Voiko epäjärjestelmällinen ihminen oppia järjestelmällisyyttä?
Töissä olen järjestelmällisyyden perikuva. Kaikki sähköpostit, kansiot, dokumentit ovat todella hyvässä järjestyksessä ja löydän kaiken tarvittavan tiedon alta aikayksikön.
Tuntuu kuitenkin, että käytän kaiken ”järjestysenergian” töissä ja kotona on aina kaikki häviksissä. Milloin avaimet, puhelin tai silmälasit. En kadota näitä tavaroita, mutta käytän aikaani suhteettoman paljon hukkaamieni tavaroiden etsimiseen.
Miten saisin järjestelmällisyyttä myös yksityiselämääni? Onko hyviä käytännön vinkkejä?
Kommentit (8)
Ainakin päätät avaimille tietyn paikan, johon laitat ne heti sisään tullessasi. Niitähän et tarvitse kotona. Puhelimelle myös. Silmälasit ovat ehkä vähän hankalampi, koska saatat tarvita niitä eri huoneissa, mutta helpointa kai on, jos pöydät ja muut pinnat ovat niin siistejä, että etsittävät tavarat löytyvät.
En itse ole järjestelmällinen tai elä siistissä asunnossa, mutta avaimille ja puhelimelle olen määritellyt omat paikat.
Voi. Esim. päättämällä, että laittaa ne tavarat vain tiettyihin paikkoihin. Avaimilla on vain yksi paikka, silmälaseille ja puhelimelle useampi paikka (riippuen esim. siitä, missä huoneessa on ja mitä tekee). Tämän lisäksi opettelee laittamaan muutkin tavarat paikoilleen käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hanki säilytyslokeroita ja rasioita ja opettele käyttämään niitä.
Oma ongelmani on se, että löydän esimerkiksi hyvän sivutaskun laukusta avaimilleni ja ajattelen, että pidän jatkossa avaimet aina samassa taskussa. Siinä vaiheessa, kun tulee tarve avaimille, niin en enää muista ”uutta jemmaani” ja alkaa laukun paniikkipenkominen. Vaihtoehtoisesti olen vanhasta tottumuksesta sujauttanut avaimet hajamielisesti johonkin laukun mustaan aukkoon kotona lähtiessäni.
Edellisessä elämässäni olen todennäköisesti ollut orava, jolla on ollut suuret pähkinävarastot, mutta ei vaan muista missä. 😂
Yritän kuitenkin tietoisesti muuttaa tapojani, mutta helposti lipsahdan epäjärjestelmällisyyden puolelle ja sama rumba jatkuu.
AP
Vai että orava. Teoria tuokin. :p
Tuo oli hyvä vinkki että pyri pitämään ne aina samassa paikassa. Avaimet on vielä yksinkertainen juttu mutta varmista että kaikille muillekin on se oma paikkansa. Siihen voi auttaa ne lokerot sun muut. :)
Itseäni ihmetyttää myös se, että miten yksi ja sama henkilö voi samanaikaisesti olla järjestelmällinen (töissä) ja epäjärjestelmällinen (kotona). Luulisi, että tälläinen luonteenpiirre näkyisi kaikilla elämänalueilla. Lohduttavaa tässä tilanteessa on toki se, että minulla vaikuttaisi olevan valmiudet järjestelmällisyyteen myös yksityiselämässäni.
Kai sitä ihmisillä on sitten työ- ja yksityisminät, jotka voivat poiketa paljonkin toisistaan? Ap
Mulle ainakin on väitetty että sitä voi oppia. Mutta itse en kyllä usko että oppivani koska epäjärjestelmällisyys on vaivannut mua luultavasti syntymästä asti. Olen useasti saanut huudot siitä kun työtehtävät jotenkin hutiloiden tai harppoen. Vaikka olisi ohjeet niin silti mulla tahtoo ainakin joskus tulla niitä hyppyjä esim.joku työvaihe meinaa unohtua kokonaan.
Avaimiin ainakin sellainen pitkä kaulahihna, neon. 😊
Hanki säilytyslokeroita ja rasioita ja opettele käyttämään niitä.