Mitä järkeä on pakottaa pyöräilijät viittomaan suuntamerkkiä kädellä aina kääntyessä?
Uuteen tieliikenne lakiin on kuulemma tulossa tuollainen muutos. Hirveä viittominen tulossa varmaan kohta kevyenliikenteen väylillä. Eihän kävelijätkään viito joten miksi sitten pyöräilijät?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Et taida ajaa pyörällä koskaan?
Ei nykyään kukaan viito kun ajaa pyörällä.
Autoilijatkaan mitään velhoja jotka aavistavat pyöräilijän aikeet.Aikonaan porua myös mopoilussa kun papoille oli tuo hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä landella köröttelet? Tietenkin viitotaan, ihan niin kuin autoilijat käyttävät vilkkua.
Se on samanlainen laki kuin kypärän käyttö, kukaan ei valvo sen noudattamista ja aika harvat sen mukaan toimivatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä viiton. Lisäksi olen miettinyt, milloin se pitäisi opettaa lapselle. Oppi juuri ajamaan ilman apupyöriä. On nyt 5-vuotias. Voi olla vielä vähän vaikeaa irrottaa kättä ohjaustangosta.
No ihan sama järki kuin siinä, että autoilijan täytyy kääntyessään tai kaistaa vaihtaessaan käyttää vilkkua. Kas kun se on aika hemmetin tärkää, että ne muut liikkujat tietävät, mihin olet menossa, etkä vain paukkaaa täysin varoittamatta eteen tai hidasta kääntyäksesi ilmaan mitään ennakkoilmoitusta. Äärimmäisen ärsyttäviä ja vaarallisia ne pyöräilijät, jotka eivät kättään saa ohjaustangosta irti suuntamerkin vertaa. Jos ei uskalla irroittaa kättään, ajaa liian kovaa taitoihinsa nähden.
Kävelijä liikkuu sen verran hitaasti, ettei samalla tavalla aiheuta vaaraa, mutta itse kyllä toivoisin ainakin noilta kännykkää tuijottelevilta talsijoiltakin, että voisivat jotenkin varoittaa ennen kuin astuvat suoraan eteen mihinkään suuntaan vilkaisematta tai pysähtyvät varoittamatta keskelle kulkureittiä. Tämän voisi jokainen myös opettaa niille lapsukaisilleen. Tuolla kevyenliikenteenväylillä alkaa taas kohta olla meno aikamoista, kun yli puolella koululaisista ei ole mitään käsitystä siitä, missä reunassa kävellään, missä pyöräillään, saako kääntyä kaistan yli suoraa eteen, voiko juosta puskista mihinkään katsomatta väylän yli, kun sattuu näkemään kaverin toisella puolella, voiko iskeä jarrut pohjaan alamäessä ilman varoitusta, kun tajuaa unohtaneensa matikankirjan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla pelkkä ylilautatrolli, sillä eihän kukaan noin motttipäisiä tosissaan höpise. Enhän minäkään silloin tietenkään käsimerkkejä käytä, jos ei ketään ole lähituntumassa näkemässä, mutta jos muuta liikennettä lähellä, niin onhan se nyt oman turvallisuuden takia ihan ehdoton asia, että näytät käsimerkillä, mihinpäin olet menossa.
Eikö voisi ostaa vilkut, voisi olla turvallisempaa. Kävellessä ajatus tuntuu naurettavalta 😂
Autoilijankin pitäisi joutua ajamaan yhdellä kädellä kääntyessään. Näinhän moni tietysti tekeekin kun toisella räplää navigaattoriaan mutta ei se turvallisuutta paranna.
Ainahan kulkuneuvolla on suuntamerkki pitänyt näyttää käännyttäessä. Mitähän uutta tässä on? Rangaistavuus? Itse olen pyrkinyt näyttämään aina jos joku joka tiedosta saattaisi hyötyä on lähistöllä.
Meille ohjeistettiin jo ala-asteella että pitäisi ainoa viittoa kääntyminen, mutta on varmaan laskettavissa yhden käden sormin kuinka monesti olen nähnyt jonkun tekevän niin, saati että olisin itse viittonut. Luulin joskus ihan oikeasti että se oli vain joku meidän koulun keksimä tapa.
Melkein kuin kypärä, pakollinenhan se pitäisi olla mutta läheskään kaikki eivät sitä käytä.
Uudessa laissa sanotaan, että merkkiä on näytettävä koko toimenpiteen ajan. Pointti ei siis ole suuntamerkin näyttäminen joka on ihan hyvä ajatus vaan se, että koko käännöksen ajan olisi oltava käsi - tai muu raaja jos poliisitarkastajaa on uskominen - ojossa riippumatta siitä onko liukasta, sohjoa, kauppakassit mukana jne.
Vierailija kirjoitti:
Uudessa laissa sanotaan, että merkkiä on näytettävä koko toimenpiteen ajan. Pointti ei siis ole suuntamerkin näyttäminen joka on ihan hyvä ajatus vaan se, että koko käännöksen ajan olisi oltava käsi - tai muu raaja jos poliisitarkastajaa on uskominen - ojossa riippumatta siitä onko liukasta, sohjoa, kauppakassit mukana jne.
Tuohan on ihan hullua. Kai itse kääntymistapahtuman aikana se on jo kaikille selvää, mitä on tapahtumassa. Täytynee värkätä fillariin vilkut, jos moisen aivipierun laiksi päästävät.
Vierailija kirjoitti:
😀😁😂. Sinne jäi minun sunnuntai pyöräily. Näytän aina suuntamerkin ennen kääntymistä, mutta käännyn kahdella kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan kulkuneuvolla on suuntamerkki pitänyt näyttää käännyttäessä. Mitähän uutta tässä on? Rangaistavuus? Itse olen pyrkinyt näyttämään aina jos joku joka tiedosta saattaisi hyötyä on lähistöllä.
Pitääkö potkukelkallakin näyttää? Tai rollaattorilla?
Jos tulee noin tyhmä laki niin en sitä noudata. Tyhmät lait on tarkoitettu rikottavaksi.
Ruuhka-aikaan varsinkin tulee viitottua, tai jos kuulen että takanani on toinen pyöräilijä. Autoilijoille en viito ellen aja ajoradalla. Ja luonnollisesti pysähdyn ennen pyörätienjatketta, koska harvemmin autoilijat niissä antavat tietä vaikka olisivatkin kääntymässä. Mielummin pysähdyn kuin menetän henkeni. Mutta usein vaan vilkaisen taakse onko siellä ketään ja jos ei ole, niin en viito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö potkukelkallakin näyttää? Tai rollaattorilla?
Rollaattoria ei koskaan ole taidettu lukea kulkuneuvoksi ja muistelen että potkukelkkakin rinnastetaan nykyisin jalankulkijaan (ei tosin ole tullut selviteltyä, kun sen verran harvinaisia potkukelkat liikenteessä nykyään ovat).
Ajoneuvoilla on velvollisuus näyttää suuntamerkkiä kääntyessä.
Myös polkupyörä on ajoneuvo ja liikkuu ajoradalla, joten sille kuuluu suuntamerkin näyttö.