", ihan mukiinmenevä 70- luvun nuorisokuvaus.
Toinen oli Sven Wernströmin "Salaisten saari"
lastenseikkailuksi naamioitua vasemmistopropagandaa sosialismin ihanuudesta.
Kirjana aikuisen silmin köykäinen.
Olen lukenut Wernströmiltä nuorena pari muutakin, pitää hankkia käsiini nekin.
Nuortenkirjat ovat mukavaa luettavaa elämäntilanteessa, jossa ei ole rauhaa uppoutua kirjaan pitkäksi aikaa kirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukossa on myös helmiä, esim. Kepler62-sarja, jossa lähdetään perustamaan siirtokuntaa avaruuteen ja kamppaillaan pahan tekoälyn kanssa.Itseäni kiinnostavat 1950-60-lukujen puhdashenkiset, historia- ja eräaiheiset nuortenkirjat. Luen niitä välillä. Lisäksi Takapihan sankareita- ja Pertsa ja -tyyliset kirjat kiinnostavat aina välillä. Ne olivat vanhahtava jo silloin, kun itse olin niiden lukuiässä.
Meillä luetaan välillä näitä perinteisiä Nuorten toivekirjaston kirjoja iltasatuna luku kerrallaan. Lapset odottavat kovasti tarinan jatkoa, ja aikuisellekin ovat usein kivaa luettavaa.
Nykylapsista useimmat eivät lukisi itse, ovat usein liian hidastempoisia, mutta yhteisenä iltahetkenä toimii hyvin. Omatoimisesti lukevat uudempaa kirjallisuutta, kuten Malamanteri. Iltasadun lukija voi selittää uudet sanat ja sanavarasto kasvaa siinä sivussa. Alakouluikäisille siis ja vielä yläkoulun alussakin.
Niitä, joissa on tummansininen kangasselkämys, tiedättehän.
Laura Honkasalon Eropaperit.
Hyvä kirja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukossa on myös helmiä, esim. Kepler62-sarja, jossa lähdetään perustamaan siirtokuntaa avaruuteen ja kamppaillaan pahan tekoälyn kanssa.Itseäni kiinnostavat 1950-60-lukujen puhdashenkiset, historia- ja eräaiheiset nuortenkirjat. Luen niitä välillä. Lisäksi Takapihan sankareita- ja Pertsa ja -tyyliset kirjat kiinnostavat aina välillä. Ne olivat vanhahtava jo silloin, kun itse olin niiden lukuiässä.
Meillä luetaan välillä näitä perinteisiä Nuorten toivekirjaston kirjoja iltasatuna luku kerrallaan. Lapset odottavat kovasti tarinan jatkoa, ja aikuisellekin ovat usein kivaa luettavaa.
Nykylapsista useimmat eivät lukisi itse, ovat usein liian hidastempoisia, mutta yhteisenä iltahetkenä toimii hyvin. Omatoimisesti lukevat uudempaa kirjallisuutta, kuten Malamanteri. Iltasadun lukija voi selittää uudet sanat ja sanavarasto kasvaa siinä sivussa. Alakouluikäisille siis ja vielä yläkoulun alussakin.
Niitä, joissa on tummansininen kangasselkämys, tiedättehän.
Juu, tuttu sarja. Ostin kirpparilta siniselkäiset:
Finnemore:
Robin Hood
Jules Verne:
Sukelluslaivalla Maapallon ympäri
Kapteeni Grantia etsimässä
Kapteeni Grantin lapset
Riikkilä:
Saarelta nousi savua
Verneä löytyy hyllystä lisäksi:
Salaperäinen saari
Matka Maan keskipisteeseen
Matka Maapallon ympäri 80:ssa päivässä
Nuorten toivekirjastoa oli ala-asteajan kyläkoulun kirjastossa paljon.
Pisimpiä taisi olla "Rosvolaakson tytär",
olisiko ollut 1700- luvun Skotlantiin sijoittunut 300- sivuinen seikkailuromaani.
Oijoi, nyt meni nettiantikvariaattireissuksi!
Nuorten toivekirjastoa on myös kotimaisia, kuten Tyttö kuunarilaiturilla, jossa eletään lapsuutta köyhässä perheessä.
Kirjallisuushan kehittää empatiakykyjä, osaa paremmin samaistua erilaisten ihmisten asemaan.
Assburger kirjoitti:
Nuorten toivekirjastoa oli ala-asteajan kyläkoulun kirjastossa paljon.
Pisimpiä taisi olla "Rosvolaakson tytär",
olisiko ollut 1700- luvun Skotlantiin sijoittunut 300- sivuinen seikkailuromaani.Oijoi, nyt meni nettiantikvariaattireissuksi!
Ohhoh, melkein 500- sivua, ilmankos tuntuikin ala-asteella pitkältä ja meni viimeisiin luokkiin, ennen kuin uskalsin siihen tarttua.
Antti Tuomainen: Jäniskerroin
Kehuttu kirja, mutta mulla tökkii pahasti. Aion sinnillä lukea loppuun, jospa se paranisi vielä.