Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12467)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kohta tuore Finlandia voittaja Bolla. Aamulla sain luettua loppuun Selja Ahavan Ennen kun mieheni katoaa.
Sain juuri luettua Bollan. Pakko sanoa, että en pitänyt kirjasta. Taidokasta kieltä kyllä. Mutta en pitänyt.
Tiesin jo etukäteen että tuo kirja voittaa Finlandiapalkinnon. Koska h-mo ja pakolaistaustainen.
Pitihän valitsijan näyttää kuinka suvaitsevainen hän on. Mulle on kirjailijan tuotoksista riittänyt kirja-arvostelujen lukeminen:
Irving Shaw: Nuoret leijonat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kohta tuore Finlandia voittaja Bolla. Aamulla sain luettua loppuun Selja Ahavan Ennen kun mieheni katoaa.
Sain juuri luettua Bollan. Pakko sanoa, että en pitänyt kirjasta. Taidokasta kieltä kyllä. Mutta en pitänyt.
Oletko lukenut Kissani Jugoslavia ja tykkäsitkö siitä? Mietin tuon Bollan ostamista itselleni joululahjaksi ja kuulisin mielelläni, miksi et pitänyt, etten turhaan tuhlaa rahojani. Itse pidin tuosta Kissani Jugoslaviasta, mutta en niin paljon, mitä sitä aikoinaan hehkutettiin kaikissa lehdissä jne. Eli se oli mielestäni ihan sellainen ns. perushyvä, mutta ei mitenkään erikoisen hyvä.
Mulla on kesken parhaillaan Hemingwayn Aurinko nousee, Taina Haahtin Koeaika sekä äänikirjana Yksi meistä valehtelee. Kaikki ok, ei erityisen hyviä, mutta ei myöskään mitenkään ajan hukkaa :)
Yritin lukea (kuunnella oikeastaan), mutta en jaksanut kovinkaan pitkälle. Jotenkin vanhanaikaisen jäykkää ja arvokasta kieltä. Ja ehkä se aihe ei itsäni niin kiinnosta.
Kate Morton; Kellontekijän tytär
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut Kissani Jugoslavia ja tykkäsitkö siitä? Mietin tuon Bollan ostamista itselleni joululahjaksi ja kuulisin mielelläni, miksi et pitänyt, etten turhaan tuhlaa rahojani. Itse pidin tuosta Kissani Jugoslaviasta, mutta en niin paljon, mitä sitä aikoinaan hehkutettiin kaikissa lehdissä jne. Eli se oli mielestäni ihan sellainen ns. perushyvä, mutta ei mitenkään erikoisen hyvä.
Mulla on kesken parhaillaan Hemingwayn Aurinko nousee, Taina Haahtin Koeaika sekä äänikirjana Yksi meistä valehtelee. Kaikki ok, ei erityisen hyviä, mutta ei myöskään mitenkään ajan hukkaa :)
Joku muukin oli vastannut kysymykseesi Kissani Jugoslaviasta tähän samaan keskusteluketjuun, mutta vastaanpa nyt minäkin, miksi en pitänyt Bollasta. Kuten sanoin, kieli oli taidokasta. Mutta jotenkin tarina tökki, henkilöhahmot tökkivät, se koko tarinan maailma tökki.
Luen monenlaista kirjallisuutta, mutta tässä ehkä suurimmat ärsytyksen aiheet olivat ensinnäkin päähenkilön vastenmielisyys. Toisekseen se, että kirjassa kuljetettiin rinnakkain kahden hahmon tarinaa. Toinen jäi paljon köykäisemmäksi ja pinnalliseksi. Tuntui, että toinen hahmo oli vain joku väline. Tämän lisäksi tarina ei ollut mielestäni kiinnostava sillä tavalla kuin jotkin kirjat, joita ei malta laskea käsistään. Tämä oli kuin olisi lukenut jotain sotauutisia kiireisenä arkiaamuna metron ruuhkassa märät sukat jalassa. Että okei, hyvä tietää, mutta koko ajan arkiset asiat painaa päälle.
Myönnän, että nyt on itsellä hyvin raskas elämänvaihe ollut meneillään muutenkin, joten ehkä siinä osasyy siihen, miksi tämän kirjan läpikahlaaminen tuntui niin hirveän raskaalta.
Kissani Jugoslavian ostin kirjamessuilta ja se odottaa pöydällä. Aion kyllä lukea senkin :)
Että eipä tästä varmaan mitään apua ollut. Itse aion ostaa vaihteeksi scifikirjan itselleni joululahjaksi, niin saa aivot varmasti levätä.
Vierailija kirjoitti:
Edouard Louis: Ei enää Eddy.
Vetävästi kirjoitettu. Ahdistavakin.
Eläydyin niin päähenkilön elämään, että olin todella onnellinen siitä miten lopulta kävi.
Sofia Lundbergin toinen puoli sydäntä. Eniten vaivaa se kun pääosassa Elin -niminen nainen. Toki luen sen ”Eelin” mutta silti se tökkii..
Michelle Obaman Minun tarinani ja on muuten mielenkiintoisesti kirjoitettu
James Islingtonin The Light of All That Falls
Licanius-trilogian kolmas osa. Jos englannin kieli taipuu, niin voin suositella.
Monika Fagerholm, Kuka tappoi bambin
Sekava, liikaa kaarisulkeita, en tykännyt. Ihme, että oli päässyt Finlandia-ehdokkaaksi. Kaikki ne olen lukenut joka vuosi ja tämä oli varmaan kiintiöruotsinkielisenä mukana. En tykännyt kyllä Bollastakaan, paras oli Tulisiipi. Olli Jalosen kirjat ovat myös palkintonsa ansainneet ja Kjell Westökin.
Antti Rönkä, Jalat ilmassa
V. 1996 syntynyt esikoiskirjailija ja nyt jo näin hyvin kirjoittaa! Jyväskylän yliopistossa samoilla luennoilla ja luentosaleissa aikoinani istuneena luin ihastellen kirjaa, sen surullisesta aiheesta huolimatta. Selviytymistarina koulukiusaamisen vaikutuksista. Suosittelen.
Raamattu on minulla tosi pahasti vielä kesken. En ole päässyt vielä Jesajan ilmestyksiin. Taidan polttaa lopun kirjan sätkinä, kun on lehdet niin sopivan ohkaista paperiakin.... :D
Crazy rich asians -trilogian 2. osa.
Frederick Taylor, The Berlin Wall: 13 August 1961 - 9 November 1989.
Hyvin taustoitettu historiikki mistä kaikki lähti ja mitä siitä seurasi. Metkaa peilata omiin muistikuviin muurin murtumisen uutisoinnista 80-luvulla.
Maja Lund, Mehiläisten historia
Daphne du Maurierin Serkkuni Raakel. Vanha kirja mutta pidän! Samoin hänen Rebekka- kirjansa on klassikko.
Mä olin kuuntelemassa Antti Tuurin luentoa tästä aiheesta, mutta itse kirjaa en ole vielä lukenut.
Ap